728 x 90

محاکمهٔ غیابی سرکردگان رژیم در پرونده «آمیا»

سخن روز
سخن روز

روز چهارشنبه ۲۷تیر ۴۰۳همزمان با سی‌امین سالگرد انفجار ساختمان خیریهٔ یهودیان در بوئنوس‌آیرس، رئیس‌جمهور آرژانتین از ضرورت محاکمهٔ غیابی‌شماری از سرکردگان رژیم آخوندی سخن گفت که سالهاست به‌خاطر ارتکاب این جنایت از سوی قضاییه آرژانتین تحت تعقیب هستند.

در مورد نقش رژیم آخوندی در این انفجار، که به‌قتل ۸۵ شهروند آرژانتینی منجر شد، شورای ملی مقاومت ایران سه هفته بعد از وقوع جنایت، در ۱۹مرداد۷۳ اعلام کرد: «انفجار آرژانتین در تهران توسط سپاه پاسداران، وزارت اطلاعات و وزارت امور خارجه رژیم طراحی شده و در شورای عالی امنیت رژیم به‌تصویب رسیده است».

خاویرمیلی رئیس‌جمهور آرژانتین که به‌مناسبت سی‌امین سال این انفجار سخن می‌گفت، اظهار داشت: «۱۸ ژوئیه امسال بیانگر سه دهه مصونیت از مجازات و مانورهای شخصیت‌های مخفی است که می‌خواستند حقیقت را پنهان کنند و پرونده را به‌فراموشی بسپارند... ما در راستای قانونی تلاش می‌کنیم تا محاکمهٔ غیابی برای جدی‌تر‌ین جنایات را امکان‌پذیر سازد؛ این محاکمهٔ سران رژیم ایران را که در آن حمله دست داشته‌اند، امکان‌پذیر خواهد ساخت...».

وی افزود: «ما از حکم دادگاه فدرال کیفری در ۱۱آوریل استقبال می‌کنیم. حکمی که در آن این حمله به‌عنوان جنایت علیه بشریت شناخته شد. این بسیار مهم و حیاتی است، چرا که آن‌را به‌عنوان یک جنایت ثبت می‌کند که جمهوری اسلامی و حزب‌الله لبنان سرانجام به‌عنوان مسئول این حمله شناخته می‌شوند...».

پاتریسیا بولریچ وزیر امنیت آرژانتین نیز روز پنجشنبه ۲۸تیر ۴۰۳ گفت: «(رژیم) ایران مسئول این حمله بوده است... کاملاً اثبات شده که این حمله در سفارت (رژیم) ایران در آرژانتین سازماندهی شده است... سال‌هاست که می‌دانیم آنها چه کسانی هستند... می‌دانیم چه کسانی مسئول آن بوده‌اند، یعنی رژیم ایران و حزب‌الله لبنان... آنها هشدارهای قرمز انترپل را دریافت کرده‌اند؛ ما هنوز منتظر مرحله محاکمه هستیم».

به‌مناسبت سی‌امین سالگرد انفجار مرکز آمیا، خورخه فرناندو رامیرز رئیس‌جمهور سابق بولیوی در سایت اینترنشنال بیزینس تایمز نوشت: «در غیاب پاسخگویی رژیم در قبال انفجار بوئنوس آیرس، رژیم ایران و سپاه پاسداران به کار خود برای گسترش نفوذ در آرژانتین و بقیه آمریکای لاتین ادامه داده‌اند. همان‌طور که گزارشهای متعددی از بمب‌گذاریهای دیگر و ترورهای هدفمند نشان می‌دهد، تهدید تروریسم مورد حمایت رژیم ایران در مقیاس جهانی رشد کرده است».

رئیس‌جمهور سابق بولیوی می‌افزاید «در ژوئن ۲۰۱۸، یک دیپلمات رژیم ایران که در سفارت رژیم در وین کار می‌کرد، به‌عنوان مغز متفکر توطئهٔ انفجار مواد منفجره در گردهمایی دهها هزار نفری ایرانیان مقیم خارج در نزدیکی پاریس، که توسط شورای ملی مقاومت ایران سازماندهی شده بود، شناسایی شد و همین سال گذشته، آلخو ویدال کوادراس، سیاستمدار اسپانیایی، به سختی از تیراندازی در مرکز مادرید جان سالم به در برد».

فرناندو رامیرز در ادامه با اشاره به اجلاس جهانی ایران آزاد ـ ۱۴۰۳، افزود: «ائتلاف طرفدار دموکراسی شورای ملی مقاومت ایران کنفرانسی را برگزار کرد که من افتخار شرکت در آن را داشتم. در سالهای اخیر، شورای ملی مقاومت حمایت هزاران قانونگذار در دهها کشور را به دست آورده است، که همگی تشخیص داده‌اند تهدید تروریسم رژیم ایران تنها با سرنگونی این رژیم از بین خواهد رفت. بنابراین، این مسئولیت همه دولتهای دموکراتیک است که سپاه پاسداران را در لیست سیاه قرار دهند، نیروهای نیابتی تروریستی آن را تضعیف کنند، رژیم ایران را منزوی کنند و از مردم ایران و مقاومت ایران حمایت اخلاقی و سیاسی کنند».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/c345b1d8-c68c-479f-8959-52106b505738"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات