728 x 90

مروری بر رسانه‌های حکومتی - پنجشنبه ۲۲خرداد ۹۹

گزیده روزنامه‌های حکومتی
گزیده روزنامه‌های حکومتی

روزنامه‌های حکومتی روز پنجشنبه ۲۲خرداد صحنه اعترافات به بن‌بست‌ها و بحرانهای داخلی و انزوای جهانی رژیم است.

در روزنامه‌های حکومتی امروز اذعان به گسترش فاجعه‌بار کرونا، رو در روی ادعاهای پاسدار سلامی و آخوند روحانی، اعتراف ناخواسته به شکست سیاست رژیم برای کتمان واقعیت و بردن مردم به میدان مین کروناست.

روزنامه همشهری در مورد سیاست بازگشایی اماکن توسط روحانی و خامنه‌ای، به‌نقل از مینو محرز نوشته است: « وزارت بهداشت و تمام کسانی که در کمیته هستند، بارها گفته‌اند که جایی را باز نکنید».

شرق به‌نقل از گزارش اپیدمیولوزی وزارت بهداشت رژیم نوشته است: «در حال حاضر بالاترین میزان شیوع ویروس کرونا در استانهای آذربایجان غربی، خراسان جنوبی، خوزستان، زنجان، کردستان، کرمانشاه، لرستان، قزوین و قم است... بررسی این معیار نشان می‌دهد که حالا بسیاری از استانهای ایران به شرایط بغرنج‌تری نسبت به اردیبهشت رسیده‌اند».

حمایت از باند خامنه‌ای هم اعتراف کرده است: «برخی بی‌توجهی‌ها از سوی مسئولان» برای مردم «دل‌نگرانی‌هایی را ایجاد کرده است».

شهروند به ضدونقیض گویی‌هایی مقامات حکومتی در مورد آمار پرستاران جانباخته در اثر کرونا پرداخته و از جمله نوشته است: «رئیس سازمان نظام پرستاری تعداد نیروهای پرستاری که در سه‌ماه گذشته مبتلا به کووید-١٩ شده‌اند را هفت‌هزار نفر و فوتی‌ها را ١٨نفر اعلام کرد.

پیش از این در اواخر اردیبهشت، مدیر روابط عمومی سازمان نظام‌پزشکی، بدون جدا کردن آمار پزشکان و پرستاران اعلام کرد که کرونا، جان ١٠٧نفر از کادر درمان را گرفته است.

قبلا معاون پرستاری وزیر بهداشت، گفته بود که ٦٥‌درصد از جامعه ٢٠٠‌هزار نفری گروه پرستاری در ایران در خط اول کرونا فعالیت می‌کنند و بنا بر این آمار، به‌نظر می‌رسد تعداد جان‌باختگان از گروه پرستاری باید عددی بالاتر از آنچه میرزابیگی اعلام کرده، باشد. محمد شریفی مقدم، دبیرکل خانه پرستار هم تعداد پرستاران فوت شده را بیش از اینها اعلام کرد و گفت: «آمارهایی که در اختیار است، نشان می‌دهد در این مدت حدود ٣٠پرستار جانشان را از دست داده‌اند. اما وقتی کمیته‌یی ویژه برای بررسی وضعیت این پرستاران تشکیل شد اعلام کردند که تنها پرستارانی که به‌دلیل فعالیت در مراکز درمانی مبتلا به کرونا شده و جانشان را از دست داده‌اند در آمارها گنجانده می‌شوند».

انزوای جهانی و منطقه‌یی نظام در تیترهای روزنامه‌های هر دو باند حاکم دیده می‌شود:

کیهان: عضو سابق شورای امنیت ملی آمریکا: ترامپ به‌عنوان بخشی از رقابت جهانی با چین سیاست فشار حداکثری علیه ایران را ادامه خواهد داد.

دنیای اقتصاد: همتی: سئول با دلارهای نفتی ما بازی سیاسی نکن.

کیهان: ترکمنستان اجازه بازگشایی مرز این چه‌برون را نداد.

وطن امروز از باند خامنه‌ای هم مواضع مستأصلانه روحانی را به تمسخر گرفته و نوشته است: «روحانی: از ۲کشور دوست‌مان روسیه و چین توقع داریم در برابر توطئه آمریکا ایستادگی‌کنند، حالا دوست شدند؟!».

شکاف در باند خامنه‌ای در مواضع برخی روزنامه‌های باندش در مورد آخوند آملی لاریجانی گماشته ولی‌فقیه در مجمع تشخیص مصلحت نظام دیده می‌شود.

سیاست روز نوشته است: «معاون اجرایی رئیس سابق دستگاه قضا مرتکب تخلفات گسترده‌ای شده، آملی لاریجانی آیا بر اساس منشور نهج‌البلاغه نباید پاسخگو باشد؟ آیا طبری در زمان ایشان این اتهامات سنگین را مرتکب نشده است؟

نکته مهمی در این پرونده وجود دارد و آن این است که چرا اجازه داده شده چنین شخصی در طول مدت ۲۰سال از خدمت خود اعمالی را مرتکب شود که اکنون متهم به تخلفات و اتهاماتی است که در پرونده وی وجود دارد؟

و چرا در دوران دو ریاست قوه قضاییه هاشمی شاهرودی و آملی لاریجانی در دستگاه قضایی کشور چنین اتفاقاتی افتاده که اکنون به آن رسیدگی می‌شود؟».

بحرانهای اقتصادی اجتماعی مضمون مشترک اغلب روزنامه‌های باندهای مغلوب است.

شرق در مورد کودکان زباله گرد نوشته است: «سود سرشار ۴۰۰ میلیاردی پسماند خشک در سال در وهله اول به جیب پیمانکاران و بعد شهرداریها می‌ریزد.

این موضوع وقتی غم‌انگیزتر می‌شود که بدانیم هر زباله‌گرد در روز تا ۱۵۰ کیلو گرم زباله جمع می‌کند، ولی سهم و درآمدش از این تجارت عظیم تنها ۱۸درصد است و کودکان زباله‌گرد تنها و تنها شش درصد از این تجارت سهم می‌برند و درآمد دارند... تنگناهای اقتصادی باعث شده خانواده‌ها و کودکان ایرانی نیز به چرخه زباله‌گردی بپیوندند».

اعتماد نوشته است: «مرگ‌های خاموش». درباره مردمان آبرومندی که از فشار و تنگنای معیشت دفعتاً و غالباً در سنین میانسالی، از دنیا رفته‌اند».

و آفتاب یزد نوشته است: «حداقل حقوق بازنشستگان کشور ۵برابر زیر خط فقر است».

در روزنامه‌های حکومتی ۲۲خرداد وضعیت بحرانی اقتصاد و چنته خالی نظام برای دروغ‌درمانی در مورد اقتصاد مقاومتی دیده می‌شود.

در حالی که آفتاب یزد از «بنگاههای اقتصادی ایران بر لبهٔ تیغ تحریم» خبر داده است روزنامه حکومتی اقتصاد سرآمد به‌صورت مضحکی یکی از دست‌آوردهای نظام در اقتصاد مقاومتی را «رونمایی» کرده و نوشته است: « طرح پرواربندی یا زنجیره تولید گوشت قرمز به سبب مزایای فراوان، صرفه‌جویی در ابعاد مختلف، سودآوری و اثربخشی سرمایه‌گذاری، برگ زرینی در اقتصاد مقاومتی کشور محسوب می‌شود».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/00fc1f71-3290-4ce8-a7a0-67cf5a0beb31"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات