728 x 90

گردهمایی۱۴۰۰، اهمیت و جایگاه آن

گردهمایی بزرگ مقاومت ایران ۲۰۲۰
گردهمایی بزرگ مقاومت ایران ۲۰۲۰

گردهمایی جهانی ایران آزاد هیجدهمین گردهمایی بزرگ مقاومت ایران است. این مهمترین گردهمایی مقاومت ایران طی سالیان گذشته است. چند پارامتر آن را از اهمیت مضاعف برخوردار می‌کند:

۱ـ ضعف استبداد دینی و بحران تک‌پایگی

۲ـ وضعیت انفجاری جامعهٔ ایران و تعمیق قطب‌بندیها

۳ـ شرایط منطقه‌یی و بین‌المللی

۴ـ موقعیت اعتلا یابندهٔ مقاومت ایران

 

ضعف استبداد دینی و بحران تک‌پایگی

خامنه‌ای در یک چرخش ناگزیر، ناچار به جراحی عمیق حاکمیت شد. او از طریق نظارت استصوابی و با اهرم شورای نگهبان ارتجاع و نظارت استصوابی آن، دست به قلع و قمع و جراحی بزرگی زد و نهایتاً ابراهیم رئیسی، جلاد قتل‌عام ۶۷ را بر منصب ریاست‌جمهوری گماشت و در تکمیل خط انقباض و یک دست کردن نظامش غلامحسین محسنی اژه‌ای را بر ریاست قوه قضاییه گماشت. به‌این ترتیب سه قوه حاکمیت را به انحصار خود درآورد. در این جراحی حتی به کسانی مانند علی لاریجانی، رحم نکرد.

با این جراحی سر و بدنهٔ حکومت خراطی شد و به گلهٔ رانده شدگان از قدرت و حذف‌شدگان افزوده گردید. مهمتر این‌که خامنه‌ای با این اقدام لایهٔ عایق بین حاکمیت و جامعه، یعنی اصلاح‌طلبان قلابی را از میان برداشت. او دیگر نمی‌تواند در مواجهه با خیزش‌های اجتماعی که ارکان حکومتش را به لرزه درخواهند آورد، پشت ناکارآمدی، فساد و بی‌کفایتی باند اصلاح‌طلب سنگر بگیرد و با پز اپوزیسیون خود را از ترکش‌های آن مصون نگاه دارد. اقدام او میخی بود بر تابوت به‌اصطلاح اصلاح‌طلبانی که حتی در شرایط قلع و قمع شدن حاضرند نعلین عظما را لیس بزنند تا بلکه جایی به آنها داده شود. ضمن این‌که مماشاتگران خارجی هم که مرتب به‌دنبال میانه در این رژیم بودند، پاک بور شدند

 

وضعیت انفجاری جامعهٔ ایران و تعمیق قطب‌بندیها

جامعهٔ ایران در رویارویی با رژیم ولایت فقیه ٰ در ۳قیام سراسری چند سال اخیر به مراحل متکامل‌تری از آگاهی و مبارزه خود برای نیل به آزادی رسید. در قیام ۸۸چالش نسبت به نتیجهٔ انتخابات، به زیر سؤال بردن «اصل نظام» راه برد و هیچ‌یک از جناح‌بندی‌های حاکمیت نتوانست آن را به نفع خود مصادره کند. در قیام دی ۹۶، مردم با هر دو باند نظام تعیین‌تکلیف کرده و با آنها مرز کشیدند. قیام آبان۹۸ بستری برای گل‌دادن و به‌بار نشستن استراتژی ظفرنمون مقاومت ایران از ۳۰خرداد تاکنون بود. رادیکالیسم قیام آبان و اعتراضات دانشجویی با شعار نه شاه، نه شیخ، هوشمندی و فهم عمیق مردم ایران را در ترسیم آینده‌ای آزاد و دمکراتیک به‌نمایش گذاشت. این قیام هم‌اینک در تار و پود جامعهٔ ایران حضور دارد و در زیر پوست شهرها در حال سامان و سازمان یافتن برای لحظهٔ موعود است.

 

تحریم انتخابات ۱۴۰۰ مانوری برای حضور فعال این قیام در سراسر شهرهای ایران بود و اثبات کرد که در ایران دو قطب بیشتر وجود ندارد.

۱ـ نظام ولایت فقیه با تمام باندهای غالب و مغلوب آن با هر باندرول و برچسب

۲ـ مردم و مقاومت ایران و هر نیرویی که تنها راه‌کار نجات ایران را براندازی استبداد دینی می‌داند

اکنون خامنه‌ای با یک جامعهٔ انفجاری مواجه است. اولین اشتباه او می‌تواند آخرین باشد.

 

شرایط منطقه‌یی و بین‌المللی

نسبت به سالهای پیشین، فاشیسم شاخ‌شکستهٔ دینی، بیشتر در انزوا و بایکوت قرار دارد. دخیل بستن به تغییر دولت در آمریکا دردی از این رژیم دوا نکرد. سودای بازگشت به برجام ۲۰۱۵ و چشم‌انداز طلایی رفع تحریم‌ها فعلاً سرابی بیش نبوده است. روزنامهٔ جهان صنعت ۱۳تیر ۱۴۰۰ باخت رژیم را در تونل مذاکرات بی‌ثمر این‌گونه برجسته می‌کند.

«آمریکا در زمان بایدن با تمسک به پارادایم قدرت هوشمندانه آمریکا و دکترین غالب بالغ توانسته است به ۱+۵ بازگشت کند و ایران را به پای میز مذاکره بکشاند اما به هیچ‌وجه حاضر نیست که تحریم‌های اصلی حتی تمام تحریم‌های دوران پرزیدنت ترامپ را بردارد».

تروریسم موشکی رژیم و سیاست سلیمانیزه کردن و شبه‌نظامی‌پروری در دیگر کشورهای منطقه، اکنون به طناب دار آن تبدیل شده است. یک روزنامهٔ حکومتی نوشته است:

«باید از هم‌اکنون هشدارها و زنگ خطرها را برای فردای چگونگی هر تحرک‌بخشی در راهبردهای منطقه‌یی جمهوری اسلامی ایران بر مبنای «محور مقاومت» به صدا درآورد» (شرق. ۱۳تیر۱۴۰۰).

 

موقعیت اعتلا یابندهٔ مقاومت ایران

به‌رغم شکنندگی نظام ولایت فقیه، مقاومت ایران گام‌های کیفی به جلو برداشته است.

یک نمود پیشرفت کیفی این مقاومت، فعالیت و رزم ۱۲۰۰خبرنگار و گزارشگر سیمای آزادی بود که از ۴۰۰شهر میهن اشغال‌شده، با ارسال بیش از ۳۵۰۰کلیپ گزارش دادند. کلیپ‌هایی که قابل ارائه به مراجع بین‌المللی است. ناگفته نماند که این کار سترگ که به‌رغم اختناق مطلق و در شرایط آماده‌باش کامل نیروهای اطلاعاتی-امنیتی رژیم صورت گرفت، تصویری از پایگاه گستردهٔ «اجتماعی» مجاهدین را در برابر انظار جهانیان قرار داد و ضربه‌ای کاری به رژیم وارد کرد.

 

اعلام مؤسسان پنجم ارتش آزادیبخش ملی ایران در سرفصل ۳۰خرداد و درخواست‌های مکرر کانون‌های شورشی و هواداران مقاومت وجه دیگری از عزم و آمادگی این مقاومت را برای رقم زدن سرنگونی استبداد دینی بارز نمود. چنان‌چه پس از این اعلام و پس از قدرت‌نمایی مقاومت ایران در پوشش دادن تحریم بزرگ سیرک انتخاباتی خامنه‌ای، پخش تصاویر دهها کانون دلیر شورشی که هر کدام با سلاحی در دست از فرمانده کل ارتش آزادیبخش، آقای مسعود رجوی درخواست عضویت در مؤسسان پنجم ارتش آزادیبخش را می‌کردند و سوگند می‌خوردند بیانگر جایگاه و موقعیت بالای مقاومت مردم ایران است. تصاویری که جامعه اختناق زده ایران را تکان داد.

مشخصا از گردهمایی پیشین تا امسال شاهد رو آوردن جوانان شورشی به مجاهدین و گسترش شبکهٔ هواداران سازمان مجاهدین در شهرهای مختلف ایران هستیم. بگیر و ببندها، ایجاد رعب و وحشت و انتشار فیلم و سریال و مطلب در راستای شیطان‌سازی از مجاهدین و جلوگیری از گرایش نسل جوان به آنها به‌گونه‌یی معکوس عمل کرده است.

 

در رابطه با موقعیت بین‌المللی مقاومت ایران و مجاهدین، کافی است به قطعنامهٔ دوحزبی اکثریت مجلس نمایندگان آمریکا در حمایت از برنامهٔ ده ماده‌یی خانم مریم رجوی برای آینده‌ٔ ایران و نفی دیکتاتوریهای شاه و شیخ اشاره شود که از جلو‌ه‌های پیشرفت این مقاومت در عرصهٔ دیپلماسی انقلابی است. به این بیانیه باید بیانیهٔ ۱۰۳تن از نمایندگان دو مجلس انگلستان در حمایت از خانم مریم رجوی و گردهمایی ایران آزاد را افزود.

***

اکنون این همه دستاورد گردآمده است تا بار دیگر در گردهمایی۱۴۰۰ نام ایران، مردم و مقاومت ایران بر بام جهان قرار گیرد. سرنگونی استبداد دینی در چشم‌انداز نزدیک قرار دارد و باید عقربه‌های آن را با پیوستن هر چه بیشتر به صفوف این مقاومت، از ساعت و دقیقهٔ مقرر جلوتر کشید.

می‌توان و باید.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/4e4610ce-264d-4d90-adc0-66cfa562605f"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات