728 x 90

گرانی بنزین ـ پا گذاشتن بر پله‌های قیام!

گرانی بنزین...
گرانی بنزین...

این روزها بحث همیشه تکراری «گرانی» با کم شدن ۱۰۰لیتر از سهمیهٔ سوخت کارت‌های بنزین، دوباره داغ شده است. در سیستم سراپا فاسد اقتصاد آخوندی، رکوردهای تورم چنان است که گرانی بیش‌از‌پیش کالاهای اساسی به‌طور مطلق اجتناب‌ناپذیر است. به‌ویژه که دولت «جوان حزب‌اللهی» رئیسی جلاد در عمل و به تجربه نشان داده که نه اراده کنترل تورم و رشد قیمتها را دارند، نه دانش اقتصادی و نه توان آن را.

از سوی دیگر اگر چه تمام مقامات حکومتی درگیر و غیردرگیر با موضوع، در وحشت از تکرار قیام آبان هر گونه گران شدن بنزین را به‌شدت تکذیب می‌کنند، اما در نهایت خودشان هم به نوعی اعتراف می‌کنند که بحث «کی گران شدن» در میان است؛ نه «گران نشدن»!

روزنامه ارگان سپاه پاسداران در حالی که گران کردن بنزین در سال۹۸ را خودزنی نظام توصیف کرد نوشت: «مردم به خیابان ریختند، صف تشکیل شد، پمپ‌بنزین آتش زدند. در حالی که در آن مقطع اصلاً قصد این کار را نداشتیم... شاید هم رئیس‌جمهور خبر نداشته و قرار بود صبح جمعه مطلع شود! از طرفی بعد‌ها هم که بنزین گران شد، آشوب‌های آبان ۹۸ رخ داد و شلوغی‌ها ربطی به خبر خبرگزاری ندارد و مربوط به اصل موضوع است. صحبت در مورد گرانی بنزین چیزی جز یادآوری بی‌کفایتی دولت در آن امر ندارد». (روزنامه جوان ـ ۱۶شهریور ۱۴۰۱).

در این میان تنها وظیفه‌ای که از بیت‌العنکبوت نظام به آخوند رئیسی ابلاغ شده است، کنترل و سرکوب جامعه برای پیشگیری از هر گونه «هیجانات کاذب!» (بخوانید شورش و قیام) است.

برای کسانی که آبان خونین ۹۸ را به‌یاد دارند شاید چندان نیاز به گفتن نداشته باشد؛ اما قابل توجه است که عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی رژیم، به‌روشنی از ترس و لرزش چهارستون ولایت آشکارا چنین سخن می‌گوید: «بنزین... نهاده امنیتی ـ سیاسی شده است، می‌بینیم کوچک‌ترین اظهارنظری راجع به قیمت بنزین با واکنش بسیار شدید مردم مواجه می‌شود و ترسی از این موضوع وجود دارد» (خبر آنلاین ۱۴شهریور).

 

مراحل آماده کردن افکار عمومی برای گرانی

از آنجا که خامنه‌ای خوب می‌داند جای زخم‌های قیامهای قهرمانانه‌ٔ سال۹۸ بر پیکره‌ٔ ولایت ننگین‌اش هنوز خوب نشده و چرک و خونابه پس می‌دهد، این بار با هول و هراس بسیار به گماشتگان حکومتی در دولت رئیسی جلاد تأکید کرده که بی‌گدار به آب نزنند!

این بدان معناست که گران کردن کالاهای اساسی، از جمله بنزین، باید حتی‌الامکان بسیار نرم، زیر پوستی، نامحسوس، خزنده و به بیان خود مهره‌های حکومتی «پله‌ای» صورت بگیرد؛ آن هم با بسیج تمام‌عیار رسانه‌یی برای «آماده‌سازی افکار عمومی»!

به این منظور، مدتها پیش از اقدام به گران کردن این‌گونه اقلام حساس، ابتدا یک موج خبری ایجاد می‌کنند، سپس همان خبر خودشان را تکذیب می‌کنند، در گام بعدی با استفاده از برنامه‌های تلویزیونی و سلبریتی‌ها یا مقامات حکومتی به عادی‌سازی و «نرمالایز» کردن پدیده می‌پردازند تا مغزها خوب شستشو داده شود! مانند تبلیغ نخوردن گوشت یا فواید حشرات و یا فاصله‌ٔ زیاد قیمت بنزین در ایران با سایر کشورها و لزوم جلوگیری از قاچاق! در گام پایانی هم گرانی را برای تخلیه‌ٔ هر چه بیشتر جیب مردم اعمال کرده و تمام لشکر سایبری و سلبریتی و مقامات حکومتی بسیج می‌شوند تا اثبات کنند که این گرانی‌ها به سود خود مردم است!

اما از عوارض پارگی و فرسودگی عبای ولایت این است که بی‌مصرف بودن دروغ‌ها و خزعبلات حکومتی، حتی گاهی پیش از اجرا توسط خود مزدوران افشا می‌شود. عبدالعلی رحیمی مظفری، عضو هیأت‌رئیسه کمیسیون انرژی مجلس ارتجاع به رسانه‌های حکومتی می‌گوید: «اقدام دولت برای کاهش میزان سوخت آزاد موجود در کارتها نمی‌تواند در مبارزه با قاچاق سوخت مؤثر باشد» (ایسنا ۱۱ شهریور۱۴۰۱۱).

 

بنزین پیشاپیش گران شد!

از سوی دیگر چه آشنایان به علم اقتصاد و چه عوام الناس به‌خوبی می‌دانند که وقتی روی گرانی یک کالا مانور طولانی‌مدت داده می‌شود، به‌خصوص در اقتصاد فاسد آخوندی، حتی بدون اقدام مستقیم حکومت هم شاهد گران شدن آن خواهیم بود.

در مورد همین بنزین هم مزدوری به نام فاروق اعظمی، نماینده رژیم از استان سیستان و بلوچستان در شورای عالی استانها، درباره پیآمد افزایش قیمت بنزین پس از کاهش سهمیه بنزین سه هزار تومانی در این استان، گفت قیمت هر لیتر بنزین در استان سیستان و بلوچستان به ۱۵هزار تومان رسیده است (سایت شورای عالی استانها اول شهریور۱۴۰۱).

 

به مرگ می‌گیرند تا به تب راضی کنند!

هم‌چنین اذیت و آزارهای عمدی به فرموده‌ٔ مقامات حکومتی انجام می‌شود تا مردم را از ترس مرگ به تب راضی نگهدارند. سایت تجارت نیوز ۱۳شهریور در این‌باره می‌نویسد: «میزان برداشت روزانه از کارت‌های سوخت محدود شده و افراد در یک شبانه‌روز فقط نیمی از سهمیه خود را می‌توانند استفاده کنند. هم‌چنین از سهمیه آزاد کارت‌های سوخت ۱۰۰لیتر کاسته شد و جایگاه‌داران هم از ارائه کارت سوخت امتناع می‌کنند».

در آخرین اعتراف آشکار نیز روزنامهٔ اترک ۱۵شهریور در صفحه‌ٔ نخستین خود چنین تیتر زد: «دوگانه «واردات بنزین» یا «افزایش قیمت» توسط وزیر اقتصاد کلید زده شد».

اما با نگاهی به جامعهٔ خشمگین و جوشان ایران درمی‌یابیم که خامنه‌ای با یک «دوگانه‌»ی بسیار جدی‌تر و هراسان‌تر مواجه است!

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/a1c36e1f-1615-4bb3-bb8d-bffb1f2ddc23"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات