728 x 90

نظام ولایت فقیه درهم تنیده با شکنجه و کشتار

زندان اوین
زندان اوین

در سی و سومین سالگرد قتل‌عام ۶۷ و هم‌زمان با دادگاه یکی از عاملان کشتار ۱۳۶۷ در دادگاه جنایی استکهلم با افشای تصاویر دردناکی از سرکوب و قساوت در زندان اوین؛ یکبار دیگر گوشه‌یی از جنایت رژیم آخوندی در برابر دیدگان عموم قرار گرفت.

هر چند این تصاویر بخش بسیار کوچک از نوک کوه یخ شقاوت و بی‌رحمی رژیم ضدبشری خمینی‌ـ خامنه‌ای در حق شهروندان است؛ اما تصاویر اوین بر حقانیت مواضع مقاومت ایران طی ۴۳سال صحه گذاشت که بارها تأکید کرده بود؛ نظام فاسد ولایت فقیه با سرکوب و شکنجه و اعدام پیوند ماهوی دارد و موجودیتش به آن وابسته است.

 

نسل کشی با فتوای قرون‌وسطایی ولایت فقیه

خمینی ملعون پس از به قدرت رسیدن با توسل به سرکوب و زندان تلاش کرد مخالفان حاکمیتش را زمینگیر و در جامعه رعب و وحشت ایجاد کند. این سیاست به مرور از سرکوب در کف خیابان‌ها با چماقداری و بگیر و ببندها به کشتن و اعدام ارتقا یافت.

به این وسیله مشخص شد که خمینی و نظامش هیچ قرابتی نه تنها با دموکراسی و حاکمیت مردمی ندارند بلکه به عکس برای حفظ نظام ولایت فقیه هر عنصری از آزادی و اعتراض را تحت عنوان محارب و یاغی به شدیدترین وجه سرکوب می‌کنند. نگاهی به چند نمونه از صحبت‌های خمینی ملعون و اعوان و انصارش این واقعیت را روشن‌تر می‌کند

  • خمینی ملعون: «... ما قلم‌های مسموم، آنهایی را که صحبت ملی و دمکراتیک و اینها را می‌کنند می‌شکنیم» (سخنرانی خمینی، ۲۲اسفند ۱۳۵۷ـ قم).
  • خمینی ملعون: «اگرقلـم تمـام مطبوعـات مـزدور و تمـام مجلات فاسد را تعطیل کرده بودیم. . رؤسای آنان را به جزای خودشان رسانده بودیم و چوبه‌های‌دار را در میدانهای بزرگ برپا کرده بودیم، این زحمت پیش نمی‌آمد... با اینها باید با شدت رفتار کرد و با شدت رفتار خواهیم کرد» (کیهان حکومتی، ۲۷مرداد ۱۳۵۸).
  • فتوای خمینی ملعون برای قتل‌عام: «کسانی که در زندانهای سراسر کشور بر سر موضع نفاق خود پافشاری کرده و می‌کنند، محارب و محکوم به اعدام می‌باشند» (حکم خمینی ـ مرداد ۶۷).
  • علی اکبررفسنجانی: رئیس مجلس وقت ارتجاع در سال۱۳۶۰: «چهار حکم بر اعضای اینها [مجاهدین] لازم‌الاجراست: ۱ـ کشته شوند۲ـ بدار آویخته شوند۳ـ دست و پایشان قطع شود ۴ـ از جامعه جدا شوند.
  • آخوند محمدی گیلانی: حاکم (ضد) شرع رئیس دادگاههای (ضد) انقلاب رژیم: «کشتن به‌شدیدترین وجه، حلق‌آویز کردن به فضاحت‌بارترین حالت ممکن، دست راست و پای چپ‌ آنان بریده شود، در کنار دیوار همان جا آنها را گلوله بزنید از نظر فقهی لازم نیست به محاکم صالحه بیاورید …اسلام اجازه نمی‌دهد که بدن مجروح این افراد به بیمارستان برده شود بلکه باید تمامکُش شوند. اگر زیر تعزیر آنها جان هم بدهند کسی ضامن نیست که عین فتوای امام[خمینی] است. ». (روزنامه جمهوری اسلامی ـ ۲۸اردیبهشت۶۱). .
  • خامنه‌ای جنایت‌پیشه در رابطه با قتل‌عام سال۶۷ زندانیان: «ما در جمهوری اسلامی مجازات اعدام را داریم… این آدمی که از داخل زندان با حرکات مجاهدین که حمله مسلحانه کردند به داخل مرزهای جمهوری اسلامی ارتباط دارد، خوب ما محکوم به اعدامش می‌کنیم» (رادیورژیم، ۱۵آذر۶۷).

 

چرا تابستان ۶۷ تاریخی سپری شده نیست؟

سی و سه سال از قتل‌عام هزاران زندانی سیاسی در سال۶۷ در اوین، گوهردشت و در سایر زندانهای ایران می‌گذرد، اما جنایاتی از این دست هرگز مشمول مرور زمان نمی‌شود و زنده است. مگر جنایتکاران آلمان نازی یا دیکتاتورهای شیلی و آرژانتین یا سرکرده خمرهای سرخ توانستند از عدالت بگریزند؟

سایت دویچه وله ۲مرداد ۹۷ نوشت: «اعدام دسته‌جمعی زندانیان سیاسی در تابستان ۶۷، امری صرفاً تاریخی و متعلق به گذشته نیست. سکوت آمران و عاملان اعدام‌های دسته‌جمعی و حذف عامدانه نشانه‌ها و اسناد، و یا تلاش برای محدود کردن چنین حادثه‌یی به امری تاریخی و متعلق به گذشته‌ای سپری شده، تنها می‌تواند این مواجهه تاریخی و تعیین‌کننده را به تأخیر بیندازد، ولی نمی‌تواند مانع تحقق آن شود. اگر تاریخ دهه شصت نوشته شده بود در دهه‌های هفتاد تا نود کسانی چون ستار بهشتی، زهرا کاظمی، هدا صابر، امیر جوادی‌فر، محمد کامرانی، محسن روح‌الامینی و بسیاری دیگر بی‌آن که حکمی برای مرگ‌شان وجود داشته باشد، در زندان جان نمی‌باختند».

 

سایت دادستانی سوئد ۲۷ژوئیه ۲۰۲۱ در تشریح دادگاه و محاکمه حمید نوری در مقاله‌یی با عنوان، "سوئد قرار است دژخیم قتل‌عام را محاکمه کند"، نوشت: «تصمیمی بر محاکمه حمید نوری، متهم به ارتکاب جنایات جدی جنگی در ایران طی سال۱۹۸۸ اتخاذ شده است. بنا‌برکیفرخواست، متهم «حمید نوری» سمت دستیار معاون دادستان در زندان گوهردشت در زمان اعدامهای دسته‌جمعی بود. متهم بهمراه سایر مرتکبان به مشارکت در اعدامهای دسته‌جمعی که باعث جان باختن تعدادی زیادی از زندانیان هوادار مجاهدین شد دست داشت».

در گزارش جاوید رحمان، در یادداشت به دبیرکل ملل متحد از "وضعیت حقوق‌بشر در ایران" ۲۰۲۱، آمده است: «ادامه مصونیت از مجازات در رابطه با نیروی [قهر] نامتناسب در اعتراضات نوامبر ۲۰۱۹ در سرتاسر کشور و سرنگونی پرواز هواپیمای اوکراینی خطوط هوایی اوکراین، نماد وضعیت عدم [و فرار از]مجازات است... . گزارشگر ویژه نگران تلاشهای گزارش‌شده از سوی مقامات برای از بین بردن شواهد نقض حقوق‌بشر در گذشته است، از جمله اعدام‌های دستجمعی مخالفان سیاسی در ۱۳۶۷» (سایت اسناد سازمان ملل ۳۱مرداد ۱۴۰۰).

 

ستونهای اوین بنا شده بر شکنجه و اعدام

از سال۱۳۵۰ که زندان اوین توسط شاه خائن تأسیس شد، اوین گواهی بود بر شکنجه و زنجیر و بر بند بند آن، و دیوار به دیوارش آثار شکنجه و اعدام صدها مجاهد و فدایی نقش بسته و افشاگر شاه خائن بود. اما شیخ وقتی اوین را تحویل گرفت در جنایت سقفی زد که کلمات از توصیف آن عاجزند.

 

واشنگتن‌پست در شماره ۳ شهریور۱۴۰۰نوشت: «هیچکس در داخل ایران تردیدی ندارد که «شکنجه» یکی از ستونهایی است که اوین روی آن بنا شده و با داستانهایی مانند این (تصاویر افشا شده]، کسی در خارج ایران هم تردیدی نخواهد داشت».

قساوتهای رژیم آخوندی در مورد زندانیان سیاسی در اوین تا گوهردشت و تا همه زندانهای سراسر کشور از اعدام زنان حامله، منفجر کردن زندانها، کشتن با لودر و به فجیع‌ترین شکل، زجرکش کردن، تقتیل و صدها شیوهٔ قرون‌وسطایی دیگر، از یک‌طرف بیانگر خوی وحشی و قرون‌وسطایی فاشیزم حاکم بر کشورمان است و از طرف دیگر نشان‌دهنده وجود مقاومت سترگ و بالابلند که در برابر همه این دنائتها و درنده‌خوییها سر خم نکرده است و هم‌چنین به پیش می‌تازد.

 

بازتاب جنایت اوین، در آینه دادگاه استکهلم

انتشار ویدئوهایی از داخل زندان اوین، باعث موج گسترده‌یی از اعتراضات و واکنش‌ها علیه اقدامات وحشیانه رژیم آخوندی شده است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس ۱ شهریور ۱۴۰۰، در رابطه با این تصاویر نوشت: «زمان این (حمله سایبری) به زمان انتخابات اخیر ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران وابسته تندرو به خامنه‌ای است که به اعدام هزاران نفر در سال۱۹۸۸ مرتبط است. این پیام روی صفحه نمایش اتاق کنترل زندان نیز نوشته شده بود: "زندان اوین لکه‌ای است بر عمامه مشکی و ریش سفید رئیسی».

تلویزیون العربیه ۳شهریور ۱۴۰۰، در مطلبی از شکنجه‌گاه اوین نوشت: «در این زندان ۱۵هزار نفر که رژیم آنها را مخالفان سیاسی خطرناک طبقه‌بندی کرده در بازداشت هستند... اوین به‌دلیل افزایش درصد روشنفکران و متفکرین در میان زندانیان لقب دانشگاه اوین را گرفته است. در بند ۲۰۹ در آن بیش از ۳۰هزار زندانی در سال۶۷ اعدام شدند. این زندان در برگیرنده زندانیان زن است که بر اساس اصل زنان اسیر با آنها رفتار می‌شود که صدها تن از زندانیان آن به‌دلیل عوارض بهداشتی بیماریهای مزمن جان‌باخته‌اند. ایالات متحده در سال۲۰۱۸ زندان اوین را به‌خاطر نقض‌های وحشتناکش در لیست سیاه قرار داد».

 

سایت میدل ایست. آی ـ ۲۴ اوت۲۰۲۱، از قول: سخنگوی وزارت امور خارجه انگلیس نوشت: "ما مرتباً نگرانی‌ها را درباره شرایط و بدرفتاری در زندان اوین مطرح می‌کنیم. ایران باید برای بهبود شرایط، رعایت استانداردهای پایه‌یی بین‌المللی و پایان دادن به روند بازداشت خودسرانه‌اش اقدام کند».

روزنامه مکه ـ سعودی ۳شهریور در مقاله‌یی با عنوان"لکه ننگ بر عمامه رئیس‌جمهور ایران" نوشت: «یک گروه سایبری مخالف رژیم ایران در پیامی در فضای مجازی اعلام کرد که این تصاویر از هک شدن سیستم دوربینهای نظارتی زندان بدنام اوین است که هم‌زمان جامعه بین‌المللی به کنش واکنش با محاکمه استکهلم می‌پردازد. محاکمه فوق علیه دست‌اندرکاران کشتار ۱۹۸۸ که توسط رژیم آخوندی علیه مردم ایران انجام شد و در آن بیش از ۳۰هزار مخالف قربانی شدند جریان دارد».

دفتر دمکراسی، حقوق‌بشر و کار وزارت‌خارجه آمریکا ۲۵اوت ۲۰۲۱ در توئیتر خود نوشت: «کلیپ اخیراً درز داده شده از زندان بدنام اوین آنچه ما مدت طولانی می‌دانستیم را تأیید می‌کند، شکنجه در زندانهای ایران قاعده کار است. ما از ایران می‌خواهیم همه زندانیان سیاسی را آزاد کند و با همه زندانیان با کرامت رفتار کند».

 

اعتراف به شکست سیاست سرکوب و اختناق

نه امروز و نه بعد از کشتار آبان ۹۸ بلکه، از همان ابتدای دهه۱۳۶۰ به گواهی نامه آقای منتظری قائم‌مقام وقت خمینی، سیاست سرکوب، شکنجه و اعدام برای حفظ بقای حکومت ولایت فقیه به شدیدترین شکل شکست خورده است. 

آقای منتظری طی نامه‌یی در همان ایام به خمینی جلاد نوشت: «جنایات اطلاعات شما و زندانهای شما، روی شاه و ساواک شاه را سفید کرده است» (منتظری، خاطرات، ج۲، ص۲۲۲).

خبرگزاری دانشجوی رژیم ۳۱فروردین ۱۴۰۰، به شکست سیاست سرکوب و اعدام اعتراف کرد و نوشت: «انفجار در نطنز مادی است و هر کس به‌چشم می‌بیند. اما کسی انفجار خطرناک نوترونی توسط مجاهدین را در قلب و فکر جوانان نمی‌بیند... . کار به‌جایی رسیده که جنگ روانی مجاهدین حتی بر روی بسیجی‌ها و نیرو‌های جوان نظام تأثیرات مخرب گذاشته، در گام نخست ایمان آنها را سست می‌کند و در گام بعد حس خستگی را در تار و پود آنها میدمد. سپس باعث ریزش و نشست کردن آنها شده و حتی در بسیاری مواقع آنها را جذب خود می‌کند».

 

سخن آخر

گذشت آن زمانی که رژیم آخوندی با نمایش اصلاحات و فریب مدره نمایی تلاش می‌کرد روی این جنایات را بپوشاند و برای خود عمری ذخیره کند. واقعیت این است که امروز دستهای جنایتکار حاکمیت ولایت فقیه برای مردم رو شده است. خروش و خیزش‌های سالهای اخیر و شعارهای آنها بیانگر عیورشان از تمامیت این رژیم است. آنها دادخواهی از این همه خون ریزی و جنایت را در سرنگونی رژیم جستجو می‌کنند. بنابراین هم‌چنان که در دادگاه دژخیم حمید نوری آشکار است، مسیر دادخواهی تا کشاندن جانیان دانه درشت چون رئیسی و خامنه‌ای به پای میز محاکمه ادامه خواهد داشت و مردم این همه خونخواری و جنایت را نه می‌بخشند و نه فراموش می‌کنند.

 

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/16c03eef-4e17-41d3-aeb2-d44d5caa7ae2"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات