728 x 90

«نابودی توافق هسته‌یی پررنگ‌تر می‌شود»!

سقوط و بیرنگ شدن برجام.
سقوط و بیرنگ شدن برجام.

تشدید لحن مقامات کشورهای بزرگ علیه سیاست‌های تجاوزکارانه حکومت آخوندی و همچنین موضعگیری آنها در مورد برجام، مقامات و رسانه‌های هر دو باند را دچار هراس کرده است.

به همین خاطر هرچه زمان به ضرب الاجل آمریکا در رابطه با برجام نزدیک‌تر و مواضع کشورهای غربی نیز علیه رژیم تشدید می‌شود، وحشت و فغان در میان حاکمیت آخوندی نیز بیشتر می‌شود.

در مورد تاثیر تحریم‌های بین‌المللی و بی‌خاصیت بودن برجام در زمینه لغو بسیاری از این تحریم‌ها، ولی‌الله سیف رئیس کل بانک مرکزی اذعان می‌کند: «به‌رغم گشایشهای ایجاد شده در روابط بانکی بین‌المللی بعد از برجام ولی هنوز ارتباطات بانکی ما نرمال نیست. هنوز ما مسائلی داریم در اون جاهایی که مشکل داریم صرافی می‌آید به کمک» (تلویزیون رژیم ۱۹فروردین ۹۷)

خبرگزاری حکومتی صدا و سیمای آخوندی ۲۱21فروردین ۹۷ نیزدر زمینه تشدید موضع فرانسه و همچنین موضعگیری اخیر فرانسه در زمینه برجام و برنامه موشکی با عنوان «مکرون‌: توافق هسته‌یی با ایران کامل نیست»، می‌نویسد: «رئیس‌جمهور فرانسه در اظهاراتی مداخله‌جویانه مدعی شد: می‌خواهیم توافق هسته‌یی را کامل کنیم تا برنامه موشکی ایران را نیز شامل شود مکرون در ادامه با تأیید اتهامات ولیعهد سعودی علیه ایران گفت: تمام سخنان شاهزاده محمد بن سلمان را در مورد ایران تأیید می‌کنم. توافقنامه هسته‌یی با ایران کامل نیست، ما می‌خواهیم آن را کامل کنیم تا برنامه موشکی ایران را نیز شامل شود. باید از گسترش نفوذ ایران در منطقه و برنامه موشک بالستیک این کشور جلوگیری شود».

سایت حکومتی دیپلوماسی ایرانی ۲۱فروردین ۹۷ نیز از نابودی توافق هسته‌یی در آینده نزدیک خبر می‌دهد: «همان طور که به زمان تصمیم ترامپ در اواسط ماه مه نزدیک می‌شویم نابودی توافق هسته‌یی ایران، در نتیجه تغییرات اخیر کاخ سفید، نیز پررنگ‌تر می‌شود.»

این ابراز نگرانی‌ها در شرایطی است که در زمان امضای توافقنامه جام‌زهری برجام و پس از آن و حتی در حال حاضر نیز دولت روحانی، رسانه‌ها و مهره‌های باندش بوق و کرنا کردند که برجام رژیم را از خطر رها کرد، برجام کلید مشکلات اقتصادی است و...!

در صورتی که  از همان روز اول امضای این قرارداد ویژگی آن برای نظام جام‌زهری و خسارت محض بود.

با این وجود از همان ابتدای امضای آن توسط حاکمیت آخوندی و کشورهای ۱+۵ (آمریکا، فرانسه، انگلستان، آلمان، روسیه و چین)  به‌طور عمده اعتبار آن بستگی به تأیید و امضای رئیس‌جمهور آمریکا در هر سرفصل ۱۲۰روزه داشت.

زیرا بر اساس قانون کنگره آمریکا تداوم وضعیت برجام منوط به تأیید آن توسط رئیس‌جمهور این کشور در هر سرفصل بود.

یعنی از نظر آمریکا اعتبار برجام بستگی به امضا و تأیید رئیس‌جمهور آمریکا داشت.

بر اساس این واقعیت است اکنون که زمان ضربالاجل آمریکا رو به پایان است، رسانه‌ها و مهره‌ها و به‌ویژه باند روحانی چوب چه کنم دست گرفتهاند که با جنازه روی دست مانده برجام و تاثیرات مخرب خروج آمریکا از برجام بر اقتصاد در هم شکسته و به بن‌بست رسیده چکار کنند.

عناصر و رسانه‌هایی از این باند به مصداق سوت در تاریکی کشیدن به نظام و خودشان این دلخوشی را می‌دهند که با آویختن رژیم به دامن روسیه، چین و کشورهای آسیایی می‌توانند تا حدودی از اثرات خروج احتمالی آمریکا از برجام بکاهند.

در زمینه خروج آمریکا از برجام و رابطه با روسیه  عباس عراقچی معاون وزیر خارجه می‌گوید: «انقدر که برجام به ایران متعلق است، به روسیه و به بقیه اعضای ۱+۵متعلق است.برجام برای دولت آمریکا نیست که هر تصمیمی بخواهد بگیرد. برجام متعلق به جامعه بین‌الملل و همه کشورهایی است که مذاکره کردند.به روابط مستحکم خود با روسیه در همه عرصه‌ها ادامه خواهیم داد. این روابط روز به روز شکل بهتری به خود می‌گیرد و مطمئن هستم در همین جهت حرکت خواهیم کرد.»! (خبرگزاری ایسنا 21فروردین 97)

سایت دیپلوماسی ایرانی ۲۱فرودرین ۹۷ هم می‌نویسد: «دولت روحانی، با پیش‌بینی بدترین حالت، روابط اقتصادی و تجاری ایران را با چین، هند، پاکستان، آذربایجان و اروپای شرقی به‌شدت تقویت کرده است با این امید که این کشورها به‌خاطر تحریمهای بین‌المللی از ایران روی برنگردانند».

اما واقعیت این است که سیاست «نگاه به شرق» یا گرفتن کاسه گدایی و منت کشی از روسیه، چین، سایر کشورهای آسیایی و... دردی را دوا نمی‌کند.

زیرا پیش از این نیز رابطه با چین و روسیه وجود داشت و اگر این رابطه برای رژیم گره گشا بود تاکنون می‌بایست آن را از بن‌بست نجات بدهد.

بنابراین واضح است که حرف‌های عراقچی و نوشته آن سایت حکومتی (دیپلماسی ایرانی) بیشتر به حرف‌های دلخوش کنک شبیه است تا به یک راه‌حل واقعی و عملی که بتواند نظام آخوندی را از مخمصه و بن‌بستی که در آن گرفتار شده بیرون بیاورد.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/80634409-41b3-4d8d-87f6-6a6ac1aa0d0f"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات