728 x 90

مروری بر رسانه‌های حکومتی – دوشنبه هفدهم اردیبهشت 97

روزنامه‌های حکومتی
روزنامه‌های حکومتی

اغلب تیترهای اول یا مهم روزنامه‌های حکومتی در روز دوشنبه به سخنان ضد و نقیض روحانی در سبزوار و نیشابور اختصاص یافته است. روزنامه‌های هر باند قسمت مورد نظر خود را برجسته کرده‌اند:

آرمان: روحانی: با «اینترنت کند» و «بدون فضای مجازی» نمی‌توانیم اشتغال ایجاد کنیم

اقتصاد پویا: روحانی: مردم بدانند در آمد نفتی ما 100میلیارد و هزینه‌ها 70میلیارد تومان است، پس مشکلی نداریم

شهروند: روحانی: مردم ایران اجبار نمی‌پذیرند

کارون: روحانی: عده‌یی از اینترنت پرسرعت خوششان نمی‌آید، با مسدود سازی به جایی نمی‌رسیم

افکار: روحانی: هر چقدر بخواهیم موشک و سلاح انبار می‌کنیم

رسالت: روحانی: برای هر تصمیم ترامپ برنامه داریم – آمریکا در برابر ملت کاری از پیش نخواهد برد – با صراحت به دنیا می گوییم راجع به سلاح دفاعی با کسی مذاکره نمی‌کنیم

وطن امروز:  حسن روحانی صبح دیروز در سبزوار خواستار وحدت مردم و همه گروه‌های سیاسی در مقابل آمريکا و اسراییل شد اما بعدازظهر در نیشابور اظهارات تفرقه افکنانه خود را به‌خاطر یک پیام‌رسان خارجی تکرار کرد، حال برعکس!

 

حمله به برجام و حسن روحانی  همراه با دعوای باندی در مجلس ارتجاع بر سر لوایح سه‌گانه موضوعات مشترک در روزنامه‌های باند خامنه‌ای است:

افکار:  محمد نبی حبیبی: رئیس‌جمهور می خواهد جای مشکلات کشور را با جنجال تلگرام عوض کند

جوان: تله برجام ۲و۳با سناریو- مترسک جنگی

سیاست روز: ظریف هم‌چنان به دنبال امضای جان کری می گردد؛ دلواپسان جدید برجام

عصر ایرانیان: اعتراض نمایندگان مجلس به لاریجانی: کاری که در تصویب برجام کردید تکرار نکنید: لایحه قانونی مبارزه با پولشویی در مسیر تکرار تجربه تلخ برجام

قدس:  اف.ای.تی.اف  مانند برجام نشود، هشدار نمایندگان مجلس همزمان با تعویق بررسی لوایح سه‌گانه درخواستی گروه ویژه اقدام مالی

کیهان: اگر برجام را آتش می‌زدیم دلار 7200تومان نمی‌شد – عضو شورای روابط خارجی آمریکا: برجام اقتصاد ایران را تضعیف می‌کند و زمینه‌سازی براندازی است

 

زوزه‌های وحشت از یک اجلاس ایرانیان هوادار مجاهدین در آمریکا موضوع مشترک روزنامه‌های هر دو باند حاکم است:

جمهوری اسلامی: جهت اطلاع

در آستانه اعلام نظر رئیس‌جمهور آمریکا درباره برجام، (مجاهدین) با برپایی یک نمایش سیاسی، تلاش کردند اتحاد خود با صهیونیستها در مخالفت برجام را بیشتر کنند. به گزارش «انتخاب» رودی جولیانی وکیل دونالد ترامپ که در نشست (مجاهدین)  در واشینگتن سخنرانی می‌کرد گفت: رئیس‌جمهور (آمریکا) به اندازه ما به تغییر نظام (ایران) پایبند است؛ به‌ویژه با حضور مایک پمپئو وزیر امور خارجه در سمت راست او و حضور جان بولتون مشاور امنیت ملی در سمت چپ او. جان بولتون را که می‌شناسید. وی سپس برگه‌ای را به‌عنوان توافقنامه هسته‌یی ایران از روی میز برداشت و به‌صورت نمادین آن را پاره کرد و دوبار آب دهان بر روی آن انداخت.

جمهوری اسلامی: سرمقاله:

گروه(مجاهدین) که از مدتی قبل به مخالفان برجام پیوسته بود، در آستانه زمان تصمیم‌گیری ترامپ درباره ماندن یا نماندن آمریکا در برجام، یک نمایش سیاسی در واشینگتن برپا نموده...

نکته قابل‌توجه این‌که «رودی جولیانی» وکیل ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا در نمایش ضد برجامی (مجاهدین) شرکت کرد و در یک سخنرانی حامیانه از این گروه گفت: «رئیس‌جمهور آمریکا به اندازه ما به تغییر نظام ایران پای بند است به‌ویژه با حضور مایک پمپئو وزیر امور خارجه در سمت راست او و حضور جان بولتون مشاور امنیت ملی در سمت چپ» وکیل ترامپ با افزودن این جمله که: «جان بولتون را که می‌شناسید» به‌زعم خود مایه ضدایرانی سخنانش را زیادتر کرد تا به منافقین حاضر در نمایش وانمود کند که رئیس‌جمهور آمریکا در مقابله با نظام جمهوری اسلامی مصمم و بسیار جدی است.

از این هم قابل تامل‌تر این‌که «جولیانی» بعد از این سخنان، برگه‌ای که وانمود می‌کرد توافق‌نامه هسته‌یی ایران یا همان «برجام» است را از روی میز برداشت و به‌صورت نمادین آن را پاره کرد و آب دهان به روی آن انداخت و این کار را بار دیگر تکرار کرد!

از(مجاهدین) که در سال‌های آخر دهه پنجاه و اوايل دهه شصت در داخل کشور بهترین فرزندان ایران، فداکارترین نیروهای انقلابی و دانشمندترین مردان این آب و خاک را ترور کردند... انتظاری غيراز این نیست که نمایشی ترتیب بدهند و از یک مهره صهیونیسم در واشینگتن بخواهند در برابر دوربین‌ها «برجام» را پاره کند و با منافع ملی کشور خود این چنین ضدیت نمایند. چهار گروه بسیار فعال هستند. یکی از این گروهها امضاء کنندگان اروپایی و آسیایی برجام هستند که تلاش می‌کنند رئیس‌جمهور آمریکا را قانع کنند کشورش را از این توافق خارج نکند.

سه گروه دیگر یعنی (مجاهدین)، رژیم صهیونیستی و سران ارتجاع عرب، تاکنون به‌صورت جداگانه برای خنثی سازی برجام تلاش زیادی کردند ولی این روزها که به لحظه تصمیم رئیس‌جمهور آمریکا نزدیک می‌شویم، این سه گروه اولاً بر تلاش خود افزوده‌اند و ثانیاً اتحاد خود را تحکیم نموده و در حال فشرده‌تر ساختن ضدیت با برجام به منظور تشویق ترامپ به خارج کردن آمریکا از این توافق هستند. نمایش (مجاهدین) در واشینگتن و پاره کردن نمادین برجام به دست وکیل ترامپ، بخشی از همین تلاش هاست.

این قبیل کینه توزی‌ها از ناحیه (مجاهدین)  و سران ارتجاع عرب و اربابان آمریکایی و صهیونیست آنها در طول 40سال گذشته علیه جمهوری اسلامی ایران بسیار اتفاق افتاده

کیهان:‌«رودی جولیانی» شهردار سابق نیویورک و وکیل فعلی «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا، بامداد یکشنبه خواستار خروج واشینگتن از توافق هسته‌یی ایران شد.

جولیانی طی سخنرانی در همایش گروه(مجاهدین) در واشینگتن بر لزوم تغییر حکومت در ایران تأکید کرده و گفت: «ما رئیس‌جمهوری داریم که به تغییر رژیم (ایران) متعهد است. اما چه اتفاقی برای آن توافق خواهد افتاد؟».او سپس ادای پاره کردن یک کاغذ را به‌مثابه توافق هسته‌یی ایران درآورد.

وطن امروز: وکیل رئیس‌جمهور آمریکا در نشست گروه(مجاهدین) در واشینگتن به‌صورت نمادین برجام را پاره کرد و آب دهان روی آن انداخت. رودی جولیانی، وکیل و مشاور دونالد ترامپ که در نشست (مجاهدین) در واشینگتن سخنرانی می‌کرد، گفت: رئیس‌جمهور (آمریکا) به اندازه ما به تغییر نظام (ایران) پایبند است؛ به‌ویژه با حضور «مایک پمپئو» وزیر خارجه در سمت راست او و حضور «جان بولتون» مشاور امنیت ملی در سمت چپ او؛ جان بولتون را که می‌شناسید. این اظهارنظر جولیانی در واقع به‌معنای آن بود که او حضور آمریکا در برجام را پایان یافته تلقی کرد. وی سپس برگه‌ای را به‌عنوان توافقنامه هسته‌یی ایران از روی میز برداشت و به‌صورت نمادین آن را پاره کرد و 2بار آب دهان روی آن انداخت.

 

روزنامه‌های باند حسن روحانی باند ولی‌فقیه ارتجاع را به‌خاطر شکست برجام مورد حمله قرار داده اند و تلویحا توصیه بر ادامه مسیر برجام کرده‌اند:

اعتماد: ما و برجام

ما در داخل کشور برجام را به شکست رساندیم. در واقع اگر ما با عقلانیت و دقتی بیشتر نسبت به اجرای مفاد برجام عمل می‌کردیم، حتماً منجر به طرح این مدعیات واهی امثال ترامپ نمی‌شد. متأسفانه ما به‌عنوان یک فرصت از برجام استفاده نکردیم؛ بلکه این توافق را وسیله‌ای برای عقده‌گشایی‌های سیاسی داخلی قرار داده و برجام را تبدیل به چماقی برای سرکوب جریان سیاسی رقیب‌مان کردیم. متأسفانه ما همان‌طور که از فرصتهایی که در زمان ریاست‌جمهوری اوباما داشتیم، استفاده نکردیم،

واقعیت این است که نقش ما در به سرانجام نرسیدن این توافق به‌مراتب بیش از عناصر خارجی است... حفظ این وضعیت بلاتکلیف می‌تواند برای ما مخرب باشد؛ چرا که ایالات متحده در این شرایط می‌تواند با تهدیدات بی‌اساس و طرح شایعات بی‌پایه به وضعیت اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی ما ضربه بزند. فراموش نکنیم برجام فرصتی بود که به بخش‌های مختلف اقتصادی ما اجازه تنفس داد و ما می‌توانستیم از آن برای بهبود وضعیت کشور بهره‌برداری کنیم اما متأسفانه این فرصت را از دست دادیم و قطعاً پایان برجام همین فرصت‌های اندک باقی مانده را نیز هدر داده و از بین خواهد برد.

آرمان:. ۴-۵روز زمان زیادی نخواهد بود تا اثبات شود که آیا اداره امور این منطقه و نیز امور جهان با اقدامی عقلانی و درعین‌حال منفعت‌طلبانه صورت می‌گیرد یا هوس‌ها و وسوسه‌های نفسانی و فردی جهان را به سمت‌وسوی آشفتگی بیشتر سوق خواهد داد؟

شرق: سؤال این است؛ در شرایط کنونی که آمریکا با همراهی اسراییل و عربستان در‌صدد برباد‌دادن دستاورد سترگ هسته‌‌یی، بازگرداندن شرایط جهان علیه ایران و وادار‌کردن کشورمان به پذیرش مذاکره مجدد، الحاقیه بر توافق قبلی و تحمیل محدودیت‌های بیشتر در حوزه هسته‌‌یی، موشکی و وادار‌کردن ایران به عقب‌نشینی و دست‌شستن از دستاوردهای منطقه‌یی است، چه باید کرد؟ باید با چه زبان و ادبیاتی سخن گفت و چگونه محور حامیان برجام را تقویت و مخالفان آن را خلع‌سلاح کرد؟ متأسفانه تعارضات جناح‌های داخل در کشور و استمرار اقدامات دلواپسان با اقدامات عملی، به‌سرعت شرایط «بردن ایران در توافق هسته‌یی را در وهله اول خنثی و در مرحله بعد با اوج‌گیری مناقشه عربستان با ایران به‌ویژه در بحران یمن و سپس روی‌کار‌آمدن ترامپ در آمریکا و شکل‌گیری اتحاد سه‌جانبه و نامیمون «آمریکا، اسراییل و عربستان» شرایط را به‌نحوی تصور‌نکردنی‌ به ضرر ایران تغییر داد. بی‌تردید ایران فرصت‌های‌ گران‌قدری را از زمان توافق و اجرای آن و به‌ویژه یک‌سال‌و‌نیم باقی‌مانده از دوره اوباما پس از دستیابی به توافق در موضوع هسته‌یی و همچنین بازسازی و بهبود روابط با عربستان را از دست داد... اکنون در شرایطی که کمتر از یک هفته به اعلام نظر آمریکا باقی مانده و جهان در التهاب تصمیم یک فرد در دغدغه به‌سر می‌برد، ادبیات «معجزه هزاره سوم» با اندک تغییری در الفاظ دولت‌مردان کنونی و غافل از بازتاب و تأثیرات مخرب آن در بین کشورهای جهان در‌ حال احیا‌شدن است. شعار خروج از معاهده منع گسترش سلاحهای هسته‌یی (ان.پی.تی) را که نظام در سخت‌ترین شرایط دوره قبل وارد این حیطه نشد، سر‌دادن برخی شعارهای دیگر بازگشت به همان سیاست احمدی‌نژاد و البته در شرایط شاید به مراتب سخت‌تر است.

حتی در صورت خروج آمریکا، برجام خاک‌ریز قابل‌اتکایی است که باید از آن برای پیشبرد اهدافی که در توافق هسته‌یی داریم، استفاده شود. سر‌دادن شعار‌های آن‌چنانی حتی در قالب ادبیات «توییتر» یا از تریبون سخنرانی در مقابل جمعیت انبوه، غلتیدن در دامی است که اسرائیل، عربستان و ترامپ پهن کرده‌اند. با زبان لَیّن سخن‌گفتن توصیه خداوند به موسی و هارون است تا چه رسد به ترامپ و شاهزاده سلمان و نتانیاهو.

 

روزنامه‌های دلواپس خامنه‌ای ضمن حمله به باند روحانی برجام را در هر صورت ابزار تغییر رژیم توصیف کرده است:

کیهان: برجام اکنون تبدیل به شمشیر داموکلس تهدید و القای بی‌ثباتی نسبت به محیط اقتصادی پر سود و جذاب ایران شده است. دولت باید یکبار برای همیشه، شجاعانه پا در میدان گذاشته و برجامی که آمریکا آن را پاره کرده است، آتش بزند. اگر در واکنش به نقض عهدهای مکرر واشینگتن برجام را آتش می‌زدیم، بی‌شک امروز دلار 7200تومان نبود و کاخ سفید چنین رجز نمی‌خواند.

نشریه آتلانتیک در تحلیلی به قلم «فیلیپ گوردون»- عضو ارشد شورای روابط خارجی آمریکا و دستیار ویژه رئیس‌جمهور در دوره باراک اوباما- نوشت:«برخلاف آنچه ترامپ بر آن اصرار دارد، برجام فشار را از روی ایران کم نکرد بلکه با افزایش انتظارات عمومی که امکان برآورده شدن ندارد، اقتصاد ایران را تضعیف کرد. این یک سیاست برد- برد است. چنان‌چه تغییر حکومت ایران ممکن باشد، برجام نه تنها مانعی در راه آن نیست بلکه زمینه‌ساز وقوع آن نیز هست و این دلیل منطقی برای حفظ آن کافی به‌نظر می‌رسد».

گوردون در پایان مقاله خود استراتژی جورج کنان در قبال شوروی سابق را برای مقابله با ایران پیشنهاد می‌کند.

تعامل و فشار

تصمیم‌سازان و اندیشکده‌های آمریکایی بارها در تحلیل‌های خود، دو راه‌کار تعامل و فشار را به شکل موازی توصیه کرده‌اند.

«جورج کنان» دیپلومات کارکشته که معاونت سفیر آمریکا در شوروی را در کارنامه خود دارد، معتقد بود که واشینگتن در کنار رقابت، تضعیف و مهار مسکو باید رابطه و گفتگو با شوروی را نیز پیش ببرد. آنچه در سال‌های پایانی عمر اتحاد جماهیر شوروی رخ داد و در نهایت به فروپاشی آن منجر شد، درستی نظریه جرج کنان را اثبات کرد.

واقعیت آن است که آمریکایی‌ها و هم پیمانان اروپایی‌اش به برجام و پسابرجام به‌مثابه ابزاری برای تغییر در ایران می‌نگرند. این موضوع زمانی بیشتر تأیید می‌شود که به سخنان و مواضع مقامات آمریکایی و اروپایی پس از اعلام برجام توجه کنیم، به‌گونه‌یی که آنها از تغییر روش در قبال ایران و نه تغییر راهبرد سخن گفته‌اند... که برجام در ادراک و تصور غرب، از دولت روحانی اعتبارزدایی کرده است. آمریکا و اروپا به اعتبار برجام زدگی حادّ آقای روحانی، تهدیدها و هشدار‌های تیم او به تلافی را معتبر نمی‌دانند... نرخ دلار سر به فلک گذاشته و اوضاع اقتصادی کشور نیز به مرحله‌ای رسیده که روزانه شاهد اعلام برائت حامیان دولت از انتخاب سال گذشته‌شان هستیم.

اکنون و پس رقیب‌هراسی حامیان روحانی و وعده میوه دادن برجام در سال 96 و 97 از سوی این جریان، مردم هم شبح تحریم‌ها را بالای سر خود می‌بینند، هم بی‌ثباتی در بازار غوغا می‌کند و هم فروشندگان به‌دنبال قیمت لحظه‌ای دلار در بازار هستند!

متأسفانه تیم مذاکره‌کننده هسته‌یی در دولت آقای روحانی پذیرفت که آمریکا سالی 3بار(تمدید 120روزه تعلیق تحریم‌ها) به برجام شوک و سکته بدهد! بنابراین هیچ سرمایه‌گذار خارجی این ریسک را نمی‌کند که همکاری میان مدت و بلندمدت با ایران داشته باشد. ظرف 4ماه کدام، همکاری اقتصادی جدی را می‌توان انجام داد؟!

آنکتاد (کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل) که مرجع رسمی آمار جذب سرمایه خارجی در دنیا است در اوایل سال 96 در گزارشی اعلام کرد که ایران از سال ۹۲تا کنون در جذب منابع نزولی عمل کرده و در سال ۹۵نسبت به ۹۴به منفی ۵۱درصد رسیده است. در حالی‌که رئیس‌جمهور وعده جذب ۳۰میلیارد دلاری سرمایه‌گذاری خارجی در پسابرجام را داده بود و برای سال ۹۵نیز حدود ۱۱میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی مصوب شده بود، آمارهای رسمی نشان می‌دهد تنها ۲میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی در سال 95 جذب شده است!

جوان: ‌ناظران حدس می‌زنند در حالی که رئیس‌جمهور آمريکا در ملاقات دو هفته قبل خود با امانوئل ماکرون، او را متقاعد کرد که نیازمند مهار برنامه موشکی و نفوذ منطقه‌یی ایران است، او همزمان دو رویکرد را در مورد ایران دنبال می‌کند؛ یک رویکرد، تغییر حکومت ایران از درون با افزایش فشارهای اقتصادی است، سناریویی که دیروز رودی جولیانی، یکی از اعضای تیم حقوقی دونالد ترامپ، به صراحت از آن سخن گفته است:‌« ما رئیس‌جمهوری داریم که بسیار سختگیر است. ما رئیس‌جمهوری داریم که هم‌چون ما متعهد به تغییر نظام در ایران است.»‌ ترامپ همزمان، تلاش می‌کند با ملموس کردن سناریوی جنگی علیه ایران، تهران را به تصمیم‌گیری در مورد تکرار برجام مجبور کند. امانوئل ماکرون یک روز بعد از ملاقات با ترامپ، تلفنی با روحانی تماس گرفت، گفت‌وگویی که یک ساعت به طول انجامید‌. ظاهراً او تلاش کرده روحانی را به لزوم ورود به یک دور جدید از مذاکرات متقاعد کند

سیاست روز: ظریف هم‌چنان به دنبال امضای جان‌کری می‌گردد

قرار است که وی ۲۲اردیبهشت ماه (۱۲مه) در رابطه با خروج از برجام و تداوم تعلیق تحریمها علیه ایران تصمیم‌گیری کند.

این در حالی است که خبرهایی از ملاقات مقامات کشورمان با دولتمردان دولت اوباما شنیده می‌شود که از نوعی دیپلوماسی غیرمعمول و پشت‌پرده حکایت دارد و از تلاش دو طرف برای باقی ماندن برجام خبر می‌دهد.

رسانه‌های آمريکایی اخیراً مدعی شده‌اند که در دو ماه گذشته جان کری وزیر خارجه اسبق آمریکا با هدف نجات برجام دوبار با محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران دیدار کرده است.

این گفتگوها در حالی صورت می‌گیرد که به‌نظر می‌رسد دستگاه دیپلوماسی کشورمان هنوز امیدوار است از این چشمه آبی برای ایران بجوشد و هنوز نتوانسته اند قبول کنند که سنگ بزرگی جلوی سرچشمه برجام افتاده است.

به نظر می‌رسد که دولت روحانی هم‌چنان به گره‌گشایی دولتمردان قبلی آمريکا در این باره معتقد است.

در همین حال گفته می‌شود که کری در این دیدار بی‌سر و صدا از مقامات ایران خواسته تا توافق هسته‌یی را ترک نکنند یا شروط آن را نقض نکنند... به‌نظر می‌رسد هم‌چنان برجام محرمانه‌های ناگفتنی با جان کری دارد. در این میان این انتقاد مطرح است که چرا گزارش این دیدارها از سوی رسانه‌های آمريکایی مطرح می‌شود و اگر دیدار با کری دستاوردی دارد چرا به اطلاع مردم کشورمان نمی‌رسد.

 

اذعان به وضعیت خراب اقتصاد در تیترهای مختلف روزنامه‌های دوشنبه دیده می‌شود:

ابتکار: حباب ارزی طلا در بازار سکه

بهار: بازار پر التهاب، نگرانی از افزایش بیشتر قیمتها

جهان صنعت: دلار به 7000تومان هم رسید؛ بازار دلالی داغ تر شد

سیاست روز: خنجر خودی بر پیکر اقتصاد

عصر اقتصاد: رشد نرخ ها برای معاملات هیچ

کسب و کار: افزایش بنگاه‌های مشکل دار

کسب و کار:‌رونق بازار سیاه دلار

کسب وکار: زنگ خطر خروج سرمایه از کشور، تهدید برجام و وضعیت اقتصادی آینده

کیهان: بر اساس گزارش صندوق بین‌المللی پول؛ ذخایر ارزی ایران دو سال پس از برجام 20میلیارد دلار آب رفت

کیهان: نقش سوء مدیریت دولت در به هم ریختگی بازار ارز

 

در بیست و سومین روز اعتراض بازاریان پاوه برخی روزنامه‌های حکومتی به آن اشاره کرده‌اند:

قانون: بی‌خیالی مسولان معضلاتی را برای مرز نشینان نجیب غرب کشور ایجاد کرده است، آخرین سنگر سکوته

ابتکار: اعتراض خاموش شهر مرزی؛ اعتصاب بازاریان بانه در واکنش به بسته شدن مرزها وارد ۲۳مین روز خود شده است

مهمترین خبرهای ایران این روزها بیشتر معطوف به افزایش قیمت دلار، فیلترینگ تلگرام و حاشیه‌های لغو برجام می‌شود. در این بین بیش از 20روز است که یکی از شهرهای مرزی ایران کاملاً تعطیل و در کمتر رسانه‌یی به این موضوع پرداخته شده است. مردم در یکی از بازارهای بزرگ ایران دست به اعتصابی بزرگ زده‌اند. اعتصابی که به واسطه آن از 25فروردین‌ماه مغازه‌های بازار شهرستان بانه تعطیل است و به‌گفته بسیاری مردم برای امرار معاش خود نیز با مشکل روبه‌رو شده‌اند. در روزهای گذشته مغازه‌داران شهرستان پیرانشهر نیز در حمایت از مردم بانه به اعتصاب پیوسته‌اند. دو دلیل عمده اعتصاب مغازه‌داران بانه را می‌توان «مسدود شدن معابر مرزی کولبران» و «افزایش تعرفه‌های گمرکی ترخیص کالا» دانست؛

دو موضوعی که دولت همان‌گونه که قوانین اینچنینی را وضع می‌کند باید در قبال هزینه‌های امرار معاش مردم نیز باید پاسخگو باشد... بر اساس آمارهای منتشر شده حدود 7میلیون کسبه، اصناف و بازاریان از طریق اجناسی که کولبران می‌آوردند تغذیه می‌شدند و در حال حاضر جنسی برای فروش وجود ندارند تا این مردم به فروش آن امیدوار باشند.

 

روزنامه‌های باند علی خامنه‌ای نسبت به طرح لایحه‌های سه‌گانه در مجلس ارتجاع از طرف دولت ابراز نگرانی کرده و ضمن حمله به دولت روحانی به مجلس هشدار داده‌اند. یک نمونه در ارگان باند موتلفه:

رسالت: اف.اِی.تی.اف به ایران هشدار داده است که اگر این سه لایحه را تصویب نکنید و مفاد آن را عملیاتی نکنید، هم‌چنان در لیست سیاه باقی خواهید ماند و عملاً هیچ سرویس بانکی به مردم و دولت ایران در جهان ارائه

نمی‌شود و به‌عنوان یکی از کشورهای پر ریسک و غيرهمکار معرفی می‌شود و هیچ شرکت و بنگاه اقتصادی در جهان با شما معامله نخواهد کرد. دولت ما هم از ترس مرگ می‌خواهد با عملیاتی کردن این سه لایحه، خودکشی کند!

 

علاوه بر روزنامه‌های باند خامنه‌ای، روزنامه‌های همسو با خود روحانی هم اظهاراتش در سفر به شهرهای خراسان را به چالش کشیده و حتی مسخره کرده‌اند.

جهان صنعت: دیروز روحانی به نیشابور رفت و شروع کرد به داد زدن. ایشان در حوزه‌های گوناگون دادهای مختلفی زد تا جایی که تقریباً کبود شد. او فریاد می‌زد: عده‌یی با اینترنت پر‌سرعت مشکل دارند. بعد یادش افتاد که خودش ضامن و مسئول اجرای قانون اساسی است ولی دیگر کاری از دستش بر‌نمی‌آمد. یک لحظه مکث کرد و تصمیم گرفت این بار مشکل ارز را با فریاد زدن حل کند و بلافاصله داد زد: ما امسال 100میلیارد دلار صادرات و 70میلیارد دلار واردات خواهیم داشت لذا در سال‌جاری مشکل ارز نخواهیم داشت. هنوز جمله به پایان نرسیده بود که دلار هفت هزار تومان شد... جرعه‌ای آب نوشید و تصمیم گرفت معضل رکود گردشگری در نیشابور را با یک داد اساسی حل کند. یکی از هموطنان

در گوش ایشان گفت: کار با داد درست نمی‌شود. سپس  روحانی صورتش را چرخاند و چپ‌چپ به این هموطن نگاه کرد و گفت: خودم می‌دونم ولی مجبورم.. می‌فهمی؟ مجبورم!

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/468a0c0d-1aea-40ae-bac0-3a7f37391deb"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات