728 x 90

مروری بر رسانه‌های حکومتی – چهارشنبه ۳۱ اردیبهشت ۹۹

گزیده روزنامه‌های حکومتی
گزیده روزنامه‌های حکومتی

وحشت از سرنگونی، کابوس مشترک

به‌دنبال ابراز وحشت خامنه‌ای از اعتراض و انتقاد خطاب به مزدوران بسیجی‌اش در دانشگاه، روزنامه‌های حکومتی چهارشنبه آخرین روز اردیبهشت هم ظاهراً به فرموده وزارت سانسور فتیله دعواهای باندی را پایین کشیده‌اند و صفحاتشان را با دروغ‌درمانی‌هایی کرونایی سیاه کرده‌اند. بخشی را هم با دود و دمهای ضداستکباری. اما با وجود این فضای سکوت و لاپوشانی واقعیتها، وحشت مشترک باندهای حاکم، یعنی ترس از قیام و سرنگونی در روزنامه‌های هر دو باند حاکم دیده می‌شود.

روزنامه حکومتی وطن امروز از قفل شدن و بی‌راه‌حلی نیروهای باند خامنه‌ای خبر داده و نوشته است «آنجا که رویه و ماهیت یک عملکرد دولت، در اصطکاک با مبانی انقلاب بوده است و این موجب انتقاد و اعتراض بود اما وقتی هزینه‌های هنگفت همین رویه منجر به بروز اعتراضات اجتماعی و برخی آشوب‌های خیابانی شد، جریان انقلابی از نظرگاه دلسوزی و نگرانی برای یک اولویت بزرگ‌تر که همان حفظ نظام است، دچار انفعال و شاید به عبارتی سرگیجه شد!

انتخابی سخت در یک دوراهی صعب؛ انتخاب بین نقد صریح و بی‌پروای یک دولت ضعیف، و یک بحران اجتماعی- امنیتی که مثل همیشه دستاویز ضد انقلاب برای ایجاد چالشهای امنیتی خواهد شد!».

روزنامه آرمان هم در ادامه دعواهای باندی که در وحشت از قیام آبان ماه سال قبل بین باندهای حکومتی در گرفته نوشته است: «در آبان ماه ۹۸ با افزایش ناگهانی قیمت بنزین که به‌گفته رئیس‌جمهور زمان اجرای آن برعهده وزارت کشور گذاشته شده بود، اعتراضاتی در سراسر کشور اتفاق افتاد. قطعی اینترنت و درگیریهای خونینی که تبعاتی نیز در عرصه بین‌المللی داشت، کشور را در شرایط بحرانی قرار داد».

کرونا با سایهٔ سرنگونی

هشدارها نسبت به سرنگونی رو به آینده و پیآمد کرونا، دغدغه اصلی اغلب روزنامه‌های باندهای حاکم است. که برای حفظ روحیه ریزشیهای نظام تلاش کرده‌اند صریح از این تهدید نگویند. اما در هر صورت اصل حرف را زده‌اند.

مثلا روزنامه حکومتی اقتصاد سرآمد به‌نقل از قاسم میرزایی نکو عضو مجلس ارتجاع نوشته است «طبقه فرودست بستر اصلی انتقال ویروس و ناقلان سیاری هستند که در همه جا حضور خواهند داشت، چون اگر روزانه کار نکنند از گرسنگی تلف می‌شوند و تفکیک و قرنطینه برای آنها بی‌معنی است و مرگ ناشی از کرونا یا مرگ به‌دلیل گرسنگی برای آنها تفاوتی ندارد» و در ادامه نتیجه گرفته: «بی‌توجهی به قشر فرودست و آسیب‌دیده اثرات مخربی را ایجاد خواهد کرد». روزنامه شرق هم در مطلبی با طرح این سؤال که: «آیا با شیوه‌های حکمرانی گذشته می‌توان به نیازهای اساسی مردم ایران در شرایط پساکرونا پاسخ داد؟» و در ادامه با اشاره به فضای انفجاری جامعه در پی قیامهای ۹۶ و آبان۹۸ نوشته است: «در این شرایط همه به‌دنبال تغییر هستند».

آش ولایت شور شده! پنبه همه چیز را می‌زنند

روزنامه‌های حکومتی از شکست آمریکا تا رونق بازارهای بورس و سرمایه و حل و فصل وضعیت آموزش و پرورش و تا مهار کرونا و رونق اقتصادی همه رقم ادعا کرده‌اند. اما در کنار آن دعواهای باندی بر سر کرسی مجلس و جمعیت ۶ میلیونی بیکار شده با خط فقر ۹میلیون تومانی باعث شده که خودشان زیرآب این ادعاها را بزنند.

برای نمونه به سیاست روز از باند خامنه‌ای نگاه می‌کنیم که در مطلب طنزش نوشته: «یک مقام مسئول: خوشبختانه ثمرات توسعه دولت الکترونیک را در آموزش فراگیر مجازی در آموزش و پرورش و دانشگاههای کشور مشاهده می‌کنیم.

منظور از "ثمرات" کدام گزینه زیر است؟

الف) آیلاند بودن تمام آموزگاران در کشور

ب) سبقت سرعت اینترنت مناطق محروم از شتاب لاک پشتهای جزایر مولداوی

ج) فروش بی‌سابقه گوشیهای هوشمند دست چهارم به والدین بیچاره

د) هر سه گزینه صحیح است

رئیس کل بانک مرکزی: در روزهای آتی، پیش‌بینی‌های بانک مرکزی از تورم یک‌سال آتی و «تورم هدف»، اعلام خواهد شد.

منظور از "روزهای آتی" در انشای فوق کدام یک از گزینه‌های زیر است؟

الف) وقتی تورم هفت رقمی شد.

ب) وقتی تومان یک رقمی شد.

ج) وقتی دلار هفده تومانی شد

د) هر کدام از گزینه‌ها را انتخاب کنید صحیح است.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/aa6a8a5e-763b-469a-9a80-d71d3df11596"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات