728 x 90

نبرد تمام‌عیار مردم و حکومت در پهنه فیلترینگ

نبرد در میدان فیلترینگ...
نبرد در میدان فیلترینگ...

فروش VPN و دور زدن فیلترینگ از بازارهای پر رونق در کشور است. این بازار سودهای هنگفت برای سران حکومت آخوندی و فرماندهان سپاه پاسداران به‌همراه داشته است. در نگاه اول سران حکومت از فیلترینگ به‌عنوان یک ابزار سرکوب استفاده می‌کنند اما خواستگاه دوم آن، سود بردن از بازار پر رونق و سود سرشار این کار می‌باشد.

در چند روز گذشته رسانه‌های حکومتی خبر از ورود سیم‌کارت‌های بین‌المللی به بازار داده که امکان دور زدن فیلترینگ در کشور را دارد. قیمت این سیم‌کارتها ۹۰ میلیون‌تومان است و پر واضح است، بدون حمایت دولت و مافیای فیلترینگ امکان ورود آن به کشور غیرممکن است.

این سیم‌کارتها طوری طراحی شده است که برای تأیید هویت از چت‌بات‌های هوش مصنوعی استفاده کرده و کاربر را به سایت‌های مورد نظر وصل می‌کند. کاربرد اصلی آن در کشور‌های دیگر هنگام سفرهای خارجی است. 

 

سود فیلترینگ به کجا می‌رود؟

سؤال اصلی این است، سود حاصل از دور زدن فیلترینگ به جیب چه کسانی سرازیر می‌شود؟

یک نماینده مجلس ارتجاع به نام جلال رشیدی در جریان جدال باندی گوشه‌یی از سود هنگفت بازار فیلترینگ و خرید و فروش VPN را افشا کرد و گفت:

«عملاً ما شاهد این هستیم که بازار پرسود و مکاره‌ای پشت‌پرده فیلترینگ شکل گرفته است که متأسفانه گردش مالی سنگینی هم در آن اتفاق می‌افتد. ۴۰تا ۵۰هزار میلیارد تومان گردش مالی است» (دنیای اقتصاد ۵خرداد ۱۴۰۲).

اولین و آشکارترین سود فیلترینگ به جیب دولت و شرکت مخابرات ریخته می‌شود. با نصب VPN مصرف دیتا افزایش پیدا می‌کند. به این صورت یک بسته چند گیگایی که در شرایط نرمال برای مصرف یک ماه بوده به‌دلیل نصب VPN در چند روز مصرف می‌شود. پس در اولین گام فیلترینگ، سود شرکت مخابرات از مصرف سریع دیتا، چند برابر می‌شود.

بنا به گزارش رسانه‌های حکومتی، گردش مالی فروش فیلتر‌شکن سالانه بین ۵۰۰ تا ۱۰۰۰میلیارد تومان درآمد دارد. واریز به این وب‌سایتها توسط درگاه پرداخت الکترونیک جابه‌جا می‌شود. پس هویت فروشندگان VPN کاملاً روشن و قابل رد‌گیری می‌باشد.

سایت حکومتی بهار در رابطه با هزینه دور زدن فیلترینگ توسط ۷۰میلیون کاربر اینترنت می‌نویسد:

«در حداقلی‌ترین حالت، ۲۵درصد کاربران از فیلترشکنهای پولی استفاده می‌کنند. این یعنی گردش مالی فروشندگان VPN در ایران، ماهانه حدود هزار و ۸۰۰میلیارد تومان است. یعنی از آبا‌ن‌ماه سال گذشته تا امروز، دور زدن فیلترینگ برای کاربران ایرانی، در بهترین حالت حدود ۱۶هزار و ۲۰۰میلیارد تومان آب خورده است» (سایت بهار ۲۱تیر ۱۴۰۲).

 

فیلترینگ و فروش VPNدو روی یک سکه

محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور سابق رژیم در رابطه با منشاء فروش فیلتر‌شکن، پیش از این گفته بود، کسانی که فیلتر می‌کنند فیلترشکن هم می‌فروشند.

مهم‌ترین عامل فروش VPN سپاه پاسداران است. مافیایی که هیچ جا نام آن برده نمی‌شود اما همگان به‌خوبی می‌دانند که عرضه و فروش قانونی فیلترشکن نمی‌تواند بودن حضور آنها باشد.

روزنامه حکومتی ایرنا به حضور سپاه در بازار فیلترشکن اعتراف ضمنی کرده و بدون نام بردن از آنها آدرس این نیروی سرکوب‌گر را می‌دهد.

ایرنا در این رابطه می‌نویسد:

«نهادهای مرتبط با فضای مجازی هیچ‌کدام مسئولیت ساماندهی بازار بزرگ فیلترشکن را نمی‌پذیرند. برخی وب‌سایتهایی هم که در زمینه فروش VPN شکل گرفته‌اند، مدعی همکاری با نهادهای حاکمیتی هستند و چراغ خاموش به کسب‌وکار میلیاردی خود ادامه می‌دهند» (خبرگزاری ایرنا ۱۶ مرداد۱۳۹۸).

البته هدف اول سپاه پاسداران برای حضور در عرصه VPN در گام اول سودآوری نیست. این نیروی سرکوبگر با عرضه VPN آلوده در واقع کار جاسوسی از مردم و جوانان معترض را انجام می‌دهد.

در ابتدای سال جاری یک فقره از فروش فیلترشکنهای آلوده توسط فرزند انسیه خزعلی معاون رئیسی در امور زنان فاش شد. در این افشاگری مشخص شد در حالی‌که انسیه خزعلی از طرفداران جدی فیلترینگ است، فرزند وی به نام حمید رضا‌زاده بنیان‌گذار یک مجموعه تولید فیلترشکن به نام «بتر نت» است. به این صورت سران حکومت دستور فیلترینگ را صادر می‌کنند و آقازاده‌های آنها و فرماندهان سپاه با فروش فیلترشکن به ثروتهای افسانه‌ای دست پیدا کرده‌اند.

 

جنگ همه‌جانبه در پهنه فیلترینگ

در کشور یک جنگ همه‌جانبه بین مردم و رژیم آخوندی بیش از ۱۵سال است در پهنه اینترنت، ادامه دارد. در حال حاضر اینترنت ایران در مقایسه با ۱۰۰کشور جهان، دومین اینترنت پر اخلال بعد از میانمار و دومین اینترنت محدود پس از چین است.

سران حکومت آخوندی با فیلترینگ، اندک نان مانده در سفره مردم را نیز به سرقت می‌برند. بسیاری از دهک‌های پایین جامعه به‌دلیل فیلتر شدن اینستا‌گرام بیکار و به قعر خط فقر پرتاب شده‌اند. از سوی دیگر سپاه پاسداران و آقازاده‌های حکومت، با فروش فیلترشکن آلوده ضمن کسب درآمدهای افسانه‌ای، باعث کنترل و دستگیری معترضان شده‌اند.

سران حکومت آخوندی در راستای سرکوب مردم تلاش می‌کنند، با گسترش فیلترینگ از بروز قیامهای آینده جلوگیری کنند. مردم نیز همه تلاش خود را انجام می‌دهند تا بتوانند پیام آزادیخواهی خود را به گوش سایر هم‌وطنان و جهانیان برسانند. سیر مبارزاتی در ۴۵سال گذشته نشان داده که طرف پیروز در این نبرد همواره مردم ایران بوده‌اند. آخوندهای حاکم بر ایران جز سرنگونی محتوم سرنوشت دیگری ندارند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/d2d0de46-3a98-4753-8aca-8adda3f0ac90"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات