728 x 90

ویژگی‌های قیام تهران و واکنش رژیم در برابر آن

قیام تهران
قیام تهران

هفت ویژگی قیام تهران:

اعتصاب بازار تهران امروز هم ادامه یافت. رژیم هر کاری کرد تا آن را خاموش کند نتوانست. اگر بخواهیم به ویژگیهای قیام چند روزه تهران نگاهی بیاندازیم می‌توان گفت:

۱-این قیام در امنیتی‌ترین و نظامی‌ترین نقطه ایران یعنی تهران که رژیم بیشترین لشکرهای سپاه و نیروهای اطلاعاتی و امنیتی و انتظامی را به آن اختصاص داده شکل گرفت. چون رژیم در تهران تجربه قیام سال ۸۸را هم دارد.

بنابراین می‌شود در بالاترین نقطه اختناق هم آتش قیام به‌پاکرد و هیبت سرکوب و اختناق ولایت فقیه را درهم شکست. روز سوم به دستور خامنه‌ای واحدهایی از سپاه هم وارد شدند. با این وجود اعتصاب و جنگ و گریز سه روز ادامه یافت.

۲-در قیام تهران طبقات محروم و طبقه‌ی متوسط در کنار هم برخاستند. قیام از منطقه شوش در جنوب تهران تا بهارستان و مولوی و جمهوری ادامه یافت. حتی حاشیه نشینهای تهران چون یافت آباد را هم در برگرفت.

۳-قیام با اعتصاب سراسری بازاریان در هم آمیخت و بازار در آن شرکت کرد.آخوندها بازار را حامی سنتی خود قلمداد می‌کردند، اما اعتصاب سراسری بازاریان این دجالگری را در هم شکست و نشان داد که آخوندها هیچ پایگاهی ندارند، نه در روستاها، نه در میان محرومان و نه در میان بازار

۴- قیام با خواست صنفی علیه افزایش نرخ دلار و موج گرانی شروع شد، با شعارهای «دلار ۱۰تومان نمی‌خوایم نمی‌خوایم»، یا «مرگ بر گرانی»، اما به فاصله کمتر از یک ساعت به سیاسی‌ترین شعارها تبدیل شد، از جمله:

«مرگ بر خامنه‌ای، مرگ بر ا صل ولایت فقیه»، «رهبر بی‌لیاقت نمی‌خوایم نمی‌خوایم»، «وای به روزی که مسلح شویم»، «توپ تانک، فشفه، خامنه‌ای باید کشته شه»، «می کشم می‌کشم آن که برادرم کشت»، «مرگ بر دیکتاتور»، «سوریه را رها کن فکری به‌حال ما کن»، «دشمن ما همین‌جاست، دروغ می‌گند آمریکاست»، «نه غزه، نه لبنان جانم فدای ایران»، «می میریم می‌میریم ذلت نمی‌پذیریم»، «نترسید نترسید ما همه باهم هستیم» و «بازار رو تعطیل می‌کنیم ایران رو آزاد می‌کنیم».

۵-قیام به‌شدت رادیکال شد و یکی از مظاهر این رادیکالیزم همان شعارها بود که به آن اشاره شد، علاوه بر آن جوانان قیام آفرین در مقابل مجلس کیوسک نیروی انتظامی و موتور آن را آتش زدند. قیام آفرینان در زدوخورد دیگری نیروهای یگان ویژه را فراری دادند و ۳موتور سیکلت را به آتش کشیدند. جنگ و گریز در خیابانها ادامه داشت، سطلهای آشغال را آتش می‌زدند و درگیر می‌شدند. روز سه‌شنبه۵تیر جنگ و گریز در خیابانهای ملت و لاله‌زار و اکباتان تا ساعتها ادامه داشت و مانند میدان جنگ بود.

۶-قیام از ارتباطات عالی برخوردار بود، فیلمها و تصاویر به سرعت منتقل می‌شد و فیلتر بودن تلگرام کمترین اثری نداشت

۷-یکی دیگر از ویژگیهای قیام گسترش اعتصاب به سایر شهرها بود، از جمله شهرهای: اراک، اصفهان، کرمانشاه، مشهد، قشم، شهریار، تبریز، کاشان، شیراز،کرج، بندرعباس، کازرون، دورود، سقز، سنندج. یعنی مراکز استانها و کلان شهرها را در برگرفت.

 

واکنشهای رژیم در برابر قیام تهران

واکنش رژیم در برابر این قیام مانند همیشه سرکوب است، گله‌های لباس‌شخصی و بسیجی و یگان ویژه و ضدشورش و انتظامی با گاز اشک‌آور، باتون، و تفنگهای ساچمه‌یی و... به مردم یورش بردند.

در صحنه سیاسی و رسانه‌یی هم سردرگمی و سراسیمگی در رژیم حاکم بود، روز سه‌شنبه ۵تیر سران سه قوه به صحنه آمدند و نسبت به این قیام آه و فغان کردند.

هر سه می‌گفتند این اعتراضات سازمان‌یافته و برنامه‌ریزی شده و دستهایی پشت پرده است!

آخوند شیاد حسن روحانی از اساس منکر مشکلات شد و گفت همه اینها جنگ روانی است!

اما علی لاریجانی رئیس مجلس صراحتاً حرفهای روحانی را رد کرد و گفت:‌ «نباید بگوییم جنگ روانی است».

وی اضافه کرد:‌ «در همین حوادث اخیر منهای برخی از زمینه‌های کاستیهای داخلی برای برنامه‌ریزی درست واقعاً یک جریانهای سازمانیافته‌ای هم هستند که دارند اخلال می‌کنند».

اما آخوند صادق لاریجانی سردژخیم خامنه‌ای برای مردم خط و نشان کشید و آنها را تهدید و حتی تهدید به اعدام کرد.

این اظهارات ماهیت ضدانسانی سران سه قوه و ولی‌فقیه‌‌شان خامنه‌ای و هم وحشت شدید آنها از قیام مردم ایران را بازتاب می‌کند.خامنه‌ای هم روز چهارشنبه از این تهدید قوه قضاییه و رئیس آن به‌شدت دفاع کرد.

عباس جعفری دولت‌آبادی دادستان جنایتکار تهران از دستگیری شمار زیادی از معترضان و برخورد قاطع و خودداری از آزادی آنها خبر داد، اما اعضای مجلس رژیم در وحشت و نگرانی به دلجویی از بازاریان پرداختند.

وحشت‌آورتر از این مواضع،‌ واکنش خبرگزاریها و سایتهای رسمی و نیمه رسمی رژیم بود.

آنها نگران حمایت خانم مریم رجوی از بازاریان و قیام‌کنندگان و فراخوان به جوانان برای پیوستن به این قیام بودند. به چند مورد اشاره می‌کنم:‌

ـ خبرگزاری تسنیم متعلق نیروی تروریستی قدس۴تیر: «حمایت مریم رجوی از آشوب‌های امروز در بازار تهران»

روزنامه رسالت ۴تیر ۹۷: «مریم رجوی با انتشار پیامی در توئیتر از اغتشاشگران بازار تهران حمایت کرد».

باشگاه خبرنگاران بسیجی ۴تیر۹۷: «مریم رجوی پس از اعتراض برخی کسبه تهران به نابسامانی بازار ارز با چند پیام توئیتری مردم ایران را دعوت به شورش کرد

رسانه حکومتی خبر آنلاین۴تیر۹۷: «مریم رجوی از (تظاهرات) امروز بازار تهران حمایت کرد، وی در دیماه سال گذشته نیزبا انتشار یک پیام نوشت: «اکنون زمان گسترش و جهش کانونهای شورشی است».

دربحبوحه قیام رسانه‌های رژیم یک اعتراف بی‌سابقه هم داشتند و آن شعار «رضاخان روحت شاد» با اسکورت پلیس بود.

روزنامه جمهوری در شماره ۵تیر۹۷در مقاله‌یی با عنوان «برنامه‌سازی برای سقوط دولت!» به اقدامات باند رقیب علیه روحانی و دولتش اشاره می‌کند و می‌نویسد:‌ «این جماعت آن‌قدر بی‌پروا شده‌اند که عده‌یی را با شعارهای بی‌سابقه رضا شاه روحت شاد و مرگ بر مفت‌خور، روانه مجلس می‌کنند و آنها نیز با مشایعت پلیس آزادانه مانور می‌دهند. این جماعت دقیقاً همان دسته و گروهی هستند که در نماز جمعه تهران و راهپیمایی‌ها حضور دارند».

مسأله دیگر انعکاس ابعاد قیام تهران و کیفیت در رسانه‌های بین‌المللی است که کم‌سابقه است.

مهمترین خبرگزاریهای بین‌المللی شامل آسوشیتدپرس، رویتر، فرانسه، سی.ان.ان، فاکس نیوز، نیویورک تایمز، واشینگتن پست، واشینگتن تایمز، خبرگزاری بلومبرگ، تلگراف انگلستان و تلویزیونهای عربی و رسانه‌های آنها انعکاسات زیادی از این قیام داشتند.

آنها در این انعکاسات روی چند نکته انگشت می‌گذاشتند:

الف. این اعتراضات ادامه قیامی است که در دیماه شروع شد.

ب. اگر چه صنفی بود و در اعتراض به گرانی و قیمت دلار اما به سرعت سیاسی شد و شخص خامنه‌ای را هدف گرفت

ج. مردم ایران از غارت و چپاول در داخل و از ریختن و به هدر دادن ثروتهایشان در کیسه تروریسم و بنیادگرایی خشمگین هستند. عمدتاً به شعار سوریه را رها کن فکری به‌حال ما کن اشاره داشتند

د. برخی روی این نکته انگشت می‌گذاشتند که روحانی و سیاستهایش هم شکست خورده است و پاسخی برای این بحرانها ندارد.

خانم مریم رجوی رئیس‌جمهور برگزیده مقاومت ایران در نوروز امسال گفتند: «سال ۹۷را می‌توان و باید به سالی سرتاسر قیام تبدیل کرد و این قیام و انقلابی است تا پیروزی».

تا کنون که کمتر از ۴ماه از این پیام گذشته است هر روز شاهد قیام و خیزش در نقاط مختلف میهن هستیم. از قیام اصفهان و کشاورزان گرفته تا اهواز و تا کازرون و تا اعتصاب سراسری و گسترده رانندگان کامیون و تا قیام مردم تهران.

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/65989d0b-0d82-40ec-a4fa-a72a1aa528e6"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات