728 x 90

«لیست‌گذاری» و «انحلال سپاه پاسداران»

سپاه پاسداران
سپاه پاسداران

بعد از افشاگریهای فراوان مقاومت ایران مبنی بر جنگ‌افروزی و بحران‌آفرینی‌های فاشیسم دینی در منطقه و کشورهای مسلمان، اکنون جهان خوکرده به سیاست مماشات، کم‌کم به این نتیجه می‌رسد که باید دوباره روی سپاه پاسداران تمرکز کند. تا آنجا که به بانیان و پیش‌برندگان سیاست ننگین زد‌وبند با آخوندها و تروریسم صادراتی آنها برمی‌گردد، هرگز راغب به این امر خطیر نیستند؛ مگر گریزگاه دیگری نداشته باشند.

در این رابطه روزنامه‌های «دیلی‌تلگراف» و «میل آنلاین انگلستان» فاش کردند آمریکا پس از حملهٔ حماس به اسرائیل، مصرانه از ریشی سوناک، نخست‌وزیر انگلستان خواسته است، سپاه پاسداران را ممنوع و لیست‌گذاری نماید.

دیلی‌تلگراف (۲۱اکتبر ۲۰۲۳) از قول متیو میلر، سخنگوی رسمی وزارت‌خارجه آمریکا، نوشت:

«ما کاملاً فکر می‌کنیم که سایر کشورها باید سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در فهرست سازمانهای تروریستی قرار دهند. این موضعی است که ما بارها آن را روشن کرده‌ایم. آنها فعالیت‌های تروریستی را که مدتی است در سراسر جهان دارند را تأمین مالی می‌کنند و ما فکر می‌کنیم که کشورهای دیگر باید این اقدام را برای لیست‌گذاری آنها انجام دهند».

دیلی‌تلگراف هم‌چنین اظهارات «لیام فاکس»، وزیر دفاع سابق انگلستان را خطاب به ریشی سوناک درج کرده است:

«آیا وقت آن نیست که ما در این کشور دوباره بپرسیم: چرا بانک‌های (رژیم) ایران خارج از لندن فعالیت می‌کنند؟ چرا ایران‌ایر خارج از فرودگاه هیترو فعالیت می‌کند؟ و چرا سپاه را ممنوعه نکرده‌ایم؟ من اعتقاد دارم باید این کار را بکنیم».

 

خاستگاه ایدهٔ لیست‌گذاری و انحلال

قرار دادن این نهاد ضدایرانی در لیست‌های تروریستی کشورهای خارجی از اهداف دیرپای مقاومت ایران بوده است. لیست‌گذاری آن از سوی آمریکا و کانادا نیز محصول بر روی‌هم انباشته‌شدن هزاران ساعت کار طاقت‌فرسا و مینیاتوری اعضای این مقاومت در روشنگری افکار عمومی در آمریکا و اروپا بوده است. مقاومت ایران در این محدوده متوقف نشده است.

البته مقاومت ایران فقط به موضوع لیست‌گذاری اکتفا نکرده، فراتر از آن خواهان «انحلال» این نهاد ضدایرانی و برچیده‌شدن تام و تمام آن از ایران و منطقه شده است.

ضرورت «انحلال سپاه پاسداران» توسط مسعود رجوی در تاریخ ۲۵مرداد ۱۳۹۹ مطرح گردید. مسعود رجوی بار دیگر در پیام ۳خرداد ۱۴۰۱ با عنوان «انحلال سپاه پاسداران خواست مردم و مقاومت ایران» خواهان «اختصاص بودجه و امکانات آن به نیازمندی‌های مردم فقیر و محروم شد که در خط مرگ با گرانی‌های سرسام‌آور دست و پنجه نرم می‌کنند...» در این پیام آمده بود:

«سپاه پاسداران ارگان محوری قهر و سرکوب نظامی و ابزار اصلی حفظ دیکتاتوری دینی است. لیسـت‌گذاری آن کافی نیست. باید منحل شود» (مسعود رجوی ـ ۳خرداد ۱۴۰۱).

پس از این پیام بود که هشتگ «انحلال سپاه پاسداران» به ادبیات سیاسی اپوزیسیون راه یافت و فراگیر شد.

در ماده‌ٔ ۲ برنامهٔ ۱۰ماده‌یی مریم رجوی «انحلال سپاه پاسداران» و سایر نهادهای سرکوبگر به‌روشنی قید شده است.

«آزادی بیان، آزادی احزاب، آزادی اجتماعات، آزادی مطبوعات و فضای مجازی، انحلال سپاه پاسداران، نیروی تروریستی قدس، لباس شخصی‌ها، بسیج ضدمردمی، وزارت اطلاعات، شورای انقلاب فرهنگی و همه گشتها و نهادهای سرکوبگر در شهر و روستا و در مدارس، دانشگاهها، ادارات و کارخانه‌ها»

 

سپاه پاسداران، تشکل مافیایی سرکوب و تروریسم

همان‌طور که بارها نوشته‌ایم سپاه پاسداران از روز نخست با هدف حفظ ولایت فقیه، صدور ترور به خارج از مرزهای ایران و نیز سرکوب مردم و نیروهای انقلابی به‌وجود آمد. در آرم آن هیچ نشانی از ایران و ملیت ایرانی یافت نمی‌شود.

در اساسنامه‌ٔ این تشکل مافیایی آشکارا مقابله با براندازی و براندازان به‌عنوان یکی از وظایف آن قید شده است. هنگام وقوع قیام این نیروی سرکوبگر مأموریت دارد که همراه با نیروی انتظامی مبادرت به سرکوب قیام و قیام‌آفرینان نماید. «ضابط قوه جنایتکار قضاییه بودن» یکی از وظایف ثابت سپاه پاسداران است. یعنی می‌تواند با دست‌باز اقدام به دستگیری، شکنجه و کشتار مخالفان حکومت نماید. در مقابله با قیام سراسری، این نیروی سرسپرده بیشترین نقش را از جانب خامنه‌ای به عهده گرفت.

وظیفه‌ٔ نیروی قدس (شاخه‌ٔ برون‌مرزی سپاه)، صدور بنیادگرایی و انجام عملیات تروریستی در خارج از ایران است. مسئولیت اول تا آخر آن دور کردن خطر سرنگونی از کیان استبداد دینی با تولید مزدوران مختلف در کشورهای قربانی است. این وظیفه را اکنون در گسترش بحران در غزه می‌توان به چشم دید.

 

ضرورت یک تصمیم قاطع

گفتیم بانیان و پیش‌برندگان سیاست ننگین مماشات هرگز راغب به لیست‌گذاری سپاه پاسداران نیستند؛ مگر گریزگاه دیگری نداشته باشند. یادآوری می‌شود که لوموند در تاریخ ۱۳ژانویه‌ٔ ۲۰۲۳ نوشته بود:

«اتحادیه اروپا به اتخاذ یک تصمیم نزدیک‌تر می‌شود. با افزایش شمار احکام مرگ و اجرای مجازات اعدام با هدف فرونشاندن قیام کنونی [۱۴۰۱]، ۲۷کشور عضو اتحادیه در حال بررسی قرار دادن سپاه پاسداران در فهرست گروه‌های تروریستی خود هستند. پیشنهاد مشابهی از سوی بریتانیا وجود دارد».

در آن تاریخ در حالی که پیش‌بینی می‌شد اتحادیهٔ اروپا در این مسیر گام بردارد؛ کفهٴ سیاست مماشات دوباره بر این تصمیم چربید و این اتحادیه از لیست‌گذاری سپاه پاسداران سر باز زد. این بار به‌میزانی که مماشاتگران از برخورد قاطع با فاشیسم دینی خودداری می‌کنند، سرکردگان جنگ‌افروز سپاه جری‌تر می‌شوند و بر دامنهٔ پروپاگاندای خود می‌افزایند (۱). اکنون کشورهای اروپایی عواقب مماشات با فاشیسم را دوباره دارند با تلخی تمام تجربه می‌کنند.

 

ماله‌کشی کافی است!

رهبر مقاومت مسعود رجوی در پیام ۱آبان ۱۴۰۲ خود، با صراحت نوشت:

«اتحادیه اروپا و انگلستان باید بلادرنگ سپاه خامنه‌ای را لیست‌گذاری کنند. فرصت دادن به دیکتاتوری جنگ‌افروز تروریستی از جیب مردم و مقاومت ایران هزینهٔ سنگین برای منطقه و صلح در جهان دارد».

***

بدیهی است که «انحلال سپاه پاسداران» [همان‌گونه که مسعود رجوی بارها بر آن تأکید کرده]، کار قیام‌آفرینان و کانون‌های شورشی است و در موعد مقرر، آن را با «آتش» به سرانجام خواهند رساند.

 

پانوشت:

(۱) به‌عنوان مثال پاسدار علی فدوی، جانشین سرکردهٔ سپاه گفته است:

«برخی از شما جوانان اقدام عملی را موشک مستقیم به حیفا می‌دانید البته اگر لازم باشد و تکلیف شود این کار هم صورت می‌گیرد، بی‌محابا هم صورت می‌گیرد ولی تکلیف را من تعیین نمی‌کنم» (تسنیم. ۱آبان ۱۴۰۲).

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/dedfb343-a46d-430d-8a14-8fc53fa350d1"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات