728 x 90

پیامدهای خروج آمریکا از برجام - ماکرون: نمی‌توان شرکتها را ملزم به تجارت با رژیم ایران کرد

ماکرون
ماکرون

سایت حکومتی انتخاب، شنبه ۲۹اردیبهشت در مورد پیامدهای خروج آمریکا از برجام و در نگرانی از تحریمهای گسترده رژیم آخوندی نوشت:

رئیس‌جمهور فرانسه با بیان این‌که نمی‌توان شرکتها را ملزم به تجارت با ایران کرد، گفت: ما نمی‌خواهیم یک جنگ تجاری استراتژیک با آمریکا بر سر توافق هسته‌یی با ایران راه بیاندازیم.

امانوئل ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه در نشست سران اتحادیه اروپا در صوفیه پایتخت بلغارستان، هر گونه جنگ تجاری با آمریکا به‌دلیل خروج این کشور از توافق هسته‌یی با ایران را غیرمحتمل دانست.

این سایت حکومتی سعی می‌کرد فشار تحریمهای گسترده را کمرنگ نشان دهد در ادامه نوشت:

رهبران اروپا به‌طور متحد از توافق هسته‌یی با ایران پس از خروج آمریکا از آن حمایت کرده‌اند و اتحادیه اروپا نیز اعلام کرده که قرار است یک فرآیند قانونی را آغاز کند که مانع از همکاری شرکتهای اروپایی با تحریم‌های آمریکا علیه تهران می‌شود.

این منبع با این حال نتوانست وحشت رژیم را بپوشاند و اعتراف کرد:

با این حال شرکتهای اروپایی اعلام کرده‌اند که به‌دلیل ترس از تحریم‌های آمریکا، قصد دارند تجارت خود با رژیم تهران را متوقف کنند. آنها اکنون با انتخاب میان تجارت با بزرگ‌ترین اقتصاد جهان یعنی آمریکا و رژیم ایران مواجه هستند. این شرکتها در صورت تعامل تجاری با رژیم ایران با خطر تحریم‌های آمریکا و مجازات‌های سنگین و به‌علاوه از دست دادن دسترسی به نظام مالی آمریکا مواجه خواهند شد.

حتی رئیس خدمات مالی کمیسیون اروپا گفته است که استفاده از قدرت اتحادیه اروپا برای ممانعت از همکاری با تحریم‌های واشینگتن علیه تهران با توجه به دسترسی مالی جهانی محدود خواهد بود.

سایت حکومت انتخاب همچنین به مشکلات دور زدن تحریمهای گسترده برای شرکتهای خواهان همکاری با رژیم ایران اذعان کرد و به اظهارات رئیس‌جمهور فرانسه توجه داد و نوشت:

رئیس‌جمهور فرانسه همچنین در سخنانش اذعان کرد شرکتهایی که خواهان تجارت با (رژیم) ایران یا سرمایه‌گذاری هستند به‌ویژه شرکتهای چندملیتی که روابط تجاری نزدیک با آمریکا دارند وضعیت مناسبی نخواهند داشت.

ماکرون تصریح کرد: ما نمی‌خواهیم یک جنگ تجاری استراتژیک علیه آمریکا بر سر (رژیم) ایران راه بیاندازیم. ما نمی‌خواهیم برای مقابله با واشینگتن شرکتهای آمریکایی را تحریم کنیم، این کار عاقلانه نیست.

مکرون در ادامه گفت: رئیس‌جمهور فرانسه مدیر توتال نیست، اولویت من تجارت در(رژیم) ایران نیست، اولویت من ژئوپلتیک، پرهیز از تنش و تلاش برای گشایش اقتصاد و جامعه ایران است.

سایت حکومتی انتخاب در وحشت از گسترش ناگزیر تحریمهای آمریکا به کمپانی‌هایی اروپایی درباره برخی از مواضع این شرکتها و مقامات اروپایی نوشت:

بنابراین گزارش، شرکت‌ فرانسوی بزرگ توتال روز چهارشنبه اعلام کرد که ممکن است پروژه چندین میلیارد دلاری خود با ایران را متوقف کند مگر این‌که از تحریم‌های آمریکا مستثنی شود.

مقامات اروپایی می‌گویند که محافظت از بانکها و شرکتهای اروپایی در برابر تحریم‌های آمریکا، ساده نخواهد بود.

علاوه بر توتال، بزرگ‌ترین شرکت حمل و نقل دریایی جهان یعنی A.P مولر مائرسک اعلام کرده است که تمایل خود با ایران را متوقف خواهد کرد.

سورن سکو مدیر اجرایی شرکت مولر مائرسک گفت: اما اتحادیه اروپا باید خلاف جهت آب شنا کند و ما مجبوریم تحریم‌ها را بپذیریم.

وی به خبرگزاری رویترز، گفت: با وجود تحریم‌هایی که آمریکا قرار است وضع کند، شما نمی‌توانید همزمان که با آمریکا تجارت می‌کنید با ایران نیز تجارت داشته باشید. من زمان‌بندی دقیق و جزئیات آن را نمی‌دانم اما مطمئنم که ما نیز مجبور به توقف (تجارت با رژیم ایران) هستیم.

همچنین کمیسیونر خدمات مالی اتحادیه اروپا به پارلمان اروپا، گفت: مقررات مسدودکننده اتحادیه اروپا به‌دلیل ماهیت بین‌المللی نظام بانکی و گستردگی نظام مالی آمریکا و دادوستدهایی که با دلار آمریکا انجام می‌شود، تاثیرات محدودی خواهد داشت

این منبع حکومتی در پایان با ناامیدی نوشت:

با این حال رهبران اروپایی نقاب شجاعت به‌صورت‌ زده و به‌رغم موضع ضعیف‌شان برای مقابله با کشوری که دلار را که ارز قالب تجارت بین‌المللی است، چاپ می‌کند هم‌چنان پای توافق هسته‌یی با ایران مانده‌اند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/8b90c574-e501-4b5f-8514-10f2a2392c96"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات