728 x 90

نارضایتی گسترده‌تر خواهد شد - مروری بر روزنامه‌های حکومتی

گزیده روزنامه‌های حکومتی
گزیده روزنامه‌های حکومتی

روزنامه‌های حکومتی در اولین روز انتشار در دوم بهمن، صحنه اضطراب باندها از بی‌سرانجامی رویکرد نظام به شرق و بن‌بست در سر میز مذاکره با غرب است. البته در این میان روزنامه‌های باند خامنه‌ای به شکل مضحکی از روی شکست سفر رئیسی پریده‌اند روی سفرش به کرمان. روزنامه‌های باند مغلوب هم روی سوتیهای رئیسی و تحقیرش در جریان ملاقات با رئیس‌جمهور روسیه و بازتابهای اجتماعی آن متمرکز شده‌اند. در عرصه مسائل اقتصادی اجتماعی هم تیتر مشترک روزنامه‌های باند مغلوب هشدار مراجع قم به پیآمد گرانی و گرسنگی مردم است. تیترهایی مثل «فقیر از حکومت حرف شنوی ندارد» در روزنامه همدلی یا تیتر «پیامبر می‌گفت ملت گرسنه را نمی‌شود در راه الهی نگهداشت» در روزنامه مستقل میزان وحشت مراجع قم از پیآمد اوضاع اقتصادی را نشان می‌دهد. جنگ قدرت و برملا کردن دزدیها و فامیل بازیهای رئیسی و اعوان و انصارش موضوع مقالات متعدد در روزنامه‌های حکومتی است. سقوط بورس، شتاب مجدد نرخ تورم و افزایش نقدینگی هم از موضوعاتی است که روزنامه‌ها حمل بر شکست رئیسی کرده‌اند.

 

نارضایتی گسترده‌تر خواهد شد

برجسته‌ترین مضمون مشترک در این مطالب تهدید قیام و اعتراض از یک‌سو و اذعان به بن‌بست و بی‌راه‌حلی از طرف دیگر است.

«نارضایتی فراگیر می‌شود» عنوان مطلب جهان صنعت است که برآیند سیاست‌های داخلی و خارجی نظام را جمع زده و نوشته: «سیاست خارجی تنش‌زا و با درجه بالا در شکاف با غرب ایرانیان را خسته کرده است. واقعیت این است اگر روندهای اقتصادی به مدار تعادل برنگردند و شاهد ادامه وضعیت موجود در سیاست داخلی و در اقتصاد و نیز در سیاست خارجی باشیم نارضایتی گسترده‌تر خواهد شد».

«آمارهای تلخ و نگران کننده» موضوع مطلبی در همدلی است که ضمن اشاره به اعترافات رستم وندی معاون پاسدار وحیدی در وزارت کشور که در مورد آسیبهای اجتماعی در تلویزیون رژیم اعترافات قابل توجهی کرده بود نوشته این اعترافات «خودزنی» است و این آمار و ارقامی که داده اگر حرفهایش تاریخ نداشت همان وضعیت زمان شاه بود که علیه آن انقلاب کردیم. در جمع‌بندی هم نوشته این اعترافات حاکی از «شکاف طبقاتی» عمیق شونده، شکست سیاست‌های نهادی‌های تبلیغی با بودجه‌های کلان است. در پایان هم به نظام هشدار داده باید این وضع جراجی شود هر چندقدری دیر شده و تأکید کرده: «وای به‌روزی که با جراحی هم نتوان درمان کرد».

«شواهد خلاف ادعا» عنوان مطلبی است در اعتماد که ضمن رد ادعاهای یک مسئول حوزهٔ قم در مورد این‌که توانسته‌اند پاسخ تمام مسائل غرب را بدهند، بر بی‌راه‌حلی و بن‌بست مراکز نظری نظام یعنی حوزه‌ها تأکید کرده و از جمله نوشته است: «واقعیت این است که برخلاف نکات مطرح شده ۴۳سال از انقلابی به نام اسلام گذشته است و در این فاصله دریغ از چند مورد پاسخ فقهی کارآمد به نیازهای روز جامعه». در ادامه هم با یادآوری شکست قوانین آخوندی در حوزهٔ زنان، زندانیان، مواد مخدر و نداشتن پاسخ در مقابل مسائل نظری در غرب نوشته است: «شواهدی رسمی که از اوضاع آسیب‌های اجتماعی در این روزها مطرح شده، نشانگر این ادعا است؛ در حالی که آقایان هیچ ایده‌ای به جز بگیر و ببند برای حل مسائل جاری ندارند».

 

«جنگ سرد» و «صلح سرد»

روزنامه‌های باند مغلوب با انبوهی مطالب حرف مشترکشان شکست رئیسی در این سفر است.

برخی هم به طنز نوشته‌اند تنها دست‌آوردهایش یک دکترای افتخاری و نماز خواندن در کرملین بود. استدلال‌های گوناگونی در رد ادعای رسانه‌های باند خامنه‌ای مبنی بر رابطه راهبردی با روسیه و چین نوشته‌اند. «رابطه تهران – مسکو استراتژیک نیست» عنوان مطلبی در جهان صنعت است که از جمله نوشته: «روسیه ترجیح می‌دهد که در ازای کاهش همکاریهای خود با ایران به امتیازاتی از سوی جهان غرب نیز نائل شود. در ادامه هم افزوده است « مناسبات مسکو- تهران آن‌گونه که گفته می‌شود راهبردی نیست و سطح روابط آن کشور با ایران در فضای «جنگ سرد» و «صلح سرد» در نوسان بوده است. »

روزنامه آرمان در صفحه اولش مقالات متعددی در مورد شکست و بی‌حاصلی سفر رئیسی به روسیه دارد و در سرمقاله‌اش هم نوشته: «علاوه در رابطه با هر دو کشور یعنی هم روسیه و هم چین همه می‌دانیم که روس‌ها روابطی بسیار گرم و صمیمانه‌ای با اسراییل دارند. سؤال اینجاست که آیا روسیه حاضر است که روابط گرم و صمیمانه خود با اسراییل را فدای ما نماید؟ آیا چین حاضر است مصالح و منافع اقتصادی خودش در حاشیه خلیج‌فارس را فدای سر روابط مستحکمش با ایران کند؟ اینها پرسش‌هایی است که به‌نظر می‌رسد در حقیقت چندان مایل نیستند که در افکار عمومی مطرح شود»...

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/d16188a6-0fb2-4706-88d9-004293e10640"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات