728 x 90

پاسداران ترور در خدمت دیکتاتور- ۲

انفجار امیا در ارژانتین ۲
انفجار امیا در ارژانتین ۲

در نخستین شماره از سلسله مقالات «پاسداران ترور در خدمت دیکتاتور» به ضرورت دیکتاتوری ولایت فقیه به داشتن ارگانی نظامی به نام سپاه پاسداران اشاره کردیم و مشخص شد که این ارگان هدفش حفظ و نگهداری رژیم آخوندی در تمامی زمینه‌ها و ابعاد است. همچین گفتیم که این دیکتاتوری قرون‌وسطایی برای برپا نگه‌داشتن خود بر دو پایه «سرکوب مافوق تصور در داخل کشور» و «صدور تروریسم به خارج کشور» بنا شده است. بنابراین ارگان دست‌ساز و دست‌پرورده خود یعنی سپاه پاسداران را بر همین مبنا تأسیس کرد و به آن اختیار تام داد تا در همه ابعاد این دو عنصر سرکوب و ترور را بکار بگیرد.

در شماره پیشین به برخی از ترورهای سپاه پاسداران در به‌قتل رساندن اشخاص و شخصیتها در خارج از کشور اشاره کردیم. اکنون در این شماره به برخی عملیات تروریستی سپاه که هدف آن، تأسیسات و ساختمانها و گروهی از افراد را شامل می‌شد، اشاره می‌کنیم.

 

انفجار ساختمان‌ صلح‌بانان نیروهای چندملیتی در لبنان

روز ۲۳اکتبر ۱۹۸۳ برابر با اول آبان ۱۳۶۲ یک بمب‌گذار انتحاری یک تانکر آب را در پادگان نیروهای تفنگدار آمریکا در بیروت منفجر کرد که طی آن ۲۴۱تفنگدار دریایی جان باختند.

در همین روز یک تروریست انتحاری دیگر پادگان چتربازان فرانسوی را در بیروت هدف قرار داد که بر اثر آن ۵۸سرباز کشته شدند. سربازان آمریکایی کشته و زخمی شده در آن حمله بخشی از نیروهای حافظ صلح سازمان ملل ‌متحد بودند که برای خاتمه دادن به جنگ داخلی لبنان در آن کشور مستقر شده بودند. پس از این اقدام جنایتکارانه، گروه تروریستی جهاد اسلامی، مسئولیت این اقدام تروریستی را برعهده گرفت. این حمله توسط سازمان جهاد اسلامی و تحت فرماندهی تروریست معروف عماد مغنیه انجام شد. سازمان جهاد اسلامی در حقیقت شاخه عملیاتی ویژه‌یی بود که در سال ۱۹۹۲ تحت هدایت مشترک حزب‌الله و سپاه پاسداران فعالیت می‌کرد.

دستور حمله به نیروهای چندملیتی حافظ صلح در بیروت ابتدا از سپاه پاسداران به سفیر ایران در سوریه، آخوند محتشمی‌پور، منتقل شد و سپس وی این دستورات را به نیروهای سپاه پاسداران در لبنان ارسال کرد و سرانجام بودجه لازم و آموزش‌های عملیاتی توسط سپاه پاسداران در بیروت زیر نظر فرمانده آن یعنی حسین دهقان ارائه شدند.

 

اعتراف کارگزاران نظام آخوندی

 

اذعان پاسدار محسن رفیقدوست:

پس از این اقدام تروریستی محسن رفیقدوست، وزیر سپاه پاسداران در دولت میرحسین موسوی در تقدیر از این عملیات تروریستی به صراحت اذعان کرد که هم تی.ان.تی. و هم ایدئولوژی انفجار بیروت از رژیم بود. او گفت: «در پیروزی انقلاب در لبنان و در خیلی از جاهای دنیا، آمریکا ضرب شست ما را بر پیکر منحوس خودش احساس می‌کند و می‌داند آن مواد منفجره‌ای که با آن ایدئولوژی ترکیب شد و در مقر تفنگدارهای دریایی چهارصد افسر و درجه‌دار و سرباز را یک‌مرتبه به جهنم فرستاد، هم تی.ان.تی آن مال ایران بود و هم ایدئولوژیش از ایران رفته بود. این برای آمریکا بسیار محسوس است». (روزنامه حکومتی رسالت- ۳۰تیر ۱۳۶۶-۲۰ژوییه ۱۹۸۷)

پاسدار محسن رفیقدوست کسی است که هنگام ورود خمینی به ایران از محافظان او بود. او همچنین از سال ۱۳۶۱ تا ۱۳۶۷ در کابینه میرحسین موسوی در مقام وزیر سپاه پاسداران قرار داشت.

در ۱۳آبان ۱۳۹۵ یعنی ۳۳سال بعد از آن انفجار مقر تفنگداران آمریکایی در بیروت، پاسدار حسین سلامی، فرمانده جدید سپاه جهل و جنایت پاسداران که آن موقت جانشین وقت سرکرده سپاه پاسداران بود طی سخنانی به‌ مناسبت سالروز اشغال سفارت آمریکا در تهران، به آن عملیات تروریستی انفجار مقر صلح‌بانان در بیروت اشاره کرد و ‌گفت: «در سال ۱۳۶۱ برای اولین بار که شعله‌های انقلاب اسلامی در میان جوانان لبنان زبانه کشید در یک حرکت شجاعانه توسط یک جوان مسلمان ۲۶۰تفنگدار آمریکایی در شرق دریای مدیترانه در بیروت زیر آوارها دفن شدند و همان عامل، باعث فرار آمریکا از لبنان شد». (تلویزیون رژیم- ۱۳آبان ۱۳۹۵)

 

گزارش خبرگزاری حکومتی مهر

خبرگزاری مهر وابسته به وزارت اطلاعات رژیم آخوندی با یادآوری اقدام تروریستی انفجار بیروت خوشحالی خود را چنین ابراز کرد: «… یکی‌ از مهمترین‌ عوامل‌ در موفقیت‌ این‌ عملیات‌، اصل‌ غافلگیری‌ بود. نیروهای‌ آمریکایی‌… همواره‌ خود را برترین‌ قدرت‌ نظامی‌ می‌دانستند و به‌ هیچ‌ وجه‌ انتظار نداشتند و در تصور و خیالشان‌ هم‌ نمی‌گنجید کسی‌ جرأت‌ چنین‌ حمله‌یی‌ به‌ نیروهای‌ نظامی‌ آمریکا را داشته‌ باشد… با پخش‌ خبر انفجار مقر آمریکایی‌ها، مردم‌ ستم‌ کشیده‌ بیروت‌ و به‌خصوص‌ مسلمانان‌، شادمان‌ و خوشحال‌ این‌ ضربه‌ عظیم‌ را بر پیکر جنایتکاران‌ «یانکی‌» تبریک‌ گفتند…». (خبرگزاری حکومتی مهر- ۲آبان ۱۳۸۲)

سایت حکومتی راسخون

سایت راسخون نیز در تجلیل از این عملیات تروریستی نوشت:

«…‌ این دو انفجار به دست دو مجاهد شهادت‏طلب که رانندگی دو کامیون را به عهده داشتند صورت گرفت… واکنش قهرمانانه مسلمانان انقلابی لبنان بر ضد پایگاه‏های آمریکا و فرانسه در بیروت، ضربه سهمگینی به قدرت‏های غربی وارد آورد و آن‏ها را به خروج مفتضحانه از لبنان وادار کرد».

خبرگزاری فارس

خبرگزاری حکومتی فارس وابسته به سپاه پاسداران نیز تحسین و خوشحالی خود از این اقدام تروریستی چنین ابراز کرد:

«… در بامداد ۲۳اکتبر ۱۹۸۳بزرگترین عملیات استشهادی توسط جوانان مقاوم و گمنام لبنانی، علیه اشغالگران آمریکایی در بیروت انجام شد… طی این عملیات ۲۴۱تفنگدار دریایی (مارینز) آمریکایی که از زبده‌ترین سربازان این کشور به‌شمار می‌روند به هلاکت رسیدند».

 

بزرگداشت انفجار مقر صلح‌بانان از سوی سپاه پاسداران

سپاه پاسدران ۲۱سال بعد از عملیات تروریستی انفجار مقر صلح‌بانان در سال ۱۳۸۳ستون یادبودی به افتخار عاملان آن اقدام تروریستی در قطعهٔ موسوم به «شهدای جهان اسلام» در گورستان بهشت زهرا تهران نصب کرد.

احکام دادگاههای آمریکا

دادگاهی در آمریکا با بررسی پرونده انفجار مقر صلح‌بانان در بیروت، رژیم آخوندی را متهم این بمب‌گذاری انتحاری اعلام کرد. یک رسانه حکومتی در این باره نوشت:

«به گزارش عصر ایران به‌ نقل از خبرگزاری فرانسه، یک قاضی دادگاه فدرال آمریکا، دولت ایران را به پرداخت ۸۱۳میلیون دلار به‌عنوان غرامت برای بازماندگان قربانیان و آسیب دیدگان انفجار سال ۱۹۸۳در مقر تفنگداران دریایی آمریکا در بیروت محکوم کرد… قاضی"رویس لامبرت" در این حکم خود آورده است که با این حکم جدید، دولت ایران تاکنون با احکام قضایی متعدد دادگاههای آمریکا با ادعای ارتباط با بمب‌گذاری ۱۹۸۳بیروت به پرداخت بیش از هشت میلیارد و ۸۰۰میلیون دلار محکوم شده است. (سایت حکومتی عصر ایران- ۱۷تیر ۱۳۹۱)

روزنامه حکومتی جوان نیز دربارهٔ احکام دادگاه این‌طور گزارش کرد: «در سال ۱۳۸۲ بازماندگان تفنگداران کشته شده آمریکایی در انفجار تروریستی ۳۰سال قبل لبنان، طی دادخواستی موفق شدند نظر دادگاهی بدوی در این کشور را برای دریافت غرامت از ایران جلب کنند. چهار سال بعد در سال ۱۳۸۶، دادگاه فدرال آمریکا حکمی را مبنی بر پرداخت غرامت از اموال بلوکه‌ شده ایران به بازماندگان تفنگداران کشته شده آمریکایی صادر کرد». (روزنامه حکومتی جوان – ۸اردیبهشت ۱۳۹۵)

در مهر ماه سال ۱۳۹۲ برابر با سپتامبر سال ۲۰۱۳ دادگاه فدرال در نیویورک تحت نظر قاضی کاترین فارست به نفع خانواده‌های قربانیان انفجار ساختمان نیروهای حافظ صلح در بیروت رأی داد. در ژوئیه ۲۰۱۴(تیر ۱۳۹۳) یک دادگاه تجدید نظر در نیویورک با رد درخواست بانک مرکزی ایران دستور داد ۱.۷۵میلیارد دلار اموال ایران میان خانواده‌های آمریکایی‌هایی که از جمله در بمب‌گذاری سال ۱۹۸۳ در بیروت کشته شده‌اند، توزیع شود. این حکم را هیاتی متشکل از سه قاضی در شعبه دوم دادگاه تجدید نظر دولت فدرال در منهتن نیویورک صادر کرد. بانک مرکزی رژیم ایران همان سال درخواست تجدید نظر و استدلال کرد که این حکم ناقض تعهدات آمریکا بر اساس معاهده ۱۹۵۵ با ایران است. بانک مرکزی رژیم ایران پس از رد این تجدید نظر به دیوان عالی ایالات متحده آمریکا رجوع کرد. اما رأی نهایی دیوان عالی آمریکا چه بود؟

دیوان عالی آمریکا روز اول اردیبهشت ۱۳۹۵(۲۰آوریل ۲۱۰۱۶) حکم داد که دو میلیارد دلار از داراییهای مسدودشده رژیم ایران به خانواده‌های قربانیان آمریکایی بمب‌گذاری تروریستی مقر تفنگداران دریایی آمریکا در بیروت در سال ۱۹۸۳ پرداخت شود. خبرگزاری رویتر دربارهٔ این حکم گزارش داد: «این حکم با رأی مثبت ۶قاضی در برابر رأی منفی دو قاضی از قضات دیوان عالی و به‌رغم درخواست تجدید نظر بانک مرکزی ایران صادر شد».

به این ترتیب پرده‌ها فرو افتاد و دست سپاه جهل و جنایت پاسداران در این اقدام تروریستی آشکار و روشن شد. دست و ردپایی که به‌روشنی در دیگر اقدامات تروریستی سپاه پاسداران در اقصی نقاط جهان آشکار و نمایان است.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/f2cd84e2-7d28-459a-812c-236848de3fd8"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات