728 x 90

گذری بر یادنامه شهیدان فروغ جاویدان

عملیات فروغ جاویدان
عملیات فروغ جاویدان
درمرداد ماه سال ۷۷ دو اثر جامع درباره عملیات فروغ جاویدان توسط انتشارات سازمان مجاهدین خلق ایران منتشر گردید.
عنوان کتاب اول «دهمین سالگرد فروغ جاویدان» و عنوان کتاب دوم «یادنامه شهیدان فروغ جاویدان» است.

در اولین صفحه از کتاب دهمین سالگرد فروغ جاویدان بخشی از سخنان رهبر مقاومت برادر مجاهد مسعود در اول مرداد 67 در قرارگاه اشرف در گردهمایی بزرگ رزمندگان برای توجیه و تصمیم‌گیری نهایی عملیات فروغ جاویدان درج شده.
در فهرست کتاب اول این عناوین مشاهده می‌شوندـ
-بخش اول بخشهایی از گزارش نهایی ستاد فرماندهی ارتش آزادیبخش درباره عملیات بزرگ فروغ جاویدان
-بخش دوم، فروغ جاویدان از زبان دشمن
این بخش از جمله شامل گزارش ویژه و خیلی محرمانه فرماندهی کمیته‌های رژیم درباره عملیات فروغ جاویدان است
-بخش سوم، کشته و زخمی شدن 55هزار تن از مزدوران، یک ضربه استراتژیک و جبران‌ناپذیر بر دشمن
-عنوان بخش چهارم عبارت است از: «روضه‌های مرصاد، مانورهای وحشت» که به واکنشهای و مانورهای رژیم پس از عملیات فروغ جاویدان می‌پردازد.
-در بخش پنجم و ششم کتاب، گزارشاتی از استقبال شورانگیز مردمی از ارتش آزادی و حمایت مردم ازعملیات فروغ جاویدان در سراسر ایران درج شده است.
- عنوان بخش هفتم کتاب عبارت است از: زنان مجاهد در صحنه عملیات فروغ جاویدان. که در چهار فصل به کنار زدن موانع ارتجاعی از سر راه زنان، خاطره‌های نبرد، و رزم حماسی زنان، می‌پردازد.
-بخش هشتم، خواننده نمونه‌هایی از بازتاب عملیات فروغ جاویدان در رسانه‌های جهان را می‌خواند.
-نهمین بخش به موضوع قتل‌عام زندانیان سیاسی در زندانهای رژیم خمینی اختصاص دارد که در چهار فصل گزارشهایی از قتل‌عام زندانیان سیاسی اززبان شاهدان، کارزار مقاومت ایران برای توقف قتل‌عامها و محکومیت رژیم خمینی و اعتراف سردمداران رژیم به قتل‌عام وحشیانه زندانیان سیاسی، و نامه‌های اعتراضی منتظری، اسناد رسوایی جنایت ننگین خمینی، در این بخش درج شده.
-بخش دهم کتاب دهمین سالگرد فروغ جاویدان با عنوان «فوران دنائت ضدانقلابی در سرفصل فروغ جاویدان به وحشت مشترک و همنوایی‌های ضدانقلابی ضدانقلاب غالب و مغلوب و همسویی جنایتکارانه پس‌مانده‌های ساواک شاه با دژخیمان خمینی اختصاص داره.
-دربخش یازدهم منتخبی از مقاله‌ها و اظهارنظرهای منتشر شده پیرامون فروغ جاویدان گردآوری شده.
-آخرین بخش کتاب دهمین سالگرد فروغ جاویدان با عنوان آنها که مشعلهای فروغ را برافروختند، گزیده‌هایی از سخنان رهبری مقاومت درباره این عملیات کبیر را دربرگرفته است.‌

کتاب اول فروغ جاویدان به شرح گزارش عملیات فروغ جاویدان و علل آن و تاثیرات سیاسی آن مربوط می‌شد. و هر هموطنی با مطالعه این کتاب به نقش عظیم این عملیات در برهم زدن توطئه‌های ارتجاعی و استعماری که برای نابودی مقاومت مردم ایران طرحریزی شده بود پی می‌برد.

اما کتاب دوم فروغ جاویدان با عنوان «یادنامه شهیدان فروغ جاویدان» گنجینه‌ای است بسیار نفیس، در بیش از 1350صفحه شامل یادنامه‌های یکهزار و سیصد‌ و چهار تن از قهرمانان شهید در عملیات کبیر فروغ جاویدان. رشیدترین، آگاه‌ترین و پاکبازترین فرزندان مردم ایران، قهرمانانی که با رزم و فداکاری و نثار خون پاکشان جنبش مقاومت مردمی را در یکی از حساسترین سرفصلها، در برابر انواع توطئه‌ها تضمین و بیمه کردند.
در این کتاب، یادنامه شهدا به ترتیب اسامی آنها بر اساس حروف الفبا تنظیم شده هــر صفحه به یک شهید گرانقدر عملیات کبیر فروغ جاویدان اختصاص یافته است. در هر صفحه، نام و عکس و مشخصات یکی از این شهدای قهرمان را با شرح کوتاهی زندگینامه آن شهید، به همراه گزیده‌ای از نامه‌ها و وصیتنامه‌ ، و خاطراتی از شهید مشاهده می‌کنیم. در برخی از صفحات همچنین خاطراتی از شهیدان و یا شرح حماسه‌هایی که این شهیدان در صحنه‌های نبرد آفریدند دیده می‌شود.

در بخشی از مقدمه کتاب درباره جایگاه شهیدان فروغ جاویدان چنین می‌خوانیم:
«بدون شک، تمامی انسانهایی که در طول تاریخ و در نبرد مستمر فرزند انسان علیه ستم و استثمار و برای آزادی و برابری جان باخته‌اند، کمال انسانیت را به‌نمایش گذاشته‌اند، چرا که نقد جان را در مسیر رسالتی شکوهمند و در راه سعادت همنوعانشان در طبق اخلاص نهاده‌اند. اما شهیدان فروغ جاویدان، به‌راستی شاهدان شهیدانند و منزلت و جایگاه ویژه‌یی در تاریخ مبارزات رهائیبخش مردم ایران دارند. اگر عملیات فروغ جاویدان، فراتر از ضربه‌های جبران‌ناپذیر نظامی بر نیروهای ارتجاع، یک رشته مسائل سیاسی و استراتژیکی را در آن سرفصل خطیر حل کرد، و اگر تصمیم‌گیری در مورد عملیات فروغ جاویدان دارای اهمیتی فوق‌العاده بود؛ هر‌ کس که برگهای خونین این مجموعه را ورق بزند، تصدیق خواهد کرد که حماسه فداکاری و پاکبازی رزمندگانش هم، یکی از درخشانترین حماسه‌های مقاومت در تاریخ ایران است».
در ورق زدن برگهای یادنامه شهیدان و با تأمل در کلام و زندگی و فدای جاودانه‌ فروغها، آنچه چشمگیر و برجسته است، راه و آرمان و خلق و میهن محبوبی است که این شهیدان در مسیرش هستی خود را نثار کردند و این همان چیزی است که این کتاب را به گلستانی عطرآگین تبدیل کرده است که رایحه فرا رسیدن محتوم فردای آزاد ایران را به مشام می‌رساند.

 
 
 
«‌من آتشم، فرزند بمب و انفجار، من خشمم، فرزند انتقام، من جرقه‌ام فرزند باروت، من مجاهدم، فرزند خلق قهرمان ایران که در ۳۰خرداد۶۰ متولد شدم، شماره شناسنامه‌ام بی‌نهایت، صادره از میدانهای رزم و نبرد بی‌امان علیه دجال زمان است. آری من یک مجاهدم، فرزند مسعود و مریم…» (مجاهد قهرمان جاودانه‌فروغ آزادی، حسینعلی نصرآزادانی از اصفهان)
 
 
 
 
* * *

 
 
 
 

«برای ما وداع از دوستان و یاران پایان هیچ چیز نیست، از آنجا که هر جدایی ما آغاز فصل جدیدی است در زندگی مبارزاتیمان، دیگر حتی مرگ هم کوچکتر از پایان است…» (مجاهد قهرمان جاودانه‌فروغ آزادی، محمود علیزاده از بندر ماهشهر)
 
 
 
 
 
* * *
 
 



 
 
 
«با فدا شدن من نسل نوین آزاد از قید استثمار خواهند شد…» (مجاهد قهرمان جاودانه‌فروغ آزادی عفت مکانیک از همدان)
 
 
 
 
 
 
 
 
 
* * *

 
 
 
 
 
 
 


«خوشا به سعادتم که بتوانم قطره کوچکی از باران بهاری باشم که با نثار خویش هر‌چه زودتر شکوفه‌های گلستان انقلاب را بارور سازم، من آن‌وقت است که به زندگی واقعی خود می‌رسم؛ زندگی در قلب شما و در قلب تمامی ملت از بندرسته وطنم…» (مجاهد قهرمان جاودانه‌فروغ آزادی علیرضا محسنی از مشهد)
 
 
 
 
 
 
* * *



 
 
 
«در آن روز خنده بر لبهای دختران قالیباف خواهد شکفت، خستگی از بازوان برومند کارگران رخت برخواهد بست و گل‌زخمهای پاهای برهنه دهقانان محو خواهد گردید. در آن‌روز، روز فتح و شادمانی مردم، ما نیز به جشن گل و بوسه خواهیم شتافت. مرگ بر خمینی ـ‌ درود بر رجوی (مسعود و مریم) سلام بر خلق ـ‌ سلام بر آزادی» (مجاهد قهرمان جاودانه‌فروغ آزادی فرامرز پول‌تنگری از دزفول)
 
 
 
* * *

 
 
 
 

«‌انبوه گلوله‌ها را گلدسته صلح و آزادی کنیم و به خلقمان هدیه کنیم تا سرزمینمان را گلباران کنیم و صلح و آزادی را به وطنمان بازگردانیم…» (مجاهد قهرمان جاودانه‌فروغ آزادی سهیلا علوی از تهران)
 
 
 
* * *

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

«‌صلح و آزادی با خون رشیدترین و پاکترین فرزندان خلق فراخواهد رسید و من به آن ایمان دارم و آن را با تک‌تک سلولهایم احساس می‌کنم…» (مجاهد قهرمان جاودانه‌فروغ آزادی زیبا وفائیان از تهران)
 
 
 
 
 
 
 
* * *



 
 
 
 
 
«… من چیزی به‌جز آنچه که مسعود می‌گوید، برای گفتن ندارم. او بود که راه را به ما نشان داد، دستمان را گرفت و از تمامی پیچ و خمها گذراند، اوست که شهیدانمان با نامش بر چوبه‌های دار بوسه زدند. و هم‌اوست که اسیرانمان با نامش در مقابل مخوفترین شکنجه‌ها در سیاهچالها و در روی اجاقهای آتش مقاومت می‌کنند و به روی آن پیرکفتار خون‌آشام و تمامی جلادانش تف می‌کنند.
مسعود! در فردا، در آن روز «آ»، که تمامی مردممان خنده به لب و با چهره‌های شاد و گلگون تو را در میان می‌گیرند، پیام ما را نیز به آنها برسان و به آنها بگو که بر سر ما چه آمد، بر سر خانواده مجاهدین چه آمد…»
(مجاهد قهرمان جاودانه‌فروغ آزادی، ایوب محمدی از تبریز)
 
 
 
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/96303a4d-9a62-4a21-9746-e8c2ecd10d44"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات