728 x 90

نگاهی به تظاهرات ۹مرداد در شهرهای مختلف کشور

تظاهرات مردم شهرک صنعتی امیرکبیر اصفهان
تظاهرات مردم شهرک صنعتی امیرکبیر اصفهان

روز ۹مرداد ۹۷ و در نهمین روز اعتصاب سراسری رانندگان کامیون، بار دیگر حرکت‌های اعتراضی سراسری خیابان های چند شهر ایران را فراگرفت.

مردم در شهرهای کرج، اصفهان، شیراز و رشت، در حمایت از اعتصاب سراسری رانندگان کامیون، به خیابان ها آمدند و فضای سرکوب آخوندی را درهم‌شکستند. تظاهرکنندگان که در ابتدای امر با شعار بر ضد گرانی، بیکاری، فقر و تورم آغاز کرده بودند به‌سرعت سراغ شعارهای سیاسی رفتند. قیام و اعتراض در منطقه شاپور اصفهان در روز ۱۰مرداد نیز ادامه پیدا کرد و به درگیری بین جوانان بپاخاسته با نیروهای سرکوبگر منجر شد.

 

برخی شعارهای ۹مرداد ۹۷ 

نگاهی به برخی از شعارهای تظاهرات ۹مرداد ۹۷ کیفیت تظاهرات انجام‌شده را روشن می‌کند.

در کرج مردم شعار می‌دادند:

دشمن ما همین‌جاست، دروغ میگن آمریکاست!

ملت گدایی می‌کند، آقا خدایی می‌کند!

اصلاح‌طلب، اصول‌گرا، دیگه تمومه ماجرا!

تا دیکتاتور رو کاره، قیام ادامه داره!

توپ تانک فشفشه، آخوند باید گم بشه!

مرگ بر خامنه‌ای!

وای به روزی که مسلح شویم!

در تظاهرات اصفهان مردم شعار می‌دادند:

مرگ بر گرانی!

مرگ بر دیکتاتور!

در رشت و شیراز نیز شعارها مرگ بر گرانی، نترسید، نترسید، ما همه با هم هستیم، ایرانی بسه دیگه، غیرتتو نشون بده، مرگ بر گرانی و...

مردم رشت علیه گرانی سرسام‌آور و بحران اقتصادی تظاهرات کردند اما به‌سرعت خشم خود را علیه رژیم آخوندی ابراز کردند.

 

ویژگی‌های تظاهرات ۹مرداد ۹۷ 

  • تظاهرات ۹مرداد، در شرایطی برگزار شد که آخوندها در نهایت آمادگی برای سرکوب حرکت آن روز قرار داشت و بنا‌ به فراخوانهایی که از روزها و به‌ویژه شب قبل در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده بود از ساعت و حتی مکانی که قرار بود تظاهرات از آنجا آغاز شود یا تظاهرات در آنجا شکل بگیرد با خبر بود، اما به‌رغم تمامی پیامدهای این مساله، مردم موفق شدند تظاهرات خود را برگزار کنند.
  • در تظاهرات ۹مرداد به‌ویژه در کرج، حضور فعال و رزمنده زنان، تحسین‌انگیز بود.
  • در تظاهرات ۹مرداد، حضور جوانان و نقش رزمنده آنان، یکی دیگر از نکات چشم‌گیر این حرکت بود.
  • سرعت تبدیل شعارهای صنفی به شعارهای سیاسی به‌ویژه شعار براندازی و سرنگونی، قابل تحسین است.

 

سایر حرکت‌های اعتراضی ۹مرداد ۹۷ 

روز ۹مرداد ۹۷ تظاهرات البته در ۴شهر اصفهان، کرج و گوهردشت، شیراز و رشت مورد توجه رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی گرفت اما نباید فراموش کرد که همپای این حرکت‌ها:

اولا اعتصاب سراسری رانندگان کامیون در بسیاری شهرهای کشور ادامه داشت،

ثانیا اعتصاب منطقه‌یی بخشی از کارگران راه‌آهن در نواحی راه‌آهن تبریز، زنجان، قزوین، دورود و ناحیه راه‌آهن شمال‌شرق کماکان ادامه داشت.

در حال حاضر کارگران راه‌آهن تبریز در ایستگاه راه‌آهن این شهر متحصن هستند.

در تهران و ساری نیز رژیم تمامی‌ توان سرکوب خود را به‌کار گرفت تا از آغاز حرکت مردم به‌جان آمده، جلوگیری کند. روز پیش از آن، بازار تهران به‌شدت متشنج بود و حرکتهایی هم در آن صورت گرفت اما رژیم با گسیل پاسداران جنایتکار خود به محل، تلاش کرد آن حرکت را مهار و منتفی کند.

روز ۹مرداد، در چند شهر کماکان تظاهرات غارت‌شدگان و مالباختگان، ادامه داشت.

 

نگاهی به راه طی‌شده 

حرکت‌های اعتراضی مردم که به شکل قیام‌های اجتماعی در ماه‌های اخیر در ایران شدت گرفته، در واقع از دیماه ۹۶ به این شکل شروع شد. روز ۸دی ۹۶ با تظاهرات مردم مشهد بر ضد گرانی، اولین تظاهرات دور جدید حرکت‌های اعتراضی مردم ایران آغاز گردید و به‌سرعت به قیام سراسری در تمامی استان‌های کشور به‌جز یکی دو استان، گسترش یافت.

آن دور از قیام که قوی‌ترین موج قیام نیز بود با دستاوردهای خود به دور دوم قیام بالغ شد که از ابتدای فروردین ۹۷ آغاز گردید و در اوج خود به قیام‌های گسترده در کازرون و بعد هم اعتصاب‌ سراسری رانندگان کامیون منتهی گردید.

آنچه که این روزها و دقیقاً از روز اول مرداد ۹۷ و با دور دوم اعتصاب سراسری رانندگان کامیون آغاز شده، این روزها می‌رود که آرام آرام به دور سوم قیام بزرگ مردم ایران تبدیل گردد.

قیامی که اینک یکی از مهمترین ویژگی‌هایش، بارز شدن همبستگی سیاسی بین صنف‌های مختلف اجتماعی و تجلی همبستگی ملی قیام‌کنندگان در «خیابان» است. امری که حداقل در این شرایط، نقطه‌قوت جنبش محسوب شده و امکانی برای دست‌اندازی‌های رژیم و ضدانقلاب مغلوب به قیام و شعارهای آن باقی نگذاشته است.

قیامی با چنین ویژگی‌هایی، بی‌تردید به حرکت‌های اعتراضی بزرگتری خواهد انجامید. دیگر اقشار و طبقات معترض میهن هم‌چون کارگران و کشاورزان در کنار معلمان و بازنشستگان و مالباختگان نیز با استفاده حداکثری از شرایط فعلی و اعتصاب سراسری رانندگان، مطالبات خود را به خیابان‌ها کشانده و رژیم را در تنگنای بیشتری قرار خواهند داد.

در چنین شرایطی تسلیم شدن آخوندها به خواست زحمتکشان و ایرانیان معترض که البته با توجه به ماهیت دیکتاتوری ولایت فقیه یک احتمال بسیار ضعیف می‌باشد،‌ حتی همین تسلیم شدن با سرنگونی تفاوت جدی نداشته و با یک گام بیشتر، این هم باز به سرنگونی راه می‌برد!

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/5c6d85dd-14c6-42b9-8ec5-f0a43bf2432d"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات