728 x 90

قیام سراسری و حمایت‌های بین‌المللی

سخن روز
سخن روز

در حالی‌که قیام سراسری مردم ایران در بستر انقلاب دمکراتیک، وارد چهارمین هفتهٔ خود می‌شود و در حالی‌که شجاعت و رزمندگی مردم و جوانان شورشگر چشم جهانیان را خیره کرده، شاهد بالا‌گرفتن حمایت‌های بین‌المللی از این قیام هستیم.

این حمایت‌ها، از مجامع ملل متحد و نهادهای بین‌المللی مدافع حقوق‌بشر تا نمایندگان پارلمان، تا شخصیت‌های سیاسی، حقوقی و اجتماعی مانند دانشمندان، دانشگاهیان، برندگان جایزهٔ نوبل، هنرمندان برجسته و ورزشکاران نامدار را فرامی‌گیرد.

آخرین مورد از این حمایت‌ها، قطعنامهٔ پارلمان اروپاست که روز ۱۴مهر، با اکثریت قاطع نمایندگان به‌تصویب رسید. این قطعنامه «قویا از آمال مردم ایران حمایت می‌کند. مردم ایران می‌خواهند کشوری آزاد، باثبات، فراگیر و دمکراتیک داشته باشند که به‌ تعهدات ملی و بین‌المللی خود در مورد حقوق‌بشر و آزادی‌های اساسی احترام می‌گذارد».

پیش از صدور این قطعنامه، بیش از ۱۰۰تن از نمایندگان پارلمان اروپا از تمامی گروه‌های سیاسی، طی بیانیه‌‌ای ضمن اشاره به‌ گستردگی قیام سراسری مردم ایران، دولت‌های اروپایی را فراخوانده بودند که خواست مردم ایران و مقاومت سازمان‌یافته آنها برای استقرار یک ایران آزاد، دمکراتیک و مبتنی بر جدایی دین و دولت را به‌رسمیت بشناسند».

در بیانیه بیش از ۱۰۰تن از نمایندگان پارلمان اروپا، هم‌چنین تصریح شده است: «کانون‌های شورشی و اپوزیسیون سازمان‌یافته با پذیرش ریسک زیاد، نقش حیاتی در سازمان دادن و استمرار این اعتراضات دارند و یک جبهه مقاومت در قبال سرکوب ایجاد کرده‌اند».

در اشاره به حمایت‌های بین‌المللی طی ۳هفتهٔ گذشته نخست باید از مجامع بین‌المللی دفاع از حقوق‌بشر یاد کنیم؛ از جمله سازمان عفو بین‌الملل بارها و طی اطلاعیه‌هایی سرکوب وحشیانه رژیم ایران را محکوم کرده و خواستار مجازات عاملان و آمران سرکوب مردم ایران شده است.

عفو بین‌الملل از جمله طی یک فراخوان بین‌المللی و انتشار طوماری (به‌تاریخ ۳مهر) با عنوان «به سرکوب خونین معترضان در ایران پایان دهید» نوشت: سران عضو سازمان ملل باید فراتر از بیانیه‌های بی‌اثر، فریادهای عدالت‌خواهی قربانیان و مدافعان حقوق‌بشر در ایران را بشنوند و فوراِ یک مکانیسم مستقل تحقیقی در سازمان ملل ایجاد کنند.

نمایندگان کشورهای عضو سازمان ملل نیز در حمایت از قیام مردم ایران موضع‌گیری کردند. از جمله لیندا توماس گرینفیلد، سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد، نوشت: «شجاعت شما (زنان ایرانی) الهام‌بخش مردم در سراسر جهان است»(۳مهر).

نمایندگان پارلمان در کشورهای اروپا و شماری از سناتورها و نمایندگان کنگرهٔ آمریکا نیز از اولین گروه‌هایی بودند که به‌ موج حمایت‌ها و اعلام همبستگی با قیام سراسری مردم ایران پیوستند. از جمله لرد آلتون، عضو مجلس اعیان انگلستان، گفت: «انگلستان باید از آرزوهای مردم ایران برای نفی دیکتاتوری در هر شکل و برپایی یک جمهوری بر اساس طرح دمکراتیک خانم مریم رجوی برای یک ایران غیراتمی، مبتنی بر جدایی دین از دولت و یک حکومت دمکراتیک حمایت کند».

دیوید جونز، عضو مجلس عوام انگلستان نیز گفت: «لحظه حساسی است. جامعه بین‌المللی باید پشت سر ایرانیان شجاع بایستد»(توئیت‌های نمایندگان پارلمان انگلستان ـ ۲مهر).

حمایت‌های بین‌المللی از قیام سراسری مردم ایران اکنون به‌ مقامات و نهادهای حکومتی، هم در اروپا و هم در آمریکا راه گشوده و آنان نیز ناگزیر از اذعان به‌ حق مردم ایران برای مقاومت در برابر فاشیسم مذهبی حاکم بر میهنشان شده‌اند.

نیویورک تایمز ۴مهر در این‌باره نوشت: «حمایت دولت بایدن از تظاهرات در ایران در پی تجربه تلخ قیام ۸۸ است که دولت اوباما در حمایت از تظاهرات تعلل کرد. اما دولت آمریکا این‌بار با تحریم گشت ارشاد و صدور اجازه فعال کردن اینترنت ماهواره‌‌ای به‌سرعت موضعی قاطع در مورد خیزش ایران اتخاذ کند».

پس از آن بود که چند رشته تحریم از سوی دولت آمریکا علیه مقامات و نهادهای رژیم اعلام شد که آخرین آن (به‌تاریخ ۱۴مهر) اعلام تحریم وزیر کشور(پاسدار وحیدی) و وزیر ارتباطات رژیم توسط وزارت خزانه‌داری آمریکا بود. پیش از آن نیز شاهد موضع‌گیری رئیس‌جمهور آمریکا بودیم که طی بیانیه‌‌ای اعلام کرد: «آمریکا در کنار زنان و همه شهروندان ایرانی که با شجاعت خود به‌ جهان الهام می‌بخشند، می‌ایستد»(سایت کاخ‌سفید ـ ۱۱مهر).

جا دارد در پایان به‌ یکی از درخشان‌ترین موضع‌گیری‌های یکی از دولتمردان اروپایی اشاره کنیم؛ یانس یانشا نخست‌وزیر سابق اسلوونی، که اعلام کرد: «می‌دانیم که مردم شجاع ایران به‌زودی رژیم آخوندها را سرنگون خواهند کرد. همه جهان دمکراتیک و متمدن از شما حمایت می‌کنند. مقاومت کنید! سازماندهی کنید! بجنگید! پیروز می‌شوید!»(۶مهر).

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/97beb1f2-3c4f-4c09-ac79-07f5aab603a8"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات