728 x 90

قیام آن۹۸؛ کابوس سرنگونی

تصویری از قیام آبان ۹۸
تصویری از قیام آبان ۹۸

دو سال از قیام شکوهمند و آتشین ۹۸ گذشت. قیامی که لرزه سرنگونی بر نظام جهل و جنایت ولایت فقیه انداخت آنچنان که هنوز هم در کابوس آن به سر می‌برند.

خامنه‌ای جنایت پیشه طی دو سال گذشته تلاش کرد با اعدام و کشتارکرونایی حاکمیت لرزان خود را حفظ کند، و به این وسیله در برابر بروز قیامی از جنس آبان ۹۸ آبان صف ببندد و آن را تبدیل به یک خاطره تاریخی کند، اما مردم ایران از خیزش بهبهان در تیر۹۹ گرفته تا قیام سراوان و تشنگان خوزستان و در نه بزرگ به انتخابات نمایشی خامنه‌ای برای گماردن رئیسی جلاد به ریاست جمهوری و در اعتراضات روزانه اقشار مختلف مردم از جمله معلمان، بازنشستگان، کارگران، کشاورزان، پرستاران و پزشکان، نفتگران، و....نشان دادند که آبان زنده است. آبان در خروش روزانه کانون‌های شورشی، و تا به زیر کشیده شدن حاکمیت پلید آخوندی و پیروزی نهایی؛ همچنان ادامه دارد.

مروری کوتاه بر شهرهای شورشی در قیام آبان

از عصر جمعه ۲۴آبان مردم با بستن جاده‌ها و خاموش کردن ماشینها در بزرگراهها ‌ دست به اعتراض زدند. لشکر فرودستان و حاشیه‌نشینان در ده‌ها شهر در سراسر ایران، برای به زیر کشیدن تمام مظاهر رژیم آخوندی به خیابان‌ها سرازیر شدند.

در شیراز، در روز ۲۵ و ۲۶آبان ۹۸، دست کم ۱۲۰مرکز و مقر بسیج و نیروی انتظامی و حوزه‌های علمیه و پادگان و بانک و پمپ‌بنزین توسط مردم و جوانان شورشگر در هم کوبیده شد. یک کارشناس امنیتی رژیم به خبرگزاری حکومتی ایرنا (بدون ذکر نام) گفت: «شهر شیراز در کنار تهران، اصفهان، تبریز و اهواز دارای بیشترین سطح تحرکات گسترده اشرار و مرتبطان [مجاهدین] بود... » (ایرانا ـ ۲ آذر۹۸).

در ۲۵آبان ۹۸، مردم در شهرهای اهواز، ماهشهر، امیدیه، و بهبهان با آتش زدن عکس خامنه‌ای و سر دادن شعارهایی از جمله: ‌«بنزین گران‌تر شده، فقیر فقیرتر شده‌» ، ‌«نه غزه نه لبنان جانم فدای ایران‌» دست به تجمع اعتراضی زدند.

در بهبهان مردم که در پیشاپیش آنها جوانان موتور سوار قرار داشتند شعار می‌دادند ‌«ایرانی می‌میرد، ذلت نمی‌پذیرد‌» «مرگ بر خامنه‌ای» و چند بانک و پمپ‌بنزین را به آتش کشیدند و با گله‌های نیروی انتظامی سرکوبگر به مقابله پرداختند.

در شهریار در غرب تهران عکسهای خمینی و خامنه‌ای و نماد بزرگ انگشتر خمینی ملعون به آتش کشیده شد.

در تهران، مردم خودروهای خود را در اتوبانها خاموش کرده و شعار ‌«مرگ بر دیکتاتور» ‌«ایرانی باغیرت، حمایت، حمایت‌» با نیروهای سرکوبگر درگیر شدند.

در جوانرود، چابهار، ساری و گرگان، بوشهر، کرمانشاه و سنندج مردم با بستن خیابان‌ها و آتش زدن لاستیک علیه سران حکومتی شعار دادند. نیروهای سرکوبگر به تظاهر کنندگان حمله‌ور شده و شماری از آنان را مجروح و به شهادت رساندند.

نقش پیشتاز زنان در رهبری قیام

روزنامه‌ها و مقامات رژیم وحشت خود را از جنگاوری و نقش جلوداری زنان در قیام در اظهاراتی غیض‌آلود نشان دادند. سایت خبر فوری رژیم، ۲۹آبان ۹۸ نوشت:

‌«میان‌داری و میدان‌داری ویژه زنان در اغتشاشات اخیر، چشمگیر به‌نظر می‌رسد. در نقاط متعدد به‌ویژه حومه تهران، زنان ظاهراً ۳۰ تا ۳۵سال، نقش ویژه‌یی در لیدری اغتشاشات به عهده دارند. این زنان متحدالپوشش، هر یک وظیفه‌ای جداگانه دارند؛ یکی از شورش‌ها فیلم می‌گیرد، دیگری جلوی خودروها را می‌گیرد و دیگری با تحریک مردم، آنها را به پیوستن به صف اغتشاش‌ها مجاب می‌کند. این‌که چرا در اغتشاشات اخیر، زنان به مهره میان‌دار تبدیل شده‌اند سؤال‌برانگیز است‌».

‌ روزنامه حکومتی جوان وابسته به پاسداران ۲۹آبان۹۸ طی مقاله‌یی تحت عنوان ‌«خصایص یک آشوب» نوشت‌: «برای زنان کار ویژه تعریف شده بود. هم در حمله به مراکز بسیج خواهران و هم در تهییج جوانان نقش اساسی داشتند. گرچه در تلفات انسانی کشته ندادند، اما سبک به‌کارگیری زنان مشابه مانور‌های زنانه سازمان ‌(مجاهدین‌) است‌».

برجسته‌ترین ویژگی‌های قیام آبان

روزنامه جوان، سپاه پاسدران ۲۹آبان۹۸‌، درباره ویژگی‌های قیام نوشت: «خشونت سازمان‌یافته‌ از ویژگی‌های منحصر به‌فرد اغتشاشات اخیر بود. به دهها کلانتری، سپاه و بسیج با سلاح گرم و سرد حمله شدند و چندین بسیجی در حلقه محاصره قرار گرفته و ‌کشته شدند‌».

از مهم‌ترین ویژگی‌های قیام آبان ۹۸ که می‌توان از آنها یاد کرد عبارتند از:

یکم: حضور محروم‌ترین اقشار جامعه که در نقش ارتش گرسنگان در برابر ماشین سرکوب ولایت فقیه به‌پاخاستند.

دوم: سرعت، قدرت شکافندگی و رادیکالیزم قیام که به سرعت خود را در به آتش کشیدن بانک‌ها و انهدام نمادهای حکومتی نشان داد.

سوم: قیام به سرعت از مطالبات صنفی با شعار«مرگ بر خامنه‌ای» رأس نظام ‌ را نشانه رفت و خصلت براندازانه داشت.

چهارم: سازمان‌یافتگی نیروهای قیام کننده که در محور اصلی آن جوانان و کانونهای شورشی بودند.

پنجم: نقش و ایفای رهبری زنان در تمام صحنه ها برجسته بود.

ششم: وسعت و پراکندگی قیام که در کوتاه‌ترین زمان به ۱۰۰۰نقطه در سراسرکشور گسترش یافت.

هفتم: آزمایش پس دادن استراتژی کانون‌های شورشی در شهرها

خامنه‌ای و کشتار مردم

خامنه‌ای که تحمل اعتراضات مسالمت آمیز مردم را نداشت با فرستادن گله پاسدارن و ماموران لباس شخصی از جمله در شهرهای بهبهان، اهواز، درود، تویسرکان در عصر ۲۴آبان به روی مردم آتش گشود.

روز ۲۵آبان مردم در برابر کشتار دیکتاتور سکوت نکردند. آنها با شعار: «مرگ بر خامنه‌ای»، «دیکتاتور حیا کن، مملکتو رها کن»، «توپ تانک فشفشه، آخوند باید کشته شه» تمامی نمادهای حاکمیت آخوندی را مورد تهاجم‌ قرار دادند.

ولی‌فقیه ارتجاع در وحشت از متزلزل شدن و برافتادن نظام وارد صحنه شد و دستور سرکوب داد و گفت: «...این آتش زدن و خراب کردن و ویران کردن و دعوا کردن و ناامنی ایجاد کردن مال چه کسی است؟ این را بفهمند توجه کنند که می‌فهمند مردم هم ملتفتند و از اینها فاصله بگیرند. این آن توصیه ماست، مسئولان کشور به وظایف‌شان به‌طور جدی عمل کنند...» (سایت خامنه‌ای ـ یکشنبه ۲۶آبان ۹۸).

فرمان سرکوب خامنه‌ای تحت عنوان «مسئولان به وظایف‌شان بطور جدی عمل کنند» دست مزدوران رژیم و قوه قضاییه خامنه‌ای به ریاست آخوند جلاد رئیسی برای کشتارهرچه بیشتر باز کرد.

خامنه‌ای جنایت‌پیشه در ۲۸آبان یکبار دیگر به صحنه آمد و با روضه «حفظ امنیت عمومی جامعه» (بخوانید حفظ و امنیت رژیم آخوندی) با دشمن نامیدن مردم مدعی شد «دشمن را عقب زدیم»، و به این وسیله تلاش کرد با قدرت نمایی پوشالی‌ کشتار وحشیانه مردم تحت‌ ستم را توجیه کند.

میشل باشله کمیسر عالی حقوق‌بشر سازمان ملل متحد ۱۵آذر ۹۸ در باره نقش سپاه پاسداران در کشتار تظاهر کنندگان اعلام کرد: «بنا بر گزارشها از شروع اعتراضات گسترده در۲۴آبان۹۸، دست کم ۷۰۰۰نفر در ۲۸استان از ۳۱استان بازداشت شده‌اند. نیروهای امنیتی در برخی موارد به معترضان غیرمسلح که هیچگونه تهدید فوری جانی یا آسیب جدی محسوب نمی‌شده‌اند، تیراندازی کردند...نیروهای بسیج و نیروهای سپاه پاسداران در تیراندازی علیه معترضان نقش داشته‌اند». (سایت حقوق بشرسازمان ملل ـ ۶دسامبر ۲۰۱۹).

اظهارات ترس‌آلود کارگزاران رژیم از قدرت توفانی مردم

تهاجم برق‌آسا و آتشین قیام‌کنندگان بر پیکر فرتوت رژیم آخوندی طی یک هفته از(۲۴ تا ۳۰آبان ۹۸ ) در بیش از ۲۰۰شهر و ۱۰۰۰نقطه حاکمیت پلید آخوندهای جنایتکار را به لبه سقوط کشاند.

آخوند علیرضا ادیانی، رئیس عقیدتی سیاسی نیروی سرکوبگر انتظامی در وحشت از دریافت ضربات برق‌آسا به‌دست مردم گفت: ‌«تنها در یک روز در ۱۶۵شهر و ۹۰۰نقطه کشور ناآرامی به‌وجود آمد حوادث این چند روز اخیر در کشور پیچیده‌تر از حوادث سال‌های ۷۸، ۸۸ و ۹۶ بود‌« ‌(سایت حکومتی رویدادـ۳۰آبان۹۸‌).

آخوند احمد سالک کاشانی، عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس گفت: «...الآن کسانی که دستگیر شدند به نوعی ارتباط با [منافقین] و عناصر بیگانه دارند. آنها هم آموزشهای لازم را در طول دو سال اخیر دیده بودند برای این‌که این اتفاقات را رقم بزنند» (افکار نیوز رژیم ـ ۲۹آبان ۹۸).

پاسدار یدالله جوانی، معاون سیاسی سپاه پاسداران گفت: «این وقایع با این گستردگی و ابعاد در طول عمر چهل ساله انقلاب اسلامی در نوع خود بی‌نظیر بود.... مسأله‌یی گسترده و جدید بود ... اعتراضات در روزهای شنبه و یکشنبه به‌صورت گسترده و در ۲۹استان و در صدها شهر ادامه یافت» (تسنیم، جمعه ۸آذر ۱۳۹۸).

کابوس رژیم از تکرار قیام آبان ۹۸

کابوس تکرار قیام آبان وحشت و دغدغه اول و آخر تمامیت رژیم و باندهای درونی آن است، چنانچه روزی نیست که در این رابطه در رسانه‌های و مصاحبه‌ها به همدیگر هشدار ندهند.

روزنامه حکومتی آرمان در شماره ۳۰مهر۱۴۰۰ با عنوان«کفگیر خانواده‌ها به ته دیگ خورده است» نوشت: «با این افزایش قیمتها و با ثابت ماندن حقوق حقوق‌بگیران و با گسترش بیکاری و تعطیلی اکثر کارخانجات و اضافه شدن سیل انبوه بیکاران به جمعیت جامعه این‌بار دیگر دنبال چه موضوعی هستید؟ اگر وضع به همین منوال پیش برود، ا‌ین‌بار با گرسنگان و پابرهنگان و ضرب‌آهنگ قابلمه‌های خالی چه خواهید کرد؟».

روزنامه اعتماد رژیم ۲۷شهریور ۱۴۰۰ نسبت به قیام و انفجار قریب الوقوع خشم مردم هشدار داد و نوشت: «در شرایطی که آستانه صبر مردم به انتها رسیده و فشارهای اقتصادی ظرفیت تحمل بیشتری برای مردم باقی نگذاشته است. خوب است از اتفاقات پرهزینه انسانی و مالی سال‌های ۹۶ و ۹۸ عبرت گرفته شود».

روزنامه حکومتی آرمان ۱۸فروردین۱۴۰۰ به نفرت مردم از نظام و زمینه بروز قیام اعتراف کرد و نوشت: «درماندگی در اداره روزمره زندگی و ترس از آینده بسیاری از ایرانیان را سرشار از خشم و غضب کرده است. (مردم) به هیچ حرفی هم اعتماد نمی‌کنند. فقط نفرین می‌کنند. تهدیدهای خشونت‌بار می‌کنند. عواقب این شرایط کاملاً هویداست. هویداتر از شتر بر نردبان».

حسین الله کرم سرچماقدار خامنه‌ای در پاسخ به این سوال که، «شاهد حضور نظامی‌ها در دولت رئیسی هستیم، آیا این نشان‌دهنده تشکیل دولت نظامی برای جلوگیری از اتفاقات و تظاهرات‌ها در آینده است؟ گفت: «در برخی از کشورهای دنیا به ویژه کشورهای همسایه مثل ترکیه و پاکستان برای جلوگیری از بحران‌ها شاهد حضور نظامیان به عرصه قدرت در سیاست .. بوده‌ایم. اگر شما هم مثل آن‌ها فکر کنید دولت سیزدهم باید فرماندارها و استانداری‌ها را با توجه به فجایع دی ۹۶ و آبان ۹۸ به نظامیان واگذار نماید...». (سایت دیده بان ایران،رژیم ۲۳ شهریور ۱۴۰۰).

-عوامل ایجاد قیام آبان

چرا قیام آبان ادامه دارد؟

در سالگرد قیام آبان سوال اساسی این است که آیا عوامل موثر که باعث قیام آبان شده است بعداز دوسال از طرف حاکمیت برطرف شده است یا خیر؟

آیا بی اعتمادی (بخوانید انزجار اجتماعی) مردم از نظام با توجه به کشتار کرونایی کاهش یافته یا خیر؟

آیا خامنه‌ای با آوردن رئیسی جلاد ۶۷ توانسته مشکلات اقتصادی و شرایط معیشتی مردم، حاشیه نشینی، تورم، نرخ خط فقر و ... را بهبود بخشد؟

روزنامه اعتماد رژیم ۴ آبان ۱۴۰۰ که نماگرهای اقتصادی بانک مرکزی رژیم را منتشر کرده است نشان می‌دهد، نه تنها رئیسی جلاد هیچ یک از مشکلات اقتصادی مردم را حل نکرد بلکه به آن افزوده است:

  • افزایش متغیرهای پولی: متغیرهای پولی از سال۹۶ تا سه ماهه اول سال۱۴۰۰؛ نقدینگی حدود ۲۱۷۶هزار میلیارد تومان افزایش داشته؛ ۱۴۲درصد. پایه پولی نیز با افزایشی ۲۸۷هزار میلیارد تومانی در بهار۱۴۰۰ به ۵۰۱هزار میلیارد تومان رسید. پایه پولی افزایشی ۳۰.۷ درصدی، پول و شبه پول نیز در این مدت به ترتیب ۴۴.۶ و ۳۸.۲ درصدی افزایش داشته‌اند.
  • افزایش تورم: تولید ناخالص داخلی در سه ماهه اول سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایشی ۹۴.۲درصدی داشته و به ۱۱۸۴هزار میلیارد تومان رسیده؛ به عبارت دیگر، ارزش کالاهای تولیدی بالاتر رفته و شاهدی بر این است که تورم در بهار سال جاری در بالاترین سطح خود طی یکی، دو دهه اخیر بوده است. (همان منبع).
  • افزایش رشد نقدینگی: بر اساس آمار اعلامی بانک مرکزی حجم نقدینگی کشور در پایان شهریور امسال از ۴ هزار هزار میلیارد تومان فراتر رفته است. بر اساس اعلام بانک مرکزی نقدینگی کشور در شهریور ۱۴۰۰-۴.۶۷۶ هزار میلیارد تومان شده است. این در حالی است که در مدت مشابه سال گذشته نقدینگی۲،۸۹۵ هزار میلیارد تومان برآورد شده بود که نشان‌دهنده افزایش ۴۰.۵ درصدی رشد نقدینگی در شهریور ۱۴۰۰ نسبت به شهریور ۱۳۹۹ است.
  • افزایش نرخ خط فقر: سایت بهار نیوز(رژیم) ۱۲آبان ۱۴۰۰: «جدیدترین آمار ارائه شده از سوی بانک مرکزی نشان می‌دهد خط فقر در کشور به ۱۱ میلیون تومان رسیده است و بخش عمده‌یی مردم زیر خط فقر زندگی می‌کنند و کمترین دسترسی را به مواد غذایی و پروتئین‌ها دارند...».
  • افزایش نرخ شاخص فلاکت: شاخص فلاکت ۲۰استان ایران در محدوده ریسک محاسبات نشان می‌دهد ۸استان ایران از حیث شاخص فلاکت، در محدوده بالای ۶۰درصد جای گرفته‌اند.... شاخص فلاکت در کشور در پایان تابستان امسال به بالای ۵۵.۴ درصد رسیده است. (تلگرام خبر فوری رژیم ـ ۱۰ مهر۱۴۰۰)
  • افزایش بدهی‌های دولت: روزنامه آرمان ۲۲آبان ۱۴۰۰ از پیامدهای اجتماعی حذف ارز کلاهای اساسی نوشت: « تقریبا پانصد هزار میلیارد تومان بدهی دولت بابت اوراق مشارکتی است که تابحال صادر کرده که رقم خیلی بزرگی است. ضمن اینکه دولت بالغ بر چهارصد هزار میلیارد تومان به بانک‌ها بدهکار است.»

چرا فرصت خامنه‌ای کوتاه است؟

سهیلا جلودار زاده نماینده پیشین مجلس ارتجاع در گفتگو با خبرگزاری حکومتی ایلنا ۷مهر۱۴۰۰گفت: «با توجه به شرایط اقتصادی اکثریت مردم، جامعه زیر خط فقر زندگی می‌کنند؛... با توجه به شرایط کشور و کاهش قدرت خرید مردم و مسائل معیشتی اگر برای وضعیت به‌وجود آمده اقدامی نشود با اعتراضات مردمی روبه‌رو خواهیم بود».

روزنامه حکومتی آفتاب یزد ۷مهر ۱۴۰۰، در مطلبی با عنوان «فرصت کوتاه است» هشدار داد: « دولت [رئیسی] به اندازه دولت روحانی فرصت حرف درمانی ندارد و کاسه صبر جامعه[بخوانید شرایط انفجاری و انقلابی] لبریز است...این مردم ماه ها وسال ها منتظر نتایج برجام بودند تا قدری شرایط زندگی شان سهل شود ولی هنوز میوه‌ای از برجام به عمل نیامده بود ... دولت وقت در باتلاق وعده‌ها گیر کرد».

قیام چالش اصلی نظام

آذر منصوری از باند اصلاح طلبان قلابی نظام در مصاحبه با ایلنا ۱۶مهر ۱۴۰۰ گفت: «نگاه واقع‌بینانه به وضعیت امروز ایران نشان می‌دهد که دولت با چند چالش و یا بهتر بگویم ابرچالش در کشور مواجه است. اگر نتواند با واقع‌نگری از این چالش‌ها عبور کند، روز به روز بر دامنه اعتراضات افزوده خواهد شد. خاصه اینکه انتخاباتی را پشت سر گذاشتیم که با پایین‌ترین نرخ مشارکت همراه شد که میزان آراء باطله نیز در این انتخابات بی‌سابقه بود... مقابله با اعتراضات مسالمت‌آمیز و یا امنیتی کردن هر صدای معترضی نتیجه‌ای جز انباشته شدن نارضایتی و اعتراض مردم را به دنبال نخواهد داشت».

سعید حجاریان از معاونان پیشن وزارت اطلاعات در گفتگو با مردم سالاری ۱۱آبان ۱۴۰۰گفت: «ممکن است جامعه متشنج شود و مردم دوباره به خیابان بیایند جنس اعتراضات بعدی جنسی به بعداز ماجرای بنزین یعنی اعتراضات سال ۹۸ است..».

اگر گسل اجتماعی به حرکت در آید!؟

خامنه ای در وحشت از قیام تصمیم گرفت با انتصاب رئیسی دستگاهش را یک دست کند، اما از آنجا که شرایط عینی واقعی است و نفرت و خشم مردم نسبت به نظام تردید بر نمی‌دارد و به وضوح مردم در قیامها و خیزشهای سالیان اخیر اعلام کرده‌اند که این نظام را نمی‌خواهند و از آنجا که این رژیم در بن بست بی‌راه حلی قرار دارد پس از صد روز از استقرار دولت رئیسی با حاکمیتی شکننده‌تر و پرشکاف‌تر از قبل مواجهیم

روزنامه آرمان در شماره ۳آبان ۱۴۰۰ با عنوان« تامل در حادثه‌ها که جرقه بحرانند» در وحشت از چالش سرنگونی نظام نوشت: «تا دیر نشده چاره‌اندیشی کنید و گام‌های بلند و شجاعانه و حتی تلخ را برای رسیدگی به امور مردم بردارید. حادثه‌ها جرقه‌اند و گویی هر روز بر تعدادشان افزوده می‌شود و تأمل طلب می‌کنند. حادثه‌ها چون جرقه‌های خطر‌ساز چشم‌هایمان را خیره و واقع‌گرایان را نگران و ترسان کرده‌اند».

روزنامه حکومتی مستقل ۱۵آبان ۱۴۰۰نوشت: «مگر نمی‌بینیم همین [مجاهدین]جوانان را برای شورش و اغتشاش تحریک می‌کنند؟ آیا کسی ابهام دارد که گسترش فعالیت‌های مخرب و جذب جوانان، در بستر بحران اقتصادی امکان‌پذیر شده است؟ اگر گسل اجتماعی به‌حرکت درآید، حتی فکر کردن به پیآمد زلزله آن نیز خوفناک است».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/62f00887-6ab4-435d-b948-282b33dd2e74"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات