728 x 90

مروری بر رسانه‌های حکومتی – یکشنبه ۳۰دی ۹۷

گزیده روزنامه‌های حکومتی
گزیده روزنامه‌های حکومتی

روزنامه‌های حکومتی در روز یکشنبه ۳۰تیر مهم‌ترین عنوانهای خود را به بررسی لوایح پالرمو در مجمع تشخیص و CFT در مجلس ارتجاع اختصاص داده‌اند. در کنار آن تیترهای مربوط به بستهٔ اروپا و تحریم‌های جدید اروپایی علیه رژیم و دعوای باندی بر سر برجام دیده می‌شود. ابراز نگرانی از آینده و وضعیت وخیم اقتصادی از دیگر موضوعات روزنامه‌های امروز است. در روزنامه‌های امروز دعوای قدرت به رأس نظام کشیده شده و موقعیت لرزان ولی‌فقیه را به نمایش گذاشته است.

ایران به‌ نقل از علی مطهری نوشته است:« یکی از این موارد در مسأله بررسی صلاحیت نامزدهای خبرگان رهبری است که به‌نظر من باید به عهده نمایندگان مراجع تقلید باشد. این‌که بررسی صلاحیت به دست شورای نگهبان است و شورا هم منصوب خود رهبری است، اشکالاتی را ایجاد می‌کند». و سپس افزوده: «همین قانون اساسی موجود هم در خیلی جاها درست عمل نمی‎شود،مثلاًًً مجلس خبرگان رهبری وظیفه نظارت بر بقای شرط عدالت در رهبری را دارد که بالاخره باید گاهی بررسی و سؤال کنند و پاسخ بشنوند. حالا ممکن است ضرورت نباشد حتماً در رسانه‏‌ها منعکس شود ولی باید بالاخره نظارت خودشان را انجام دهند و اگر سؤالی دارند مطرح کنند. امروز مجلس خبرگان رهبری کار خود را از نظارت بر رهبری به نظارت بر دولت که کار مجلس شورای اسلامی است تغییر داده و این خلاف قانون اساسی است... ما مثل کلیسای کاتولیک معتقد نیستیم که حاکم در مقابل خدا پاسخگو است اما در مقابل مردم پاسخگو نیست».

 

حمله روزنامه‌های باند خامنه‌ای به باند رقیب به موضوعات FATF و برجام اختصاص دارد.

از جمله کیهان نوشته: «دولتمردان به‌ویژه تیم مذاکره‌کننده هسته‌یی پس از سه سالِ تقریباً هیچ! بهتر است به جای کنایه‌های توئیتری و فانتزی بدون اصلاح مسیر زیان بار برجام تا فرصت جبران باقی است، به‌صورت واقعی جبران کنند و خسارت برجام را با FATF ادامه ندهند».

 

ابراز نگرانی از پیآمد پذیرش لوایح مربوط به FATF موضوع روزنامه‌های باند خامنه‌ای است.

وطن امروز با تیتر: «پیش‌بینی گام بعدی FATF، امروز پولشویی و تروریسم، فردا موشکی» نوشته است: « شواهد نشان می‌دهد پس از اجرای دستورات این نهاد در ۲حوزه «پولشویی» و «تروریسم»، نوبت «صنعت موشکی» ایران (آنچه غربی‌ها به‌عنوان سلاح کشتار جمعی می‌شناسند) خواهد بود».

وطن امروز در تیتر دیگری نوشته است: « خبرگزاری رویترز می‌گوید اروپا و آمریکا بر سر تحریم جدید علیه ایران به‌خاطر آزمایش موشکی به توافق رسیده‌اند».

 

حمله به مجمع تشخیص موضوع حمله روزنامه‌های باند روحانی است. که با انعکاس حرفهای فلاحت‌پیشه رئیس کمیسیون امنیت مجلس ارتجاع بارز شده است.

از جمله ایران نوشته است: «مجمع تشخیص باید نظر رد یا تأیید خود نسبت به لایحه پالرمو را ارائه کرده و وارد فضای اصلاحی نشود چون این به‌معنای کاستن از حدود و اختیارات قوه قانون‌گذاری در کشور است. مجمع تشخیص نمی‌تواند قانون گذاری کند، حداکثر کار مجمع تشخیص آن است که موارد مغایرتی و امثالهم را تأیید یا رد کند چون مجمع نمی‌تواند اصلاحیه‌ای درباره پالرمو داشته باشد».

در مورد دود و دمهای توزیع بسته حمایتی به کارگران توسط دولت روزنامه آرمان از جمله نوشته است: «بسته حمایتی دولت به هیچ‌وجه پاسخگوی آسیب‌هایی که سیاست‌های دولت به‌خاطر افزایش دستوری قیمت ارز در جامعه ایجاد کرده، نمی‌تواند باشد و این هیچ هنری نیست و به تعبیری می‌توان گفت از گناه تصمیمات اقتصادی دولت در قبال مردم و جامعه چیزی نمی‌کاهد».

جهان صنعت هم در مورد نقش دولت در چپاول مردم اذعان کرده است: «در سه دهه اخیر با اهرم افزایش نرخ ارز (حتی به ادعایی افزایش حجم نقدینگی‌ که در صورت‌مسأله تغییری ایجاد نمی‌کند) دولتهای ایران مستمراًً از ارزش پول ملی کاسته‌اند و بدین ترتیب نه تنها از پرداخت بخشی از تعهدات قبلی که از زیر بار بخشی از تعهدات جاری خود (مانند حقوق و دستمزد کارمندان و کارگران) خود نیز شانه خالی کرده‌اند.

در این رابطه هم‌چنان با صحبت از افزایش نقدینگی، فرافکنی می‌شود، گویی مردم در خانه خود پول چاپ و به بازار سرازیر کرده‌اند. ۷۰درصد نقدینگی در پنج سال اخیر و به واسطه سیاست‌گذاریهای مالی و پولی نئولیبرال حافظ منافع بانکهای خصوصی ایجاد شده است».

جهان صنعت همچنین در مورد چشم‌انداز وخیم‌تر شدن وضعیت اقتصادی نوشته است: « طولانی شدن رکود و تداوم وضعیت نامطلوب تولید، شرایط را به سمت دشواری پیش می‌برد. با توجه به این‌که هیچ اقدام ملموسی در جهت رفع مهم‌ترین موانع فضای کسب‌و‌کار انجام نشده، دشواریهای تأمین مالی از طریق بانکها در کنار نشانه‌های بی‌ثباتی در قیمت‌ها، بسیاری از فعالان اقتصادی را در خطر ورشکستگی نگاه داشته است».

 

سایر بحرانهای رژیم در عنوانهای دیگر روزنامه‌ها دیده می‌شوند:

آفتاب یزد: مجمع تشخیص درباره لایحه کنوانسیون پالرمو به جمع‌بندی نرسید

ابرار: خرازی: تأخیر اروپا در SPV قابل‌قبول نیست

ابرار: عضو کمیسیون اقتصادی مجلس: مردم را مجبور به خرید خودرو داخلی کرده‌ایم

افکار: اکرمی: اگر مذاکره نمی‌کردیم با شرایط بدتری مواجه بودیم

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/a4409c23-883c-47f2-ab2e-4db7bfe6e603"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات