728 x 90

چشم‌انداز شکست اتحاد کرونا و ولایت

سخن روز
سخن روز

فرافکنی وقیحانه

در شرایطی که کرونا به‌دلیل سیاست‌های ضدمردمی رژیم آخوندی افسارگسیخته و بی‌امان در سراسر کشور قربانی می‌گیرد، آخوند روحانی روز شنبه (۱۷آبان) در ستاد حکومتی کرونا سخنانی گفت که حاوی چند نکتهٔ قابل توجه بود:

اولاً، در حالی که عموم کارگزاران و کادر بهداشت و درمان رژیم بر ضرورت تعطیلی و قرنطینه تأکید می‌کنند، او بار دیگر با به‌سینه زدن سنگ تولید و این‌که «تمام تلاش ما این است که تولید متوقف نشود» با تعطیلی و قرنطینه مخالفت کرد.

روحانی بدون آن‌که حتی کلمهٔ تعطیل و قرنطینه را به‌زبان بیاورد از محدودیتهای نصفه نیمه حرف زد و با مستثنی کردن مواردی مثل داروخانه‌ها و مشاغل مربوط به‌مواد غذایی گفت که سایر مشاغل هم از ۲۰آبان تا ۲۰آذر به‌مدت یک ماه، پایان کارشان ساعت۶ بعدازظهر خواهد بود. روشن است که این هم برای خالی نبودن عریضه است و تفاوت چندانی با شرایط عادی ندارد.

ثانیاً، روحانی با فرافکنی رذیلانه مردم را مقصر فاجعهٔ کرونا قلمداد کرد و گفت: «مردم باید یاری کنند؛ مشکلی که با آن مواجه هستیم اجتماعات خانوادگی و دورهمی‌هاست» و وعده داد که مقررات لازم برای برخورد با مردمی که مقررات را رعایت نمی‌کنند در همین جلسه تصویب خواهد شد.

چشم‌انداز تاریک

روحانی بدون آن‌که مثل گذشته شرایط را عادی و فاجعه را فضاسازی دشمنان جلوه دهد، یا حتی بدون آن‌که وعدهٔ عبور از بحران را بدهد، به‌در پیش بودن آینده سخت‌تر اعتراف کرد؛ اما باز هم با فرافکنی به‌مردم گفت: «با مراعات نکردن و بی‌اعتنایی به‌پروتکلها می‌تواند مشکلی پیش بیاید که نجات از آن بسیار سخت باشد».

روحانی در همین رابطه تعریف جدیدی از حقوق شهروندی هم به‌دست داد و تحمیل‌های سرکوبگرانه و چپاولگرانهٔ رژیم تحت پوشش کرونا را جزو حقوق شهروندی شمرد و گفت: «این نیست که تنها حقوق شهروندی باشد اما تکالیف شهروندی نباشد مسئولیتهای اجتماعی نباشد... در این مسأله کرونا باید مراعات بیشتری را انجام بدهیم تمام تلاش ما این است که تولید بتواند مسیر خودش را ادامه بدهد معیشت مردم دچار مشکل نشود اما سلامت مردم هم تأمین بشود». روشن است که این مردمند که باید مراعاتهای بیشتری بکنند و این رژیم است که تحت عنوان معیشت مردم و تولید، وظیفه دارد مردم را روانهٔ قربانگاه کرونا کند!

روحانی به‌جای هر گونه قول کمک به‌مردم، بار دیگر سرکوب با سرپوش کرونا را به‌عنوان تنها راه مطرح کرد و گفت: «برای عبور از شرایط کرونا امروز دولت نیازمند حمایت نیروهای مسلح، بسیج، هیأتها و مساجد است».

حرفهای سربستهٔ رئیس‌جمهور جنایتکار ولایت را اظهارات برخی مهره‌های رژیم روشن‌تر می‌کند. علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد کرونا، ضمن اعتراف به‌این که «در سطح کشور وضعیت مطلوبی نیست و بیماری رو به‌افزایش است و همه استانها تقریباً درگیر هستند» گفت: «یکی از بحثهای اصلی که ما انشاءالله از روز دوشنبه شروع خواهیم کرد بحث محله محور کردن مقابله با کرونا و در گیر شدن همه مردم به‌ویژه ما خانه‌ها و خانوادها را به‌عنوان کانون اصلی برنامه‌یی داریم تحت عنوان بسیج محله در مقابله با کرونا که طرح بسیار جامعی هست به‌کمک بسیج انجام خواهد شد».

اوجگیری کرونا، تشدید سرکوب

به این ترتیب بیش‌از‌پیش آشکار می‌شود که با تشدید فاجعهٔ کرونا، رژیم ولایت هم بیش‌از‌پیش به‌روش قهر و سرکوب روی می‌آورد. در حالی که از زمان شیوع کرونا در چین، سازمان جهانی بهداشت و پزشکان و متخصصان اتفاق‌نظر داشتند که «اطلاع‌رسانی عمومی» و «قرنطینه» دو رکن بنیادین مقابله با این ویروس ناشناخته، خطرناک و سریع‌الانتقال است، رژیم هرگز به‌این دو رکن اساسی پایبند نبود و به‌طور عمدی برعکس عمل کرد. اکنون هم که حتی کارگزاران رژیم با صدای بلند قرنطینه را تنها راه مقابله با کرونا می‌دانند، باز هم این خامنه‌ای و روحانی هستند که با آن مخالفت می‌ورزند و بر طبل میان‌تهی تولید می‌کوبند، چرا که حیات و ممات مردم هیچ ارزشی برایشان ندارد و نمی‌خواهند دیناری در این راه خرج کنند و مهمتر آن‌که می‌خواهند با تداوم کرونا و با پاشیدن گرد مرگ و یأس، راهبندی در برابر قیام و سرنگونی بسازند و جامعه را منفعل و منجمد کنند. اما برخلاف تصور خامنه‌ای و روحانی، جانهایی که از دست می‌رود نه عامل بقای رژیم بلکه تیک تاک فنا و پایان آن است.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/1f0d1d22-5ed2-460e-8483-bfe15093c812"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات