728 x 90

مروری بر رسانه‌های حکومتی – شنبه ۱۲مرداد۹۸

روزنامه های حکومتی
روزنامه های حکومتی

روزنامه‌های حکومتی شنبه دوازدهم مرداد ماه مهم‌ترین عنوانها و مطالب خود را به موضوع تحریم ظریف، حذف ۴صفر از پول ملی اختصاص داده‌اند. در کنار آن دعواهای باندی بر سر سهم قدرت و چپاول در جریان نمایش انتخابات، برجام و اینس‌تکس دیده می‌شود. در روزنامه‌های باند ولی‌فقیه ارتجاع زوزه‌های وحشت از ارتقاء مجاهدین و مقاومت ایران با درج مقالاتی در کیهان و جوان امروز دیده می‌شود.

 

ابراز نگرانی از در لیست رفتن ظریف در روزنامه‌های باند ولی‌فقیه به بیان معکوس دیده می‌شود. وجه مشترک این مطالب اعتراف تلویحی به بن‌بست نظام است:

کیهان: حسین شریعتمداری: تحریم ظریف نشان داد دولت طی ۶سال گذشته در اعتماد به آمریکا و گره زدن همه مسائل -‌حتی آب خوردن مردم- به مذاکرات هسته‌یی، به بیراهه رفته است

به بیان دیگر، تحریم ظریف خط بطلان پُر‌رنگی است که بر مواضع چند سال گذشته دولت کشیده شده است... بعید نیست که تحریم ظریف با این انگیزه صورت گرفته باشد که دولت را به سوی مذاکره با اروپا ترغیب کند! و از آنجا که تروئیکای اروپا بارها به صراحت اعلام کرده است که در برخورد با ایران با آمریکا اختلاف راهبردی ندارد، چنان‌چه تحریم آقای ظریف با انگیزه یاد شده صورت گرفته باشد رویکرد دولت به اروپا، افتادن در چاه عمیقی است که آمریکا و اروپا متحدا پیش پای نظام اسلامی حفر کرده‌اند!

رسالت: قدر مسلم این است که این تحریم راه مذاکره برای هر دو کشور را خواهد بست چرا که آمریکاییها سعی دارند به هر گونه‌ای که شده فشار را به بالاترین حد خود برسانند تا ایران حاضر به مذاکره شود.

جوان: ظریف، رئیس دیپلماسی ایران به فهرست بی‌پایان تحریم‌های آمریکا اضافه شد و امضای آمریکا که زمانی تضمین بود، پای مذاکره هم نشست تا ممنوعیت و بی‌نتیجه بودن هر گونه گفتگو و دیپلماسی را در سیاست خارجه آمریکایی‌ها تضمین کند.

 

در روزنامه ارگان روحانی اذعان شده است تحریم ظریف به‌علت پافشاری نظام بر مواضع توسعه‌طلبانه‌اش است:

ایران: واکنش شخصیتها و طیف‌ها و بازیگران مختلف عرصه‌ قدرت در ایران - از شخصیت‌هاگرفته، تا جناح‌های سیاسی و سپاه و ارتش و منتقدان و موافقان دولت - به تحریم ظریف نشان داد که «ایران» نه قصد دارد موشکهایش را تسلیم کند نه دیپلمات‌های نقطه‌زنش را!

 

روزنامه‌های هم‌سو با باند روحانی در لیست رفتن ظریف را حاصل اشتباهات دلواپسان دانسته و نسبت به پیآمد این لیست‌گذاری ابراز نگرانی کرده‌اند:

جمهوری اسلامی: وقتی تغذیه‌کنندگان نیروهای وابسته به انقلاب و نظام افرادی باشند که ظریف را وابسته به آمریکا و اسراییل می‌دانند و مسئولان نظام جمهوری اسلامی را مهره‌های موساد و سیا معرفی می‌کنند، چگونه می‌توان از آمریکا و شخص ترامپ انتظار داشت وزیر امور خارجه این نظام را تحریم نکند؟... این نگاه غلط را متولیان نظام باید تغییر بدهند.

همدلی: مخالفان داخلی برجام اتفاقاً همین را هم می‌خواستند. آنها چون در داخل نمی‌توانستند به شکل صددرصدی برجام را ضربه فنی کنند، طبیعی بود چشم به خارج و خصوصاً همفکر آنها یعنی آقای ترامپ و دوستانش داشته باشند تا به‌اصطلاح خودشان، به غائله برجام پایان دهد. حال با تحریم ظریف حتماً خیالشان از بابت برجام راحت شد و در مراسم ترحیم برجام دست‌افشان و غزلخوان به پایکوبی بپردازند. حال با تحریم ظریف از سوی آمریکا باید دوباره منتظر باشیم که خواسته‌های دیگر این طیف در دفن کامل برجام به شکل‌های دیگر حاصل شود.

همدلی: فریدون مجلسی: بسیاری از مواضع و اقدام‌هایی که گروهی در حال انجام دادنش هستند، در عمل به تقویت مواضع و تهدیدهای دولت‌مردان آمریکایی منجر شده است. آمریکا از تهدیدهای دلواپسان برای خود بهانه ایجاد کرده و شرایطی را فراهم می‌کند که کشورهای دیگر نیز نسبت به ایران بدبین شوند

 

روزنامه‌های هر دو باند حاکم به بی‌اثر بودن و نمایشی بودن حذف ۴صفر از پول ملی توسط دولت روحانی اذعان کرده‌اند

همدلی: دردی که با رفتن صفرها دوا نمی‌شود

جهان صنعت: حذف صفرها دوای درد اقتصاد ایران نیست

آرمان: سیاســت برداشتن صفر از ریال در ایران، بدون بــه راه‌انداختن سیاست‌های ساختاری برای برپا داشت اقتصاد بازارمحور سودی نخواهد داشت؛ در چارچوب اقتصاد بازارمحور، برچیدن امتیازهای رانتی، بهبود فضای کار و پیشــه، اســتقال بانک مرکزی، اصلاح نظام بانکی، کاهش وزنه دولت در بودجه، مهار نقدینگی و نیز حل مشــکل تحریم با آمریکا و تنش زدایی باید نخســتین اولویتها را تشکیل دهد«.

کیهان: پور ابراهیمی: حذف ۴صفر از پول ملی اولویت اقتصاد کشور نیست... حذف چهار صفر حتی ممکن است در صحن علنی مجلس حذف شود.

سیاست روز: برآمدگی تورم در پس حذف صفر

 

برخی از سایر بحرانهای رژیم در عنوانهای روزنامه‌های شنبه دیده می‌شود:

رسالت: قالیباف: وادادگی مقابل دشمن را عقلانیت تفسیر نکنیم

سیاست روز: هشدارها در ستاد جریان سیاسی خاص پژواکی ندارد و آنها به سمت هدفی دیگر ره می‌سپارند. سوگمندانه بایستی گفت عده‌یی منتظر درو کردن محصول آن از کف خیابان‌ها هستند و طی ۱۰سال گذشته بارها و بارها وعده آن را داده‌اند. آنها درباره اغتشاشات دیماه ۹۶ که بر اثر همین دروغ‌ها شکل گرفت نیز گفتند که این اغتشاشات پیش لرزه یک رخداد بزرگتر است.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/f95f265a-d00d-4524-a4cb-4643cfed9df8"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات