728 x 90

فولاد مبارکه، زیستگاه اژدهای فساد

فولاد مبارکه ـ‌ زیستگاه اژدهای فساد
فولاد مبارکه ـ‌ زیستگاه اژدهای فساد

در شرایطی که ۷۰میلیون ایرانی ـ زیر خط فقر ـ برای زنده ماندن تلاش می‌کنند؛ مجلس خامنه‌ای ضمن اعتراف ناگزیر به فساد ۹۲هزار میلیاردی فولاد مبارکه، آتش خشم گرسنگان و نفرت سراسری را برانگیخت.

 

نگاهی کوتاه به تاریخچهٔ فولاد مبارکه

عملیات اجرایی مجتمع فولاد مبارکه اصفهان در سال ۱۳۶۰ آغاز گردید و در ۲۳ دیماه ۱۳۷۱ احداث شد و اکنون یکی از بزرگ‌ترین واحدهای صنعتی و مجتمع تولید فولاد در ایران است.

«گروه شرکت‌های فولاد مبارکه» در حال حاضر مواد اولیه‌ٔ بیش از ۳۰۰۰کارخانه و کارگاه تولیدی کشور را تأمین و هر سال بخشی از محصولات خود را در راستای برآورده نمودن نیازهای ارزی در بازارهای جهانی صادر می‌کند و هم‌اکنون پتانسیل صادرات به بیش از ۳۸کشور جهان را دارد.

این شرکت دارای ظرفیت تولید سالانه ۱۰٫۳میلیون تن انواع محصولات فولادی (تا پایان سال ۹۷) می‌باشد.

در حالی که نهادهای تولیدی غیرحکومتی و کارخانجات غیروابسته به سپاه یک‌به‌یک ورشکست و از دور تولید خارج شدند، فولاد مبارکه تحت حمایت و پشتیبانی مافیای پاسداران فقط در سال ۱۳۹۸ بیش از ۲۰هزار میلیارد تومان سود خالص داشته است.

روزنامه حکومتی جوان ـ اول شهریور ۱۴۰۱ نوشت: «درآمد شرکت حاصل از صادرات مبارکه در سال ۱۴۰۰ معادل ۲۰‌هزار‌میلیارد تومان بوده است که نسبت به سال ۹۹ معادل ۵۱درصد رشد را نشان می‌دهد و سود «فولاد مبارکه» برابر با یارانه کل ملت و بودجه عمرانی کل استان‌ها!».

 

فولاد مبارکه، زیستگاه اژدهای فساد

گوشه‌یی از فساد مافیای پاسداران

برخی از سهامداران فولاد مبارکه

بخشی از فعالیت‌های افسانه‌ای سپاه پاسداران با فرمان خامنه‌ای تحت عنوان واگذاری بنگاه‌های دولتی به بخش عمومی غیردولتی اختصاص یافت.

فولاد مبارکه زیر ۲بال اقتصادی سپاه (بنیاد تعاونی سپاه و تعاونی بسیج) در زیرمجموعه «هلدینگ سرمایه‌گذاری مهر اقتصاد ایرانیان» قرار گرفته است. در این واگذاری صنایع استیل مبارکه با ارزش ۳میلیارد دلار (سهامدار) با یک‌دهم قیمت به بنیاد تعاون سپاه واگذار شد(روزنامه سرمایه ـ ۲مهر ۱۳۸۸).

 

دیگر سهام‌داران وابسته به بیت خامنه‌ای عبارتند از:

  • آستان قدس رضوی ـ پس از مرگ طبسی، از ۱۷اسفند ۹۴ خامنه‌ای آخوند جنایتکار ابراهیم ر‌ئیسی را به تولیت آستان قدس منصوب کرد. سهام ۴درصد شرکت فولاد مبارکه به «هلدینک سازمان اقتصادی رضوی» واگذار شد. رئیسی جلاد از سال ۹۷ به‌ریاست قوه قضاییه رژیم منصوب شد.
  • سازمان تأمین اجتماعی(شستا) ـ خامنه‌ای سهام ۳درصد فولاد مبارکه را به شستا اختصاص داد.
  • «بانک تجارت» ۵درصد سهام(۱۵درصدسهام این بانک متعلق به سپاه پاسداران است).
  • صندوق بازنشستگی کشوری ـ ۳سهم
  • شرکت توسعه و مدیریت بنیاد صبا ـ ۳سهم(نهاد اقتصادی وابسته به ارتش تحت‌امر خامنه‌ای).
  • سهام عدالت ـ ۳۰درصد سهام(ویکی پدیا، دانشنامه - سهامداران شرکت مبارکه ۲۴مهر ۹۷).

 

خامنه‌ای با سود میلیاردی فولاد مبارکه چه کرد؟

سایت حکومتی دیدبان ۳۰مرداد ۱۴۰۱ ـ با اشاره به شراکت، زدوبند و همدستی ارگان‌های اصلی نظام در فساد جمعی «مبارکه» نوشت:

«از نهادهای حکومتی، دفاتر ائمه جمعه، سپاه پاسداران، اداره اطلاعات استان اصفهان، تا سران قوا و... دفتر ریاست‌جمهوری، بیت خامنه‌ای تا روزنامه کیهان، خبرگزاری فارس تا روزنامه دنیای اقتصاد و ابتکار همه و همه در این فساد دخیل بودند. فسادی همه‌جانبه آغشته به انواع رانت و لاپوشانی». «اسامی ۲۳۶رسانه از فولاد مبارکه در مجموع ۳۶میلیارد تومان هزینه دریافت کرده‌اند»(سایت دیدبان ایران ۳۰مرداد ۱۴۰۱).

پیش‌تر هم آخوند موسوی لارگانی، نماینده وقت مجلس ارتجاع، در دعوای غارت و قدرت به شبکه فساد مبارکه اعتراف کرد و گفت:

«گردش مالی فولاد مبارکه نزدیک به ۱۰۰هزار میلیارد تومان است یعنی بیشتر از بودجه عمرانی کشور. سود فولاد مبارکه ۲۰هزار میلیارد تومان است. یک شبکه فسادی آنجا تشکیل شده قراردادهای مافیایی دارند اونجا منعقد می‌کنند... فولاد مبارکه الآن مدیرعاملش ۳۰میلیون تومان حقوق و ۵۰میلیون تومان به‌عنوان پاداش دریافت می‌کند یعنی حقوق ۸۰میلیونی دریافت می‌کند، از چه کسی داره دریافت می‌کنه؟ ۳۰درصد فولاد مبارکه متعلق به سهام عدالت است. سهام عدالت مال کیه؟ مال افراد کور، بدبخت، بی‌بضاعت افرادی که نیاز مبرم دارند»(خبرگزاری مجلس، رژیم ـ ۲۴دی ۹۹).

 

تقلا برای "تحریف" فساد سیستمی، چرا؟

کوس رسوایی اختلاس‌های نجومی و فضاحت فساد رژیم آخوندی زیر چتر چرخه مرگبار یک الیگارشی به‌شدت فاسد نه امروز، بلکه سال‌هاست گوش فلک را پر کرده است.

خامنه‌ای ۲۲مرداد ۱۳۹۷ در وحشت از شعله‌های خشم مردم پس از قیام ۹۶ گفت: «بعضی‌ها وقتی دربارهٔ فساد حرف می‌زنند، حواستان باشد! یک‌جوری حرف می‌زنند که گویا همه فاسدند، همه مدیران را و همه دستگاه‌ها را فساد گرفته! نه آقا، یک تعداد کمی فاسدند... بعضی‌ها تعبیرات فرنگی هم به‌کار می‌برند: «فساد سیستمی»؛ نه آقا! آن کسی که فساد را سیستمی می‌بیند، در مغز خودش فساد هست».

اما پاسدار شکنجه‌گر عبدالله گنجی، در توجیه فساد نهادینه در تار و پود رژیم نوشت: «اگر نوع فساد سیستماتیک باشد، اصلاً فساد لو نمی‌رود و کشف و رسیدگی نمی‌شود. وقتی همه سیستم فاسد باشد مگر نقطه روشن و دستمال تمیزی برای پاک کردن وجود دارد؟... اعلام فساد توسط سیستم را چماق علیه سیستم نکنیم»(تابناک، ۲شهریور ۱۴۰۱).

 

با ۹۲هزار میلیارد تومان چکار می‌شد کرد؟

روزنامه حکومتی همدلی، اول شهریور ۱۴۰۱ نوشت: «بر اساس برآوردها، ۹۲هزار میلیارد تومان معادل ۶میلیارد دلار است. سؤالی که می‌توان مطرح کرد این است که با این مبلغ چه میزان اشتغال دولت می‌توانست ایجاد کند؟ چند نفر خانه‌دار می‌شوند؟ در شرایطی که وضعیت معیشت در روزگار کنونی به‌قدری بحرانی شده که به‌گفته بسیاری از پزشکان، بیماران می‌گویند «فقط به‌اندازه ۴۰هزار تومان دارو بنویس، بیشتر بنویسی ندارم».

«برای این‌که متوجه شویم میزان این فساد تا چه حد بالاست کافی است بدانیم این مبلغ، بیش از ۶برابر کل مبلغ هزینه شده برای احیای دریاچه ارومیه از سال۱۳۹۲ تاکنون، ۴۶برابر بودجه سازمان محیط‌زیست، ۱۳برابر بودجه کل استان خوزستان و بیش از ۶برابر کل مبلغ فساد در بانک سرمایه است».

روزنامه ستاره صبح ۳۱مرداد ۱۴۰۱ نوشت: «آنچه خواندن این گزارش را دردناک می‌کند این است که در سال‌های گذشته چندین بار شاهد تجمعات کارگران، کشاورزان اصفهانی و دیگر شهرهای بزرگ به‌دلیل فقر، بیکاری و خشک‌سالی بوده‌ایم. فولاد مبارکه با قرار گرفتن در منطقه خشک اصفهان آب زاینده‌رود را استفاده می‌کند و بخشی از پول فولاد را بین صاحبان رانت، نفوذ و قدرت حیف‌ومیل می‌کند».

 

پس از انتشار ناگزیر گزارش فساد ۹۲هزار میلیارد تومانی در شرکت فولاد مبارکه و گسترش خشم و نفرت بیکاران و گرسنگان از اژدهای سیری ناپذیر فساد در بیت خامنه‌ای، رئیس و روابط عمومی مجلس ارتجاع اعلام کردند که این گزارش برای علنی شدن و انتشار عمومی نبوده است.

پاسدار قالیباف ۲شهریور ۱۴۰۱ در توئیتی نوشت: «مجلس لیستی از این تفحص علنی نکرده و با اعلام مصادیق قبل از رسیدگی قضایی مخالف است».

جعفری تهرانی، یک کارشناس حکومتی، افشای فساد مبارکه را معضلات جدید بازار صادراتی فولاد دانست و گفت: ای کاش این خبر به‌صورت کنترل‌شده‌تر انعکاس پیدا می‌کرد»(روزنامه جهان صنعت ۲شهریور ۱۴۰۱).

 

پاسخ سرطان سیاسی

ولایت فقیه، چرخه مرگبار یک الیگارشی به‌شدت فاسد به‌مثابه یک سرطان است که با گذشت ۴دهه جنایت‌آفرینی روی بشکه‌یی از باروت خشم و نفرت، عرصه زندگی را لحظه‌به‌لحظه بر مردم ایران تنگ‌تر می‌کند.

امروز پاسخ مردم ایران به این غده سرطانی، براندازی تام و تمام حکومت تبهکار ولایت فقیه با تمام باندها و دستجاتش است.

برای جایگزینی آزادی و حاکمیت مردم ایران هیچ راهی جز نابودی اژدهای فاسد حاکم نیست؛ اژدهایی که عمر تاریخی‌اش به‌سر آمده و با یک خیز به زباله‌دان تاریخ می‌رسد.

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/188eb356-5ad1-4669-ae84-7812f7a62a2c"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات