728 x 90

ناتوانی خامنه‌ای در تعیین تکلیف برجام

گرند هتل، محل مذاکرات برجام
گرند هتل، محل مذاکرات برجام

نظام آخوندی تلاش می‌کند با دفع‌الوقت در زمینه مذاکرات اتمی و سرپیچی از پذیرش شروط کشورهای غربی به‌ویژه آمریکا، به‌خیال خود آنها را وادار کند تا به رژیم امتیاز بدهند، و از ورود به برنامه موشکی و سیاست منطقه‌یی رژیم کوتاه بیایند.

امری که برای کشورهای غربی طرف مذاکره غیرقابل قبول است.

چنان‌چه پیش از این وزیر خارجه فرانسه در مصاحبه با تلویزیون العربیه ۱۰مهر ۱۴۰۰ تأکید کرده بود که راه مذاکره برای همیشه بازنخواهد ماند و باید در مورد مسایل منطقه‌یی و موشکی نیز مذاکره صورت بگیرد.

در مقابل وقت گذرانی حکومت آخوندی هم مقامات کشورهای غربی پیاپی به آن هشدار می‌دهند.

جوزف بورل رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت ایران باید بداند زمان به سودش نیست و بهتر است به‌زودی به میز مذاکره برگردد.

امانوئل ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه نیز درتماس تلفنی با رئیس‌جمهور چنین خواستار پایبندی رژیم به برجام شد و در زمینه نقض برجام به رژیم هشدار داد.

خبرگزاری بسیجیان خامنه‌ای در دانشگاهها موسوم به دانشجو به‌نقل از خبرگزاری روسی اسپوتنیگ از قول ماکرون نوشت: «ایران باید به فعالیت‌هایی که در تناقض با مفاد برجام است، پایان دهد» (خبرگزاری دانشجو ۵آبان ۱۴۰۰).

به‌نوشته روزنامه‌ٔ ایونینگ استاندارد چاپ لندن لیز تراس وزیر خارجه انگلستان نیز هشدار داد: «ایران هیچ توجیه غیرنظامی معتبری برای تشدید تنش هسته‌یی خود ندارد. همان‌طور که برای همتای ایرانی خود روشن کردم، ایران باید فوراً به میز مذاکره بازگردد. اگر ایران به‌طور معناداری در مذاکرات شرکت نکند، در رویکرد خود تجدید نظر خواهیم کرد و همه گزینه‌ها روی میز هستند» (ایونینگ استاندارد ۲۵ اکتبر ۲۰۲۱).

رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران ضمن اشاره به این نکته که ایالات متحده ابزار دیگری نیز برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌یی در اختیار دارد و در صورت لزوم آنها را به کار خواهد بست، افزود: «ما در یک مرحله حساس تلاش‌ها برای بررسی احیای توافق برجام قرار داریم» (سایت رادیو آلمان ۳آبان ۱۴۰۰).

مدیر کل آژانس بین‌المللی اتمی هم اخیراً به رژیم هشدار داد سیاست دفع‌الوقت را کنار بگذارد و در کار نظارت آژانس در مورد بازرسی از مراکز هسته‌یی اخلال نکند.

و... . .

اگر چه به ظاهر حاکمیت آخوندی می‌خواهد به کشورهای طرف مذاکره به‌اصطلاح فشاربیاورد تا به هدف خود در مذاکرات احتمالی آینده برسد، اما واقعیت این است که خامنه‌ای توان تعیین‌تکلیف برجام را ندارد و در این رابطه سردرگم است.

چرا که از یک طرف زیر فشار کشورهای غربی و تهدیدهای مداوم آنها است، و از طرف دیگر حتی در درون باند او هم سیاست یکدستی وجود ندارد و حرف‌های متعارضی در زمینه برجام و گفتگوهای مربوط به آن وجود دارد.

عناصری از درون این باند برجام را مرده می‌دانند آن‌چنانکه پاسدار شریعتمداری نماینده خامنه‌ای در کیهان آنرا سم مهلک و جسد متعفن خواند.

رئیسی اما صحبت از مذاکره می‌کند، هم‌چنانکه در گفتگوی اخیرش با تلویزیون شبکه یک گفت: «هیچ زمانی ایران میز مذاکره را ترک نکرده و ما نسبت به مذاکرات نتیجه محور حتماً جدی هستیم» (تلویزیون شبکه یک ۲۶ مهر۱۴۰۰).

واقعیت این است سردمداران حاکمیت از جمله خامنه‌ای خوب می‌دانند که تن‌دادن به «مذاکره واقعی» مورد نظر کشورهای غربی، به‌معنای این است که باید به خواست آنها تن بدهد و در مورد سیاست منطقه‌یی و موشکی هم مذاکره کند و تسلیم شود و احیای برجام ۲۰۱۵ غیرممکن است.

اظهارات متناقض و متعارض سرکردگان نظام و سیاست وقت گذرانی در رابطه مذاکرات، بیانگر این است که خامنه‌ای سردرگم است و می‌خواهد زمان بخرد شاید برای خروج از بن‌بست اتمی فرجی حاصل شود.

رسانه‌ها و کارشناسان رژیم به این واقعیت اذعان کرده‌اند که به‌اصطلاح تاکتیک‌های رژیم در مورد تعلل و تن ندادن به «مذاکرات واقعی» مورد نظر کشورهای غربی، روشهای نخ‌نما شده‌ای است که نمی‌تواند دست آوردی برای نظام داشته باشد.

روزنامه اعتماد نوشت: «لغو کلیه تحریم‌های هسته‌یی و غیرهسته‌یی در گفتگوهای دولت قبل نیز مطرح بود و در نهایت نیز این خواسته به نتیجه نرسید. باید واقعیت را در نظر گرفت و توجه کرد زمانی که آمریکا از تحریم به‌عنوان یک ابزار فشار استفاده می‌کند، خیلی بعید به‌نظر می‌رسد که آمریکا این ابزار را کاملاً کنار بگذارد. ما می‌توانیم این خواسته را مطرح کنیم اما در عمل، تمام پیش‌بینی‌ها می‌گویند این خواسته محقق نخواهد شد» (اعتماد ۶آبان ۱۴۰۰).

روزنامه آرمان گامی فراتر گذاشته و عملکرد نظام در رابطه با مذاکره را خطرناک دانسته: «از لحن همه اعضای دائم شورای امنیت چنین برمی‌آید که به نوعی دیگر حوصله‌شان دارد سر می‌رود و همه مایل هستند که ایران قاطع، شفاف و دقیق وارد این مذاکرات جدی شود و نتیجه‌یی که کشورهای عضو برجام منتظرش هستند، به‌دست آید. برای این‌که بن‌بست یعنی یک خطر بزرگ که بالای سر ایران می‌چرخد و می‌تواند تا حد مداخله نظامی هم پیش برود» (آرمان ۶آبان ۱۴۰۰).

ند پرایس سخنگوی وزارت‌خارجه آمریکا اخیراً اعلام کرد: «شما از جیک سالیوان مشاور امنیت ملی شنیده‌اید و رئیس‌جمهور هم آنرا روشن ساخته اگر دیپلوماسی شکست بخورد ما آماده‌ایم به سایر گزینه‌ها روی بیاوریم» (سایت وزارت‌خارجه آمریکا ۲۷مهر۱۴۰۰).

گزینه‌هایی که قطعاً به سود حاکمیت نخواهد بود، هم‌چنانکه تمکین به خواست آمریکا و سایر کشورهای غربی طرف مذاکره برجام نیز به زیان آن، و به‌معنای خوردن جام‌زهر پیاپی است. امری که بارها سردمداران حاکمیت خصوصاً خامنه‌ای خطر آنرا گوشزد کرده‌اند، که سرانجام آن به درگیر شدن هر چه بیشتر با مردم در خیابانهای شهرها منجر می‌شود و خطر سرنگونی را در پی دارد.

این همان بن‌بستی است که خامنه‌ای در آن به دام افتاده است و نهایتاً مجبور است به یک‌طرف تعیین‌تکلیف کند. حالا به هر طرفی که تعیین‌تکلیف کند فرقی نمی‌کند، چرا که راه به سقوط رژیم خواهد برد.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/926d2254-8f4a-4843-803a-9320ce930b28"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات