728 x 90

قیمت روزه‌داری در رژیم آخوندی؟!

قیمت روزه‌داری در رژیم آخوندی
قیمت روزه‌داری در رژیم آخوندی

دو سال پیش در ایام ماه رمضان، قیمت مواد خوراکی متناسب با این ماه نسبت به سال گذشته‌اش و سال‌های دورتر افزایش چشمگیر یافته بود، امسال گرانی و تورم کمرشکن به جایی رسیده است که قیمت آن سال، حسرت و اندوه روزه‌داران اسیر دست دجالان دین‌فروش حاکم بر میهن را برمی‌انگیزد. «قیمت یک کیلو حلیم بین۴۱ تا ۴۵ هزار تومان، آش رشته و شله قلمکار کیلویی ۴۱ تا ۴۵ هزار تومان، زولبیا و بامیه بین ۳۸ تا ۴۸ هزار تومان، نان بربری ساده‌هزار تومان، تافتون ۶۰۰ تومان، نان سنگک ساده ۱۲۰۰ تومان، پنیر ۳۵۰ تا ۴۰۰ گرمی بین ۱۴.۵ تا ۱۹.۵ هزار تومان، کره ۱۰۰ گرمی نیز ۱۰ هزار تومان، خرما نیم کیلویی ۳۰ تا ۴۰ هزار تومان...» (خبر آنلاین۲۶فروردین۱۴۰۰)

مواد غذایی ضروری هم با این‌که نسبت به سال گذشته‌اش افزایش یافته بود ولی با امسال قابل مقایسه نیست! «هر کیلو گوشت گوسفندی ۱۵۰ تا ۱۶۰ هزار تومان، گوشت گوساله ۱۳۰ تا ۱۴۰ هزار تومان، برنج ایرانی ۳۳ تا ۴۰ هزار تومان، برنج خارجی ۲۳ تا ۲۸ هزار تومان، چای ایرانی ۶۵ تا ۹۵ هزار تومان، چای خارجی ۱۱۰ تا ۱۵۰ هزار تومان، لوبیا چیتی ۴۰ تا ۴۲ هزار تومان، عدس ۳۰ تا ۳۳ هزار تومان، لپه ۴۰ هزار تومان، نخود ۳۳ تا ۳۷ هزار تومان، شکر ۱۰ هزار تومان، قند ۱۵ هزار تومان، هر مثقال زعفران ۶۰ تا ۹۰ هزار تومان و روغن حلب ۵ کیلویی ۱۳۰ تا ۱۴۰ هزار تومان، هر کیلو تخم‌مرغ ۱۰ هزار تومان بود.

در همان زمان هم گفته می‌شد که «به‌دلیل افزایش نرخ ها در ماههای اخیر، قدرت خرید مردم کاهش یافته در نتیجه میزان خرید مواد غذایی و کالاهای اساسی در مقایسه با سال‌های قبل، کمتر شده است» (همان).

در نهایت هم محاسبه شده بود که هزینه یک افطاری بسیار ساده برای خانواده ۴ نفره در یک ماه حدود ۲ میلیون ۴۰۴ هزار تومان خواهد بود. و هزینه سحری ماهانه نیز مبلغی بین ۹۰۰ تا یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان محاسبه گردید. در همان سال پایه حقوق کارگران۲ میلیون و ۷۴۴ هزار تومان تعیین شده بود به عبارت دیگر یک خانواده کارگری با کسری بین ۵۵۶ هزار تومان تا یک میلیون و ۴۵۶ هزار تومان برای تأمین مخارج ماه رمضان مواجه بود!

 

فاشیسم دینی سفره روزه‌داران را غارت می‌کند

امسال خامنه‌ای و باند غالب به ریاست دژخیم ۶۷ آخوند رئیسی، سفره روزه‌داران را غارت کرده‌اند. دیگر حتی قیمت دو سال پیش مواد غذایی مانند یک رویاست. لوبیا هر کیلو ۱۰۳ هزار تومان شده است یعنی بیش از ۱۰۰ درصد افزایش نسبت به دو سال پیش. زولبیا بامیه ۴۸ هزار تومان، رسید به ۱۴۰ هزار تومان. حلیم به۸۵ هزار تومان رسید. خرما کیلویی۹۰ هزار تومان شد. هر کیلو برنج ایرانی از ۴۰ هزار تومان بین ۹۰ هزار تومان تا ۱۶۰ هزار تومان رسید. قند از ۱۵ هزار تومان به ۳۳ هزار تومان و شکر از ۱۰ هزار تومان به۳۸هزار تومان رسید. لوبیا قرمز به ۹۳ هزار تومان رسید. مرغ از ۷۸ هزار تومان هم گذشت. پنیر از ۱۹ هزار تومان به ۴۴ هزار تومان رسید. قیمت هر شانه تخم‌مرغ بین ۸۵ تا ۱۳۰ هزار تومان (با توجه به وزن آن) قیمت‌گذاری شده؛ و اما گوشت! امروز هر کیلو گوشت قرمز در فروشگاههای زنجیره‌یی بین ۲۹۹ تا ۴۵۵ هزار تومان است... در مجموع امسال سرپرست خانوار برای تهیه افطار و سحر کل ماه رمضان باید حدود ۵ الی ۹ میلیون تومان هزینه کند (قیمت اجناس بر اساس گزارش خبرگزاری حکومتی مهر در ۲۲ اسفند ۱۴۰۲).

 

اعترافهای رسانه‌ای از وضعیت معیشتی روزه داران

حالا دیگر رسانه‌های حکومتی هم از بیان بخشی از تورم عامدانه و سرسام‌آور توسط رژیم آخوندی ابایی ندارند. روزنامه اعتماد (۲۳اسفند۱۴۰۲) در گزارشی نوشته است که «ماه رمضان در حالی فرا رسید که قیمت اقلام و کالا‌های مصرفی در وعده افطار و سحر نسبت به رمضان گذشته چندین برابر شده است. یک وعده سفره افطاری برای یک خانواده ۵-۴ نفره در کمترین حالت ممکن، چیزی حدود ۹۰۰ هزار تومان آب می‌خورد».

تجارت نیوز (۲۱اسفند۱۴۰۲) نیز می‌نویسد: «مردم ایران در حالی روزهای اولیه ماه رمضان را سپری می‌کنند و به پیشواز عید نوروز می‌روند که وضعیت بد اقتصادی کمر اکثریت مردم ایران به‌ویژه اقشار کم‌درآمد را شکسته است».

روزنامه هم میهن (۲۱ اسفند۱۴۰۲) در گزارشی نوشت: «مدت‌هاست که خرید گوشت قرمز از سبد خانوارها حذف یا کاهش چشمگیری یافته است چرا که قیمت گوشت قرمز گوساله طی ۵ سال گذشته حدود ۳۰۰ درصد افزایش داشته است. حتی برای تأمین گوشت مصرفی مورد نیاز ماه رمضان باید ساعتها در صف باشند و در نهایت نیز گاهی بدون این‌که گوشت به افراد برسد، به خانه برگردند؟»

 

یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر بدون هیچ درآمدی!

اعتراف به زخمی که خامنه‌ای و باند غارتگر حامی او در جسم و روان ایرانیها وارد کرده است، یکی دوتا نیست و تنها به خورد و خوراک و مسکن و دارو  و بهداشت محدود نمی‌شود. آخر چطور می‌شود صدها هزار انسان نیازمند در این رژیم ضدبشری نتوانند منبع درآمد لازم و حداقلی داشته باشند. علی آقامحمدی، رئیس گروه اقتصادی دفتر خامنه‌ای، خجالت را کنار گذاشته است و علناً می‌گوید: «در حال حاضر یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر در ۲۰۲۰ محله زندگی می‌کنند که برای کسب درآمد هیچ راه‌حلی ندارند و حتماً باید مورد حمایت قرار بگیرند چرا که به دلایلی از جمله معلولیت امکان این‌که درآمد مستقل را داشته باشند، ندارند» (ایلنا۲۳اسفند۱۴۰۲).

 

میلیون‌ها مسلمان در رژیم آخوندی در فقر فرو رفته‌اند

بانک جهانی در گزارشی درباره آمار خط فقر در ایران می‌گوید ۱۰ میلیون ایرانی در فقر فرو رفته‌اند و۴۰ درصد نیز در معرض فقر هستند» (تابناک۵آذر۱۴۰۲). بسیاری از این هموطنان مسلمانانی هستند که در چنبره انواع مشکلات و نامردمی‌هایی که آخوندهای تبهکار و پاسداران حامی‌شان ایجاد کرده‌اند، غوطه می‌خورند. در وقت افطار و سحر این میلیون‌ها انسان شریف و آبرودار چه در سفره‌هایشان دارند تا فرزندانشان گرسنه در کنار آن به خواب نروند.

عیسی مسیح درباره فریسیان (آخوندهای ریاکار حکومتی) می‌گوید: «وای بر فریسیان، آنها درباره خدا می‌گویند ولیکن خدا را دوست ندارند. آنها قانون را تدریس می‌کنند ولیکن مهمترین قسمتهای آن را انجام نمی‌دهند: عدالت، محبت و ایمان به خدا... آنها ظاهری پاکیزه دارند ولیکن از درون کثیف هستند. آنها به‌دنبال شهوات دنیوی هستند. آنها پر از غرور و خود بزرگ بینی هستند. آنها مانند قبرهای شسته شده هستند، ظاهری زیبا دارند ولیکن پر از استخوانهای مردگان هستند (انجیل متی۲۲-۳۶).

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/4b26d836-2a0c-45a7-9f26-971818434a73"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات