728 x 90

روحانی و گشایشی که منجر به‌مات شدنش شد

کیش و مات روحانی
کیش و مات روحانی

یکی از ابتدایی‌ترین فنون شطرنج نحوه آغاز بازی است. این‌که در ابتدا با چه مهره‌هایی به گسترش اولیه نیروها و وارد کردن آنها به صحنه، بپردازید، گشایش می‌گویند. مهم‌ترین مسأله در گشایش عبارت است از بسیج قوا و کنترل یا تسخیر خانه‌ها و خطوط مهم توسط نیروها. وقتی شطرنج باز گشایش غلطی انجام می‌دهد می‌توان گفت مقدمات مات شدنش را آماده کرده است.

آخوند روحانی در طرح «گشایش اقتصادی» چنان مهره‌ها و شیوه حرکت خود را غلط و ناپخته انجام داد که عموم کارشناسان به کنار، حتی مردم غیرمتخصص در حوزه اقتصاد و شطرنج هم، بازی او را جدی نگرفتند و پیش‌بینی شکست آن را گوشزد کردند.

«گشایش اقتصادی» یا نفت خام فروشی به مردم؟

آخوندحسن روحانی در جلسه شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا در ۲۰مرداد امسال پس از مرور شرایط وخیم اقتصادی، طرح «گشایش اقتصادی» را اعلام کرد. پس از آن کاشف به‌عمل آمد که این طرحی چیزی جز پیش فروش نفت خام به مردم آن هم در آینده‌های دور نیست؛ و هدف اصلی جبران کسری بودجه و تأمین سایر کسریهای دیگر رژیم آخوندی و آن هم از جیب مردم است که به شکل خالی کردن نقدینگی‌های موجود در جیب و حساب‌های بانکی مردم و یا دسترسی به دلارها و طلاهای نهفته در گوشه و کنار خانه‌های ثروتمندان صورت می‌گیرد. مضحک آن که هنوز پای روسا به دفاترشان نرسیده بود که اعلام مخالفت‌شان به اقصی نقاط عالم رسید و معلوم نشد در شورای اقتصادی سران سه قوه روی چه موضوع توافق کرده بودند؟!

ابوترابی عضو مجلس یازدهم از مخالفت رئیس مجلس و رئیس قوه قضاییه درباره تصمیم دولت برای پیش فروش نفت خبر داده بود. بنابراین طرح همان ابتدا گورزاد شد.

طراح اولیه از کدام باند بود؟

کنکاش و گمانه زنی برای پیدا کردن صاحب این ایده در ابتدا متوجه باند کارگزاران بود. از قرار معلوم حسین مرعشی از این باند، پیشنهاد دهنده اولیه است. مرعشی در دیدار با روحانی گفته بود:

«برآورد این است که چیزی حدود ۳۰میلیارد دلار، اسکناس دلار و یورو و سکه در دست مردم است و حالا اگر دولت می‌توانست نفت خود را بفروشد رقمی نزدیک به ۲۰ تا ۲۵دلار در هر بشکه بود حالا چه اشکالی دارد که وزارت نفت، پیت‌های نفت را با سکه یا دلار و یورو به مردم خودمان با تحویل سه سال دیگر بفروشد؟» (تجارت‌نیوز - ۱۷شهریور۱۳۹۹)

اما گشایش اقتصادی روحانی، با آنچه که مرعشی از آن سخن گفت، فاصله زیادی دارد. آنچه که دولت در نظر داشت، پیش فروش نفت در ازای ریال و جمع‌آوری نقدینگی و قرار دادن آن در مسیر رفع کمبود بسیار سنگین بودجه بود.

پس از مدتی نام محمد نهاوندیان معاون اقتصادی آخوند روحانی به‌عنوان پیشنهاد دهندهٔ این طرح روحانی مطرح شد. اخبار پشت‌پرده از او هم گذشت و حالا نام محمد فروزنده وزیر دفاع در دولت رفسنجانی و ۱۵سال رئیس بنیاد مستضعفان به میان آمده است. وی «پیشنهاد را به بیژن زنگنه وزیر نفت می‌دهد و از طریق وزیر نفت طرح را پیش می‌برد. عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی نیز با توجه به وضعیت نقدینگی و کسری بودجه دولت، از این طرح حمایت سفت و سختی می‌کند» (همان منبع).

آنهایی که طرح‌های رژیم آخوندی برای سرکیسه کردن مردم و فروش ثروت و داراییهای خودشان به خودشان را پیگیری کرده‌اند می‌دانند در اوضاع خراب سال۱۳۹۱ در زمان احمدی‌نژاد هم طرح فروش اوراق سلف نفتی مطرح شده بود اما آن‌قدر نسنجیده و بی‌اساس بود که هیچ‌کس دنبال آن را نگرفت.

طرح «گشایش اقتصادی» از دور خارج شد

پروژه فروش اوراق سلف نفتی در حالی به‌عنوان گشایش اقتصادی نامگذاری شده که جز یک طرح بی‌اساس برای تلکه کردن مردم نیست. پس از یک‌ماه هورا کشیدن معدود طرفداران آخوند روحانی و دولت فشل او بابت «طرح گشایش اقتصادی» کذایی جهانگیری معاون آخوند روحانی اعلام کرد طرح انتشار اوراق نفتی که می‌توانست مبلغی بالغ بر ۱۴۰هزار میلیارد تومان برای دولت مستأصل تأمین کند، منتفی شد و این پرده از نمایش به پایان رسید. وی دلیل از دور خارج شدن طرح را برخی ناهماهنگیها عنوان کرد که باعث از دستور خارج شدن آن گردید! البته اظهار امیدواری کرده است که نظیر چنین طرح‌هایی برای بودجه سال آینده در نظر گرفته خواهد شد!

بایگانی شدن گشایش خیالی

نظام ولایت فقیه به استناد کارشناسان مورد قبولش با چندین ابر چالش و بحرانهای تو در تو مواجه است که کمترینش تورم افسار گسیخته و خالی شدن سفره مردم حتی از نان و قوت لایموت است. حال در چنین وضعیتی معلوم است که گشایش اقتصادی به طنز و شوخی تلخ بیشتر شبیه است تا یک موضوع جدی، و به همین خاطر هم‌چنین پروژه‌هایی به بایگانی طرح‌های خیالی فرستاده می‌شود. این اتفاقی نیست که هر طرحی در رژیم آخوندی یک سرش به چاه نفت و گاز وصل است آن هم چاه‌هایی که سرنوشت نامعلومی پیدا کرده‌اند. با این حال هر باند و جناح ذینفعی از این خوان یغما، طرح‌ها و نقشه‌هایی در سر دارد. نقشه‌هایی که در صورت اجرای بخشی از آنها همین می‌شود که در این چهل ساله اتفاق افتاده است. از جمله هدر رفتن میلیاردها دلار ثروت مردم، فقر و فلاکت توده‌های میلیونی، کشتار مردم منطقه و سرکوب خونین و بی‌وقفه جوانان این مرز و بوم.

آنچه که این رژیم قرون‌وسطایی از فهم آن عاجز است نه اجرای این طرح و آن طرح گشایش و جهش و نرمش و چرخش است بلکه پیمودن مسیری خلاف حرکت عمومی تکامل و پیشرفت تجربه شده بشر است؛ که سال‌ها آن را با آزمایش و خطا کشف کرده و به کار بسته است. کشتن و به زنجیر کردن جوانان این میهن و تاراج اندوخته‌های یک تمدن کهن، کاری بود که شاهان و سلاطین تاج و تخت باخته پیش از سرنگون شدن پی می‌گرفتند، که نتیجه‌اش را دیدند. اکنون شیخ در مداری بسا جنایتکارانه‌تر نیز همان رویه را پی‌می‌گیرد که نتیجه‌اش هم بسا عبرت آموزتر است.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/3095599a-be47-490f-96c2-74de3a2b6314"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات