728 x 90

مروری بر رسانه‌های حکومتی – چهار‌شنبه ۱۸اردیبهشت ۹۸

مروری بر رسانه‌های حکومتی – چهار‌شنبه ۱۸اردیبهشت ۹۸
مروری بر رسانه‌های حکومتی – چهار‌شنبه ۱۸اردیبهشت ۹۸

مهم‌ترین مطلب روزنامه‌های حکومتی در روز چهارشنبه ۱۸اردیبهشت، سالگرد خروج آمریکا از برجام و تنگ‌تر شدن حلقهٔ تحریم‌ها علیه رژیم و واکنش دولت روحانی به تحریم‌های جدید هسته‌یی است. بسیاری از روزنامه‌های هر دو باند خبر واکنش دولت روحانی و اعلام منتفی کردن برخی تعهدات برجامی رژیم را با دود و دم انعکاس داده‌اند. و برخی هم در تیترهای صفحات اول اذعان کرده‌اند این واکنش در چارچوب برجام است.

اخبار صنعت: رئیس کمیسیون امنیت مجلس: ایران از برجام خارج نمی‌شود

جوان: تجدید نظر ایران در برجام

شرق: جراحی تاریخی برجام

جهان صنعت: حشمت الله فلالحت پیشه تصریح کرد: ایران در قالب برجام وNPT سیاست خود را پیش خواهد برد، برجام متن جامعی است که برای شرایطی که طرف‌ها به تعهدات خود عمل نکنند، پیش‌بینی‌هایی کرده است.

 

برخی روزنامه‌های هم‌سو با باند روحانی تأکید کرده‌اند اقدام حتی در کادر برجام به نفع رژیم نیست و توصیه به مذاکره کرده‌اند:

ستاره صبح: یوسف مولایی: باید دید اقدام متقابلی که قرار است امروز تشریح شود، آیا ضرر دارد یا خیر؟ در جایی از برجام ذکر نشده که ایران می‌تواند یک‌سویه از تعهدات خود بکاهد، اگر نظام تعهداتش را زیر پا بگذارد آمریکا ممکن است بتواند اجماع جهانی ایجاد ‌کند و همین موجب خواهد شد علاوه بر تحریم‌های آمریکا، تحریم‌های سازمان ملل و اروپا هم شامل نظام شود. به همین دلیل بهتر است اقدام نظام محتاطانه باشد و در عین‌حال باب مذاکره باز باشد.

جهان صنعت: واقعیت آن است که خروج کامل از برجام نه تنها به نفع ایران نیست، بلکه تنها تنفس‌گاه ایران را نیز مسدود می‌کند و صد‌البته مقامات تهران به این مهم و ابعاد اقدام خود به‌خوبی آگاهند

آرمان: علی بیگدلی: وضعیت کنونی برای ایران خیلی مساعد نبوده تا بتواند دست به اقدامات متقابل در کوتاه مدت بزند. لذا ما نباید خشم جهانی را بر علیه خودمان بر انگیزانیم. هر اقدام حساب نشده‌ای می‌تواند موجب اعمال فشارهای بیشتر باشد. با بیرون رفتن احتمالی ایران از برجام پرونده ایران به شورای امنیت رفته و در ذیل فصل هفتم منشور قرار خواهیم گرفت. اگر هم قطعنامه‌یی تازه بر علیه تهران صادر شود شرایط برای کشور مان سخت‌تر خواهد شد.

همدلی: هرمیداس باوند: اکنون نیز بهتر است تا فشارهای حداکثری به نقاط پایانی نرسیده و مجبور نباشیم در آن نقطه پای میز گفتگو بنشینیم، تیم خبره وزارت‌خارجه بار دیگر رودر روی آمریکایی‌ها بنشیند و از تجارب و تخصص خود در این زمینه استفاده کنند.

ابتکار: تحولات به‌صورت بسیار سریع و بعضاً در جهت افزایش فشارها علیه ایران رقم می‌خورد و تاکتیک‌های استراتژی مقاومت حداکثری نیز فعلاً به‌صورت عمومی مشخص نیست، اما امر واقعی و مشخص آن است که سیاست، علم ممکن‏کردن ناممکن‌ها بوده و هنر سیاست‌مداران و سیاست‌گذاران در این است که برای خروج از بن‌بست با کمترین هزینه و در بهترین زمان، یا راهی را بیابند و یا راهی را بسازند.

 

برخی روزنامه‌های هم‌سو با روحانی برای کاهش فشار آمریکا توصیه به عقب‌نشینی از سیاست‌های منطقه‌یی کرده‌اند:

مردم‌سالاری: ترامپ شطرنج باز ماهری است، حال ما چه کاری باید انجام دهیم تا از شر سیاست‌های ترامپ در امان بمانیم: یکی از بزرگترین کارهایی که سردار سازندگی موفق به انجام آن شد، آشتی با همسایگان و گسترش روابط متعادل برای جلب نظر مساعد آنان بود

واکنش‌های روزنامه‌های حکومتی به مسائل مختلف حاکی از بغرنج شدن شرایط و بی‌راه‌حلی در مواجهه با بحرانهاست:

وطن امروز: نقوی حسینی عضو کمیسیون امنیت مجلس خطاب به روحانی گفت: برخی وزرای شما بریده‌اند و شرایط خدمتگزاری در جنگ اقتصادی را ندارند.

جوان: اروپا نیز پس از یک سکوت ۲۴ساعته، دیشب دوباره «پلیس بد» خود را قدقدکنان به میدان فرستاد تا پیام فرانسه به ایران این باشد که اگر اجرای بخشی از برجام را متوقف کنید، ما تحریم‌های بیشتری علیه شما اجرا خواهیم کرد

رسالت: فواد ایزدی: نباید فکر کنند همیشه در برجام می‌مانیم. یکی از مشکلاتی که ما با آن مواجه هستیم این است که طرف مقابل حرف مقامات ما را جدی نمی‌گیرد که ما نیاز به اصلاح این موضوع داریم.

 

یک روزنامه باند روحانی به گوشه‌یی از ابعاد سانسور شدهٔ فاجعه سیل اذعان کرده است:

آرمان: «غلامعلی رجایی»، مشاور شهردار تهران که خود خوزستانی است، پس از بازدیدی که از مناطق سیل‌زده داشته می‌گوید که افزایش دامنه خسارات در خوزستان به قصور و اهمال مسئولان بازمی‌گردد و قوه قضاییه باید دادگاه سیل تشکیل دهد. اگر چه نیازها به قوت خود باقی هستند و آسیب‌های سیل بسیار بیشتر از آنچه در رسانه‌های رسمی مطرح شده می‌باشد، شاید بشود گفت اگر خوزستان مورد حمله کوتاه مدت و محدودی از سوی دشمن قرار می‌گرفت و نقاطی از آن بمباران می‌شد، کمتر از امروز خسارت می‌دید.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/bc7b0ca3-64a1-479f-aef3-b9cfd58b1eb9"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات