728 x 90

گفته‌ها و ناگفته‌ها از میان روزنامه‌های حکومتی روز ۷دی ۹۵

نگاهی به روزنامه های حکومتی
نگاهی به روزنامه های حکومتی
مضمون مشترک در مطالب روزنامه‌های حکومتی در روز سه‌شنبه 7دیماه 95، جنگ انتخابات و کابوس قیام مردمی است:

اعتماد: بررسی استعفای آقای دبیرکل – منتجب نیا: احدی از اعضای حزب با استعفای دبیرکل موافق نیست

کارون: استراتژی تخریب روحانی برای انتخابات 96

حمایت: آملی لاریجانی: بعد هم تحریک کنند عده‌یی را به خیابان بکشند، بعد هم شعارهایی که خطوط قرمز نظام را زیر پا می‌گذارد، اینها را مطرح کنند و بعد هم به ساحت اهل بیت برسند، واقعاً مسیر عجیبی را داشتند طی می‌کردند. هنوز هم عده‌یی به خودشان نیامده‌اند حتی طلبکار از نظام هم شده‌اند، این چیز عجیبی است واقعا، به همین دلیل است که پرونده فتنه باید باز باشد، و این پرونده باید رسیدگی بشود، فتنه‌های آینده البته پیچیده‌تر از این فتنه خواهد بود. ما مطمئنیم دشمنان جمهوری اسلامی آرام ننشسته‌اند، آنها دائماً ما را رصد می‌کنند

کیهان: نعمت‌زاده وزیر صنعت و معدن اخیراً درباره حقوق‌های نجومی گفته است؛ «در این زمینه ما هیچ موردی را خلاف مقررات نیافتیم. به‌ خاطر این افراد کل کشور را به هم ریخته‌ایم و از صبح تا شب به‌دنبال خلافکارانیم که پس بدهند فقط به‌خاطر این‌که 2 میلیارد تومان را پس بدهند، آیا کشور گیر این 2‌میلیارد تومان است؟ سؤال کلیدی و بنیادین آن است که چرا این موضوع مهم است و به فرموده رهبر معظم نباید به‌سادگی از کنار آن عبور کرد. به راستی دلیل حساسیت فوق‌العاده ایشان نسبت به این قضیه چیست
پاسخ در سطح کلان و یک کلمه به موضوع «عدالت» بازمی‌گردد. و خدشه به آن چه اثرات و عواقبی را به‌دنبال دارد؟

کیهان: سعید لیلاز در گفتگو با اعتماد گفت: از به خشونت رسیدن مطالبات سیاسی و اجتماعی ما آسیب بیشتری می‌خوریم. در منافع ملی حفظ صلح و ثبات، مهم است.
در جریان ناآرامی‌های 88 به این نتیجه رسیدیم که حفظ این ظرف مهم‌تر از این است که به اهداف‌مان برسیم یا نرسیم. ولو این‌که در اکثریت باشیم یا اقلیت. بنابراین جنبش مدنی در ایران در سال 88 با شعور مدنی خود را متوقف کرد. چون حفظ ظرف ایران برایش مهم‌تر از این بود که به قدرت برسد. باز هم نمی‌گویم ما آدم‌های باشعورتری هستیم، بلکه به این نتیجه رسیدیم که حفظ ثبات در ایران منفعت بیشتری دارد تا بی‌ثبات کردن ایران. طرف مقابل هم در سال 92 به این تجربه دست یافت. بنابراین ما از دو سر طیف سیاسی در ایران حرکت کردیم و به مرکز رسیدیم. یعنی با هم سازش کردیم و دوطرف به مرکز رسیدند تا تفاهم بر سر انتخاب حسن روحانی حاصل شد. فتنه‌گران و آشوبگران برخلاف ادعای اخیر لیلاز، تا توانستند بر آشوب و بی‌ثباتی در کشور دامن زدند و توصیه دلسوزان ناصح از جمله رهبر معظم انقلاب را نشنیده گرفتند و مرحله به مرحله نقشه کودتای مخملین دشمن را اجرا کردند. بنابراین لاف گذشت کردن و کوتاه آمدن، حرف گزافی بیش نیست.

وطن امروز: تحولات اخیر در ساحت سیاست ایران، اتفاقاتی که این روزها در کشور رخ می‌دهد و شرایطی که به واسطه مجموعه رفتارها و عملکردهای دولت مستقر به وجود آمده است، یک امر را بیش از هر چیز «ضروری» کرده است؛ «تغییر». مسأله فیش‌های نجومی، پرونده 8هزار میلیاردی صندوق فرهنگیان و نیز کم‌کاریهای مفرط در مسأله مسکن‌ مهر و دهها معضل دولت‌ساخته دیگر، نارضایتی‌های اجتماعی و اقتصادی را در بخش‌های مهمی از جامعه همراه با حس نفرت به وجود آورده است.

فساد، فیشهای نجومی، برجام و بحرانهای اقتصادی در عنوانهای روزنامه‌های هر دو باند حاکم به‌مثابه سوخت جنگ باندی بیشتر عنوانهای صفحات اول روزنامه‌ها را به خود اختصاص داده است:

آفتاب یزد: با مصوبه مجلس سامانه ثبت حقوق مقامات راه‌اندازی می‌شود، تصمیم احساسی بهارستان؟

آفتاب یزد: حضور فعالان سیاسی اصول‌گرا در شبکه‌های اجتماعی توئیتر، به‌رغم اعتقاد راسخ به فیلترینگ شدت گرفته است، شما را چه به توئیتر – حداد عادل: فیلترینگ کمک به اعتلای فرهنگ است- خبرگزاری تسنیم – قالیباف: فیلترینگ اینترنت ضرورت است- خبرگزاری مهر

ابرار اقتصادی: با وجود در آمد 800میلیارد دلاری صورت گرفت؛ ۶۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰ تومانی بدهی میراث احمدی‌نژاد برای دولت

ابتکار: ترکان در واکنش به واگذاری غیرقانونی زمینهای کیش: چرا در مقابل فسادهای گذشته سکوت کردید؟

کیهان: عضو کمیسیون اقتصادی مجلس خبر داد: واردات 3میلیارد دلاری قاچاق از مناطق آزاد در برابر صادرات یک میلیارد دلاری

کیهان: عضو کمیسیون اقتصادی مجلس خبر داد: واردات 3میلیارد دلاری قاچاق از مناطق آزاد در برابر صادرات یک میلیارد دلاری

کیهان: رشد قیمت ها سهم مردم از رشد اقتصادی!
کیهان: انتصاب دوباره مدیران نجومی به جای برخورد با تخلفات آنها!

نوآوران: رئیس قوه قضاییه: حقوقهای نجومی را بدون جانبداری رسیدگی می‌کنیم

روزنامه‌های باند هاشمی رفسنجانی در حمایت از دولت حسن روحانی و برجام به باند ولی‌فقیه ارتجاع تهاجم کرده‌اند:

جمهوری اسلامی: آنان که به‌دنبال مقصرند جلوی آینه بایستند مقصر را خواهند یافت که اگر آن روز پای کار بودند اگر خود را از قم و تهران و مشهد آن طرف‌تر می‌رساندند ماجرا جور دیگری رقم می‌خورد. اگر مرد جنگ بودند در عاشورای 8ساله حاضر می‌شدند. حضور هم پیشکش، حداقل با چند سخنرانی به یاری رزمندگان می‌آمدند نه این‌که همه سخنرانی‌های شهادت طلبانه‌شان و تکریم جهادشان تاریخ سال‌های بعد از دفاع مقدس را داشته باشد! صریح عرض کنم؛ کسانی جام‌زهر را به امام نوشاندند که به جبهه نیامدند. از دفاع مقدس حمایت نکردند حالا طلبکار هم شده‌اند

آرمان: کدام کلاه؟ این روزها به‌نقل از آقای ظریف اعلام می‌شود که آمریکایی‌ها سرما کلاه گذاشتند. مشخص نیست پاسخ آقای ظریف به این موضوع چیست؟ اما باید از اصول‌گرایان پرسید که آن کلاه گشادی که آمریکایی‌ها بر سر آقای ظریف گذاشته‌اند را آیا می‌توانند به مردم ایران نشان دهند؟ آن کلاه چه کلاهی است که کسر قابل توجهی از مردم ایران از کارشناسان و دانشجویان تا نخبگان علمی و فرهنگی آن را بر سر خود حس نکردند اما چهار میلیونی که به سعید جلیلی رأی دادند کلاهی که آمریکایی‌ها سر مردم ایران گذاشتند را مشاهده کردند؟

شرق: «بهرام قاسمی» سخنگوی وزارت‌خارجه در ارتباط با حرکت ظهر یکشنبه «کریمی‌قدوسی»، گفت وزارت‌خارجه از اقدام غیراخلاقی، غیرقانونی و غیرشرعی آقای کریمی‌قدوسی و اندک‌شمار دیگر از نمایندگان مجلس در انتشار متن بخشی از اظهارات وزیر امور خارجه در جلسه محرمانه و بسته مورخ ۲۸ آذر ماه با اعضای محترم کمیسیون سیاست خارجی و امنیت ملی که خلاف منافع ملی و امنیت ملی کشور است شدیداً اظهار تأسف می‌کند. عقل سلیمی که ذره‌یی به فکر منافع ملی و نگران افشای اسرار کشور در برابر بیگانگان و به‌خصوص آمریکا باشد، می‌داند که نباید صحبتهای خصوصی وزیر خارجه را که در جمع محدودی از نمایندگان معتمد مجلس بیان شده و برای نمایندگان مردم از بایدها و نبایدهای بیان مواضع و نحوه موضعگیری در کشور صحبت می‌کند، افشا کرد».
«حسن قشقاوی»، معاون پارلمانی وزارت خارجه،
«موضوع کریمی‌قدوسی موضوع بسیار ساده‌ای است و نیاز به پردازش رسانه‌یی ندارد و پاسخ به یک سؤال است که تنها به کریمی‌قدوسی ارتباط ندارد. سؤال این است که از لحاظ قاعده‌ها حفاظتی و اسناد و گفتار، گوینده طبقه‌بندی را تعیین می‌کند یا شنونده؟ وزارت اطلاعات، سپاه و نیروهای نظامی می‌توانند در ‌این‌باره صحبت کنند که باعث حل ماجرا می‌شود».

روزنامه‌های باند علی خامنه‌ای مواضع باند رقیب را به سخره گرفته‌اند:

سیاست روز:

چهارجوابی
فشار از بالا و پایین و چانه‌زنی از چپ و راست
برادر قشقاوی: نمایندگان به ما می‌گویند اخبار روزنامه‌ای نگویید. ما از وزرا می‌خواهیم مطالب غیررسانه‌ای بگویند. ولی اگر مطالب غیررسانه‌ای، رسانه‌یی شود چه ارزشی دارد و ما چرا باید مطالب غیررسانه‌ای را بگوییم.
ما از این انشا نتیجه می‌گیریم که...
الف) دیواری کوتاه‌تر از دیوار رسانه‌ها نیست.
ب) معاون پارلمانی وزارت امور خارجه مواضع شفافی دارد.
ج) یه دل میگه برم برم / یه دلم میگه نرم نرم / طاقت نداره دلم دلم / بی‌تو چه کنم؟
د) این انشا هیچ نتیجه‌یی ندارد و فقط باید درس عبرت بگیریم.

برادر قشقاوی: ما باید کاری کنیم که اسرار نظام حفظ شود. وقتی در هتل مذاکرات در نیویورک زده می‌شود «راهرو امن نیست» یعنی نباید اسرار طبقه‌بندی شده را در آنجا بیان کرد.

ما از این یکی انشا نتیجه می‌گیریم که...
الف) در راهرو نباید دست را در بینی خودمان فرو ببریم.
ب) در راهرو باید از اصوات ناخوشایند و دشمن شادکن پیشگیری کنیم.
ج) در راهرو خودمان را کنترل کنیم پیش خارجی‌ها زشت است.
د) کماکان از این انشا هم نتیجه‌یی نمی‌گیریم.
ایضا معاون وزیر امور خارجه: درباره هر موضوعی و هر بار که دعوت کنند آقای ظریف در مجلس حضور پیدا می‌کند.
به این عمل در دیپلوماسی چه می‌گویند؟
الف) فشار از پایین و چانه‌زنی از بالا
ب) فشار از بالا و چانه‌زنی از پایین
ج) فشار از بالا و پایین و چانه‌زنی از چپ و راست
د) فشار مضاعف از بالا بدون چانه‌زنی

فساد، ناکارآمدی، و بحرانهای اقتصادی مضمون اصلی حملات روزنامه‌های باند ولی‌فقیه ارتجاع به دولت حسن روحانی است، که در خلال آن به گوشه‌هایی از بحرانهای اقتصادی اجتماعی اذعان شده است:

وطن امروز: مسئولان قوه قضاییه اعلام کرده‌اند به‌صورت جدی در حال رسیدگی به پرونده فیش‌های نجومی هستند و تاکنون 20نفر از مدیران ارشد دولتی را احضار کرده‌اند. سخنگوی قوه قضاییه هم تصریح کرده است دولت همکاری لازم را در این راستا انجام نمی‌دهد، البته دولتی‌ها نیز ابایی از اعلان مخالفت با برخورد قضایی با نجومی‌بگیران ندارند و در کنار محمدباقر نوبخت حالا مصطفی پورمحمدی، وزیر دادگستری دولت روحانی نیز با برخورد قضایی با نجومی‌بگیران مخالفت کرده است. با این حال اما رسیدگی به پرونده نجومی‌بگیران در دستگاه قضا در حال انجام است.

کیهان: رشد قیمتها سهم مردم از رشد اقتصادی!
همچون اظهارات سخنگوی دولت که ادعای رشد ۷.۴ درصدی رئیس‌جمهور را رد کرد، بررسی وضعیت معیشت مردم هم نشان می‌دهد آنچه جیب مردم از رشد اقتصادی درک کرده است، رشد در قیمت‌ کالاهای اساسی بوده نه رشد اقتصادی!
بررسی قیمت کالاهای اساسی نشان می‌دهد هر کیلو گوشت طی ماه‌های اخیر بیش از چند هزار تومان افزایش قیمت داشته است، به‌طوری که قیمت گوشت که در انتهای دولت قبل حدود 32هزار تومان بود به نزدیک 40هزار تومان (حدود 40 درصد افزایش) یافت، قیمت مرغ نیز از کیلویی 6700 تومان طی سه سال اخیر، به‌رغم تعیین قیمت رسمی آن از 8هزار تومان فراتر رفت. (حدود 16 درصد افزایش) این در حالی است که برنج هم برای اولین بار به کیلویی 13هزار تومان رسید و حتی رکورد 16هزار تومان را هم ثبت کرد

حذف نیازهای اساسی سهم مردم از رشد اقتصادی
در همین رابطه عضو اتاق بازرگانی تهران گفته است: طبق گزارش بانک مرکزی برخی کالاهای اساسی که مهم‌ترین هزینه خانواده‌های متوسط به پایین است، 48 درصد گران شده است.
یحیی آل‌اسحاق درباره گران شدن کالاهای اساسی بیش از نرخ تورم اعلامی دولت، با اشاره به این‌که طبقات متوسط به پایین جامعه بیش از 50 درصد جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند تأکید می‌کند اینها از نظر درآمد و کیفیت زندگی متوسط به پایین هستند و از آن سو 75 درصد هزینه‌های این خانواده‌ها در پنج مقوله قرار دارد.
به اعتقاد این فعال اقتصادی، این پنج رشته شامل معیشت و خوراک، مسکن، پوشاک، بهداشت و آموزش است و در این میان خوراک و کالاهای اساسی در مهمترین رده اهمیت برای هر خانواده قرار دارد. به اعتقاد اقتصاددانانی هم‌چون حسین راغفر که درباره آثار اجتماعی مشکلات اقتصادی مطالعه کرده‌اند، مسأله اساسی این است که افزایش قیمت غذا در کشور همواره به مراتب بیش از قیمت متوسط نرخ تورم بوده است. یعنی تورم غذا همواره بیشتر از میانگین تورم جامعه بوده است و آثار این اختلاف، در کیفیت غذای خانوارها خود را نشان می‌دهد. در چنین شرایطی، خانوارها غذای پرکالری مانند نان را بیشتر مصرف می‌کنند و کالاهایی را که حاوی ویتامین است کمتر می‌توانند مصرف کنند.
تغییر ترکیب غذایی موجب شکل‌گیری بیماریهایی مانند پوکی استخوان، کوتاهی قد، رشدنیافتگی ذهنی و اشکال مختلف بیماریها در افراد می‌شود.

کیهان: واردات ۳ میلیارد دلاری قاچاق از مناطق آزاد در برابر صادرات یک میلیارد دلاری
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: پارسال 3 میلیارد دلار قاچاق و 3 میلیارد دلار واردات در مقابل یک میلیارد دلار صادرات در مناطق آزاد صورت گرفته یعنی نسبت صادرات به جمع واردات و قاچاق یک ششم بوده است.

جوان: در شرایطی شاهد از دست رفتن بیش از 17درصد از ارزش پول ملی خود در برابر دلار آمریکا هستند که هیچ‌یک از مسئولان دولت یازدهم اعم از رئیس‌جمهور، وزیر اقتصاد، رئیس سازمان برنامه و بودجه، رئیس کل بانک مرکزی و وزیر صنعت به درستی دلیل رشد بهای دلار را بیان نمی‌کنند و جملاتی عنوان می‌کنند که به نوعی بی‌احترامی به مردم جامعه تلقی می‌شود.

وطن امروز: تخلف ۳۹ هزار میلیاردی در درآمد هدفمندی
رئیس کمیسیون تلفیق برنامه ششم خبر داد
رئیس کمیسیون تلفیق برنامه ششم از درآمد ۸۰ هزار میلیارد تومانی دولت از محل هدفمندی یارانه‌ها خبر داد و گفت فقط حدود ۳۵ هزار میلیارد تومان آن به مردم پرداخت می‌شود و ۳۹ هزار میلیارد تومان آن به خزانه بازنمی‌گردد که این خود یک تخلف قانونی است.


آرمان: افسار دلار دست «باد»

ابتکار: افزایش 20 درصدی نرخ دلار طی دو ماه گذشته باز هم شائبه اقدام مشابه دولت در زمینه تأمین کسری بودجه را به وجود آورده است. اقدامی که هر چند از جهاتی برای وضعیت فعلی قابل درک است اما این جبران کسری با نرخ ارز به‌طور قطع بازنده‌ای جز مردم و تولید کنندگان نخواهد داشت.
این روند باعث می‌شود تا شایعاتی مبنی بر پر کردن کسری بودجه با قیمت ارز قوت بیشتری بگیرد و این شایعات بر بستری واقعی جاری می‌شود.
در این افزایش قیمت هیچ قشری حتی صادرکنندگان سود نمی‌برند. وارد کنندگان و تولید کنندگان نیز از بالا رفتن نرخ ارز آسیب فراوان می‌بینند. تولیدات ما وابسته به واردات است و با شرایط نقدینگی موجود تولیدکنندگان ضرر فراوانی متوجه آنها می‌شود. تنها صادرکنندگان مواد خام از این موضوع سود می‌برد که با این بالا رفتن نرخ به دامپینگ روی می‌آوریم و در دنیا متهم به آن هستیم. بالا رفتن نرخ ارز باعث می‌شود تا منابع خام خود را ارزان تر بفروشیم تا

نرخ بالای ارز آن را جبران کند
در حال حاضر با این اتفاق منافع دولت تأمین شده و تنها برنده این شوک قیمت دولت است. مردم، وارد کنندگان و شرکتهایی که تجهیزاتشان را وارد می‌کنند بیشترین آسیب را می‌بینند. متأسفانه به شکلی دولت خود تبدیل به بنگاه‌دار شده است.

جهان صنعت: برخی کارشناسان نیز با اشاره به بودجه 320هزار میلیارد تومانی سال 96 و بدهی 200هزار میلیارد تومانی دولت به پیمانکاران و نظام بانکی نگران آن هستند که دولت به‌عنوان بزرگ‌ترین تامین‌کننده درآمدهای ارزی کشور می‌خواهد از طریق افزایش نرخ دلار کسری بودجه هزینه‌های ریالی خود را برای تأمین هزینه‌های جاری و عمرانی پیش‌بینی‌شده در بودجه سال آینده تأمین کند که اگر این نظریه مقرون به واقعیت باشد به‌دلیل تبعات تورمی چنین اقدامی و تاثیرات سویی که بر تولید و صنعت کشور دارد باید گفت دولت تدبیر و امید در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری و شوراهای شهر در اردیبهشت‌ماه سال آینده، دست به اشتباه بزرگی زده است. در این صورت چنان‌چه ترمز افزایش نرخ دلار هرچه زودتر توسط دولت کشیده نشود و ثبات و آرامش به بازار معاملات ارز بازنگردد، این احتمال وجود دارد که در ماه‌های پایانی عمر دولت یازدهم شاهد تکرار خیزش جنون‌آمیز نرخ دلار شبیه آنچه در اواخر سال 92 و در ماه‌های پایانی عمر دولت دهم اتفاق افتاد و باعث برهم خوردن شیرازه اقتصاد و تولید ملی ما شد، باشیم

روزنامه‌های باند هاشمی رفسنجانی و حسن روحانی در بازی جنگ قدرت برای قبضهٴ کرسی ریاست‌جمهوری به اعتراف به گوشه‌هایی از واقعیتهای تلخ اجتماعی با بیانی سطحی و رومانتیک روی آورده‌اند:

شهروند: گورخواب‌ها برگشته‌اند. هر کدام به داخل یک قبر سر می‌خورند. در تاریکی یا مشغول مواد می‌شوند یا به چه فکر می‌کنند، نمی‌دانیم. سکوت گورستان سنگین و هوا سرد است. یکی‌یکی، بنرهای پاره، تکه پتو‌های مندرس و تخته‌ چوبهای نیمه‌ سوخته روی گورها کشیده می‌شود. آنها مرگ را زندگی می‌کنند.
یک ماهی می‌شود که سرما کارتن‌خواب‌ها را راهی کرده تا اطراف و درون گورستان بزرگ نصیرآباد باغستان در حومه شهریار ساکن شوند. عده‌یی درون گورستان و در قبرهای از پیش آماده شده و چندین خانواده در اطراف گورستان، در منطقه بلوک‌زنی و زیر کانال در چادر زندگی می‌کنند. در درون گورستان، ٣٠٠ گور از پیش آماده وجود دارد که ۵٠‌ کارتن‌خواب دست‌کم ٢٠ گور را اشغال کرده‌اند. در هر گور یک نفر و گاهی هم سه تا چهار نفر زندگی می‌کنند.
این گورها عموماً برای خواب مورد استفاده قرار می‌گیرند و در طول روز و زمانی که افراد برای تهیه پول مواد و غذا ضایعات جمع می‌کنند یا گدایی می‌کنند، خالی هستند؛ اما باید حواسشان به گورشان باشد چرا که از طرف دیگر کارتن‌خواب‌ها مورد سرقت قرار می‌گیرند. به پتوهای پاره و لباس‌های کهنه هم رحم نمی‌کنند.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/a63c3457-e43e-4ed6-9770-78a1743d2588"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات