728 x 90

پاسخ بدهند چرا جانهایی از دست رفت - مروری بر رسانه‌ها

گزیده روزنامه‌های حکومتی
گزیده روزنامه‌های حکومتی

در روزنامه‌های حکومتی آخرین روز تابستان، بحرانهای اقتصادی اجتماعی در تیترهای صفحات اول صف کشیده‌اند. از قیمت بیست عدد تخم‌مرغ که به هفتاد هزار تومان رسیده تا وضعیت دانش‌آموزان که آرزوی داشتن تبلت برایشان الآن به آرزوی مداد و پوشاک رسیده است. بحران واکسن و ضدونقیض‌گوییهای رژیم هم هم‌چنان در صدر بحرانهای داخلی رژیم در روزنامه‌ها دیده می‌شود. از طرف دیگر بحران رابطه با افغانستان، پاکستان، عربستان و جمهوری آذربایجان هم بر آن افزوده شده. جنگهای باندی حول ضرورت مذاکره با آمریکا و احیاء برجام از دیگر موضوعات روزنامه هاست. ادعای روزنامه‌های باند ولی‌فقیه در مورد پیمان شانگهای و پاسخ روزنامه‌های باند مغلوب که این پیمان آبی برای نظام گرم نخواهد کرد از دیگر موضوعات روزنامه‌های ۳۱شهریور است.

پاسخ بدهند چرا جانهایی از دست رفت

پاسخگویی و محاکمه کسانی که در خرید واکسن تأخیر انداختند و در مورد ساخت واکسن دروغ گفتند گوشه‌یی از مطالبات مردمی است که در روزنامه‌های باند مغلوب منعکس شده. جهان صنعت در مطلبی با عنوان «نازک شدن ریسمان اعتماد» معاون رئیسی را مورد حمله قرارداده و نوشته است: «مخبر که دیگر یک مقام رسمی کشور و نفر دوم اجرایی دولت به حساب می‌آید باید در این‌باره به‌طور واضح و شفاف درباره رخدادی که به نازک شدن ریسمان اعتماد منجر شده است توضیح دهد». در ادامه نوشته است:

«در گام بعدی باید معلوم و آشکار شود که در جریان این داد و ستد چه میزان منابع دولت به کیسه بنیاد برکت رفته است».

جهان صنعت در مطلب دیگری با عنوان «واکسن نساختید اعتماد بسازید» خود رئیسی و چاپلوسان پیرامونش را مورد اشاره قرار داده و نوشته است: «برخی در جریان حمایت از دولت مدال تسریع در تدارک واکسیناسیون را به گردن رئیسی انداخته‌اند و در تمجید از نقش او و دولتش تا جایی پیش می‌روند که خود رئیس‌جمهور هم باور می‌کند با یک تلفن، سیل واکسن را به ایران راه انداخته». در ادامه نوشته «گذشته از انتقاداتی که به‌خاطر مخلوط کردن منافع ملی و ایدئولوژی در همه امور از جمله تهیه واکسن وارد شد و مصداق آن، همین اصرار به معامله با چین به جای غرب است، باید پرسید چرا از همین چینی‌ها یاد نمی‌گیرند که فقط به فکر منافع ملی خود باشند؟».

آمارسازیهای حکومتی و شتاب برای فرستادن دانش‌آموزان به میدان مین کرونا موضوع یادداشت کوتاه روزنامه جمهوری اسلامی است که تحت عنوان «جهت اطلاع» نوشته «وزیر بهداشت ادعا کرده تاکنون بیش از ۵۰ | درصد مردم را واکسینه کرده‌ایم!

ادعای وزیر بهداشت در حالی مطرح شده که برای واکسیناسیون کامل نیمی از جمعیت ۸۰میلیون ایران حداقل باید ۴۰میلیون نفر دو دوز واکسن یعنی ۸۰میلیون واکسن تزریق کنند. ولی ظاهراً وزیر بهداشت به همان تعداد واکسن مصرف شده که هم‌اکنون به بیش از ۴۵میلیون دوز رسیده، بسنده کرده و همان را ملاک واکسینه شدن کامل قرار داده که قطعاً اشتباه است. بنا | بر اعلام وزارت بهداشت، تا روز گذشته ۱۴میلیون و ۴۱۶هزار و ۸۵۱نفر در کشور هر دو دوز واکسن را | تزریق کرده‌اند».

بن‌بست و بی‌راه‌حلی

بلاتکلیفی و بن‌بست و بی‌راه‌حلی مضمون مشترک مقالاتی است که به بحرانهای مختلف پرداخته‌اند.

«اصولگرایان بلاتکیف در حل تحریم» عنوان مطلبی در شرق است که از جمله نوشته: «مردم از شرایط سخت اقتصادی برآمده از شدت بی‌سابقه تحریم‌ها خسته شده‌اند و غم نان مهم‌ترین چالش این روزهای اکثر مردم ایران است». در ادامه افزوده: «باید با طرحی به اصلاح واقع‌گرایانه در قانون اقدام راهبردی برای نتیجه‌بخش‌شدن مذاکرات احتمالی پرداخت، وگرنه نوشتن قانون جدید چه الزامی می‌تواند داشته باشد، آن‌هم قانونی که به جای کمک به رفع تحریم‌ها قرار است نظام را بیش از گذشته به دامن چین و روسیه بیندازد».

ستاره صبح هم در نامه‌یی خطاب به رئیسی نوشته است: «سال‌هاست هستی مملکت در چاه ویل هسته‌ای‌ای ریخته می‌شود که بتوانیم در رویارویی با غربی‌ها از آنها امتیاز بگیریم. یکبار هم به این پرسش ابتدایی پاسخ نداده‌اند که اساساً رویارویی با اروپا و آمریکا چه ضرورتی داشته که‌دار و ندار مملکت را خرج هسته‌ای‌ای کنیم که به کمک آن از غربی‌ها امتیاز بگیریم؟ بگذریم که رویارویی با غرب ۴۳سال است تیشه به ریشه منافع‌مان زده».

اعتماد در مطلبی با عنوان «تنهایی استراتژیک (نظام)، تنش‌زدایی و درون‌زایی» نوشته: «تنهایی استراتژیک (نظام)» مصیبت‌های زیادی را برایمان ایجاد کرده است. این تنهایی در ذات خود تنش‌زا است. تنش با همسایه ترک، تنش با همسایه روس، تنش با همسایه عرب، تنش با همسایه پشتون، تنش با ازبک، تنش با تیره‌های مذهبی و زبانی، تنش با نظم بین‌المللی و مهم‌تر از همه تنش بدون زمینه‌های ائتلاف‌ها و اتحادهای سیاسی».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/0e021026-8244-42cf-b5fd-69439ac4cfee"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات