728 x 90

هفت‌تپه، یک نمونه از هزاران

بیست‌ودومین روز اعتصاب کارگران نیشکر هفت‌تپه
بیست‌ودومین روز اعتصاب کارگران نیشکر هفت‌تپه

کارگران دلیر هفت‌تپه ضمن ادامهٔ اعتصاب خود که روز ۴آذر سومین هفته را پشت سر گذاشت، همراه با اعضای خانواده‌های خود دست به تظاهرات و راهپیمایی در شهر شوش زدند و خواستار حقوق به یغما رفتهٔ خود و آزادی همکاران و همرزمان زندانی خود شدند. این در حالی است که روز گذشته مقامات رژیم اعلام کرده بودند که همهٔ کارگران زندانی آزاد شده‌اند.

در این حال شمار دیگری از کارگران کشور نیز از اعتصاب کارگران هفت‌تپه حمایت کردند که جدیدترین مورد آن، حمایت کارگران معدن تراورتن(travertan) عباس آباد محلات در اصفهان می‌باشد.

حمایت از کارگران جنبهٔ جهانی نیز پیدا کرده و سازمان بین‌المللی کار طی پیامی به آزادی کارگران دستگیرشده نیشکر هفت‌تپه فراخوان داد.

در همین حال فضای سایر کارخانه‌ها و مجتمع‌های کارگری و سایر اقشار اجتماعی نیز ملتهب است و این موضوع هراس و نگرانی مهره‌ها و سردمداران رژیم را برانگیخته و آنها مستمراً نسبت به انفجار اجتماعی به رژیم هشدار می‌دهند.

یکی از مقامات وزارت کار به نام کریم یاوری ادعا کرد که مسائل شرکت کشت و صنعت هفت‌تپه در مسیر حل قرار گرفته است. به گفتهٔ وی که اظهاراتش روز ۳آذر در خبرگزاری حکومتی مهر درج شده یک ماه از حقوق معوق کارگران به حساب آنها واریز شده است.

طی اعتراضات اخیر کارگران، حدود ۲۰کارگر این شرکت زندانی شدند که ۱۵نفر از کارگران طی روزهای گذشته آزاد شدند و روز گذشته نیز ۵نفر دیگر از کارگران از زندان آزاد شدند.

به گفتهٔ این مقام وزارت کار، قرار است حقوق دوم معوق کارگران تا ۱۵آذرماه به حساب آنها واریز شود و مطالبات کارگران این شرکت نیز به‌تدریج واریز خواهد شد.

اما جالب است که همین فرد (کریم یاوری) در مصاحبهٔ دیگری که در خبرگزاری دولتی ایرنا درج شده گفته است: «بی‌اعتمادی کارگران به کارفرمایان موجب شده است با وجود برگزاری جلسات و طرح خواسته‌ها و حتی پرداخت یک ماه حقوق معوق کارگران هفت‌تپه باز شاهد ادامه اعتراض باشیم».

دولت اصرار دارد که کارگران هر چه زودتر به‌ سر کار خود بازگردند تا محصول نیشکر جمع‌آوری و استحصال شکر که میزان آن امسال ۳۵هزار تن تخمین زده می‌شود صورت بگیرد. چون اگر فصل سرما فرابرسد، نیشکرها تماماً تلف می‌شود؛ اما کارگران که بارها طعم خیانت و وعده‌های بی‌عمل را شنیده‌اند، حاضر نیستند از اعتصاب که تنها سلاح آنها در برابر غارتگران حاکم است، دست بردارند. از این رو آنها روز ۴آذر نیز ضمن ادامه اعتصاب خود به خیابان آمدند و مطالبات خود را فریاد زدند.

علیرضا محجوب، عضو مجلس ارتجاع، طی مصاحبه‌ای با سایت «تابناک» با اشاره به شکست تلاشهای رژیم برای حل مسأله کارگران هفت‌تپه اعتراف می‌کند:‌ «تلاش ما برای سامان دادن به کارگران هفت‌تپه نتیجه‌ای نداشته است؛ با این نوع خصوصی‌سازی کشور را ویران کرده‌ایم!»

محجوب می‌افزاید: «قوانین واگذاری ما بر اساس سوداگری تنظیم شده‌اند. هفت‌تپه، تنها یکی از هزاران موردی است که شما می‌شناسید. من می‌توانم لیست ۲هزارتایی از این واگذاریها به شما بدهم که همه دارای اشکالات اساسی هستند و دیر یا زود گریبان (نظام) را خواهند گرفت».

هشدار نسبت به شرایط انفجاری جامعه تنها حرف محجوب و مختص هفت‌تپه نیست. سایت حکومتی بهار نیز می‌نویسد: «مسئولان پرمدعا با در پیش گرفتن راه‌حل‌های موقتی و مقطعی تنها به‌دنبال ساکت کردن صدای اعتراضی هستند که این بار از خوزستان شنیده شده است».

محمود صادقی، عضو مجلس ارتجاع از باند اصلاح‌طلب نیز طی مصاحبه‌ای با روزنامهٔ ابتکار با تأکید بر آنچه «بحران بی‌اعتمادی در جامعه» می‌نامد می‌گوید: «در صورتی که مسئولان اعتدالی، اصلاح‌طلب و اصول‌گرا نتوانند از پس حل آن مشکلات و کاهش این فشارها بر مردم بربیایند، مشروعیت نظام با چالش جدی مواجه خواهد شد. چالشی که دود آن به چشم همه حاکمیت خواهد رفت، نه تنها یک گروه و جریان خاص». وی سپس با اشاره به امیددرمانی روحانی به جای حل مسائل هشدار می‌دهد: «به دولتمردان می‌گویم چرا مردم را در خواب نگه می‌دارید؟ باید هشدار دهیم که روزهای سختی را پیش‌رو داریم».

پزشکیان، نایب‌رئیس مجلس ارتجاع نیز با تأکید بر بی‌اعتمادی جامعه، فلش را روی خامنه‌ای برده و تصریح می‌کند:‌ «موج بی‌اعتمادی از رفتار ما مسئولان سرچشمه می‌گیرد؛ کسانی که کانونهای قدرت از بالا به پایین مانند قوا را در دست دارند باید تصمیم بگیرند».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/026249b9-fa5b-4f3b-b6a9-99c9b68be265"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات