728 x 90

چاپ اسکناس و دروغ‌گویی‌های آخوند رئیسی

چاپ پول
چاپ پول

آخوند رئیسی اعلام کرده است به‌دنبال افزایش پایه پولی کشور و نقدینگی نیست، هم‌چنین قصد دارد هم کسری بودجه را جبران کند و هم تورم را کاهش دهد.

به راستی آخوند رئیسی چگونه می‌خواهد این کار را انجام بدهد؟

در یک‌کلام ساده نقدینگی عبارتست از طلب مردم از حکومت و یا بدهی حکومت به مردم، بنابراین هر چه این عدد بالاتر باشد بدهی دولت به مردم بیشتر است. نقدینگی موارد زیر را در بر می‌گیرد:

- اسکناس‌ها یا مسکوکات

- پس‌اندازها یا اعتبارات بانکی (سپرده‌های دیداری)

- کسری بودجه دولت که منجر به وام یا قرض از بانک مرکزی می‌شود

- بدهی بانکها به بانک مرکزی

 

از آنجا که در رژیم فاسد آخوندی، اقتصاد تولیدی نابود و سرمایه‌های ملی خرج صدور تروریسم و پروژه‌های ضد ملی موشکی و اتمی شده و تحریم‌های جهانی که ناشی از سیاست‌های نظام آخوندی است، راه کسب درآمد را بسته است، رژیم با کسری عظیم بودجه روبه‌رو است و برای جبران آن به چاپ پول بدون پشتوانه یا به‌گفته خودشان استقراض از بانک مرکزی روی آورده است که این امر یعنی خلق نقدینگی.

به عبارت دیگر از آنجا که تولیدی در بین نیست و خلق واقعی ثروت صورت نگرفته، پول بدون پشتوانه به بازار تزریق می‌شود. این امر تقاضا را بالا برده و از آنجا که کالاها عمدتاً با دلار تراز می‌شود پول بدون پشتوانه مستمراً در برابر دلار ارزشش را از دست می‌دهد و کالاها گران می‌شوند به این ترتیب رشد نقدینگی مستمراً به تورم منتهی می‌گردد.

خلق نقدینگی و در کنار آن نداشتن رشد اقتصادی نهایتاً بار خود را روی قیمتها تخلیه می‌کند و به این صورت خالی کردن سفره‌های مردم محقق می‌شود.

 

اما این نقدینگی دست چه کسانی است؟

محمد نوعی، کارشناس اقتصادی مرکز پژوهش‌های مجلس رژیم ۱۳مهر ۹۹ در سایت حکومتی بازار اذعان کرده بود: ۹۰درصد نقدینگی کشور در سپرده‌های بانکی است، و ۹۰درصد این سپرده‌های بانکی دست ۲درصد سپرده‌گذاران است.

این یعنی نه حتی ۲درصد جمعیت ایران، ۲درصد سپرده‌گذاران، یعنی بیش از ۸۰درصد نقدینگی دست ۲درصد سپرده‌گذاران که همان آقازاده‌ها، مهره‌ها و سردمداران رژیم هستند.

با توجه به این وضعیت آخوند رئیسی مدعی است که توانسته بدون چاپ پول و یا افزایش پایه پولی، طی مدتی که سرکار است مسایل اقتصادی و حقوق‌ها را حل کند.

رئیسی در حالی این ادعاها را می‌کند که خودش در صحبت‌هایش گفته بود: «برخی دولتها اعلام کردند خزانه خالی است، اگر بگویم وضع خزانه چه بود ممکن است بگویند شما هم با گله‌گذاری کار را آغاز می‌کنید».

به راستی اگر خزانه خالی است و وضع بسیار خراب است اولین سؤالی که ایجاد می‌شود این است که چگونه و با کدام معجزه آخوند رئیسی توانسته مسایل اقتصادی را حل کند و پیش ببرد؟ آن هم در شرایطی که به‌نوشته رسانه‌های رژیم درآمد نفتی رژیم دست کم ۷۰درصد کاهش پیدا کرده است و کسری بودجه ۴۰۰هزار میلیارد تومانی است یعنی نزدیک به ۵۰درصد بودجه کسری دارد.

 

در حال حاضر همین دولت رئیسی معترف است که روزانه ۴۳۰۰میلیارد تومان نقدینگی ایجاد می‌کند. این اعترافات، ناقض ادعای رئیسی مبنی بر حل مسایل اقتصادی بدون مراجعه به بانک مرکزی و چاپ اسکناس بدون پشتوانه است.

افقه از اقتصاددانان رژیم در این زمینه می‌گوید غیرقابل انکار است که ما امسال با یک کسری بودجه عظیم روبه‌رو هستیم، معمولاً هم مشکل این کسری با استقراض از بانک مرکزی تأمین می‌شده، افزایش پایه پولی هم در اصل همان از جیب مردم برداشتن است، که این از طریق افزایش قیمتها اتفاق می‌افتد.

 

البته یک راه دیگر تأمین کسری بودجه انتشار اوراق مالی است.

وزیر اقتصاد آخوند رئیسی گفت دولت در شهریور به جای استقراض از بانک مرکزی توانسته ۲۷هزار میلیارد تومان اوراق تأمین مالی بفروشد، اما رژیم تا کی می‌تواند این کار را انجام بدهد، از سوی دیگر دولت سال بعد باید اصل و سود این اوراق را بپردازد که معلوم نیست منابع تأمین آن از کجاست؟ بنابراین باز این سفره مردم است که خالی‌تر می‌شود.

انتشار اوراق مالی به دولت کمک می‌کند که بدهی خودش را به آینده موکول کند، اما این کار هم برای دولتها بحران‌زاست، به‌خصوص برای حاکمیت آخوندی که با ابر بحران اقتصادی روبه‌روست.

انتشار اوراق مالی آینده‌فروشی، گروگان‌گیری آینده اقتصاد ایران و پرتاب کردن مشکلات جاری برای آیندگان است.

بنابراین وضعیت و شرایط آن‌چنان بحرانی است که حتی رسانه‌های حکومتی هم حرفهای رئیسی را زیر سؤال می برند

روزنامه حکومتی آرمان می‌نویسد: «در حالی مسئولان دولت عدم استقراض را به‌عنوان مهمترین دستاورد خود عنوان می‌کنند که بررسی گزارش اخیر بانک مرکزی نشان می‌دهد ظاهراً برخلاف این ادعا هم‌چنان دولت به سمت بانکها رفته است، به‌گونه‌یی که روند کاهشی روزانه تعداد معاملات بین‌بانکی و شیب ملایم صعود نرخ سود در بازار بین‌بانکی حاکی از آن است که سطح ذخایر مازاد بانکها در بازار بین‌بانکی با کاهش شدید همراه بوده که در نتیجه رفتار مالی دولت است.

 

در نتیجه دولت برای تأمین هزینه‌های خود به‌جای استقراض از بانک مرکزی که در نتیجه برداشت بیش از سقف تعیین شده عملاً دیگر امکان برداشت از این بانک وجود ندارد از منابع بانکها برداشت کرده که در نتیجه آن بانکها هم با اضافه برداشت دیگر ذخایر نزد بانک مرکزی ندارند،

بنابراین در نتیجه در کل ماجرا چندان فرقی قابل مشاهده نیست و بانک مرکزی برای تأمین اضافه‌برداشتها و تبدیل داریی‌ها بانکها چاره‌ای جز خلق پول ندارد. بنابراین تیم اقتصادی آخوند رئیسی حتی نمی‌داند تورم و رشد نقدینگی تنها محصول استقراض مستقیم از بانک مرکزی نیست و برداشت از ذخایر بانکی نتیجه‌یی جز تورم نخواهد داشت» (روزنامه آرمان (رژیم). اول آبان۱۴۰۰)

ضمن این‌که خود این بانکها عامل فساد و اختلاس و دزدی‌های کلان هستند، پول مردم را با سودهای جذاب و فریبنده می‌گیرند، اما به کسانی وام می‌دهند که اصلاً قرار نیست پس بدهند (سعید لیلاز در گفتگو با اقتصاد ۲۴). دائم پول کم می‌آورند و قرمز می‌شوند و از بانک مرکزی وام می‌گیرند و بانک مرکزی خلق پول می‌کند، کارشناسان اقتصادی رژیم می‌گویند که تمام صورت‌های مالی یا عمده صورت‌های مالی بانکها فیک و تقلب است.

 

اما از طرف دیگر ادعای رئیسی در مورد این‌که پول چاپ نکرده است را به‌راحتی می‌توان در قیمت اقلام و کالاها در بازار سنجید.

نگاهی به تورم و گرانی‌ها نشان می‌دهد که بسیاری از اقلام و کالاها در همین ۲ -۳ ماه گران شده است، از نان و برنج و روغن و تخم‌مرغ گرفته تا غیره، حتی کالاهایی که با ارز ترجیحی ۴۲۰۰تومانی وارد می‌شود هر روز گران‌تر می‌شود، تورم ۵۰ -۶۰ درصدی ایجاد شده و اجاره‌بها در شهر تهران نسبت به ماه مشابه سال گذشته ۴۸.۴درصد افزایش یافته‌است

بنابراین وقتی شاخص‌ها این میزان تکان‌دهنده است، وعده‌های رئیسی جلاد کسی را نمی‌فریبد.

تردیدی نیست که مردم به این وعده‌ها کوچکترین باوری ندارند، و همان‌طور که در اعتراضات خود می‌گویند: کف خیابان‌ها تنها جایی است که می‌توانند حقشان را از حلقوم این نظام ضدبشری بیرون بکشند

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/9f2d79d1-fe0c-4fc3-87bb-4c9fb2cf8a22"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات