728 x 90

گربه دزد و چوب هراس از خشم اجتماعی!

نمکی و قمپز واکسن ایرانی
نمکی و قمپز واکسن ایرانی

یک ضرب‌المثل ایرانی می‌گوید: «تا چوب را برداری گربهٔ دزد فرار می‌کند» این ضرب‌المثل امروزه در مورد سردمداران حراف و جاعل استبداد دینی صدق می‌کند. آنها از روبه‌رو شدن با واکنش خشمگینانهٔ مردم در کوچه و خیابان و نیز در شبکه‌های اجتماعی هراس دارند. مصداق بارز آنچه گفتیم سعید نمکی، وزیر بهداشت رژیم است. او در یک شوی تلویزیونی به نام «آیین رونمایی واکسن رازی کووپارس» مدعی شد که نظام ولایت فقیه به اولین واکسن تزریقی ـ استنشاقی پروتئین نو ترکیب کووید۱۹ دست یافته است و این واکسن وارد مطالعات بالینی سه‌ مرحله‌ای خواهد شد.

مجری حکومتی که این صحنه را با آب و تاب رپرتاژ می‌کرد، تولید این واکسن را به وقت گل نی احاله داد و عجالتاً اعلام کرد که آزمایش فاز یک و دو ۴ تا ۵ماه طول خواهد کشید؛ اگر رضایت‌بخش بود وارد فاز۳ خواهد شد و تبلیغ کرد که داوطلبان دریافت واکسن خود را به آدرس مشخصی معرفی نمایند.

در دنیا به‌شدت زیر ذره‌بین هستیم!

سعید نمکی در این آیین به‌اصطلاح رونمایی از واکسن جدید، با شنیدن اظهارات مجری، سخنانی گفت که قابل تعمق است:

«من ضمن سپاسگزاری از مجری محترم که توضیح دادند عزیزان خبرنگار خواهشم این است که در رساندن این خبر دقت بفرمایند ما الآن در دنیا به‌شدت زیر ذره‌بین هستیم هزار حرف یاوه ممکن است بزنند خیلی از جاهای دنیا را زیر ذره‌بین نبرند ولی ما یک حرفی را بزنیم که خارج از عرف و نرم باشد امشب برای آن میزگرد می‌گذارند دیدید که در این پنلهایی که تشکیل می‌دهند من خواهشم این است که خبرنگاران محترم رونمایی از واکسن تلقی نکنند این جلسه را واکسن زمانی واکسن هست که کل این مراحل را گذرانده باشد ما امروز رونمایی می‌کنیم از فرآورده‌ای است که آماده است برای کلینیکال ترایال و آزمایش بالینی روی انسان. ». (تلویزیون حکومتی شبکهٔ خبر. ۱۹بهمن۹۹).

 

دست پیش گرفتن برای پس نیفتادن

جالب اینجاست که تبلیغات صحنه، پلاکاردها و چیدمان محل معرفی، همه بیانگر پرده‌برداری از شامورتی جدید نظام است ولی وزیر مربوطه از آنجا که می‌داند این نوع صحنه‌آرایی و چیدمان، بار تبلیغی دارد و تو خالی بودن آن کسی را نمی‌فریبد، چوب بالا نرفته، دست پیش می‌گیرد تا پس نیفتد. او از خبرنگاران می‌خواهد که خبر را طوری بولد نکنند که انگار نظام واکسن ساخته است و در چیدمان واژه‌ها دقت کنند که رژیم مورد مضحکه قرار نگیرد!

«خواهشم این است که در رساندن خبر این را جوری بولد نکنید که ما واکسن ساختیم بعضی از دوستان در بعضی از مؤسسات دیگر هم دارند می‌گویند دستگاهی را نصب می‌کنند. می‌گویند ما امروز تولید واکسن را با آن‌قدر میلیون دوز آمادگی داریم. خوب این حرف در دنیا یک جور دیگر تعبیر می‌شود. من خواهشم این هست که دوستان خبرنگاران عزیز که همراه ما خواهند بود تا روزی که این نماد اقتدار را ما در جامعه بتوانیم مصرف کنیم، در خبررسانی سعی کنند که واژه‌ها را نوعی خبر را به‌گونه‌یی انتخاب کنند که خدای نکرده جایی ما را مورد مضحکه قرار ندهند».

 

اقتدارنمایی پوشالی

با این اظهارات مشخص می‌شود که «تولید واکسن با آن‌قدر میلیون دز»! هم که در لابلای این موضوع ساندویچ شده، یک ژست تبلیغی برای اقتدارنمایی پوشالی است. حکومت آخوندی تا جایی که به تبلیغات این‌چنینی برمی‌گردد، حرفهای کت و کلفتی زده است که قابل اثبات و اعتماد‌سازی نیست؛ مانند:

«ما یک‌بار دیگر نهضت واکسن سازی را در منطقه راه انداختیم و ایران به لطف خدا و همراهی مسئولان در ماه‌های آینده یکی از قطبهای مهم واکسن در جهان خواهد شد و این ریل‌گذاری صورت گرفته است و در آینده‌ای بسیار نزدیک بهترین واکسنهای جهان را تولید می‌کنیم و یک روزی کرونا تمام می‌شود اما ما آن‌قدر آماده هستیم و زیرساخت را فراهم کردیم تا در تمام بیماریهای نوپدید بتوانیم واکسن بسازیم». !

(سعید نمکی. خبرگزاری حکومتی ایلنا. ۱۹بهمن۹۹)

 

یک تجربه مهم

واقعیت این است که این روزها سردمداران و کارگزاران رنگارنگ رژیم از باندهای مختلف، آن‌قدر اظهارات جورواجور و ضد و نقیض در مورد کرونا و واکسن آن داشته‌اند که مردم دچار سرگیجه می‌شوند و نمی‌دانند کدام را باور کنند. آنچه مسلم است این پروپاگاندا بخشی از تمهیدات حکومت برای شانه خالی کردن از واکسیناسیون عمومی است.

تجربه‌های خونین اثبات کرده است تا این رژیم از طرف توده‌های خشمگین مورد حسابرسی و فشار قرار نگیرد، هیچ‌گاه تن به تأمین اولویت‌های حیاتی مانند معیشت و سلامت مردم نخواهد داد. استراتژی حفظ کرونا و بازی با واکسن و زمان واکسیناسیون، به اعتراف مهره‌های نظام سیاسی شده یعنی همان که خامنه‌ای گفته بود که کرونا در حکم نعمت و فرصت است که نظام برای مقابله با انفجار اجتماعی هم‌پیمان آن است. بنابراین تنها راه این است که این استراتژی را بر سر کرونای ولایت خراب کرد تا راه مقابله با ویروس کرونا باز شود.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/0f3fae0e-6843-40d3-b3d8-39877d0ed464"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات