728 x 90

مروری بر رسانه‌های حکومتی - دوشنبه ۱۹اسفند۹۸

گزیده روزنامه‌های حکومتی
گزیده روزنامه‌های حکومتی

روزنامه‌های حکومتی شنبه نوزدهم اسفند، به‌ویژه روزنامه‌های هم‌سو با خامنه‌ای، در یک تلاش جمعی خواسته‌اند که ابعاد فاجعه بحران را آنطور که خامنه‌ای گفت:«خیلی هم بزرگ نکنیم» تا حد توان کوچک کرده یا رژیم را از لاپوشانی واقعیت برهانند. به این منظور برخی به امیددرمانی پرداخته و بعضی هم به در منشاء«بیو تروریسم» کرونا دمیده‌اند تا نکرده نظام از اقدام به موقع برای اطلاع‌رسانی و قرنطینه را برهانند. اما در وحشت از فضای انفجاری جامعه و متأثر از افشاگریهای مردم و مقاومت ایران، برخی اعتراف کرده‌اند که رژیم هنوز دنبال لاپوشانی و کتمان واقعیت است:

اخبار صنعت: چرا همه چیز را عادی جلوه می‌دهید؟اگر واقعاً شرایط عادی است و همه چیز گل و بلبل است، خوب جلسات مجلس را از سر بگیرید یا هیات دولت به جای کاخ سعدآباد در پاستور جلسه خود را برگزار کنند. شرایط عادی شده است دیگر!... الآن یک هفته از شنبه‌ای که رئیس جهور گفت از شنبه شرایط کشور عادی می‌شود گذشته است و شرایط برای ما مردم هنوز عادی نیست. لطفاً عادی‌سازی نکنید!

مستقل: گفتمان نظامی‌گری ایجاب می‌کند که برای تقویت روحیه سربازان خط مقدم و خودی‌ها خطر دشمن و پیشروی‌هایش کتمان و وضعیت جامعه به‌گونه‌یی دیگر به نمایش گذاشته شود.

 

مستقل: حافظی پزشک و عضو شورای شهر چهارم: زمانی که شیوع ایدز مطرح شد و گفته شد که بیماران مبتلا به ایدز در کشور وجود دارند، عده‌یی در برابر این امر به‌شدت موضع گرفتند و آن را انکار کردند بعد از مدتی که به‌اصطلاح دم خروس پیدا شد، موضوع را کتمان کردند... در سایر مسائل نیز لاپوشانی وجود دارد.

اعتماد: کرونا نه فقط هزینه‌های دولت را زیاد می‌کند، بلکه درآمدهای آن را نیز کاهش می‌دهد. آن هم دولتی که با وجود این وضع تحت تحریم‌های سفت و سخت نیز باشد. بدتر از همه این‌که سرعت پیشرفت این اپیدمی چنان است که نظام مدیریتی کشور به گرد پای آن نمی‌رسد. نظامی که فاقد راهبرد مشخص است. ساختاری که با شدیدترین شکاف درونی نیز مواجه است. اکنون کلیت ساختار سیاسی درگیر مسئولیت این بحران است. تا اینجای کار می‌توان گفت به موفقیت نرسیده‌ایم. در تشخیص دیرهنگام، در انجام اقدامات فوری برای جلوگیری از شیوع، در تأمین و تهیه امکانات لازم برای بیمارستانها و پزشکان و پرستاران و سایر کادرهای درمان و مردم و در اطلاع‌رسانی و جلب اعتماد مردم، این عدم موفقیت مشهود است

وطن امروز: جنگ شناختی ـ کرونایی را جدی بگیرید!...در سطح تاکتیکی نیز ایجاد یک خشم عمومی نسبت به سازوکارهای مدیریتی کشور و بسترسازی برای تحقق آشوب‌های جدید مبتنی بر تاکتیک‌های جنگ هیبریدی در دستور کار است تا در کنار ایجاد شکاف‌های اجتماعی دیگر، بستر وقوع آن فراهم شود.

بحران اقتصادی ناشی از کرونا و فضای انفجاری اقشار آسیب پذیر، روزنامه‌های هر دو باند حاکم را به هشدار دادن واداشته است.

اقتصاد سرآمد: نایب‌رئیس کانون عالی انجمنهای صنفی کارگران: واقعیت تلخ این است که شرایط زندگی بسیاری از کارگران که حداقل‌ بگیرند به قدری سخت و دشوار شده که دیگر توان ادامه زندگی ندارند.

کیهان: این بیماری پا را از مرزهای پزشکی نیز فراتر گذاشته و تبعات اجتماعی و سیاسی نیز یافته است.

تشدید بحران درونی نظام و جنگ گرگها در اثر فشار بحران کرونا در مطالب روزنامه‌های هر دو باند حاکم و در عرصه‌های داخلی بین‌المللی و منطقه‌یی دیده می‌شود.

همشهری: آقایانی که بعد از هر اتفاقی با هواپیما و هلیکوپتر از گیلان بازدید می‌کردند حالا چرا نمی‌آیند؟

ابتکار: می‏توان پرسید‏ چرا مدیریت کلان سیاسی تا این اندازه ناکارآمد است؟

شفاف و مختصرترین پاسخ: مدیریت کلان سیاسی متناسب با نیازهای جامعه بسیار پیچیده معاصر توسعه نیافته است.

آرمان: فشارها بر سیستم بهداشت و درمان ایران اثر گذاشته و در ادامه نیز تأثیرات بیشتری خواهد گذاشت. اکنون اما مسأله اینجاست که چه باید کرد.

طی این مدت تلاش‌هایی صورت گرفته و دولت ایران تماس‌هایی با برخی کشورهای جنوب خلیج‌فارس، آذربایجان، چین، روسیه و برخی دیگر از کشورها داشته اما نباید این تلاش‌ها را کافی دانست. فارغ از دوست یا دشمن بودن کشورها باید از بسیاری از کشورها درخواست کمک کنیم.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/067b52f8-22a1-402c-84e2-62b84c87016b"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات