728 x 90

ورشکستگی رئیسی و فضاحت «بودجه»

رئیسی و فضاحت بودجه
رئیسی و فضاحت بودجه

بالاخره لایحه بودجه دولت رئیسی بعد از مدتها بلاتکلیفی روز ۲بهمن با ۱۶۹رای موافق و ۵۹ رأی مخالف، در مجلس ارتجاع رفع و رجوع و به‌قول خودشان «تصویب» شد! خیلی از نمایندگان رژیم نسبت به «فقدان شفافیت و کسری بودجه ۴۰۰هزار میلیاردی» و «تورم ۵۰درصدی و افزایش حقوق ۲۰درصدی» در سال آتی اعتراض داشتند. تازه این ارقام و اعدادی است که خود رژیم می‌دهد که بر مبنای قیمت ۸۵دلاری نفت و توهم دلار ۲۳تومنی! محاسبه شده و «بسیاری از اعداد و ارقام بسیاری غیرواقعی است و قابل تحقق نیست» (مجتبی محفوظی از نمایندگان مخالف بودجه).

 

بودجه در خدمت سرکوب، چپاول و «صدور تروریسم»

روز یکشنبه دوم بهمن رسانه حکومتی همشهری افزایش ۴۳درصدی سهم پلیس را تیتر کرد و سایر رسانه از افزایش خیره‌کننده سایر ارگانهای سرکوب نوشتند.

با بودجه پیشنهادی رئیسی، گام اول برای نهادینه و قانونی کردن چپاول هستی و نیستی مردم ایران برای بالا‌بردن فتیله صدور تروریسم برداشته شد و بیشترین بودجه‌ٔ سازمانهای حکومتی به بنیاد موسوم به شهید اختصاص یافت که «در سال آینده اعتباری بالغ بر ۷۲هزار میلیارد تومان دریافت می‌کند اما هیچ برنامه و هدفی برای چگونگی و محل هزینه کرد آن در این لایحه مشخص نشده» (شرق، ۲۹دی)

این بنیاد کذایی همان بنیاد چپاولگری است که تنها یکی از شرکت‌های تابعه‌اش «حدود ۵هزار میلیارد تومان اختلاس انجام داده است»! یکی از وظایف اصلی این بنیاد، خدمات‌رسانی به سیاست صدور تروریسم و دخالت در کشورهای منطقه به بهانه‌های مختلف مثل «ساخت هتل در نجف اشرف و کربلا»، «افتتاح دفتر بنیاد شهید در سوریه»، کمک مالی به «خانواده شهدای فلسطینی» و... است. سایر نهادهای غارتگر دولتی مثل کمیته امداد خمینی نیز دارای بیشترین نصیب در بودجه هستند تا منابع مالی سپاه تروریستی قدس از هر نظر برقرار و پروار باشد.

 

سهم محفوظ «جهاد تبیین» در بودجه

از مهمترین محورها در بودجه رئیسی، تأمین مالی برای فشار روی پدال پروپاگاندا و حرکت بدون دنده و ترمز در این مسیر است. برای لباس پوشاندن به دستور خامنه‌ای برای افزایش تبلیغات و «جهاد تبیین»، علاوه بر ریخت و پاش‌های بزرگ ۱۰هزار میلیارد تومانی برای حوزه‌های علمیه و بیش از ۳هزار میلیارد تومانی برای دو سازمان «تبلیغات و جامعه المصطفی العالمیه» یک فقره بودجه عظیم ۱۱هزار میلیاردی نیز دیده می‌شود که خاص صدای و سیمای رژیم به‌عنوان اصلی‌ترین بوق تبلیغی و بزرگترین مجموعه تولید و انتشار برنامه و کلیپ و فیلم و سریال در حاکمیت آخوندی است. افزایش ۴۲درصدی بودجه صدا و سیمای رژیم در حالی است که این سازمان چاق و چله «برای خودش روزنامه منتشر می‌کند... در زیباکنار مجموعه آموزشی و رفاهی... و در تهران و چندین شهر مهمانسرا» دارد ولی خامنه‌ای در سایه قیام نسلهای بپا خاسته، چه چاره‌ای جز افزایش بودجه برای شیطان‌سازی و «تبیین» سرکوب و تروریسم و ارتجاع برای نیروهای وارفته خود دارد؟

 

سفره مردم باز هم کوچکتر می‌شود

سوگلی خامنه‌ای که با قلع و قمع همه رقبا و خودی و نخودی برای جلوگیری از قیام بر مسند قدرت نشانده شده بود و مدعی بود که «سفره مردم را به تحریم‌ها گره نمی‌زنیم» اکنون با این بودجه قطعاً «فشار بیشتری به سفره مردم وارد می‌کند و این هم برای سال دوم است که اتفاق می‌افتد» (مردم‌سالاری، ۲بهمن). پیشاپیش واضح است دولت رئیسی جلاد که «برای جبران کسری بودجه بزرگ خود از طریق افزایش نقدینگی، تورم را به بالای ۴۰‌درصد رسانده است»، با این بودجه سرهم‌بندی‌شده با «کسری بودجه شدیدی مواجه» خواهد بود و مثل همیشه به چاپ پول بدون پشتوانه دست بزند و در نهایت این قشر آسیب‌پذیر و ارتش گرسنگان است که هر چه نحیف‌تر و البته عاصی‌تر و شورشی‌تر گردند. بنابراین بار کج بودجه امسال به مقصد نخواهد رسید و باید دید در کجا، قیام دموکراتیک مردم ایران طومار تمامیت رژیم آخوندی و دولت رئیسی و بودجه‌اش را در هم بپیچد.

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/440b9872-6146-4339-abcb-fea751ea4a35"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات