728 x 90

کرونای ولایت، در معرض امواج خشم مردم - مروری بر رسانه‌ها

گزیده روزنامه‌های حکومتی
گزیده روزنامه‌های حکومتی

در روزنامه‌های حکومتی روز یکشنبه چهارم مهر، انزوای منطقه‌یی رژیم در کنار بحران اتمی و برجام بیشترین مطالب را به خود اختصاص داده است. در عرصه بحرانهای داخلی کماکان واکسن و دروغ‌درمانیهای باند حاکم از یک‌سو و فشار مردمی برای محاکمه عاملان هفت ماه تأخیر در واکسیناسیون انعکاس یافته است.

کرونای ولایت» در معرض امواج خشم مردم

«سیل واکسن یا فرار از انتقادات» عنوان مطلب روزنامه آرمان است که در پاسخ به جو سازیهای حکومتی مبنی بر واکسینه کردن ۵۰درصد از مردم و این‌که به‌زودی به ۷۰درصد بالغ می‌شود نوشته است: «نمی‌توان اعلام کرد که یک دُز واکسن تزریق شده است و ایمنی‌زایی جمعی ایجاد شده است یا همه مردم یا ۵۰درصد مردم واکسینه شده‌اند. این سخنان نشان می‌دهد که عده‌یی قصد دارند با چنین سخنانی از فشار افکار عمومی رهایی پیدا کنند و بعد از اشتباهاتی که در دولت قبل صورت گرفت و مسائل و مشکلاتی که برای دولت حســن روحانی پدیــد آوردند، حال می‌خواهند مردم را سرگرم واکسیناسیون و عــددسازی و آمار کنند». در ادامه افزوده است: «خط واکسیناسیون آسترازنکا در بیشتر مراکز واکسیناسیون مسدود و برچیده شده و تعداد واکسن برکت نیز محدود شده و تعدادی از واکسینه شده‌های نوبت اول، اکنون سرگردان هستند و واکسن چینی یا هر واکسن دیگری هم نمی‌توانند تزریق کنند. تنها واکسن چینی (سینوفارم) به وفور در مراکز واکسیناسیون یافت می‌شود. با این وضعیتی که توصیف شد چگونه می‌توان مدعی رتبه اول و دوم جهانی در واکسیناسیونی که دنیا تزریق کرده و به گوشه‌یی خزیده است و به زندگی عادی بازگشته، شد؟!»...

«درباره سرعت واکسیناسیون کرونا در این روزها» عنوان مطب دیگری است در آرمان که با اشاره به ۶، ۷ماه تأخیر در واکسیناسیون پرسیده چه کسی مقصر بوده؟ و در ادامه افزوده است «این یک پرونده ملی است و با این همه قربانی. در دنیا دادگاههای بزرگ تاریخی برای کشتار کمتر از این تشکیل داده‌اند. به مردم در این مورد پاسخ بگویید».

روزنامه حکومتی سیاست روز از باند خامنه‌ای نسبت به پیک ششم هشدار داده و به نقش از رئیس حکومتی مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی دانشگاه علوم نوشته است: «این‌که برخی می‌گویند دو ماه دیگر ممکن است پیک جدیدی داشته باشیم، به این معنا است که ما کاری نمی‌کنیم و به کووید خوشآمد می‌گوییم».

چشم‌انداز اقتصاد در دست باندهای قدرت و ثروت

در روزنامه‌های حکومتی مطالب متعددی حول تشدید انزوای منطقه‌یی رژیم به‌دنبال تحولات در جمهوری آذربایجان و برگزاری مانور نظامی مشترک این کشور با ترکیه و پاکستان دیده می‌شود. ولی آنچه که در روزنامه‌ها وزن سنگین‌تری دارد بی‌آیندگی وضعیت اقتصادی نظام است.

که تقریباً تمام باندهای مغلوب به نظام توصیه کرده‌اند پای نوشیدن جام‌زهر برجام برود.

«رفتار دیپلماسی مسیر اقتصاد را تعیین می‌کند» عنوان سرمقاله ابتکار است که با بیان این‌که «اقتصاد ایران در سال‌های اخیر با مشکلات بیشماری روبه‌رو بوده و سایه این مشکلات روز‌به‌روز سفره خانوارها را کوچک‌تر کرده است. در کنار مشکلات معیشتی، بازارهای اقتصادی نیز با چالشهای بسیاری مواجه شد و این مشکلات هم‌چنان ادامه دارد» به نظام گوشزد کرده «هستند کارشناسانی که معتقدند در نیمه دوم سال۱۴۰۰ نباید منتظر تحولی بود و راه سختی پیش روی اقتصاد است. به‌گفته آنها اگر مشکلات بین‌المللی برطرف نشود و تحریم‌ها هم‌چنان بر جای خود باقی بماند وضعیت نابسامانی برای اقتصاد پیش‌بینی می‌شود».

ستاره صبح هم به‌نقل از راغفر اقتصاددان حکومتی نوشته است: «راه‌کار جبران کسری بودجه ۱۴۰۰ در نبود درآمدهای نفتی و طولانی شدن مذاکرات احیای برجام به جای دست در جیب مردم کردن ساماندهی یارانه‌هایی است که به شرکت‌های خصولتی داده می‌شوند که مالیات هم نمی‌دهند. به‌طوری که تنها سود خالص ۲۰ بنگاه بزرگ رانتی در سال۱۳۹۹ بالغ بر ۲۵۰هزار میلیارد تومان بوده».

«دولت رئیسی را باید از اقتصاد امنیتی رها کرد» عنوان مطلب دیگری است از راغفر در روزنامه آرمان که نسبت به انفجاری بودن شرایط به نظام هشدار داده و نوشته است: «جامعه امروز ایران شرایط آزمــون و خطــا ندارد و فرصتها از مردم و سیاست‌گذاری گرفته شده است. امروز ما در شرایط خاصی هستیم که لازم است دولت تصمیمات عاجل بگیرد راه‌حل‌های کوتاه مدت ارائه کند. از جملــه این تصمیمــات کاهش قیمت‌هــاست که باید صورت بگیرد. این در حالی است که برخلاف وعده‌هایی که دولت برای کاهش قیمتها داده در همین دو ماه گذشته، افزایش قیمتها بی‌سابقه بوده است».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/df9ca464-376f-4c65-ad76-67a6c13e853d"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات