728 x 90

کنفرانس ژنو۵ و سوز و گدازهای رژیم آخوندی

کنفرانس ژنو5
کنفرانس ژنو5
رژیم آخوندی سوز و گداز خود از چشم‌انداز پایان دخالتها و جنگ‌افروزیهایش در سوریه را، در واکنشهایش نسبت به برگزاری کنفرانس ژنو۵ که در رسانه‌های حکومتی درج شده نشان می‌دهد. واکنشهایی که چه به‌طور مستقیم و چه غیرمستقیم در حمایت از دیکتاتور سوریه برای ادامه حضور رژیم در آن کشور صورت می‌گیرد.

روزنامه حکومتی ایران، در روز 5فرودین 96، نمونه‌یی از این واکنشها را به نمایش گذاشته و نوشته است: «مذاکرات ژنو5، روز پنجشنبه در حالی آغاز شد که تشدید درگیریها و تنشها در برخی نقاط سوریه و به‌ویژه در حومه دمشق، موفقیت این نشست را با تردید مواجه کرده‌ است. این تنشها عموماً از سوی معارضان و تروریستها انجام می‌شود».

کلام: نمونهٴ دیگر گزارش خبرگزاری حکومتی موسوم به تسنیم در4فروردین 96 است که به‌نقل از بشار جعفری رئیس هیأت نمایندگی دیکتاتور سوریه نوشته است: «حملات تروریستی همیشه با هر گونه اقدام سیاسی برای حل بحران سوریه همزمان می‌شوند… ترکیه، قطر، عربستان، اسراییل و فرانسه با گروه‌های تروریستی همکاری و از آنها حمایت می‌کنند».

همزمان با آغاز مذاکرات ژنو5، همچنین شماری از رسانه‌های حکومتی آه و ناله کردند که «این هفته گروه‌های مسلح گسترده‌ترین عملیات خود طی چند ماه گذشته را به انجام رساندند و به مناطق تحت کنترل نیروهای دولت سوریه در اطراف دمشق و نزدیکی شهر حما حمله کردند». (خبرگزاری حکومتی آنا 5فروردین96)

پیش از این نیز روز 27اسفند 95 پاسدار شمخانی دبیر شورای امنیت رژیم با ابراز نگرانی، «ورود هر گونه نیروی نظامی خارجی به سوریه بدون اجازه دولت این کشور را نماد اشغالگری و معادل حمایت از عناصر تروریست توصیف کرد» و با سوز و گداز از پیشرویهای ارتش آزادی سوریه اظهار داشت: «دست خالی معارضه در عرصه سیاسی و میدانی موجب شده تا رهبران واقعی و حامیان اصلی آنان به رویکرد دخالت مستقیم و حضور در میدان نبرد روی آورند».

هم‌چنین امیر عبداللهیان مشاور فعلی رئیس مجلس ارتجاع، با ابراز نگرانی از مذاکرات ژنو گفت: «تطهیر تروریستها و به‌رسمیت شناختن آنها در میز مذاکره ایجاد انحراف در مسیر راه‌حل سیاسی سوریه است». (سایت حکومتی انتخاب 3فروردین 96)

قاسمی سخنگوی دولت حسن روحانی هم در روز اول برگزاری اجلاس ژنو با ابراز وحشت از پیآمد دخالت نیروهای ائتلاف در سوریه گفت: «دخالتهای قبلی کشورها و قدرتهای فرا منطقه‌ای، دستاوردی جز ناامنی کشورها و خود دعوت کنندگان از قدرتهای بیگانه نداشته است...».

عمق نگرانی رژیم را سایت حکومتی دیپلوماسی ایرانی 4فروردین 96 به نمایش گذاشته و به‌نقل از یک تحلیگر خارجی نوشته است: «در صورتی که آمریکا بخواهد موضع نظام در منطقه را تضعیف کند، سوریه به‌صورت بالقوه منطقه‌یی کلیدی به حساب می‌آید.

در نتیجه دولت ترامپ قصد عقب راندن نفوذ جمهوری اسلامی نه تنها در سوریه بلکه در دیگر نقاط منطقه را دارد».
رندا اسلیم، محقق مؤسسه خاورمیانه در واشینگتن و متخصص امور حزب‌الله می‌گوید: «بهترین استراتژی برای جلوگیری از نفوذ ایران، تضعیف سوریه با رد کردن منابعی است که ایران در دولت اسد سرمایه‌گذاری کرده است».
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/3650f926-4ce5-4345-a369-6c8109acc1e2"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات