728 x 90

مروری بر رسانه‌های حکومتی – سه‌شنبه ۲۱خرداد۹۸

گزیده روزنامه‌های  حکومتی
گزیده روزنامه‌های حکومتی

فراگیرترین موضوع روزنامه‌های حکومتی در روز سه‌شنبه ۲۱خرداد، سفر وزیر خارجهٔ آلمان به ایران است. در کنار آن برخی از مشکلات اقتصادی و اجتماعی و خبرهای انزوای رژیم در سایر عرصه‌ها دیده می‌شود.

روزنامه‌های حکومتی در یک رویکرد بخشنامه‌ای کمتر به موضوعات اقتصادی اجتماعی پرداخته‌اند. و بخشی ناچیزی از آنرا در صفحات داخلی خود منعکس می‌کنند:

آرمان: در سفره اقشار ضعیف گوشت، مرغ و برنج نیست

اخبار صنعت: رئیس کمیسیون عمران: ۵میلیون واحد مسکونی کم داریم – بازار اجاره در مسیر صعود!

وطن امروز: ۷۰درصد ظرفیت کارخانه‌های لوازم خانگی غیرفعال است

 

یک روزنامهٔ هم‌سو با باند روحانی ضمن اذعان به دستوری بودن نپرداختن به معضلات اجتماعی و اقتصادی، وجود مشکلات را به گردن «مدیریت کلان» نظام انداخته است:

ابتکار: دیگر قابل توجیه و به صلاح منافع، امنیت و آینده کشور نیست که از پرداختن به برخی امور اجتماعی و سیاسی پرهیز کرد. بخش بزرگی از شهروندان برای تهیه و تأمین غذا، لباس، مسکن، کار، آموزش، بهداشت و... ناتوان هستند. دلیل ناتوانی شهروندان از تأمین ابتدایی و بنیادی‏ترین نیازهایشان چیست؟

نیازی نیست تا «دکتر، مهندس یا متخصص باورهای متافزیکی» باشیم تا متوجه شویم تنها دلیل ناتوانی شهروندان به‌منظور تهیه و تأمین غذا، مسکن، بهداشت، آموزش و... ناکارآمدی مدیریت کلان است.

 

انزوای منطقه‌یی و جهانی رژیم و واکنش‌های حکومتی به آن به‌صورتهای مختلف در روزنامه‌های هر دو باند حاکم دیده می‌شود:

وطن امروز: اسدالله بادامچیان در پایان نشست دبیران حزب مؤتلفه با اشاره به اظهارات جدید مکرون در کنفرانس مشترک خبری با ترامپ گفت: فرانسه از اول نقش پلیس بد را ایفا می‌کرد و هنوز در این نقش باقی مانده است. هم‌صدایی او با ترامپ در نقض برجام و حتی فراتر از آن نباید برای ما قابل‌تحمل باشد. وی گفت: از وزیر امور خارجه می‌خواهیم سفیر فرانسه را به‌دلیل مواضع مداخله‌جویانه اخراج کند.

ستاره صبح: شواهد و قرائن نشان می‌دهد که فشارهای ایالات‌متحده بر روسیه و چین این دو کشور را وادار کرده تا به‌صورت پنهانی درباره موضوع ایران با آمریکا کنار بیایند.

جمهوری اسلامی: شیخ عبدالله بن زائد آل نهیان، وزیر امور خارجه امارات گفته ایران باید برنامه موشکی خود و آنچه آن مداخله در کشورهای دیگر خوانده است را در راستای کاهش تنشهای منطقه متوقف کند. وی و هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان روز یکشنبه پس از دیدارشان در ابوظبی، با خبرنگارانگفتگو کردند

 

در روزنامه‌های هر دو باند حاکم نتایج سفر هایکو ماس وزیر خارجه آلمان به ایران منفی ارزیابی شده است:

جوان: بسته تکراری اروپا؛ تحکم به جای تضمین

کیهان: «هایکو ماس» در تمام مدت نشست خبری مشترک، هم در اظهارات خود و هم حرکات صورت و حتی راه‌ رفتن کنار مقام ایرانی، با تکبر و بی‌ادبی رفتار کرد.

وطن امروز: آشفتگانی که نام اتحادیه را برای خود برگزیده‌اند، فرستاده خود را به تهران گسیل کردند تا اینجا پشت تریبون بگوید «اروپا نمی‌تواند بدون خواست آمریکا برجام را اجرا کند، اما از ایران نمی‌پذیریم که از برجام کم بگذارد!» با این توصیف، آمدن او به خاک ایران چرا مهیا شد؟!...سفر هایکو ماس اگرهیچ نتیجه‌یی هم نداشت، لااقل نشان داد که اروپاییان توقع اجرای چه نوع برجامی را دارند، برجامی که ایران اجرا کند و اروپا نه!

ابتکار: گفتگوهای هایکو ماس با همتای ایرانی خود و آنچه پس از آن با رئیس‏جمهور روحانی معلوم کرد؛ اروپا قادر به طراحی بازی «برد ـ برد» در تنشی نیست که اکنون به‌نظر می‌رسد در روابط ایران و آمریکا به نقطه جوش نزدیک شده است.

آرمان: حمیدرضا آصفی: اظهارات وزیر خارجه آلمان در میان خبرنگاران نشان داد هایکو ماس با دستان خالی به تهران سفر کرده است. اروپا نه تنها به جبران خساراتی که آمریکا وارد آورده برنیامده که خود به نوعی با ایالات متحده بر عیله تهران در زمینه‌های مختلف همکاری کرده است.

روزنامه‌های حکومتی از هر دو باند در مورد موفقیت سفر نخست‌وزیر ژاپن هم ابراز تردید کرده‌اند. یک نمونه:

همدلی: مهدی مطهرنیا: ترامپ همه تلاش‌اش را به کار گرفته است تا بلکه بتواند افکار جهان را بر علیه نظام مدیریت کند تا بلکه بتواند فشارهایی بیشتر را به ما تحمیل کند. از این جهت اقدام به فرستادن میانجی‌ می‌کند. چهره مهمی چون آبه‌شینزو هم می‌پذیرد، با هدف تاثیرگزاری به تهران بیاید تا به جهان این موضوع تلقی شود که موضع‌گیریهای ترامپ در جهت حل مسأله و باز شدن گره است. اما باید این را در نظر گرفت، این نوع فعالیت‌ها در نهایت می‌تواند اجماع بین‌الملی‌آی به وجود آورد و به‌خصوص کشورهای متحد آمریکا را بر علیه نظام به همصدایی برساند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/fcef6d9a-c51d-4ced-8ad7-b9031b146241"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات