728 x 90

قطعنامهٔ پارلمان اروپا؛ تشدید انزوای «سر مار»

سخن روز
سخن روز

به‌دنبال تحریم‌های شدید مصوب کنگره و سنای آمریکا علیه رژیم آخوندی، تصویب قطعنامه پارلمان اروپا حاکی از تشدید انزوا و چرخشی چشمگیر علیه این رژیم در دو سوی اقیانوس اطلس است.

قطعنامه پارلمان اروپا که با اکثریت قدرتمند۳۵۷رأی مثبت در برابر۲۰رأی منفی و ۵۸ ممتنع تصویب شد؛ کشورهای عضو اتحادیه اروپا را به‌نامگذاری تروریستی سپاه پاسداران و فعال کردن مکانیزم ماشه بر اساس قطعنامهٔ ۲۲۳۱ شورای امنیت، فرامی‌خواند.

این قطعنامه اقدامات تروریستی رژیم در خارج از ایران و مشخصاً هدف قرار دادن نایب‌رئیس پیشین پارلمان اروپا، دکتر آلخو ویدال کوادراس توسط سپاه پاسداران را محکوم کرده و خواستار تحریم بیت خامنه‌ای، ستاد کل نیروهای مسلح رژیم و رئیس آن -که بالاترین مقام نظامی رژیم به‌شمار می‌رود- شده است.

تحریم قرارگاه مرکزی خاتم و فرمانده آن پاسدار غلامعلی رشید، تحریم نیروی دریایی سپاه پاسداران، تحریم وزیر دفاع و تحریم‌های اضافی در بخش‌های بانکی، نفت و هوانوردی و هماهنگی تحریم‌ها با آمریکا و انگلستان و سایر کشورهای در گرو هفت کشور صنعتی جهان، از سایر موارد مصرح در قطعنامه پارلمان اروپاست.

قطعنامه پارلمان اروپا، از اتحادیه اروپا و یکایک کشورهای عضو آن می‌خواهد که از امنیت سایبری و شبکه‌های خصوصی مجازی حمایت کنند و الزامات رایگان و قابل دسترس برای مخالفان رژیم در ایران را فراهم سازند.

 

قطعنامهٔ پارلمان اروپا یک تک نمود نیست، بلکه بخشی از یک جریان گستردهٔ سیاسی است که قانونگذاران در اروپا و آمریکا و کانادا و ارگانهای دولتی این کشورها را با مصوبات و اقدامات تحریمی مشخص در یک هفته به‌هم پیوسته است.

روز ۳۱فروردین سنای بلژیک به‌اتفاق آرا قطعنامه‌یی با عنوان «نقض نگران‌کننده و فزایندهٔ حقوق‌بشر توسط رژیم ایران» را به‌تصویب رساند. این قطعنامه که بیش از ۴هزار کلمه است، به‌طور مبسوط به‌موارد نقض حقوق‌بشر در ایران از جمله کشتار ۷۵۰تن از معترضان در قیام۱۴۰۱ می‌پردازد. شایان توجه است که بلژیک ریاست دوره‌یی اتحادیه اروپا را برعهده دارد.

روز ۴ اردیبهشت سنای آمریکا لایحهٔ سناتور مک کال با عنوان «صلح از طریق قدرت در قرن بیست و یکم» را در یک بسته واحد تحریمی به‌عنوان لایحه امنیت ملی با ۷۹رای موافق در مقابل ۱۸رای مخالف به‌تصویب رساند. این لایحه با امضای رئیس‌جمهور به‌قانون لازم‌الاجرا تبدیل شده است. این قانون با بستن راههای دور زدن تحریم‌ها، رژیم را در یک تنگنای نفسگیر قرار می‌دهد.

این قطعنامه‌ها و اقدامات اجرایی پیوسته به آنها که حلقهٔ تحریم‌ها را بر گردن رژیم و مشخصاً سپاه پاسداران ولایت فقیه تنگ‌تر می‌کند، می‌تواند به‌تغییر سیاست در کشورهای غربی نیز راه ببرد. این همان تغییری است که واکنش هراس‌آلود خامنه‌ای را در پی داشت. او گفت: «می‌خواهند نظام را با تحریم در تنگنا بگذارند».

آنچه این تغییر را اجتناب‌ناپذیر می‌کند، به تله افتادن خامنه‌ای به‌عنوان سر مار ویک طرف اصلی جنگ، پس از حملهٔ گستردهٔ موشکی و پهپادی رژیم است.

در این‌باره، ریشارد چارنسکی عضو کنفرانس رؤسای هیأت‌های پارلمان اروپا و وزیر پیشین امور اروپایی لهستان در سخنرانی خود در جریان مباحثات مربوط به‌قطعنامهٔ پارلمان اروپا در اجلاس بزرگ استراسبورگ گفت: «از زمان جنگ اکتبر، جهان به‌تدریج تحلیلهایی را که مقاومت ایران در ۴دهه به‌ما می‌گفت را دارد تأیید می‌کند. رژیم ایران سر مار است که جنگ تولید می‌کند. رژیم ایران بخش فعال از دو جنگ اصلی است که صلح و آرامش اروپا را تهدید می‌کند. آنها پهپادها و موشکها را برای کشتن اوکراینی‌ها ارائه می‌دهند. آنها محرک اصلی جنگ در غزه هستند که تاکنون این همه تلفات داشته است. زمان آن رسیده که خامنه‌ای (به‌عنوان) سر مار قیمت این جنگ‌افروزیها را بدهد».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/17147b69-e138-4bd6-856c-e9b46acfddcc"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات