728 x 90

نظام قفل نتایج انتخابات آمریکا - مروری بر رسانه‌ها

گزیده روزنامه‌های حکومتی
گزیده روزنامه‌های حکومتی

نظام قفل نتایج انتخابات آمریکا

روزنامه‌های حکومتی در روز ۱۲آبان، در کنار توصیف اوضاع وخیم کرونایی و اعتراف به این‌که آمار واقعی کشته‌شدگان تا سه برابر ارقام اعلامی است، و هم‌چنین یادآوری وضع وخیم اقتتصادی، حرف اول و آخرشان را به گمانه زنی در مورد نتایج انتخابات آمریکا و پیامدهای انتخاب هر یک از کاندیداها اختصاص داده‌اند. تصویر مشترکی که روزنامه‌های حکومتی به‌رغم اختلاف‌نظرشان در مورد نتایج این انتخابات می‌دهند تشدید انزوای نظام و ضرورت رفتن پای میز مذاکره است.

آرمان تیتر درشت وسط صفحه‌اش را به همین موضوع اختصاص داده و به‌نقل از تاجیک سفیر پیشین رژیم در انگلستان و اردن نوشته است: «نظام باید رویکرد خود را تغییر بدهد».

اعتماد روزنامهٔ دیگر باند مغلوب به‌نقل عباس عبدی گروگانگیر ریزشی سابق نوشته است: «برخی گمان می‌کنند که آمدن بایدن بهتر است و دیگر هیچ ذهنیتی برای بعد از آن ندارند. برخی دیگر صرف آمدن بایدن بدون برنامه‌یی برای استفاده از این فرصت را مفید که نمی‌دانند، بلکه در میان و بلندمدت آن را بدتر هم ارزیابی می‌کنند. فاجعه‌بارترین بخش ماجرا، کسانی هستند که با پنهان شدن پشت عکس حاج قاسم سلیمانی، دعا می‌کنند که قاتل او برنده شود!». این روزنامه در ادامه خطاب به باند خامنه‌ای نوشته است: «این تصور که دولتی از جنس مجلس فعلی در سال۱۴۰۰ می‌تواند با ترامپ کنار بیاید، خیالی خام و به نظر م تا حدی ساده‌لوحانه است، چون کشور با چنان سرعتی در حال تحلیل رفتن است و کرونا نیز آن را تشدید می‌کند که کسی نیازی به گفتگو با (نظام) نخواهد داشت».

جوان وابسته به سپاه هم نوشته است «برای کشور‌هایی که دشمنی آمریکا با آنها علنی است، پرسش از «بایدن یا ترامپ» بی‌اهمیت است. در رأس این خصومت‌ورزیهای آمریکا که جمهوری اسلامی قرار گرفته نیز بایدن به (نظام) وعده سرخرمن «گشودن راه دیپلماتیک به شرط بازگشت به برجام!» داده است».

روزنامه‌های باند مغلوب موضوع مذاکرات پنهانی با آمریکا با اجازه خمینی را یادآوری کرده و به‌نقل از برخی مهره‌های نظام به نقش سپاه و خمینی و خامنه‌ای در این مذاکرات اشاره کرده‌اند تا ضرورت مذاکرات در زمان حال را گوشزد کنند.

از جمله اعتماد نوشته است: «از دید غربی‌ها خامنه‌ای، علی‌اکبر ولایتی، هاشمی کسانی بودند که می‌شد با آنها مذاکره کرد». در ادامه افزوده است: «فرزند ارشد هاشمی در ادامه به بعد «پنهانی» این روابط اشاره کرد و گفت که همه در جریان این مذاکرات بودند و حتی با نظارت سپاه صورت می‌گرفت و کانال دوم مذاکره هم سپاه و فرمانده وقت سپاه بود که بدون اطلاع از هاشمی صورت گرفت». و در ادامه به‌نقل از پاسدار علایی نوشته است: «در حال حاضر هم هرکس بتواند راهی برای اتمام مصایب روابط (نظام) و آمریکا پیدا کند، کار بزرگی کرده است؛ چرا که نمی‌توان مدام شعار داد؛ باید از تجربه مک‌فارلین درس گرفت و برای حل مسأله آمریکا راهی اندیشید».

هشدار کرونایی در میان خفگی اقتصادی

در مورد کرونا اغلب روزنامه‌های باندهای غالب و مغلوب نظام به ناکارآمدی سیاست‌های رژیم و اوضاع بحرانی کادر درمان اذعان کرده‌اند. جوان وابسته به سپاه پاسدارن نوشته است: «گزارش میدانی «جوان» از وضعیت بیماران در بیمارستانها حاکی است اشتباهات کادر درمان به واسطه خستگی و فرسودگی و نبود امکانات و زیرساخت‌های درمانی و بیمارستانی در افزایش مرگ و میر بیماران کرونایی مؤثر بوده است».

ستاره صبح به‌نقل از مردانی عضو ستاد کرونا در مورد آمار جان‌باختگان کرونا نوشته است: «گزارش میدانی «جوان» از وضعیت بیماران در بیمارستانها حاکی است اشتباهات کادر درمان به واسطه خستگی و فرسودگی و نبود امکانات و زیرساخت‌های درمانی و بیمارستانی در افزایش مرگ و میر بیماران کرونایی مؤثر بوده است».

در مورد اوضاع اقتصاد فروپاشیده در نظام هم روزنامه‌های هر دو باند حاکم اعترافات مهمی دارند. از جمله وطن امروز نوشته است: «برآوردهای کارشناسی نشان می‌دهد نسبت بدهی به تولید ناخالص داخلی در ایران در سال۱۳۹۸ (بر اساس آمارهای بانک مرکزی از تولید ناخالص داخلی) حدود ۴۸درصد و در سال۱۳۹۹ حدود ۵۲درصد خواهد بود. این آمارها بیانگر روند افزایشی این نسبت و قرار گرفتن آن در آستانه هشدار است. این بیم از آینده و بی‌اعتمادی به دولت، خود را در کاهش خرید این اوراق توسط خریداران نشان داده است و عملاً دولت در هفته‌های اخیر نتوانسته بیش از ۱۰درصد از منابع مورد نیازش را از طریق فروش اوراق تأمین کند».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/1e93713b-1a05-4895-bd63-da5e303539da"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات