728 x 90

مروری بر رسانه‌های حکومتی – یکشنبه ۲۰مرداد۹۸

روزنامه های حکومتی
روزنامه های حکومتی

در روزنامه‌های حکومتی روز یکشنبه بیستم مرداد، دعواهای سهم قدرت و غارت در انتخابات آتی بیشترین تیترها و مطالب را به خود اختصاص داده است. در کنار آن بحرانهای رژیم در عرصه بین‌المللی دیده می‌شود و بعد بحرانهای اقتصادی اجتماعی.

 

در روزنامه‌های هر دو باند حاکم وجوهی از بن‌بست نظام در مواجهه با جامعه جهانی بر سر مذاکره و برجام دیده می‌شود:

کیهان: سعید جلیلی: آمریکا می‌خواهد با فشار اقتصادی ایران را به زانو درآورد

کیهان: کارنامه سیاه توتال، پژو و ایرباس؛ سند پوچ بودن وعده جدید فرانسه. وعده مکارانه رئیس‌جمهور فرانسه درباره اختصاص ۱۵میلیارد دلار نقدینگی به اینس‌تکس در حالی است که شرکت‌های فرانسوی در سال‌های اخیر جز بدعهدی، کارنامه دیگری در ایران ندارند.

سیاست روز: مهدی مطهرنیا: اگر ایالات متحده آمریکا در پاسخ به اقدام ایران در ساقط کردن پهپاد این کشور به یک حمله نظامی مقطعی دست می‌زد، نمی‌توانست به اهداف و منافع بلندمدت و استراتژیک خود در منطقه بسیار مهم تنگه هرمز دست یابد. اما اکنون با یک خویشتنداری هوشمندانه، ایالات متحده بر آن است که از ساقط کردن پهپاد خود، زمینه‌ها و بستر یک حضور جدی‌تر و پررنگ‌تر را برای محدود کردن تحرکات نظامی و امنیتی ایران در منطقه خلیج‌فارس و تنگه هرمز را البته با هزینه نظامی و امنیتی دیگر کشورها را سامان دهد. البته در این میان اقدام تهران در توقیف نفتکش انگلیسی هم به یک گام مضاعف در جهت بهره‌برداری هر چه بیشتر ایالات متحده آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران عمل کرد.

ستاره صبح: جمهوری اسلامی علاقه‌یی به گذر سریع زمان ندارد و تلاش می‌کند به نوعی وقت‌کشی کند تا انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا تکلیف این مسأله را روشن نماید... از سوی دیگر وضعیت معیشتی مردم می‌تواند تعیین‌کننده باشد. در حال حاضر اگر نگوییم از نظر اقتصادی ورشکسته شده‌ایم، لااقل در مرز ورشکستگی قرار داریم. مردم در وضعیت اقتصادی بدی قرار دارند و ممکن است با فشارهایی احتمال مذاکره را تقویت کنند؛ بنابراین اگر حکومت بخواهد در برابر فشارهای آمریکا مقاومت کند، باید مشکلات داخلی را حل کند.

 

روزنامه‌های باند روحانی در جریان دعواهای باندی به گوشه‌هایی از فساد در رأس قوه قضاییه رژیم و نقش آخوند آملی لاریجانی و اژه‌یی اشاره کرده‌اند:

جهان صنعت:‌ این روزها بروز فساد‌های مختلف، دادگاههای متعدد، وفور قضات فاسد و نهایتاً برکناری و دستگیری طبری از معاونین دستگاه قبلی قضا مردم را نگران کرده است‌. طبری در طول سال‌های ریاست آملی‌لاریجانی بر دستگاه قضا، مدتی به‌عنوان مدیر کل امور مالی قوه قضاییه و معاون اجرایی حوزه ریاست حضور داشت... اکنون باید دید سرنوشت طبری و رئیس سابق او که اکنون رئیس مجمع تشخیص مصلحت است به کجا می‌رسد و باید دید قوه قضاییه به اتهامات او با بی‌طرفی رسیدگی می‌کند یا نه؟ در این مدت نیز خبرهایی مبنی بر افراد مرتبط دیگر با آملی‌لاریجانی مطرح شد که البته مورد تأیید قرار نگرفت و تکذیب شد‌. طی روزهای گذشته شایعاتی مبنی بر این‌که غلامحسین محسنی‌ اژه‌ای فرزند معاون اول دستگاه یکی از این افراد است که به‌دلیل مشارکت در فساد بانک سرمایه حکم جلبش صادر شده است. طبق شنیده‌ها این فرد به همراه اوحدی پسرخاله‌ خود که در حال حاضر متواری است مبلغ ۱۵۰میلیارد تومان از بانک سرمایه در ازای یک آپارتمان پنج میلیارد تومانی و چند فقره سفته وام گرفته است. بعد از او نوبت به دادستان عمومی و سابق تهران رسید؛ جعفر دولت‌آبادی‌! که اخباری منتشر شد مبنی بر این‌که او بازداشت شده و با قرار وثیقه آزاد است‌. باید اذعان داشت که بی‌اعتمادی به قوه قضاییه مدت‌هاست از جانب مردم وجود دارد. حال باید دید پرونده‌های فساد در دستگاه قضا و ارتباط آنها با آملی‌لاریجانی به کجا می‌رسد؟

جهان صنعت: هزار توی فساد:‌ لاریجانی با فوت نابهنگام هاشمی و خلعی که در مجمع تشخیص مصلحت اتفاق افتاد به ریاست مجمع انتخاب شدند اما در همان زمان این موضوع را مردم جابه‌جایی اجباری تلقی کردند‌... چون ما به‌نحوی حمایت رئیس قوه قضاییه را از طبری شاهد بودیم. طبری و دیگر قضاتی که با پرونده طبری بازداشت شدند و مورد تحقیق قرار گرفتند ان‌شاءالله تنها سوءاستفاده از موقعیت و جایگاه‌شان کرده باشند نه آن که مورد حمایت رئیس قوه بوده باشند چون اگر این‌گونه باشد ایشان از اعتماد رهبر انقلاب نیز سوءاستفاده کرده‌اند.

 

همدلی:‌ ماه گذشته که خبر دستگیری یکی از منسوبان و از مدیران ارشد سابق قوه قضاییه تکذیب شد، این خبر مورد تأیید سوی سخنگوی دستگاه قضا قرار گرفت که اکبر طبری، فردی که قبلاً در حوزه ریاست معاونت یکی از بخش‌ها بوده، تحت تعقیب قرار گرفته... دادستان عمومی سابق تهران، از سوی سازمان اطلاعات سپاه بازداشت شده و الآن با قرار وثیقه آزاد است. این مقام سابق قضایی این خبر را تکذیب و تهدید کرده که از شایعه‌سازان شکایت کرده است و آن را تا آخر پیگری خواهد کرد؛ اما خبر دستگیری اکبر طبری هم در ابتدا تکذیب شد اما بعدتر تأیید شد... شایعه بازداشت و بازجویی از سردبیر خبرگزاری «میزان» وابسته به قوه قضاییه که بی‌ارتباط به دادستان سابق تهران نیست، این ادعا تاییدنشده اما گویا وی مفسده‌هایی را با نام عموی پرنفوذش انجام داده است.

در یک خبر حیرت‌آور دیگر، نام پسر یکی از اعضای ارشد قضایی به همراه پسرخاله خود به میان آمده که درگیر پرونده فساد موسوم به پرونده بانک سرمایه است.

 

یک روزنامه هم‌سو با باند مغلوب در دعواهای سهم‌خواهی برای نمایش انتخابات به نفرت مردم از این جریان اذعان کرده است:

آرمان: نامه زیبا کلام به محمد خاتمی: شما از بی‌توجهی فراکسیون امید و روحانی نسبت به مطالبات رأی دهندگان و بی‌تفاوتی آنان در قبال پایمال شدن حقوق شهروندی گلایه کرده بودید، اما کسر قابل توجهی از کاربران، انتقادات جنابعالی را نه از روی صداقت بلکه «فریب» و«تلاشی مذبوحانه به‌منظور شرکت مجدد مردم در انتخابات پیش روی» خواندند.

 

برخی از سایر بحرانهای اجتماعی و اقتصادی رژیم در عنوانهای روزنامه‌های هر دو باند دیده می‌شود:

آرمان: حضور بانوان در ورزشگاهها؛ به دغدغه دولت و قوه قضاییه تبدیل شده است

جوان: سقوط استعدادهای فقیر در شکاف طبقاتی

رسالت: کارشناس اقتصادی: کسری بودجه دولت، قابل پیش‌بینی بود

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/6db8b028-29a5-4ea2-8f84-00ffa41a25ec"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات