728 x 90

مدارس فرسوده، قتلگاه دانش‌آموزان ایران

مدرسه دخترانه‌ای در زاهدان که دچار آتش‌سوزی شد
مدرسه دخترانه‌ای در زاهدان که دچار آتش‌سوزی شد

خبری آمیخته با داغ و اشک چشم 

خبری جانگداز بار دیگر وجدان عمومی مردم ایران را تکان داد و دیدگان بسیاری را به اشک نشاند.

۶سال پس از فاجعه آتش‌سوزی در مدرسه‌ٔ دخترانه‌ٔ روستای شین‌آباد روز سه‌شنبه ۲۷آذرماه ۹۷ بار دیگر، اما این بار در زاهدان، مرکز استان سیستان و بلوچستان، یک واحد آموزشی پیش‌دبستانی دخترانه به نام «اسوه‌ٔ حسنه» دچار فاجعه آتش‌سوزی شد.

در اثر این آتش‌سوزی ۴کودک معصوم بلوچ دچار سوختگی بسیار شدید شدند. ۳نفر از آنان به نامهای «صبا عربی»، «یکتا میرشکار» و «مونا خسرو پرست» با ۹۰درصد سوختگی در همان ساعت اولیه جان خود را از دست دادند، چهارمین کودک به نام «مریم نوکندی» که با بیش از ۷۰درصد سوختگی در شرایط بسیار وخیم به‌سر می‌برد، ۴۰ساعت پس از حادثه در پیش چشمان اشک‌بار والدینش جان سپرد. این مرکز آموزشی دارای ۶۳دانش‌آموز بود. علت این حادثه آتش‌گرفتن چراغ نفتی اعلام شد. در این حادثه‌ٔ جانگذاز،‌ به‌دلیل سرایت آتش به کفپوش موکت کلاس، آتش به سرعت گسترش پیدا کرده و مهار آن غیرممکن شد.

صبا، یکتا،‌ مریم و مونا در حالی که کفش‌هایشان در میان شعله‌های آتش ذوب می‌شد و کسی صدایشان را نمی‌شنید به زیر نیمکتها پناه برده بودند اما آنجا نیز در امان نبود. کمک هنگامی رسید که دیگر کار از کار گذشته و آنان در میان شعله‌های هر دم سرایت‌کننده‌ٔ آتش بیهوش شده بودند.

در بخشی از اطلاعیه کمیسیون آموزش و پرورش شورای ملی مقاومت آمده است:

«وقوع این سوانح هولناک که هر ساله با نزدیک شدن فصل سرما بالا می‌گیرد، تنها به‌خاطر فقدان یک وسیله گرمایشی سالم در مدارسی است که در کلاسهای آنها دانش‌آموزان بیگناه چند برابر ظرفیت و استاندارد روی هم تلنبار شده‌اند. سوختگی شدید دهها دختر دانش‌آموز در روستای شین‌آباد پیرانشهر(استان کردستان)، تا طعمه حریق شدن دانش‌آموزان دبستانی در سروستان فارس، یا در روستای درودزن از توابع شهرستان مرودشت یا روستای «المنی» در استان لرستان یا دبستانی در رودبست بابلسر... موارد معدودی از این سوانح هستند که خبرهای آن به مطبوعات درز کرده است. چون مقامهای جنایت‌پیشه رژیم به‌شدت از انتشار این خبرها جلوگیری می‌کنند».

 

این پایان تراژدی نیست 

سایت حکومتی تعادل ۲۸آذر ۹۷ در توصیف این فاجعه دردناک و فراموش‌ناشدنی که یادآوری آن قلب و ذهن تمامی هموطنان آزاده را به درد می‌آورد این چنین می‌نویسد:

«۴دانش‌آموز دختر زاهدانی میان زبانه‌های آتش بخاری غیراستاندارد کلاس سوختند. ۷سالگی آخرین مهلت زنده بودن برای دو نفرشان بود و ۲دختر دیگر هم حال و روزشان وخیم است، اما این حادثه هم پایان تراژدی سوختن دانش‌آموزان نیست هنوز ۱۰۰هزار کلاس درس دیگر در استانهای مختلف کشور، سیستم گرمایش استاندارد ندارند، بساط بخاری نفتی‌ها هنوز در کلاس‌های درس پهن است و کمبود بودجه برای استانداردسازی سیستم گرمایشی مدارس هم هر روز حکمرانی بخاریهای غیراستاندارد را بیشتر از قبل تضمین می‌کند. وعده و وعیدهای مسئولان آموزش و پرورش برای استانداردسازی کامل سیستم‌های گرمایشی مدارس، همه‌چیز را به ۲سال آینده موکول می‌کند، حال آن که قرار بر این شده بود که از سال ۹۲ تا آغاز ۹۶ تمامی بخاریهای نفتی و گازی جمع‌آوری شوند اما آن‌طور که محمد بطحایی، وزیر آموزش و پرورش، چندی پیش اعلام کرد: بیش از ۴۰درصد مدارس کشور فاقد سیستم گرمایشی مناسب هستند».

در یک نمونه دیگر سایت حکومتی اعتماد آنلاین ۲۷آذر ۹۷ در نوشته‌ای با عنوان «زخم شین‌آباد زنده شد»، به فجایع دامن‌گیر دانش‌آموزان در شروع سال تحصیلی جدید این‌گونه اعتراف می‌کند:‌

«یک بار بافت‌های فرسوده مدارس، بار دیگر هم تجهیزات گرمایشی غیراستاندارد؛ فرقی به‌حال دانش‌آموزان نمی‌کند چون در نهایت‌ آنها قربانی این کم و کاستی‌ها می‌شوند. حوادث متعدد مهر و آبان همین امسال کافی نبود تا روزهای آخر پاییز هم با حادثه‌ای دیگر گره خورد. این بار نوبت آتش بود تا جان این بچه‌ها را بگیرد. امروز ۲۷آذرماه یک واحد آموزشی در زاهدان گرفتار حریق شد و ۴دانش‌آموز این مدرسه دچار سوختگی شدید و به‌دنبال آن راهی بیمارستان شدند... وجه تسمیه تمام این مناطق یک چیز است؛ محرومیت. محرومیتی که باعث شده یا بافت‌های مدارسشان فرسوده باشد، یا سیستم‌های گرمایشی استاندارد نداشته باشند. زخم‌های دختران شین‌آباد هنوز هم مقابل چشمان مردم ایران است و نه تنها مرهمی پیدا نمی‌شود که هر روز هم انگار باید شاهد دردهای بیشتری باشیم».

شایان یادآوری است که این آتش‌سوزی یکی از سلسله آتش‌سوزیهای واقع شده در مدارس میهن اسیر و دربندمان تحت حاکمیت فاسد آخوندها می‌باشد. در یکی از دردناکترین این سوانح در آذرماه سال ۹۱ مدرسه‌ٔ دخترانه‌ٔ روستای شین آباد از توابع شهرستان مرزی پیرانشهر دچار آتش‌سوزی شد در نتیجه این آتش‌سوزی از ۳۷نفر دانش‌آموزان آن ۲۹نفر دچار سوختگی بسیار شدید شدند که ۲نفر از آنان بر اثر شدت جراحات وارده فوت کردند و انگشتان ۳تن دیگر نیز به‌دلیل شدت سوختگی و عدم قبول پیوند قطع شد.

 

مدارس ایران،‌ قاتل دانش‌آموزان

جنایت آن‌قدر عیان و عالم‌گیر شده که رسانه‌های حکومتی هم ناگزیر به آن اعتراف کرده و صدایشان(البته معلوم نیست به کدام سو) بلند شده و از دولت و حاکمیت «گلایه» می‌کنند. با نگاهی به اعترافات رسانه‌های حکومتی به عمق فاجعه‌ای است که هر روز و هر ساعت دانش‌آموزان معصوم میهن را تهدید می‌کند آشنا شویم:

- ارگان نیروی تروریستی قدس(تسنیم) ۱۶مهر ۹۷: «دنیا ویسی دانش‌آموز پایه اول دبستان روستای گرماش شهرستان سنندج، بر اثر ریزش دیوار حیاط مدرسه جان خود را از دست داد».

- خبرگزاری سپاه پاسداران موسوم به فارس ۲۰آذر ۹۷ با اعتراف به این‌که حدود ۴۰درصد مدارس شهر رامهرمز مخروبه و خطرساز هستند می‌نویسد: «روز گذشته تکه‌ای از سقف یک کلاس به مساحت ۲مترمربع و ضخامت ۲۰سانتی‌متر در مدرسه اسدآبادی واقع در مرکز شهر رامهرمز ریزش کرد. در این حادثه ۲دانش‌آموز آسیب سطحی دیدند که به بیمارستان منتقل شدند و اقدامات درمانی انجام شد که در حال حاضر هر دو نفر آنها مرخص شدند».

- خبرگزاری سپاه پاسداران موسوم به فارس ۱۵آبانماه ۹۷: «سخنگوی سازمان اورژانس کشور از ریزش دیوار یک دبستان در گرمدره استان البرز خبر داد. در این حادثه یک دانش‌آموز ۷ساله و یک دانش‌آموز ۸ساله مصدوم شدند که هر دوی آنها را آمبولانس‌های اورژانس به مرکز درمانی منتقل کردند».

- خبرگزاری فارس ۱۴آبانماه ۹۷: «مدرسه‌ای در قلعه گنج برق ندارد در حالی‌که مردم روستا برق دارند؛ حیاط برخی مدارس آسفالت نیست و حیاط بعضی مدارس دیوار ندارند و متأسفانه در یک مدرسه که حیاطش دیوار نداشته است، یک گاو وحشی دانش‌آموز سوم دبستانی را زخمی کرده است».

در کنار این فجایع باورنکردنی با نگاهی به آمارهای مدارس ویران ایران که روزانه گوشه‌ٔ کوچکی از آنها در رسانه‌های حکومتی برملا می‌شود، می‌توان فهمید که در جای‌جای ایران هزاران مدرسه‌ٔ قاتل دانش‌آموزان وجود دارد.

- خبرگزاری حکومتی ایرنا ۹خرداد ۹۷ به‌نقل از به‌اصطلاح رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس نوشت: «حدود ۲۷درصد مدارس کشور به‌لحاظ ساختمانی، تخریبی محسوب می‌شوند، نزدیک به ۳۴درصد به بازسازی نیاز دارند و فقط ۳۹درصد مدارس مستحکم هستند. تعداد یک میلیون و ۵۰۰هزار نفر از دانش‌آموزان در فضایی تحصیل می‌کنند که نیاز به تخریب و نوسازی دارد و ۲میلیون دانش‌آموز نیز در معرض خطر جدی هستند».

- خبرگزاری حکومتی ایرنا ۲۴مهر ۹۷: «یک‌سوم مدرسه‌های ایران ایمن نیستند و دانش‌آموز در مدارسی درس می‌خوانند که باید تخریب و از نو ساخته شوند و برخی دیگر نیاز به استوارسازی دارد و مهم‌ترین چالش در نوسازی و استوارسازی این‌گونه مدارس نبود بودجه لازم است».

- ارگان تروریستی قدس ۲۵مهر ۹۷: «۶۰درصد مدارس استان تهران فرسوده هستند و این امر نیاز به حمایت از خیرین را دوچندان می‌کند».

- خبرگزاری حکومتی ایسنا ۶آذر ۹۷: «وضعیت مدارس در میناب، رودان، جاسک، سیریک و بشاگرد از نظر ایمنی ساختمان و مجهز بودن به تجهیزات وضعیت خوبی ندارد؛ اکثر مدارس در حال فروریختن و ویرانی هستند و اگر به‌دنبال بهبود آن نباشیم، حوادث غیرمترقبه‌ جبران‌ناپذیری در انتظار فرزندان محصل خواهد بود. سن مدارس در این شهرهای محروم بسیار بالاست و خانواده‌های دانش‌آموزان هر صبح با نگرانی و خاطری آزرده فرزندان خود را به مدرسه می‌فرستند زیرا هر لحظه ممکن است سقف‌های مدارس روی سر دانش‌آموزان و معلمان فرو بریزد... با توجه به این‌که در فصل پاییز و زمستان، شاهد برخی بارش‌ها و توفانها در این حوزه هستیم، پایین بودن ایمنی سازه مدارس ممکن است خطرات غیرقابل جبرانی را برای مردم این منطقه به‌وجود آورد».

- خبرگزاری ایسنا ۲۸مرداد ۹۷: «در شهرستان بویراحمد ۵۳باب مدرسه با عمر بالای ۴۵سال وجود دارد و ۱۰۳مدرسه این شهرستان در زلزله ۵.۳ریشتری اخیر استان آسیب دیده‌اند. بزرگترین مشکل آموزش و پرورش بویراحمد کمبود مدرسه و تجهیزات است... طی سال گذشته حتی یک ریال سرانه‌ٔ دانش‌آموزی به آموزش و پرورش داده نشد که همین امر نیز مشکلاتی را برای ما ایجاد کرده است. مدارس شهرستان بیشتر به‌صورت خودگردان اداره می‌شوند. در این شهرستان مدرسه‌ای وجود دارد که دانش‌آموزانش باید با کلاه ایمنی سر کلاس حاضر شوند چرا که هر لحظه امکان ریزش آن وجود دارد».

- سایت حکومتی سلامت نیوز اول اردیبهشت ۹۷: «۸۳هزار مدرسه ناامن‌ در کشور وجود دارد، ‌۸۳هزار ساختمانی که ممکن است فاجعه بیافریند. ۱۰۰۰کلاس خشت و گلی و ۱۷۰۰کلاس کانکسی هم در انتظار بودجه هستند تا در اولویت مسئولان وزارت آموزش و پرورش، ساماندهی و مقاوم‌سازی شوند اما با وجود این سایه کمبود بودجه بر سر مدارس غیراستاندارد سنگینی می‌کند. در حالی که اعتبارات عمرانی وزارت آموزش و پرورش در لایحه بودجه ۹۷، نسبت به سال گذشته، ۴۰درصد کاهش یافت».

 

قاتل و قاتلان واقعی دانش‌آموزان

ملاحظه می‌شود حاکمیت فاسد و تبهکار آخوندی در حالی که بازماندگان شین آباد هنوز در آتش می‌سوزد و دانش‌آموزان ایران در روستاها و در بسیاری از حواشی شهرها در چنین مدارسی درس می‌خوانند اموال به یغما برده همین کودکان و خانواد‌ه‌هایشان را خرج مدرسه‌سازی در کشورهایی نظیر لبنان، سوریه، عراق و... می‌کند تأ به خیال خام خود «عمق استراتژیک»اش را گسترش دهد و برای خود فرجه‌ٔ بقا بخرد.

وضعیت اسفناک دانش‌آموزان در میهن اشغال شده، آن روی سکه آموزش و پرورشی رژیمی است که در آن فساد تا بالاترین سطوح سردمداران آن نهادینه شده است و در یک قلم بیش از ۱۲هزار میلیارد از صندوق فرهنگیان آن سرقت می‌شود.

اگر می‌خواهیم قاتل واقعی صبا، یکتا، مونا و مریم و دانش‌آموزان را بشناسیم، کافی است نظری به بیت خامنه‌ای و سرسپردگانش بیاندازیم. قاتلان هنوز راه می‌روند، آزادانه نفس می‌کشند و هر آن ممکن است در «شین‌آباد» یا «اسوه‌ حسنه»ای دیگر به زندگی دانش‌آموزان معصوم ایرانی دست‌درازی کنند. باید پیش از آن که دیر شود کاری کرد.

کمیسیون آموزش و پرورش شورای ملی مقاومت در اطلاعیه‌ای با عنوان «ایران: جان‌سپردن فجیع ۴دختر دانش‌آموز بلوچ در حریق مدرسه‌شان» نوشت:

مسئول کمیسیون آموزش و پرورش شورای ملی مقاومت با اشاره به جنایت رژیم آخوندی در مدارس گفت:

«مقامات رژیم در حالی‌که سالانه میلیاردها دلار صرف عملیات تروریستی و جنگ‌افروزیهای رژیم در منطقه و دیگر کشورهای جهان می‌کنند، یا با خاصه خرجی برای گسترش افراطی‌گری هزینه می‌کنند و میلیاردها دلار آن را به حسابهای بانکی خود سرازیر می‌کنند، با وقاحت تمام از فرسودگی وسایل گرمازا که در نظام آخوندی چیزی جز یک بخاری نفتی نیست، سخن می‌گویند. دانش‌آموزان بیگناه کشور حتی به اندازه یک بخاری نفتی هم از درآمدها و سرمایه‌های کلان کشور سهم ندارند».

وی همچنین با اشاره به عمق درد و راه درمان مشکلات موجود افزود: «وقوع این حوادث جانکاه که قلب هر شنونده‌ای را جریحه‌دار می‌کند تنها یکی از نتایج حاکمیت نظام سراپا فساد و جنایتکار ولایت فقیه است. تا این نظام بر سر کار است کودکان ایران جز تهیدستی و انواع محرومیتهای جان‌فرسا و جز سرکوب و شکنجه و جز زنده‌زنده در آتش سوختن سهم دیگری از زندگی ندارند. تنها راه درمان همه این دردها اتحاد و همبستگی همه اقشار برای سرنگونی نظام ولایت فقیه و استقرار آزادی و دموکراسی در ایران است».(شورای ملی مقاومت ایران- کمیسیون آموزش و پرورش ـ ۲۸آذر۱۳۹۷)

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/b4c7a552-22d1-44f0-8c0b-0931d7688f8d"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات