728 x 90

بازخوانی جعبه سیاه و جنایت تکان‌دهنده رژیم

هواپیمای سرنگون‌شده  اوکراینی
هواپیمای سرنگون‌شده اوکراینی

خامنه‌ای جنایتکار که پس از هلاکت سلیمانی به‌دنبال «انتقامی سخت» از آمریکا بود، با شلیک موشکهای سپاه پاسدارن به هواپیمای اوکراینی که باعث کشته شدن تمامی مسافران شد، انتقامی خونین و مرگبار از مردم ایران گرفت.

۶ماه پس از ساقط کردن پرواز ۷۵۲ که با شلیک موشک‌های پدافند هوایی سپاه آدمکش پاسداران صورت گرفت، نهایتاً در روز ۲۷تیر ۹۹ تحت فشار بین‌المللی رژیم ناچار شد که جعبه سیاه بوئینگ اوکراینی را برای بازخوانی تحویل فرانسه دهد.

جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی از تاریخ ۲۷تیر تا ۳مرداد ۹۹ در آزمایشگاه بررسی سانحه دفتر تحقیقات و تحلیل ایمنی هواپیمای کشوری در فرانسه بازخوانی شد. متعاقباً انجمن خانواده‌های جان‌باختگان هواپیمای اوکراینی با صدور بیانیه‌ای در روز دوشنبه ۳۰تیر خواهان تحقیقات جامع درباره جنایت سرنگونی هواپیما توسط رژیم شدند؛ اما رژیم جنایتکار آخوندی در وحشت از انزجار اجتماعی از این جنایت هولناک با ۲ماه تأخیر بخشی از اطلاعات جعبه سیاه را «گزینشی» و با «کتمان‌کاری» در دوم شهریورماه منتشر کرد.

شلیک دوم؟

تورج زنگنه، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری و معاون وزیر راه رژیم، در گزارشی که نمک پاشیدن بر زخم این جنایت جانکاه بود، در نشستی خبری از بازخوانی جعبه سیاه اعلام کرد: «تا موشک دوم سپاه، متغیرهای پرواز عادی بوده‌اند اما از ثانیه ۱۹ به بعد هیچ اطلاعاتی در جعبه سیاه ثبت نشده است»(خبرگزاری تسنیم رژیم - ۲شهریور ۹۹).

معاون وزیر راه رژیم هم‌چنین گفت: «در داخل کابین پرواز، ۳نفر کرو و یک نفر معلم حضور داشتند که هر ۳متوجه شرایط غیرعادی می‌شوند و تا آخرین لحظات مشغول کنترل و هدایت هواپیما بودند. معلم خلبان بعضی از راهنمایی‌ها را انجام می‌دهد و اعلام می‌کند که هر ۲موتور هواپیما فعال است»... «فاصله انفجار موشک اول با دوم ۲۵ثانیه بوده که هر ۲جعبه سیاه در زمان انفجار موشک دوم از کار افتاده بودند و ضبط مکالمات امکانپذیر نبوده است!»(ایران پرس‌ ـ رژیم ۲شهریور ۹۹).

طبق گزارش سازمان هواپیمایی رژیم از اطلاعات جعبه سیاه مشخص شد که هواپیما پس از شلیک اول سالم بوده و قصد فرود داشته است. لذا شلیک دوم با فاصله زمانی حداقل ۲۵ثانیه با فرمان شلیک می‌شود. «سرنشینان هواپیما در انفجار موشک اول در سلامت بودند و کروی پرواز کوشیده‌اند تا هواپیما را به فرودگاه برگردانند»(دویچه‌وله ـ ۲ شهریور ۹۹).

یوهنیی ینین، معاون وزیر خارجه اوکراین، جمعه سوم مرداد در یک پیام توئیتری نوشت: «جعبه سیاه هواپیما با موفقیت رمزگشایی شد، متن پیاده شده محتوای جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی که روز ۸ژانویه توسط موشک سپاه پاسداران ایران سرنگون شد دخالت غیرقانونی در پرواز هواپیما را تأیید کرده است».

خبرگزاری حکومتی ایلنا، در حساب کاربری خود در توئیتر از عدم تمایل کمیسیون امنیت مجلس ارتجاع برای پیگیری پرونده این هواپیما نوشت: «یکی از اعضای کمیسیون امنیت مجلس رژیم در پاسخ به سمیرا عالم‌پناه، خبرنگار پارلمانی گفته است: «حالا اتفاقی است که افتاده، الآن دنبال چی هستی؟ و سپس تماس را نیمه‌کاره قطع کرده است»(سایت دویچه‌وله ـ ۳شهریور ۹۹).

اینفوگرافی آدمکشی هوایی خامنه_ای ۱۸ دیماه ۹۸

اینفوگرافی آدمکشی هوایی خامنه_ای ۱۸ دیماه ۹۸

موشک دوم را چرا زدی؟

انتشار قطره چکانی اطلاعات مرتبط با فاجعه کشتار ۱۷۶نفر واکنش‌های فراوانی را در فضای مجازی برانگیخته است.

سایت دویچه‌وله در واکنش به ۸ماه پنهان‌کاری رژیم گزارش کرد: «گزارش سازمان هواپیمایی رژیم در بازخوانی جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی بازتاب گسترده‌ای در فضای مجازی داشت و خشم بسیاری را برانگیخت. سرنشینان هواپیما دست‌کم تا ۱۹ثانیه پس از موشک نخست زنده بوده‌اند[هشتگ «دومی را چرا زدی» ترند نخست توئیتر بعد از اعلام گزارش جعبه سیاه هواپیمای اوکرائینی] قرار گرفت(دویچه‌وله - ۳شهریور ۹۹).

به این صورت هواپیمای مسافربری اوکراینی که سرعت و ارتفاع آن در رادارهای پرواز تفاوت روشنی با موشک کروز داشت، دست‌کم دو بار هدف پدافند هوایی سپاه پاسداران قرار گرفت.

سؤال خانواده‌ها و عموم مردم ایران از خامنه‌ای و پاسداران جنایتکار این است که:

علت شلیک موشک دوم ۲۵ثانیه پس از موشک نخست روشن نیست. آیا این امکان وجود داشت که خلبانان هواپیمای اوکراینی که مسیر هواپیما را به سوی فرودگاه تغییر داده بود، موفق به فرود شوند؟

مسافران هواپیما که جعبه سیاه آن تا ۱۹ثانیه پس از انفجار موشک اول سالم و فعال بوده، تا چند ثانیه دیگر زنده بودند؟

چرا آسمان ایران در شبی که به‌گفته خودتان احتمال حمله آمریکا را می‌دادید، ممنوع پرواز اعلام نشده؟

چرا هنوز هیچ‌یک از مسئولان پدافند موشکی و مقامات ارشد سپاه پاسداران زیر سؤال نرفته و پاسخگوی کسی نبوده‌اند؟ اما برعکس چند نفر از شهروندان و دانشجویان و خانواده‌های معترض به سرنگونی هواپیما، به زندان محکوم شده‌اند و در کمال بی‌شرمی امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده هوافضای سپاه، در این میان مورد تمجید و قدردانی قرار گرفته است.

اعتراض خانواده قربانیان به ادامه پنهان‌کاری رژیم

این روزها شاهد موجی از انزجار اجتماعی در رسانه‌ها و فضای مجازی هستیم. دویچه‌وله به‌نقل از سخنگوی خانواده جان‌باختگان اعلام کرد که خانواده قربانیان گزارش رژیم را «نمایش مضحک، پنهان‌کاری و دروغگویی دوباره» خوانده و گفتند: «خلبانان بین ۲شلیک زنده بوده‌اند. پس می‌خواستند برگردند به فرودگاه که دوباره به آنها شلیک کرده‌اند. جنایتکاران رذل! با زبان خوش کل گزارش را منتشر کنید»(دویچه‌وله - ۲شهریور ۹۹).

یک سخنگوی انجمن خانواده بازماندگان پرواز «تأکید مکرر سازمان هواپیمایی کشوری به پرهیز از استفاده سیاسی از گزارش را تهدید کشورهای دیگر و خانواده‌های قربانیان» دانسته و می‌نویسد: «راه ایمنی آسمانهای دنیا از تنبیه کسانی می‌گذرد که به مسافران بی‌گناه شلیک می‌کنند و ماهها بازماندگان آنها را با روایتهای نادرست و تخیلی شکنجه می‌دهند. نگذارید هفته‌ها و ماهها تبدیل به سالها بشوند»(همان منبع).

العربیه انگلیسی به‌نقل از یک فعال حقوق‌بشر ایرانی و کانادایی می‌گوید، گزارش محتوای جعبه‌های سیاه هواپیمای اوکراینی "انتخابی" بوده و "کامل نیست" و افزود، "این چیزی نیست که خانواده‌ها انتظار داشتند"(توئیتر ـ ۲۴اوت ۲۰۲۰).

واکنش‌ها به کتمان حقایق

با این‌که نمایندگان کشورهایی که شهروندان آنها در حادثه سرنگون ساختن هواپیما جان خود را از دست داده‌اند از رژیم خواسته بودند که با شفافیت اطلاعات جعبه سیاه را گزارش کند، اما تورج دهقانی زنگنه، رئیس سازمان هواپیمایی، تهدید کرد: «هر نوع استفاده سیاسی از این فرایند ضمن این‌که در تعارض با اهداف مورد نظر و مورد تصریح ایکائو است روند رسیدگی به سانحه را نیز تحت‌الشعاع قرار خواهد داد».

رادیو فرانسه به‌نقل از فرانسوا فیلیپ شامپانی، وزیر امور خارجه کانادا، گزارش کرد که «فیلیپ شامپانی با انتشار یک توئیت از ایران خواست نتایج کامل به‌دست آمده از استخراج جعبه‌های سیاه هواپیما را منتشر کند. ایران از انتشار نتایج به‌دست آمده از خوانش جعبه‌ها در فرانسه خودداری می‌کند و از کشورهای دیگری که این نتایج را در اختیار دارند خواسته است از منتشر کردن آنها پرهیز کنند!»(سایت رادیو فرانسه فارسی - ۱۱مرداد ۹۹)

وزیر حمل و نقل و وزیر امور خارجه [کانادا] ضمن انتشار بیانیه‌ای گفت: «گزارش اولیه صرفاً اطلاعات محدود و گزینشی در رابطه با این واقعه تراژیک ارائه می‌دهد. این گزارش فقط به آنچه بعد از این‌که اولین موشک اصابت کرد، اشاره می‌کند و به وقایع اصابت دومین موشک اشاره نمی‌کند و فقط اطلاعاتی که ما پیشاپیش می‌دانستیم را تأیید می‌کند.

ما انتظار داریم که جمهوری اسلامی ایران به سؤالات مهم که چرا اصلاً موشکها شلیک شد و چرا حریم هوایی باز نگه داشته شد، پاسخی ارائه دهد. اینها سؤالاتی هستند که مردم کانادا و خانواده‌های قربانیان بی‌گناه به پاسخ آنها نیاز دارند. کانادا از ایران می‌خواهد یک تحقیقات کامل و شفاف طبق استانداردهای سازمان بین‌المللی هوانوردی غیرنظامی ICAO انجام دهد»(سایت دولت کانادا، اوتاوا ـ ۲۳اوت ۲۰۲۰).

رویترز ۲۴اوت ۲۰۲۰ نوشت: «کانادا برای پاسخ بیشتر در مورد سقوط یک هواپیمای مسافربری اوکراینی در ماه ژانویه، ایران را تحت فشار قرار می‌دهد».

کرنولوژی دروغ در پوشاندن جنایت

با توجه به‌ وجود جعبه سیاه از صبح ۱۸دیماه ۹۸ تقلای مذبوحانه در پوشاندن چهره سپاه پاسداران جنایتکار در شلیک موشک به هواپیما با ۱۷۶کشته با دروغگویی وقاحت‌بار از طرف فرماندهان جانی سپاه تا سایر جیره‌خواران ولایت آغاز شد.

پاسدار حاجی‌زاده طی گزارشی از سرنگون کردن هواپیمای اوکراینی گفته بود: «صبح چهارشنبه از حادثه مطلع شدم و حدسم این بود که هواپیمای خودی را زدیم... ستاد کل نیروهای مسلح درباره این حادثه، قرنطینه کرده بود»(انتخاب - ۲۱دی ۹۸).

عامل سقوط اشکال فنی هواپیما

به سبک خمینی ملعون که خودشان، خودشان را شکنجه می‌کنند و به‌سبک خامنه‌ای که رحمانی فضلی در کشتار شهدای قیام آبان ۹۸ شیادانه مدعی شد که مردم خودشان، همدیگر را کشتند، سخنگوی اورژانس رژیم هم گفت: «این هواپیمای مسافربری بویینگ ۷۳۷ متعلق به خطوط هوایی اوکراین پس از پرواز از فرودگاه خمینی دچار نقص فنی شد و سقوط کرد»(ایلنا - ۱۸دی ۹۸).

مرتضی سلیمی: «...با توجه به گزارش شاهدان محلی و ارزیابی‌های انجام شده در محل حادثه، هواپیما در آسمان دچار حریق شده است»(خبرگزاری ایلنا - ۱۸دی ۹۸)

مشرق نیوز، ۱۸دی ۹۸: «علت سقوط هواپیما به نوع و مدل آن برمی‌گردد که باعث سقوط‌های پی‌درپی شده است».

روزنامه حکومتی آفتاب سیاسی ۲۱دی ۹۸: «آمریکایی‌ها و بویینگ در چند ماه اخیر زیان هنگفتی دیده‌اند به همین دلیل این شایعات را مطرح می‌کنند».

پنهان کردن شلیک موشک سپاه

علی عابدزاده، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری: «سقوط هواپیمای اوکراینی ربطی به سامانه پدافندی کشور ندارد و امکان انفجار هواپیما بر اثر شلیک موشک از نظر فنی وجود ندارد»(تلویزیون شبکه ۱ - ۱۹دی ۹۸).

حسین رضایی‌فر، مدیرکل دفتر بررسی سوانح هوایی سازمان هواپیمایی کشوری: «مستندات ما برخورد موشک به هواپیما را ثابت نمی‌کند»(مشرق نیوز - ۲۰دی ۹۸).

روزنامه حکومتی سلام نو ۱۹دی ۹۸: «معاون وزیر راه و شهرسازی: «ادعای شلیک موشک منطقی نیست و باید در فضای کارشناسی صورت بگیرد».

در بردن سردمداران جنایت

خبرگزاری فارس برای در بردن شخص خامنه‌ای خونخوار به‌عنوان فرمانده کل نیروهای مسلح رژیم اعلام کرد: «خامنه‌ای پس از ۴۸ساعت از خطای فاجعه‌بار صورت‌گرفته مطلع شده است»(خبرگزاری فارس - ۲۱دی ۹۸).

روحانی: «ساعاتی قبل از نتیجه تحقیقاتی مربوط به سانحه سقوط هواپیمای مسافربری اوکراینی(یعنی روز ۲۱دی) مطلع شدم»(خبرگزاری تسنیم رژیم - ۲۱دی ۹۹).

مقاومت در برابر تحویل جعبه سیاه

عدم ارسال جعبه سیاه به خارج از ایران بیانگر بزرگی ابعاد دخالت رژیم در سقوط هواپیما را نشان می‌دهد.

حسن رضایی‌فر، مدیرکل دفتر سوانح سازمان هواپیمایی رژیم، ۲۱دیماه به دروغ گفت: «همه امکانات خود را برای ارزیابی جعبه سیاه به‌کار بردیم، اما از آنجایی که هواپیمای سانحه‌دیده ایران تکنولوژی دانلود اطلاعات جعبه سیاه این هواپیما را ندارد و ممکن است با شروع بازسازی جعبه سیاه به آن لطمه زده شود، هنوز تصمیمی به ارسال آن به کشور دوم نداریم»(خبرگزاری ایرنا - ۲۸دی ۹۹).

امیر حاتمی، وزیر دفاع رژیم آخوندی: «جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی به‌طور قابل‌توجهی صدمه دیده است. جعبه سیاه توسط صنایع دفاع در حال بازسازی است تا سپس خوانده شود»(ایرنا - ۳۰بهمن ۹۹).

دویچه‌وله ۲۹دی ۹۹ گزارش کرد: «با وجود این‌که ایران توانایی بازگشودن جعبه سیاه هواپیمای سرنگون شده اوکراینی را ندارد، باز هم حاضر نیست این جعبه را به کشور دیگری تحویل دهد».

«کانادا از ایران می‌خواهد جعبه‌های سیاه هواپیمای سرنگون شده را به فرانسه بفرستد»(خبرگزاری فرانسه - ۱۶بهمن ۹۸).

معاون وزیر امور خارجه اوکراین: «جعبه‌های سیاه پرواز سانحه هواپیمایی اوکراین هنوز به فرانسه ارسال نشده‌اند»(خبرگزاری ایلنا رژیم - ۱۶تیر ۹۹).

جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی به پاریس منتقل شد(سایت عصر ایران - ۲۸تیر ۹۹).

کوبیدن سر اژدهای جنایت‌آفرین

این است روایتی از ۴۲سال شرارت یک نظام سیاسی تبهکار.

جنایت سپاه پاسداران حکومت آخوندی را که بی‌رحمانه کودکان بی‌گناه را همراه خانواده‌هاشان در آتش سوختند نه می‌بخشیم و نه فراموش می‌کنیم. سپاه جهل و جنایت بایستی منحل شود.

خانم مریم رجوی ضرورت محاکمه خامنه‌ای و روحانی و سرکردگان سپاه در دادگاه بین‌المللی را خاطرنشان نمود و گفت:

«تصور کنید در آن ۱۹ثانیه بر هموطنانمان و مسافران بیگناه هواپیمای اوکراینی چه گذشته است. بار دیگر ضرورت محاکمه خامنه‌ای و روحانی و سرکردگان سپاه در دادگاه بین‌المللی را خاطرنشان می‌کنم. سپاه پاسدران ولایت فقیه دشمن مردم ایران است. انحلال سپاه پاسداران یک خواسته ملی و میهنی است».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/7a4b9060-7ceb-4e58-af6d-0a843d447a59"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات