728 x 90

گفته‌ها و ناگفته‌ها از میان روزنامه‌های حکومتی روز ۴بهمن ۹۵

نگاهی به روزنامه‌های حکومتی
نگاهی به روزنامه‌های حکومتی
در روزنامه‌های حکومتی روز دوشنبه 4بهمن 95، موضوع حادثه آتش‌سوزی ساختمان پلاسکو و فساد، دستمایه حملات باندی در عنوانهای صفحات اول شده است:

آفتاب یزد: دادستان کل کشور با اشاره به حادثه پلاسکو: نباید به تذکرات اکتفا می‌کردند

جهان صنعت: 80درصد شهرک‌های صنعتی فاقد ایمنی؛ پلاسکو آژیر خطر را کشید

رسالت: محمد حسین رحیمیان: مردم از بی‌تقوایی سیاسی خسته شده‌اند

ستاره صبح: نعمت احمدی حقوقدان: مقصر اصلی حادثه پلاسکو شهرداری تهران است

کلید: سخنگوی قوه قضاییه: ارتباط میان دانیال‌زاده و حسین فریدون کاملاً مشهود است

وطن امروز: سخنگوی قوه قضاییه در نشست خبری از ارتباط روشن بدهکار بزرگ بانکی با برادر رئیس‌جمهور خبر داد. رد فریدون

در روزنامه‌های هر دو باند حاکم وحشت از تغییرات جهانی و پیامدهای برجام موضوع تیترهای مختلف در صفحات اول شده است:

آرمان: توسعه تجاری ایران با ترامپ راه‌کار عملی آینده روابط است

ابتکار: وزیر خارجه فرانسه: موضع حفط توافق هسته‌یی است

جهان صنعت: رئیس سازمان انرژی اتمی: تهران نمی‌خواهد شاهد پاره شدن برجام باشد

ستاره صبح: هرمیداس باوند پیامدهای اعتراضات مدنی علیه ترامپ را برشمرد: وحدت جامعه و سیستم آمریکا به هم می‌خورد

کلید: نبی حبیبی: تحریمهای بانکی مصداق اتم نقض برجام است

در روزنامه‌های باند هاشمی رفسنجانی و حسن روحانی نسبت به پیآمد سیاستهای ریاست‌جمهوری جدید آمریکا در قبال رژیم، ابراز وحشت و هشدار به باند رقیب مضمون اصلی مقالاتشان شده است.

شرق: با توجه به این‌که نیروهای دریایی ایران و آمریکا در خلیج‌فارس در مجاورت تنگاتنگی با یکدیگر به‌سر می‌برند، نادیده‌گرفتن هر فاکتوری که مستعد برهم‌زدن تعادل و همزیستی ظریف میان این نیروها باشد، قطعاً به‌ صلاح نیست. یکی از مهم‌ترین فاکتورها، دامنه اختیارات، نقش و اهمیت شخص و شخصیت رئیس‌جمهور آمریکا در درگیرکردن نیروهای مسلح خود با نیروهای خارجی است. با توجه به رفتار و کردار منحصر‌به‌فرد دونالد ترامپ، تشریح و کالبد‌شکافی این فاکتور امری ضروری به نظر می‌رسد... درحال‌حاضر نیز تحلیلگران و تصمیم‌گیران حوزه امنیتی و نظامی ایران، این حقیقت را مقابل خود می‌بینند که احتمال برخورد فیزیکی و نظامی - به‌ویژه میان قوای نظامی آمریکا و نیروهای دریایی سپاه پاسداران در خلیج‌فارس - بیش از آن که تابع قانون یا پیروِ برآوردهای راهبردی یک نظام خردمند، محاسبه‌گر، متعادل و قانون‌مدار باشد، تابع روحیات و تصمیمات شخصی رئیس‌جمهور آمریکا و فضایی که او در صفوف نظامیان آن کشور حاکم می‌کند، خواهد بود. شخصیت بی‌پروا و پیش‌بینی‌ناپذیر دونالد ترامپ، تمایل او به قدرت‌نمایی و نمایش اقتدار خود و آمریکا، روحیه تهاجمی و همچنین وعده‌های انتخاباتی او مبنی بر ایجاد درگیری با ایران در صورت بروز تنش میان قایق‌های تندرو ایران و ناوهای آمریکایی در خلیج‌فارس، عواملی است که نمی‌توان آنها را به آسانی دست‌کم گرفت. ضمن این‌که ترکیب تیم سیاست خارجه و امنیتی او - به‌ویژه در شورای امنیت ملی - و سوابق ایران‌ستیزی افراد منصوب‌شده در پست‌های کلیدی- همگی از احتمال افزایش بهانه‌سازی طرف مقابل حکایت دارد.

اعتماد: طرح بحث مبارزه با تروریسم ناشی از اسلام رادیکال توسط ترامپ، اقدامی بی‌سابقه بود.
دیدگاه ترامپ فرصت را به‌گونه‌یی ایجاد کرده است تا گروه‌های ضدایرانی فعا‌ل‌تر از قبل بشوند. این گروهها می‌تواند جریانهای معاند و ضدانقلاب تا کشورهایی هم‌چون اسراییل، عربستان و قطر و حتی ترکیه و دیگرانی که نسبت به ایران قدرتمند احساس خطر می‌کنند را شامل بشود.

برخی روزنامه‌های باند هاشمی رفسنجانی با یادآوری سیاستهای روسیه در قبال رژیم در جریان مذاکرات آستانه، و در وحشت از اقدامات احتمالی دولت جدید آمریکا، ادامه مسیر زهرخوران را توصیه کرده‌اند:

آرمان: روس‌ها در نهایت (برای مذاکرات در مورد سوریه) از آمریکا دعوت می‌کردند، چرا که آنها به‌خوبی می‌دانند آمریکا یک کشور بزرگ و قدرتمند و یک طرف تعاملات بین‌المللی است. باید توجه داشت کشوری مانند روسیه در راهبردهای خود از ایران تبعیت نخواهد کرد و روش‌های خاص خود را دارد. روس‌ها بسیار مایل هستند به آمریکا نشان دهند اگر می‌خواهند اقدامی در سوریه انجام دهند اقدام آنها برخلاف منافع آمریکا و غرب نیست. در واقع دوران شوروی تمام شده است و روسیه امروزی خود را بخشی از غرب می‌داند. سوءتفاهمی در برخی افراد داخلی در ایران وجود دارد که به‌صورت خواسته یا ناخواسته گمان می‌کنند روس‌ها دیدگاه مارکسیستی دارند و انگار روسیه فعلی همان شوروی است که اختلافات عمیق ایدئولوژیکی با آمریکا دارد، اما روس‌ها به‌دنبال تعامل با غرب و آمریکا هستند و می‌خواهند از این مسیر در بازارهای بین‌المللی سود ببرند.
ترامپ سیاستمدار نیست و دارای اطلاعات عمیقی درباره تعاملات نظام بین‌الملل هم نیست. سیاستمدار حرفه‌یی هم نیست. تجربه او در نظام کسب‌وکار است، اما او برای مقابله با دموکراتها که پیش‌قدم برجام بودند و اعلام کردند بدون جنگ مسأله را حل و فصل کردند به‌گونه‌یی می‌خواست در انتخابات موضع بگیرد. اما در عمل باید توجه کند برجام به نفع آمریکا نیز هست. این‌که برنامه هسته‌یی ایران در سطحی از غنی‌سازی برای اهداف صلح‌آمیز می‌ماند، باعث می‌شود فضای تعامل و صلح در منطقه بیشتر شود. علاوه بر این، به اشتغال‌زایی هم توجه خواهد شد که یکی از شعارهای انتخاباتی ترامپ نیز بوده است. همچنین حضور یک دولت میانه‌رو و جنگ‌گریز در ایران برای آمریکا موقعیتی است که بعید به نظر می‌رسد آنها از این فرصت برای تعامل استفاده نکنند.
چنان‌چه تریبونهای سیاست خارجی در اختیار افراد غیرحرفه‌یی و احساسی قرار بگیرد، ممکن است با اظهارات و اقداماتی نسنجیده این پیش‌بینی به واقعیت بپیوندد و با وجود گروه‌های مخالف برجام در ایران و برخی که اشتیاق به جنگ و مقابله دارند، ممکن است شرایطی ایجاد شود که از برجام گذر کنیم و با یک مقابله مستقیم با آنها مواجه شویم. ما حتی اگر در یک نبرد بتوانیم ضربه‌های سهمگین به طرف مقابل وارد کنیم در نهایت سودی برای کشور ندارد.
در ایران سیاست‌ها و اظهارات تندی که اظهار می‌شد و به‌دنبال ترویج چنین رویه‌هایی بود، جای خود را به برنامه‌ها و سیاستهایی از جنس اعتدال داده است و برای طرف غربی هم مناسب است از این فرصت در ایران برای توسعه بر اساس احترام متقابل استفاده کند.

روزنامه‌های باند ولی‌فقیه ارتجاع برای لاپوشانی شکست رژیم برای جلوگیری از شرکت آمریکا درمذاکرات آستانه، حضور آمریکا را کوچکنمایی کرده و پیشاپیش از احتمال شکست مذاکرات خبر داده‌اند:

وطن امروز: وطن امروز: مذاکره با بوی باروت
امروز گفتگوهای صلح سوریه با حضور فرمایشی سفیر آمریکا در آستانه قزاقستان برگزار می‌شود
به نظر می‌رسد سازوکار طراحی شده مذاکرات، نشست آستانه را با شرایط پیچیده‌ای مواجه کرده است. به گزارش «وطن‌امروز» شرایط نشست آستانه به حدی پیچیده است که حتی در بیانیه وزارت‌خارجه قزاقستان که قرار بود جزئیات برگزاری نشست را تشریح کند، از احتمال تغییرات در مذاکرات و حتی نامشخص بودن برگزاری کنفرانس خبری در پایان مذاکرات سخن به میان آمده است. در کنار عدم دستور کار مشخص این دور از مذاکرات، نابسامانی و تعدد گروه‌های معارض و نامشخص بودن قدرت میدانی این گروهها در سوریه و میزان اثرگذاری آنان در روند آتش‌بس، احتمال دستیابی به نتیجه ملموس در مذاکرات را مقداری کاهش داده است. تلاش برای تبدیل تروریست‌های دیروز به سیاسیون امروز در راه‌حل سیاسی که تحت حمایت دولت ترکیه صورت گرفته است، از موانع دیگر رسیدن به توافق آتش‌بس خواهد بود. با این حال اما به اعتقاد کارشناسان، تعهدات سنگین ترکیه به ایران و روسیه برای امکان حضور در این نشست، سرمایه‌یی است که تهران و مسکو روی آن حساب ویژه‌یی باز کرده‌اند.
حالا دولت اردوغان که به‌عنوان هماهنگ‌کننده تروریستها امکان ورود به مذاکرات آستانه را پیدا کرده است، به‌دنبال آن است شانس خود را برای طراحی یک میدان جدید سیاسی امتحان کند... ایران به‌عنوان مهم‌ترین کشور تاثیرگذار در تحولات سوریه با حضور آمریکا در این نشست مخالفت کرد. هر چند روسیه تمایل به حضور آمریکا در این اجلاس داشت اما در نهایت با توجه به مخالفت ایران و همچنین روند انتقال قدرت در آمریکا، هیچ هیاتی از این کشور در نشست حضور نخواهد داشت و تنها سفیر آمریکا در نشست افتتاحیه شرکت خواهد کرد.

جوان: غروب روز شنبه (دوم بهمن 1395)، پس از این‌که دیمیتری پسکوف، سخنگوی ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه گفت که مشارکت واشینگتن در نشست آستانه به‌دلیل مخالفت ایران پیچیده شده، وزارت‌خارجه آمریکا رسماً اعلام کرد نماینده‌ای به این نشست اعزام نمی‌کند و سفیر این کشور در پایتخت قزاقستان تنها به‌عنوان ناظر در مذاکرات حاضر می‌شود. برای این‌که بدانیم چه شد که این‌گونه جای آمریکا و ایران در پشت میز مذاکرات سیاسی برای بحران سوریه عوض شد و تهران، توانست واشینگتن را از میدان به در کند، به گذشته برمی‌گردیم.

در روزنامه‌های باند علی خامنه‌ای نسبت به محکومیتهای جهانی رژیم به‌خاطر نقض حقوق‌بشر، سوز و گداز شده است:

حمایت: سازمان موسوم به "عفوبین‌الملل" که نه عهده‌دار "عفو" است و نه "بین‌المللی"محسوب می‌شود اخیراً در گزارشی ادعایی و با ژست حقوق‌بشری به مجازاتهای اسلامی در قوانین کشورمان حمله کرده است و ضمن متهم کردن جمهوری اسلامی ایران به نقض حقوق‌بشر، درمقام عقل کل، این نسخه را پیچیده است:" ایران باید نظام قضایی خود را با قوانین و استانداردهای جهانی حقوق‌بشر ترمیم کند" بدون شک مداخله یک تشکلی چون عفوبین‌الملل در امور قضایی و قانون گذاری کشورمان محلی از اعراب ندارد و بیشتر غلط اضافی این سازمان در راستای ماموریتی است که قدرتهای غربی برعهده آن گذاشته‌اند

در روزنامه‌های باند ولی‌فقیه ارتجاع اقدامات این باند در خصوص حملات به دولت حسن روحانی حول موضوع فساد و زمینه‌سازی مربوط به آن عنوانها و مطالب مختلفی آورده شده است:

جوان: سرمقاله: آزمون سخت دستگاه قضا
اقتصاد ایران دچار نوعی چالش جدی شده است که بخشی از آن، حاصل دست‌اندازی عناصر خاص بر آن است که هر ازگاه، ارقام نجومی اختلاس‌ها و بگیر و ببندها، نشان از بیماری این اقتصاد دارد. اگر تا چند سال پیش خوش‌بین به آن بودیم که با یک نهیب دستگاه قضا، پدیده شوم اختلاس، رانت‌خواری و... . این بیمار در بستر را نجات داده و سرپا نگه می‌داریم، امروز دیگر با ارقام درشتی که هر روز بر صفحه یک روزنامه نقش می‌بندد و از قضا، دستگاه قضا نیز در کنفرانس‌های خبری، مهر تأیید بر آن می‌زند، تقریباً امیدمان ناامید شده است.
روزگاری 300میلیارد تومان اختلاس آن‌چنان برایمان بزرگ بود که کمترین فریاد ملت حکم اعدام برای اختلاسگران بود ولی وقتی رقم هزار میلیاردی به گوشمان رسید، چون عمل قاطعی دیده نشد، با نگاهی گذرا از کنار آن گذشتیم تا به جایی که امروز سخن از رقم‌های 3هزار میلیاردی، 8هزار میلیاردی و حتی 12هزار میلیاردی کاملاً طبیعی جلوه داده شده است و تازه با وقاحت تمام وکلای مدافع اختلاسگران، سخن از حل موضوع و بی‌گناهی موکلان خود می‌گویند. بر سر این کشور چه آمده است که این‌چنین بی‌رگ شده‌ایم که انگار سرمایه‌یی از جیبی به‌صورت مشروع به جیب دیگری منتقل شده است... با کمال تأسف باید گفت امروز کم و بیش در بین مردم زمزمه می‌شود. مگر می‌شود فلان عنصر اختلاسگر را با میلیاردها دلار دستگیر کرده و در فرآیند محاکمات او به سرنخ‌ فلان شخص به‌عنوان اقوام درجه یک مسئولی از این نظام رسید و اخبار آن بر سر زبانها بیفتد و مردم ببینند در همه مراسمات، دیدارها و... . وی حضور دارد، باز خوش‌بین باشند

وطن امروز: معاون اول قوه قضاییه در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که دستگیری اخیر رسول دانیال‌زاده به چه اتهامی بوده و به ادعای برخی نمایندگان مجلس این فرد ارتباطی با برادر رئیس‌جمهور داشته است، گفت: وقتی در سؤال اسم فردی را می‌آورید پاسخگویی سخت می‌شود. ولی بله، چنین فردی دستگیر شده و در حال تحقیقات هستیم، ارتباط مشخص است. ولی این‌که این ارتباط خلاف قانون یا جرم بوده باید در تحقیقات مشخص شود.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/51c80a88-dd7d-449c-b515-37facac0109d"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات