728 x 90

لیست‌گذاری تروریستی سپاه پاسداران در کانادا

سخن روز
سخن روز

دولت کانادا سرانجام سپاه پاسداران، بازوی اصلی سرکوب و جنگ‌افروزی و صدور تروریسم فاشیسم دینی حاکم بر ایران را در لیست تروریستی قرار داد. وزیر امنیت عمومی کانادا ضمن اعلام این تصمیم گفت: «این اقدام پس از ماهها فشارهای سیاسی فزاینده صورت گرفته است». وی افزود: «کانادا از تمام ابزارهای ممکن برای مبارزه با فعالیت‌های تروریستی سپاه استفاده خواهد کرد. رژیم ایران تمایل به‌بی‌ثبات کردن قوانین بین‌المللی از خود نشان داده است».

همزمان با تصویب لیست‌گذاری سپاه پاسداران، ایرانیان آزاده در شهرهای مختلف کانادا با تظاهرات و ابراز شادمانی، از تصویب این قطعنامه در راستای انزوای جهانی دیکتاتوری تروریستی آخوندها، استقبال کردند.

این اقدام کانادا، به‌سرعت در صدر خبرهای جهان قرار گرفت؛ و این بیانگر آن‌ است که افکار عمومی دنیا، به‌یمن روشنگریهای مقاومت ایران، تا چه اندازه از نقش رژیم و سپاه پاسداران، در تروریسم بین‌المللی آگاه است و نسبت به‌آن حساسیت دارد. به‌خصوص که این اقدام همزمان شده بود با دستگیری فرد مظنون به‌تیراندازی به‌پروفسور آلخو ویدال کوآدراس از حامیان برجستهٔ مجاهدین و مقاومت ایران در نوامبر سال گذشته، در مادرید اسپانیا. رویدادی که نشان می‌دهد سپاه پاسداران، به‌عنوان یک سازمان حکومتی، چگونه دستهایش را تا قلب اروپا و تا اقصی نقاط دنیا، از آمریکا تا آفریقا و آسیا دراز کرده و جان شهروندان این کشورها را نیز در معرض تهدید قرار می‌دهد.

اقدام دولت کانادا در لیست‌گذاری سپاه پاسداران، خشم و هراس رژیم منفور آخوندها را برانگیخته است. کنعانی سخنگوی وزارت‌خارجه رژیم در واکنشی سراسیمه به‌این اقدام، آن را «اقدام سیاسی، غیرمتعارف و نابخردانه» و «تعرض به حاکمیت» آخوندها، خواند و تهدید کرد: «حق ایران برای پاسخ به‌اقدام خصمانه کانادا محفوظ است». همه می‌دانند که این اظهارات از جانب یک رژیم تروریست بدنام و رسوا، جز گروگانگیری معنایی ندارد. از همین رو وزیر خارجه کانادا، ضمن تصریح این نکته که اقدام کانادا برای مؤاخذه از رژیم ایران بسیار مهم بود، افزود: «البته خطر بازداشت خودسرانهٔ شهروندان کانادایی توسط این رژیم افزایش می‌یابد. ما مجدداً از همه اتباع کانادا می‌خواهیم که از سفر به‌ایران خودداری کنند و کسانی که در حال حاضر آنجا هستند به‌کانادا بازگردند».

هراس رژیم از اقدام دولت کانادا قابل درک است، چرا که این اقدام در پاسخ به مصوبه پارلمان کانادا انجام شد و این روندی است که در کشورهای اروپایی و آمریکا جریان داشته و دارد. مصوبات و تأکیدات پارلمانی در این کشورها برای وادار کردن دولتها به لیست‌گذاری سپاه جنایتکار خامنه‌ای، خود از تلاشهای خستگی‌ناپذیر ایرانیان آزاده و حامیان مقاومت و کنفرانسهای پارلمانی برگزار شده به‌منظور پیگیری این خواست دیرین مقاومت ایران تأثیر پذیرفته است.

نگاهی به تظاهرات و کنفرانسهای برگزار شده در همین یکی دو ماه اخیر و نیز در سال گذشته (۴۰۲) یا تظاهرات سالگرد انقلاب ضدسلطنتی در بهمن ۴۰۱ در سخت‌ترین سرما در شهرهای کانادا صورت گرفت و طی آنها خروش لیست‌گذاری تروریستی سپاه خامنه‌ای طنین‌افکن شد، این روند را به‌خوبی نشان می‌دهد. این همان روندی است که در اروپا نیز جریان داشته و دارد و علاوه بر بیانیه‌های و مصوبات پارلمانهای کشوری تاکنون به دو قطعنامهٔ قدرتمند برای لیست‌گذاری سپاه پاسداران در پارلمان اروپا راه‌برده است.

در اردیبهشت گذشته در اجلاس پارلمان اروپا که طی آن دومین قطعنامهٔ این پارلمان برای نامگذاری تروریستی سپاه پاسداران تصویب شد، نمایندگان پارلمان، سیاست مماشات و تعلل دولتمردان اروپایی در انجام این خواسته را به‌شدت به چالش کشیدند. آقای گی‌فرهوفشتاد، نمایندهٔ پارلمان اروپا و نخست‌وزیر پیشین بلژیک، خطاب به‌جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: «ما خواهان تغییر استراتژی شما هستیم. استراتژی دیپلوماسی مماشات به‌هیچ جایی نمی‌رسد. این پارلمان از شما می‌خواهد این استراتژی را تغییر دهید تا اولا، بر اساس تحریم‌های واقعی علیه رهبری رژیم ایران باشد. ثانیاُ، سپاه پاسداران را به‌عنوان یک سازمان تروریستی نامگذاری کنید. نمی‌فهمم چرا این‌کار را نمی‌کنید!».

قرار دادن سپاه پاسداران در لیست‌های تروریستی از اهداف دیرپای مقاومت ایران است که سابقهٔ آن به‌۴دهه می‌رسد و در بسیاری از سخنرانیها و پیامهای رئیس‌جمهور برگزیدهٔ مقاومت مورد تأکید قرار گرفته است.

خانم مریم رجوی پس از اعلام لیست‌گذاری سپاه پاسداران توسط کانادا در ۳۰خرداد ۱۴۰۳ اعلام کرد: «لیست‌گذاری تروریستی سپاه پاسداران توسط کانادا که مقاومت ایران از سال‌ها پیش به آن فراخوان داده، یک گام مثبت و شایان تبریک به پارلمان و دولت کاناداست. این اقدام ضروری در برابر سرکوب و صدور تروریسم و جنگ‌افروزی است که چهار دهه به تأخیر افتاده بود. این کاری است که باید توسط سازمان ملل، اتحادیه اروپا و و انگلستان نیز صورت گیرد. مردم ایران و اکثریت ۲۸ مجلس قانونگذاری در کشورهای مختلف جهان خواهان حسابرسی از سردمداران رژیم به‌خاطر اعدام و قتل‌عام و نسل‌کشی و جنایت علیه بشریت و سرکوب زنان و ملیتهای تحت ستم در ایران هستند».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/7231944c-afb0-4cb6-9ac9-e52fbc85ffc7"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات