728 x 90

کنفرانس در پارلمان انگلستان؛ ضرورت استراتژی جدید در قبال ایران

سخن روز
سخن روز

«رژیم ایران در حال تشدید درگیری در خاورمیانه است، نه به‌این دلیل که قوی است، بلکه به‌این دلیل که ضعیف است. علاوه بر این رژیم در حال دامن‌زدن به‌جنگ در منطقه است تا سرکوب داخلی را پنهان کند این را نیز پرونده‌های ساختگی و رسیدگیهای قضایی قوه قضاییه فاسد رژیم علیه بیش از ۱۰۰عضو مجاهدین خلق ثابت می‌کند. این اتهامات و روندهای ساختگی راه رژیم برای ایجاد زمینه برای توطئه‌های تروریستی بیشتر علیه اپوزیسیون داخلی و گسترش آزار و شکنجه داخلی و تعقیب ناراضیان به‌سرزمینهای اروپایی است».

این سخنان لرد دیوید آلتون در کنفرانسی بود که روز ۱۱بهمن در پارلمان انگلستان برگزار شد. در این کنفرانس شماری از برجسته‌ترین اعضای مجلسین انگلستان، شامل شماری از وزیران پیشین و وزیران دولت سایه شرکت داشتند.

سخنرانان وضعیت رژیم و جنگ‌افروزیهای آن، موقعیت آلترناتیو دموکراتیک، وضعیت انفجاری جامعهٔ ایران و نقش مقاومت سازمان‌یافته و کانون‌های شورشی در هدایت تحولات داخل کشور و ضرورت تصحیح سیاست و استراتژی کشورهای غربی در رابطه با موضوع ایران را مورد بحث و گفتگو قرار دادند.

در مورد نقش مخرب رژیم آخوندی در منطقه، سخنرانیهای ایراد شده نشان داد که تحولات پر خون و آتش جاری در منطقه، بر درستی دیدگاههای مقاومت ایران که طی سالهای متمادی توسط خانم مریم رجوی بیان شده و به‌کرات نسبت به‌خطرات نابود کنندهٔ نفوذ رژیم در منطقه هشدار داده بود، پرتو نیرومند جدیدی افکنده و ضرورت اتخاذ یک سیاست قاطع در برابر فاشیسم دینی را به اثبات رسانده است. در این باره، خانم آنا فرث نمایندهٔ ارشد مجلس عوام که مدیریت جلسه را به‌عهده داشت، گفت: «راه صلح در خاورمیانه با یک موضع محکم و متحد در برابر رژیم ایران آغاز می‌شود».

دربارهٔ شرایط کنونی ایران، فصل‌مشترک سخنرانیها، تأیید شرایط انقلابی در جامعهٔ جوشان و خروشان ایران بود. شرایطی که در آن زنان و کانون‌های شورشی موقعیتی تعیین‌کننده دارند. بارونس ایتون گفت: «رهبری زنان در کانون‌های شورشی در داخل ایران و در قیام نشان‌دهنده قدرت زنان در ایران است. دولت ما باید از آنها حمایت کند و حق زنان و جوانان ایرانی در کانون‌های شورشی برای مقابله با سپاه پاسداران وحشی را به‌رسمیت بشناسد». خانم آنافیرث هم گفت: «اقدامات کانون‌های شورشی عامل تقویت روحیه مقاومت و تضعیف روحیه نیروهای سرکوبگر رژیم است».

در مورد موقعیت رو به‌اعتلای آلترناتیو دموکراتیک و حمایت از طرح ۱۰ماده‌یی خانم مریم رجوی، جیم شانون نمایندهٔ مجلس عوام گفت: «یک صدای واحد در پارلمان انگلستان در حمایت از مریم رجوی وجود دارد». خانم ریچل ماسکل وزیر سایه از حزب کارگر خطاب به‌خانم رجوی گفت: «ما باید از هدفی که شما به‌صورت بسیار قوی با طرح ۱۰ماده‌یی برای آزادی ایران از آن دفاع می‌کنید، حمایت کنیم». خانم ترزا ویلیرز وزیر پیشین محیط‌زیست انگلستان گفت: «من به‌شدت به‌تغییر در ایران امیدوار هستم. امیدوارم که در نهایت بتوانیم آن جمهوری دموکراتیک و مبتنی بر جدایی دین و دولت را ببینیم که به برابری زنان و اقلیتهای مذهبی احترام می‌گذارد و آزادی بیان و آزادی مطبوعات را مجاز می‌داند». ترزا ویلیرز افزود: «تحقق آینده دموکراتیک در ایران، می‌تواند تأثیر فوق‌العاده مثبتی در منطقه، در فرهنگ آن، با قدمت هزاره‌ها و جمعیت بسیار تحصیل کرده آن‌که مصمم و سخت‌کوش هستند، بگذارد».

یکی دیگر از نقاط اشتراک سخنرانان و شرکت‌کنندگان در اجلاس پارلمان انگلستان، شکست سیاست تاکنونی کشورهای غربی در قبال رژیم آخوندی از یک‌سو و ضرورت اتخاذ یک سیاست و استراتژی جدید از سوی دیگر بود. لرد بلینگهام گفت: «ما باید با این واقعیت روبه‌رو شویم که رویکرد و سیاست اتحادیه اروپا، بریتانیا و آمریکا در قبال رژیم ایران شکست‌خورده است. سیاست مهار و تعامل با رژیم آشکارا جواب نداده است. بنابراین ما به‌یک استراتژی جدید نیاز داریم». لرد لری ویتی عضو مجلس اعیان انگلستان نیز در این باره گفت: «برنامه مهار و تعامل با رژیم ایران به‌طور کامل شکست‌خورده است این رژیم یا نیروهای نیابتی که آنها را با تأمین سلاح پیشتیبانی می‌کند به‌صورت فزایند‌ه‌ای وضعیت منطقه را وخیم‌تر کرده‌اند».

سخنرانان از گامهای ضروری برای تحقق این استراتژی جدید نیز سخن گفتند. لرد لری ویتی گفت: «باید سپاه پاسداران را لیست‌گذاری کرد و تحریم‌ها علیه رهبران رژیم ایران را با شدت اعمال کرد».

بارونس ورما گفت: «موضوع اصلی این است که به‌عنوان نمایندگان پارلمان و اعضای دولت ما باید فشار بیاوریم تا کار بیشتری انجام شود. سپاه پاسداران باید لیست‌گذاری شود. خطر گروه‌های نیابتی تروریستی که توسط رژیم ایران حمایت می‌شوند در روزهای اخیر نشان داده شده است».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/f76add3e-359f-469c-af3b-a86e36ba1ea8"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات