728 x 90

کنفرانس اتحادیه عرب و تشدید طرد و انزوای رژیم

اجلاس سران اتحادیه  عرب
اجلاس سران اتحادیه عرب
تحولات منطقه‌یی و بین‌المللی با سمت و سوی ضد رژیم ایران و سیاستهای مداخله‌گرانه‌اش به‌طور چشمگیری افزایش و شتاب گرفته است. کنفرانس اتحادیه عرب که با شرکت سران کشورهای عرب در اردن برگزار شد، از تحولات مهمی است که گویای همین واقعیت است چرا که در آن، اکثر سخنرانها (از وزیران خارجه تا سران کشورها) از دخالتهای رژیم ایران سخن گفتند و بر ضرورت هماهنگی و همکاری کشورهای عرب به‌منظور دفع شر از این رژیم تأکید نمودند. از جمله سران عربستان و اردن، نگرانیهای شدید خود را از دخالتهای رژیم ایران در امور داخلی کشورهای منطقه و برافروختن جنگ فرقه‌یی و پشتیبانی این کشور از تروریسم ابراز داشتند. (1)

رئیس‌جمهور مصر در سخنرانی خود با اشاره به دخالتهای رژیم ایران در امور داخلی کشورهای عرب گفت: «همه ما باید موضع روشن و تعیین کننده و قاطعی در مقابل این دخالتها داشته باشیم و پیام قاطعانه‌ای برسانیم که ما به هیچ نیرویی... اجازه نخواهیم داد در امور ما دخالت کند».

عبد ربه منصور هادی رئیس‌جمهور یمن گفت: «رژیم ایران پدرخوانده اصلی تروریزیم با دو شق حزب‌الله و القاعده است».

کمیته چهارگانه کشورهای عرب شامل عربستان سعودی، مصر، بحرین و امارات متحده عربی نیز که با شرکت دبیرکل اتحادیه عرب در اردن برگزار شد، اعلام کرد «رژیم تهران به فرقه‌گرایی دامن می‌زند و در مقابل تلاشها برای حل بحرانهای منطقه، کارشکنی می‌کند».

همزمان با این تحول منطقه‌یی، شاهد موجی از موضعگیریها در آمریکا و سایر کشورها علیه سیاست صدور تروریسم رژیم و دخالتهایش در کشورهای منطقه هستیم:
از اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه که گفت رژیم ایران «تبعیض قومیتی» و «سیاستهای نژادپرستانه را در عراق دنبال می‌کند». (2)

تا نمایندگان پارلمان انگلستان از تمامی احزاب اصلی، که با ثبت یک قطعنامه پارلمانی به اخراج نیروهای سپاه پاسداران و مزدوران اعزامی رژیم از کشورهای منطقه، به‌عنوان یک گام اساسی برای برقراری ثبات در خاورمیانه فراخوان دادند. (3)

تا مایک پنس معاون رئیس‌جمهور آمریکا که تصریح کرد «آمریکا دیگر تلاشهای بی‌ثبات کننده ایران را در این منطقه تحمل نخواهد کرد».

و تا سناتورهای ارشد آمریکایی که «رژیم ایران را اصلی‌ترین دولت حامی تروریسم» خواندند. (4) و تصریح کردند: «لایحهٴ تشدید تحریمهای موشکی و تحریم کل سپاه پاسداران در دستور کار ماست». (5)

این تحولات، رژیم را هراسان کرده و آنها را زمینه‌سازی برای تشدید فشارها بر خود تلقی می‌کند. از سوی دیگر وزارت‌خارجه رژیم در واکنش به‌تحریم 30 شخصیت حقیقی و حقوقی که «در افزایش توان دفاعی (رژیم) ایران همکاری دارند» با وحشت خاطرنشان کرد ترامپ از همان ابتدا نشان داده است که می‌خواهد رکورد رؤسای جمهور قبلی آمریکا در دشمنی با ایران را به نفع خود جابه‌جا کند». (6)
این هراس، رژیم آخوندی را به واکنشها و اقدامات مضحکی واداشته است؛ از جمله وزارت‌خارجه دولت روحانی با صدور بیانیه‌یی، 15شرکت آمریکایی را که «در جنایات رژیم صهیونیستی، پشتیبانی از تروریسم و مشارکت در سرکوب مردم منطقه نقش داشته‌اند» مورد تحریم قرار داد. (7) این حرکت مسخره‌ برخی رسانه‌های رژیم را هم به تمسخر واداشت: روزنامه حکومتی جوان ارگان بسیج (8فروردین) نوشت: «هنوز معلوم نیست که شرکتهای آمریکایی تحریم شده از سوی وزارت‌خارجه چه زیانی از این تحریمها می‌بینند» و رسانهٴ حکومتی دیگری نوشت: «چرا به جای تحریم تسلیحات آمریکا، پپسی کولا و کوکاکولا را تحریم نمی‌کنید؟». (8)

از دیگر اقدامات رژیم که به نظر می‌رسد اساساً به‌منظور یافتن چاره و مفرّی برای این وضعیت طرد و انزوای خفه‌کننده است سفر روحانی به مسکو می‌باشد؛ هم خود روحانی و هم سفیر مسکو در تهران (9) صراحتاً اذعان نموده‌اند که دلیل اصلی این سفر «وضعیت منطقه و به‌خصوص بحران سوریه» بوده است. البته این سفر به‌لحاظ سیاسی در شرایط نامتوازنی به زیان رژیم صورت گرفت، زیرا به گفته «کارشناسان محافظه‌کار غربی» (10) «ایران جز نزدیکی بیشتر به روسیه راهی پیش رو نمی‌بیند». در نتیجه روحانی مجبور بود برای جلب نظر مسکو که علاقه‌یی به این دیدار نشان نمی‌داد و آن را با تحقیر روحانی و استقبال سرد از او نشان می‌داد، نه فقط قراردادهای آب و نان‌دار اقتصادی را به مسکو پیشکش کند، بلکه حتی ظریف که او نیز همراه با روحانی به مسکو سفر کرده بود، در مصاحبه با رویتر گفت مسکو می‌تواند از پایگاههای ایران برای حملات خود به سوریه استفاده کند؛ این در حالی است که دادن پایگاه نظامی به یک دولت خارجی، مخالف قانون اساسی خود رژیم است و بیان صریح و عملی آن توسط ظریف نشان می‌دهد که رژیم در چه تنگنایی قرار دارد.

در مقابل، روسیه منافع استراتژیک خود را در رابطه با آمریکا می‌بیند و نه با رژیم ایران و در حال حاضر هم روسیه مشغول معامله با آمریکاست و... «روسیه هرجا لازم باشد سر ایران کلاه می‌گذارد» (11) و یکی دیگر از رسانه‌های رژیم می‌نویسد فشار بر رژیم برای رسیدن به توافق با آمریکا، آسانترین کار برای روسیه است. (12)

آنچه رژیم را این چنین سرآسیمه کرده و به چنین موضع زبونانه‌یی در برابر مسکو کشانده، در وهلهٴ اول آن است که شرایط بین‌المللی با رفتن اوباما اساساً تغییر کرده است. سیاست مماشات اوباما دست کشورهای عرب و منطقه را در برخورد با رژیم ایران بسته بود و تحولات منطقه‌یی از سوریه تا یمن و لبنان و عراق در حالت قفل بود؛ اکنون این قفل برداشته شده است از همین روست که سناتور میچ مک‌کانل، رهبر جناح اکثریت سنای آمریکا می‌گوید: «امروز ما می‌توانیم با اقدامات رژیم ایران در زمینه تأمین سرمایه، آموزش و مسلح کردن تروریستهایی نظیر حزب‌الله، حماس و دست‌نشانده‌هایشان در سوریه مقابله کنیم». (13)

از سوی دیگر، تهدیدی که همهٴ کشورهای عرب نسبت به امنیت خود از جانب رژیم احساس می‌کنند، جدی است و لذا به‌طور جدی هم درصدد مقابله با آن برآمده‌اند. شاهد این مدعا، ائتلافهای فعال سیاسی و نظامی منطقه‌یی است که ظرف مناسب برای مقابله با رژیم را فراهم آورده است.

اما افزون بر اینها و خطرناکتر از همهٴ اینها برای رژیم، در دستور کار قرار گرفتن تحریم سپاه پاسداران و لیست‌گذاری آن است. (14) همان هدفی که مقاومت ایران نیز آن را پیگیرانه دنبال می‌کند و خواستار آن است که سپاه پاسداران و گروهها و شبه‌نظامیان وابسته به آن در لیستهای تروریستی سازمان ملل، آمریکا و اتحادیه اروپا قرار گیرد و پرونده جنایتهای رژیم ایران در منطقه به شورای امنیت ملل‌متحد احاله شود.

رژیم آخوندی که از آنجاکه از یک سو سرنوشت خود را در سوریه به سرنوشت رژیم بشار اسد گره زده که مطلقاً آینده‌یی ندارد و از آنجاکه دیگر نیروی تعیین کننده در سوریه نیست و هژمونی در دست مسکو می‌باشد که منافع و سمت و سوی منافعش دیگر با رژیم همخوان نیست... در نتیجه نهایت کاری که رژیم می‌تواند بکند انطباق با تحولات جاری است، اما به‌دلیل شقه و شکافی که رژیم در درون و در رأس خود با آن مواجه است، قادر به همین کار هم نیست.

پانویس: ـــــــــــــــــــــــــــــــ
1 ـ روزنامه الشرق‌الأوسط ـ 8فروردین
2 ـ سخنرانی در پایان مجمع سالیانه ترکیه- انگلستان ـ 5 فروردین 95
3 ـ سایت پارلمان انگلستان ـ مارس 2017
4 ـ سناتور «باب کورکر» در جلسه استماع کمیته خارجی سنا ـ 8فروردین96
5 ـ سناتور «باب منندز» سایت روسی اسپوتنیک ـ 9فروردین 96
6 ـ تلویزیون شبکه خبر رژیم ـ 8فروردین
7 ـ خبرگزاری حکومتی ایسنا ـ 6فروردین 96
8 ـ سایت حکومتی تابناک ـ 9فروردین
9 ـ مصاحبه لوان جاگواریان با خبرگزاری روسی ریا نوستی ـ 7فروردین
10 ـ سایت رادیو فرانسه ـ ۷فروردین
11 ـ علی خرم از مهره‌های وزارت‌خارجه رژیم: «تمام تلاش روسیه در سوریه برای این بود که رابطه خود با آمریکا را بهبود ببخشد و مشکلاتی که با این کشور در اوکراین داشت را حل کند. روسیه در حال حاضر هم در حال معامله با آمریکاست. در سوریه دیدم که روسیه هرجا لازم باشد سر ایران کلاه می‌گذارد». ـ سایت حکومتی عصر ایران- 7فروردین
12 ـ سایت حکومتی دیپلوماسی ایرانی ـ۷ فروردین
13 ـ آسوشیتدپرس ـ 8فروردین
14 ـ پل رایان رئیس مجلس نمایندگان آمریکا: «برای مقابله با تهدیدهای منطقه‌یی و جهانی رژیم آخوندی، بایستی نامگذاری سپاه پاسداران در لیست تروریستی مورد بررسی قرار گیرد و تحریمها علیه این رژیم گسترش یابد».
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/526315a2-974f-433d-af65-264c2b461d69"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات