728 x 90

مروری بر رسانه‌های حکومتی –سه‌شنبه ۱۳شهریور ۹۷

مروری بر رسانه‌های حکومتی –سه شنبه ۱۳شهریور ۹۷
مروری بر رسانه‌های حکومتی –سه شنبه ۱۳شهریور ۹۷

روزنامه‌های حکومتی در روز سه‌شنبه ۱۳شهریور تنها تیتر مشترکشان ابراز یاس سخنگوی وزارت‌خارجه رژیم از بسته اروپایی است. روزنامه‌های باند خامنه‌ای حمله به برجام و باند روحانی را موضوع اصلی و مقالات مهم خود کرده‌اند و روزنامه‌های باند همسو با روحانی هم به فراخوار تمایلات باندی خود به موضوعات مختلفی پرداخته‌اند. شاید تنها وجه مشترک روزنامه‌های سه‌شنبه در اعترافها به وضعیت اقتصادی باشد.

آرمان نوشته: «وضعیت معیشت مردم سیستان و بلوچستان؛ ۴۳.۸درصد جمعیت زیر خط فقر»

آفتاب یزد هم اعتراف کرده: «کشف انبارهای احتکار کالا هم افزایش قیمت ها را مهار نکرد»

در باند خامنه‌ای هم رسالت نوشته: «نوری همدانی: خودم خرید می‌روم می‌بینم اشرافی بر قیمت ها نیست»

عصر ایرانیان هم با تیتر« مستاجران، هر سال مستاصل‌تر از پارسال» از گرانی مسکن خبر داده. و کیهان خامنه‌ای هم با تیتر « مصلحت و معیشت مردم قربانی دعوای دو حزب دولتی» تمام تقصیر را به گردن باندهای همسو با دولت روحانی انداخته است.

 

برجام موضوع حملات روزنامه‌های باند ولی‌فقیه به باند رقیب هست.

کیهان با تیتر « در مصاحبه با شبکه تلویزیونی سی بی‌اس: روایت جان کری از کلاه گشاد برجام بر سر ایران» و سیاست روز با تیتر: «ظرافت پرسیدن از ظریف» به این موضوع دامن زده‌اند. سیاست روز پا را فراتر گذاشته و خواستار استیضاح ظریف هم شده است. این روزنامه دو مطلب متفاوت را به این موضوع اختصاص داده. در سرمقاله‌اش با عنوان« اولویت استیضاح یک وزیر» از جمله نوشته است« شگفت‌انگیز است که نمایندگان مجلس از توضیحات آقای ظریف قانع می‌شوند و حتی نسبت به توضیحات و دفاع او از آقای دری اصفهانی موضع‌گیری نمی‌کنند. این فرد از سوی قوه قضاییه محکوم شده و سازمان اطلاعات سپاه نیز اسناد و مدارک جاسوسی او را ارائه داده است. چرا وزیر دولت جمهوری اسلامی ایران از یک جاسوس دفاع می‌کند؟».

وطن امروز با عنوان «ظرافت پرسیدن از ظریف» نوشته است«حالا که بازار استیضاح و پرسش و پاسخ به واسطه مشکلات معیشتی داغ شده است.

بزرگترین سؤالی که مطرح می‌شود این است که چرا نمایندگان مجلس به‌دنبال استیضاح وزیر امور خارجه، کسی که نقش غیرقابل انکاری در تدوین و تصویب برنامه جامع اقدام مشترک و بالابردن توقع مردم از دولت به واسطه امضای این تعهد دارد، نیستند؟!

چرا نمایندگان سؤالی درباره چرایی عملی نشدن وعده‌هایی که آقای ظریف با در اختیار گرفتن رسانه ملی برای توضیح بند به بند برجام ارائه دادند، نمی‌شوند؟! چرا درباره سه سوگندی که رئیس سازمان انرژی اتمی در صحن علنی مجلس یاد کردند و قراری که بر رفع تحریم‌ها به‌صورت یکباره گذاشتند، نشده و اجازه می‌دهند به جای پاسخگو بودن وزیر طلبکار شود؟! چرا نمایندگان اجازه می‌دهند آقای ظریف از کسی که جاسوسی‌اش در تیم هسته‌یی به‌گفته حجت‌الاسلام محسنی‌ اژه‌ای معاون اول قوه قضاییه تأیید شده است، دفاع کند به جای این‌که از او بپرسند چرا باید در این تیم حساس جاسوس رخنه کند؟!» وطن امروز بعد از این مقدمات افزوده است« مجلس برای جبران رایی که در مدت زمان کوتاه بدون استماع نتیجه جلسه کمیسیون ویژه برجام، به این معاهده داده است لازم است که حداقل برای مطالبه‌گری مردم، وزیر را استیضاح کند، قرار نیست هر استیضاحی با افتادن وزیر همراه باشد اما این بی‌تفاوتی نسبت به نقش وزارت‌خارجه در حال و روز معیشتی امروز مردم می‌تواند تبعاًت سویی را در اعتماد جامعه به نمایندگانشان ایجاد کند».

 

در روزنامه‌های امروز به ناکارآمدی ساختاری و سیاست‌ها در عرصه‌های مختلف اذعان شده است.

ایران ارگان دولت روحانی به‌نقل از عماد افروغ مهره ریزشی باند خامنه‌ای نوشته است« ساختار ما قفل کرده است. باید این قفل را بشکنیم، باید انبساط حاصل بشود. بالاترین شرط انبساط هم تحول در مجلس خبرگان است».

جهان صنعت هم در مطلبی با عنوان«تاراج سرمایه ملت» از جنبه اقتصادی به بن‌بست و بی‌راه‌حلی دولت اذعان کرده و از جمله نوشته است« سیاستگذاریهای دولت یکی پس از دیگری به بن‌بست می‌رسند و توان سیاستی دولت تا کنون نتوانسته به هموارسازی مسیرهای منتهی به بازار ارز کمک کند؛ با این وجود دولت با دست گذاشتن بر نقطه ضعف بازار تنها به‌دنبال راهی است تا اشتباهات مکررش در حوزه سیاست‌گذاری ارزی را از مسیری حل و فصل کند که تنها به هرج و مرج‌های بیشتر بازار منجر شده است»‌، جهان صنعت در ادامه افزوده است « نه سیاستگذاریهای جدید بانک مرکزی توانست نسخه شفابخشی برای ناهنجاریهای بازار ارز باشد و نه قادر بوده مسیرهای پیش‌بینی‌پذیری را پیش روی آینده اقتصادی بازار قرار دهد»‌. جهان صنعت در پایان نوشته است« شاید این مهم بازتاب سخنرانی‌های رئیس کل بانک مرکزی در حوزه سیاست‌گذاری پولی بوده که سیگنال افزایش قیمت را به بازار داده است و باعث شده قیمتها ظرف تنها دو روز تا این میزان بالا رود‌‌. همتی در روزهای گذشته ذخایر ارزی را ناموس بانک مرکزی اعلام کرده بود و تأکید کرد: با سیاستی که در حال اجراست، باید آن را حفظ و افزوده کنیم‌‌. اما به‌نظر می‌رسد تلاش دولت قادر نیست برای حفاظت از ناموس بانک مرکزی به جایی برسد و تنها به کم‌ارزش‌تر شدن پول ملی منجر شده است... دولت همه راههای سیاستی را امتحان کرد تا اندیشه‌های اقتصادی‌اش بتواند گره کور سیاستهای ارزی را باز کند اما اندیشه‌های سیاستی دولت تنها دور باطلی بود که همه مسیرهای منتهی به حوزه بازارهای اقتصادی را به بن‌بست کشاند‌‌»‌.

روزنامه حکومتی آرمان همسو با باند روحانی هم نسبت به پیامدهای اجتماعی این بی‌راه‌حلی هشدار داده و نوشته است« ناگفته پیداست که بحرانهای پیش آمده در کشور، معلول درهم تنیدگی و تاثیرگذاری مسائل سیاسی، اقتصادی و مدیریتی است». این روزنامه افزوده:« باید برای جلب اعتماد مردم و حل مشکلات، تا دیر نشده هزینه لازم پرداخت شود زیرا اثربخشی چنین تصمیمی... شاید برای فرداها دیر باشد».

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/cf6dc093-970b-4348-b713-5bd0132e5fe9"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات