728 x 90

گفته‌ها و ناگفته‌ها از میان روزنامه‌های حکومتی روز نهم خرداد ۹۶

نگاهی به روزنامه‌های حکومتی
نگاهی به روزنامه‌های حکومتی
روزنامه‌های باند ولی‌فقیه ارتجاع در روز سه‌شنبه ۹خرداد 96در عرصه‌های تقلب، انتخابات، سند 2030، تحریم تا وضعیت اقتصادی به باند حسن روحانی حمله کرده‌اند:

رسالت: رئیس قوه قضاییه: از برخی سخنان بوی فتنه استشمام می‌کنم

رسالت: نوری همدانی: توجیهات آقایان در مورد سند 2030 قابل قبول نیست

کیهان: رئیسی: شورای نگهبان و قوه قضاییه به تخلفات رسیدگی کنند تا اعتماد مردم خدشه‌دار نشود

کیهان:‌ روایت ولایتی از مفاسد اقتصادی دانشگاه آزاد

کیهان: دانستن حق مردم نیست! از تحریمهای جدید تا صدور گاز مفت به ترکیه

جوان: رئیسی: تحریمهای جدید پاسخ به سیگنال‌های داخلی بود

جوان: رئیس قوه قضاییه: بوی فتنه پساانتخاباتی می‌آید

کلید: فروزنده مطرح کرد: قوه قضاییه برای رسیدگی به تخلفات انتخاباتی ورود کند

روزنامه‌های باند حسن روحانی حملات باند رقیب را در وجه تهاجمی‌تر آن انعکاس داده‌اند:

آفتاب یزد: رئیسی در آخرین نطق هم روحانی را متهم کرد و هم سلامت انتخابات را زیر سؤال برد؛ برخورد دوگانه با طرح مهندسی انتخابات

ابتکار: واکنش تند رئیس قوه قضاییه به شکستن حصر
بهار: هشدارهای آملی لاریجانی در جلسه دیروز مسئولان قضا: شما چه کاره اید که حصر را بشکنید

همدلی: رئیسی به کار بردن عبارت مهندسی انتخابات رسماً از خطوط قرمز عبور کرد؛ پایان نجابت؟!

همدلی: هشدار شدیداللحن رئیس قوه قضاییه: بساط «رفع حصر» را جمع نکنید ما جمع می‌کنیم

روزنامه‌های باند روحانی به اظهارات آخوند رئیسی و سایر حملات باند علی خامنه‌ای پاسخ داده‌اند و در این پاسخ ها به تشبثات دجالگرانه باند رقیب اذعان شده و گسست درونی باند رقیب را بارز کرده‌اند:

شرق: با وام‌گیری از دانش روان‌شناسی باید گفت که اصول‌گرایان از مکانیسم دفاعی انکار و فرافکنی برای تحلیل نتیجه انتخابات استفاده می‌کنند. روی‌آوردن آنها به استفاده از واژه رأی حلال (از سوی موحدی‌کرمانی) و رأی مؤمنانه (از سوی رئیس شورای مرکزی جمنا) و تأکید روی مطالبات ١٦‌ میلیون رأی‌دهنده و تحمیل آن به دولت منتخب اکثریت، فارغ از توجه به قاعده بازی و نتیجه انتخابات و همچنین نادیده‌گرفتن فاصله عددی با رقیب پیروز دقیقاً بر اساس همین مکانیسم‌های دفاعی است...
اگر اصول‌گرایی را مانند هر جریان سیاسی به یک هرم تشبیه کنیم که نوک هرم آن نخبگان تصمیم‌ساز قرار گرفته‌اند باید گفت که این نوک هرم، غیرمنسجم و متعدد است. آنها فقط در موارد اضطرار مانند انتخابات دور هم جمع می‌شوند، جبهه و ائتلافی تشکیل می‌دهند و باز از هم می‌پاشند تا دور بعدی. این عدم پیوستگی نوک تصمیم‌ساز هرم یکی از مهم‌ترین چالشهای اصول‌گرایان است...

اعتماد: آقای رئیسی به‌عنوان یک آدم مطلع ناگزیرم به حضورتان عرض کنم که اطلاعات ارایه شده به شما که مبنای قضاوت‌تان شده، شاید «حلال» نباشد. شاید شبهه‌ناک باشد. شاید راست نباشد. شاید آلوده به غرض باشد. شاید بی‌مرض نباشد. همه این شیوه‌های اطلاع‌رسانی، یافت می‌شود، در دکان ما اصول‌گراها.
برخی مشاوران و اعضای ستاد شما آدم‌های کج‌خلق و تندخویی بودند و هستند.
اگر خواستید برای‌تان توضیح می‌دهم حال و روز برخی از آنها را که پیشتر مدیر دولت سازندگی بودند و ١٢سال پیش صبح در ستاد احمدی‌نژاد بودند، ظهر به ستاد لاریجانی می‌رفتند و عصر هم خودشان را به ستاد قالیباف می‌رساندند. چنین اعجوبه‌هایی داریم ما اصول‌گراها.
دور و بریهای شما بعضی‌هاشان بازماندگان همان دولت برآمده از ٨٨ هستند که در گوشه‌یی از فتنه نقش داشته‌اند اما آن موقع با زرنگی سرشان را خم کردند تا دیده نشوند. الآن همانها بلاتشبیه قرآن بر سر نیزه کرده‌اند و دارند حرف همان معترضان به انتخابات ٨٨را می‌زنند بازی نخورید از ما اصول‌گراها.

جهان صنعت: آقای رئیسی آرام باشید
ظاهراً قرار نیست گلایه‌های تولیت آستان قدس رضوی تمام شود. او گمان می‌کند روزهای مناظره ادامه‌دار است و انتخابات ریاست‌جمهوری هنوز برگزار نشده! رئیسی خیال می‌کند اعتراضهایش به نتیجه انتخابات می‌تواند تاثیر‌گذار باشد.

برخی روزنامه‌های باند حسن روحانی به باند رقیب هشدار داده‌اند پیآمد دمیدن در تقلب انتخاباتی متوجه خودشان خواهد شد:

ابتکار: این جناح سیاسی تمایل ندارند از گرمای اتمسفر انتخاباتی فاصله بگیرند. تلاش بی‌وقفه آنها در ارائه تحلیل‌های ژورنالیستی از کم‌وکیف برگزاری انتخابات و دمیدن در تنور «تخلف‌های گسترده» که به کلیدواژه این روزهای اندیشه اصول‌گرایی تبدیل شده، موقعیت خاصی را فراروی این جریان قرار داده است.
تلاش دارند تا با محافظه‌کاری شدید موضوع برگزاری این انتخابات را از دیگر موارد مشابه جدا کرده و تخلفی بزرگ را متوجه وزارت کشور دولت یازدهم کنند. آن‌هم بدون توجه به این‌که هر نقد گزنده‌ای ممکن است دیگر پایه‌های برگزاری انتخابات در ایران را هم در بر بگیرد. نهادهایی که به‌عنوان پایگاههای اصلی اصول‌گرایی در ایران مطرح شده و تا توانسته‌اند در خفا و علن از آنها دفاع کرده‌اند.

روزنامه‌های باند ولی‌فقیه ارتجاع حملاتشان به باند رقیب را به‌نقل از خود و مهره‌های این باند ادامه داده‌اند:

کیهان: تولیت آستان قدس رضوی با بیان این‌که حجم تخلف‌های صورت گرفته توسط دولت در این دوره بی‌سابقه بوده است تأکید کرد: نیروهای انقلابی برخلاف فتنه‌گران به قانون پایبند هستند... این‌که دولتی که نمی‌تواند به قانون عمل کند نباید وارد عرصه انتخابات شود، گفت: دولت در سیاست خارجی باید این سیاست ملتمسانه خود را کنار بگذارد. این‌که شما به دشمن پیام دهید که خزانه کشور خالی است، اشتباه است. این‌که القا شود همه چیز مردم وابسته به برجام است حتی آب‌خوردن مردم وابسته به برجام است اشتباه است؛ زانو زدن در برابر یک مقام عربی وقتی هزاران مسلمان در منا به‌شهادت رسیده‌اند، سیاست ملتمسانه است... مهندسی کردن مشارکت مردم امری ناپسندیده است

برخی از روزنامه‌های باند علی خامنه‌ای ضمن ابراز ناامیدی از تاثیر در نتیجه انتخابات بن‌بست این باند در وضعیت ایجاد شده را تصویر کرده‌اند:

جوان:‌ من از شورای نگهبان و قوه قضاییه می‌خواهم نگذاریم حق الناس پایمال شود. اگر به این تخلفات رسیدگی نشود به اعتماد مردم خدشه وارد می‌شود. لحظه‌ای از پیگیری مطالبات مردم خسته نمی‌شویم و با تهمتها عرصه دفاع از مردم و ارزش‌های انقلاب را خالی نخواهیم کرد
انتخابات تمام شد و به حکم قانون و قواعد مردم‌سالاری باید مقابل رأی ملت که همواره برای ما «میزان» بوده است سر تعظیم و تمکین فرود آورد و نتیجه را پذیرفت.
انتخابات دوازدهم ریاست‌جمهوری اما به اذعان بسیاری از ناظران و دست‌اندرکاران برگزاری با تخلفات گسترده همراه بود و همین تخلفات گسترده بود که موجب شد ابراهیم رئیسی به‌عنوان رقیب اصلی و قدرتمند رئیس‌جمهور منتخب، به حکم قانون دست به قلم شود و در مکاتبه با مراجع مسئول و در دفاع از حقوق شهروندان، نسبت به این تخلفات تظلم‌خواهی کند. اکنون باید منتظر ماند تا نتیجه بررسی‌های شورای محترم نگهبان درباره این تخلفات گسترده که قرار است امروز اعلام شود، چیست؟

روزنامه‌های باند خامنه‌ای تحریمها را موضوع حمله به حسن روحانی و برجام کرده‌اند و نسبت به برجام های بعدی ابراز نگرانی کرده‌اند:

کیهان: مقطع زمانی کلیدخوردن تحریم‌های تازه مهم و قابل تأمل است، چرا که کمتر از یک هفته پس از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران و سفر دونالد ترامپ به غرب آسیا صورت گرفت. تأخیر دو ماهه در حرکت به سوی تحریم‌های تازه نیز علتی نداشت جز حمایت از جریانی در ایران که هم‌چنان با خوش خیالی تصور می‌کند با کوتاه آمدن در فلان مسأله و دادن فلان امتیاز می‌توان شر تحریم و خصومت آمریکایی‌ها را از بین برد و یا حداقل کم کرد. (عضو شورای روابط خارجی آمریکا» تأکید می‌کند باید از همه ضعفهای ایران استفاده کرد و 4محور اصلی این راهبرد را اینگونه برمی شمرد؛ «تضعیف اقتصاد»، «حمایت از جریان معاند داخلی»، «بالابردن هزینه نفوذ منطقه‌ای» و «در دستور کار قرار دادن مسائل حقوق‌بشری». وی تأکید می‌کند این راهبردی بلندمدت است و در نهایت خواهد توانست شرایط مورد نظر آمریکا را به ایران تحمیل کند.

جوان:‌ رئیس دولت یازدهم با نگاهی سطحی و با ساده‌اندیشی غیر‌قابل باور که بوی غربزدگی و تحرک غیر‌ انقلابی از آن استشمام می‌شد و بیشتر به ساده‌لوحی شباهت داشت، زلف همه امور و حل همه مشکلات کشور را به مذاکره با شیطان بزرگ آمریکا گره زده و در حالی که سیاستهای کلی نظام هر‌ گونه مذاکره با آمریکا را ممنوع و بی‌نتیجه و بلکه مضر به‌حال کشور و مردم اعلام کرده بود، صریح و شفاف لغو یکجای همه تحریم‌ها و حل همه مشکلات کشور را به مذاکره با آمریکا مشروط کرده و با اخذ رأی از مردم و تبدیل این خواسته غلط به مطالبه ملی، عملاً کشور را در مسیر دوقطبی بسیار خطرناک «مردم – حاکمیت» قرار داد
امروز اگر‌ چه به‌زعم اکثریت مطلق کارشناسان و صاحبنظران داخلی و خارجی، برجام، نافرجام و در دستیابی به اهداف مورد نظر کاملاً عقیم و ناکام بوده است، اما مستند به شعارهای انتخاباتی و قرائن و شواهد موجود، متأسفانه همان خط و رویکرد بی‌فرجام و خسارت‌بار و ضرورت مذاکره با شیطان اکبر و طاغوت اعظم، به‌عنوان نسخه عملیاتی دولت دوازدهم در سایر زمینه‌ها نظیر قدرت موشکی و وضعیت حقوق‌بشر در ایران و حمایت از جنبش‌های آزادیبخش (حزب‌الله، حماس و...) تجویز و مورد تأکید قرار گرفته است. اندیشه‌پردازان مذاکره با شیطان باید به مردم پاسخ بگویند که حاصل چهار سال کوبیدن بر طبل «توافق به هر قیمت» و «توافق بد بهتر از توافق نکردن است» چه بوده است؟ علت جری شدن و سرکشی کشورهای بسیار کوچک حاشیه خلیج‌فارس و خط‌ و نشان کشیدن برای ایران در پسابرجام چیست؟

علت تصویب تحریم‌های تجمیعی و فلج کننده جدید موسوم به 722S توسط کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا چیست؟ علت تعطیلی هزاران کارگاه و بنگاه تولیدی در سطح کشور چیست؟
مردم می‌پرسند چرا باید از چاه برجام خاصه برای کشورهای اروپایی (که تمام همت خود را برای دشمنی با ایران و تضعیف و استحاله نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران به‌کار گرفته و می‌گیرند) آب بجوشد، ولی برای مردم ایران به‌ویژه میلیونها جوان ایرانی نه؟ چرا درخت برجام برای غربی‌ها گلابی داده و کرم گلابی نصیب مردم ایران شده است؟ علت پیدایش تفکر منحط اشرافی‌گری و افزایش ناباورانه فاصله طبقاتی در سال‌های اخیر چیست؟ چرا و چرا و... ؟

سوز و گداز باند خامنه‌ای از دامنه تحریمها ابعاد جدیدی از بن‌بست اقتصاد نظام را به نمایش گذشته است:

وطن امروز: وطن امروز: تابستان پرتحریم
درست 3روز بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری یک خیز تحریمی واضح در 3سطح رخ داده است:
الف- بررسی تحریم S722که به‌صورت رسمی با هدف جلوگیری از تاثیر منفی بر انتخاب مجدد حسن روحانی به ریاست‌جمهوری متوقف شده بود، مجدداً به جریان افتاد. این تحریم به‌لحاظ شدت لحن و تحریم کامل یک نهاد رسمی (سپاه پاسداران) یک تحریم ویژه محسوب می‌شود.
ب- بلوکه شدن ارز پتروشیمی در چین: اگر ‌چه زمزمه‌های آن از اواخر سال گذشته و با نامه‌ غیرعلنی فعالان پتروشیمی به نهادهای ذی‌ربط آغاز شده بود اما در عمل شروع تنظیمات جدید به بهانه استانداردهای جدید پولشویی (و در واقع با تحریکات واضح عربستان و آمریکا) از مه 2017بوده است.
پ - خیز تحریمی جدید درباره بسته شدن حسابهای ایرانی در هالک بانک.
3خبر فوق هر یک از زوایای متفاوت قابل بررسی هستند. تحریم 722 S ضمن نقض واضح شروط ایران در برجام، باعث تعمیق اثر تحریم‌های قبلی می‌شود.
مشهور است که زمانی اوباما به مطایبه پرسیده بود: «آیا جای دیگری برای تحریم کردن ایران باقی مانده است؟» این پرسش به صراحت درباره موارد مطروحه در 722 S جاری است. آن‌قدر این موارد به عناوین مختلف (خاصه در ارتباط با SDN LIST) تحریم شده است که این تحریم بار روانی‌ای بیش از اثر واقعی‌اش خواهد داشت.
اما درباره 2مورد دیگر از قضا وقایع جدی است؛ از یک طرف حدود 40درصد از صادرات پتروشیمی ایران به چین است و از طرف دیگر ارز پتروشیمی تاکنون نقش مهمی در تراز کردن عرضه و تقاضا در بازار ارز داشته است. دانستن این‌که حتی در بدترین شرایط تحریم‌ها هم انتقال ارز پتروشیمی از چین با راحتی نسبی قابل انجام بود، اهمیت موضوع را دوچندان می‌کند. این واقعه یک اثر بنیادی بر معادلات بازار ارز خواهد داشت.
ولی با احتمال بالایی خروج از این ممنوعیت به پذیرش قواعد جدیدتر شناسایی همه‌جانبه ذی‌نفعان و تکمیل زنجیره FATF در ایران منوط خواهد شد.
در کنار همه حقایق فوق یک موضوع اصلی و بسیار مهم وجود دارد که همه موارد فوق را باید در آن چارچوب تحلیل دید. به‌دلیل سیاستهای پولی اتخاذ شده طی 4سال گذشته، نقدینگی کل و پایه پولی هر دو با سرعتی به مراتب بیشتر از آنچه در دولت دهم رشد کرده بود، رشد کرده است؛ چنانکه نقدینگی به نزدیک 1300هزار میلیارد تومان رسیده است. تنها علتی که این ابر نقدینگی منجر به تورم نشده است، آن است که نزدیک به هزار هزار میلیارد تومان از این نقدینگی به‌صورت سپرده حبس شده است تا سرعت گردش پول در اتفاقی غریب به زیر یک برسد.

از چارچوب خارج شدن رسانه‌های باند خامنه‌ای تنها به تهدید روحانی منحصر نمی‌شود. بلکه گوشه‌هایی از فرهنگ اخص «ولایت فقیه» هم به نمایش گذاشته شده است:‌

کیهان: آملی لاریجانی: در فضایی قرار داریم که عده‌یی به‌دنبال جریان‌سازی پوپولیستی برای ایستادن در مقابل تصمیمات قانونی نهادهای قانونی کشور هستند. از اتاق‌های فکر آنان خبر می‌رسد که می‌گویند تا التهابات انتخاباتی باقی است و فضا داغ است، باقی منویات خود را دنبال کنیم و سخنان خود را به کرسی بنشانیم. بنده از چنین فضایی بوی فتنه استشمام می‌کنم.
نقل کرده‌اند که کاندیدایی در جمع هواداران خود خطاب به آنان گفته است که ما آمده‌ایم حصر را بشکنیم. شما چه‌کاره‌اید که بخواهید حصر را بشکنید؟
عالی‌ترین نهاد امنیتی کشور در این زمینه تصمیمی را اتخاذ کرده است. رفع حصر نیز مانند سایر مصوبات شورای عالی امنیت ملی برای معتبر بودن پروسه خاص خود را دارد و این‌که بخواهیم عواطف مردم را برای ایستادگی مقابل این قبیل تصمیمات قانونی تحریک کنیم همان روح و باطن فتنه ۸۸است. بر همین اساس به این قبیل رسانه‌ها و افرادی که تلاش می‌کنند به‌صورت زنجیره‌یی و همنوا چنین مسائلی را دائماً تکرار کنند و از این طریق فشار وارد آورند هشدار می‌دهیم که این بساط را جمع کنند وگرنه قوه قضاییه با اقتدار، خود این بساط را جمع خواهد کرد.

وطن امروز: این دلواپسان نبوده‌اند که باید مورد طعن و تمسخر قرار می‌گرفتند. بلکه ساده‌لوحان جوزده‌ای که از انعقاد برجام به‌مثابه «خری که به آن تی‌تاپ داده باشند»، از شادی و شعف در پوست خود نمی‌گنجیدند بیش از هرکس دیگری مستحق آن توهین و تخریبی هستند که به ناحق نثار منتقدان برجام می‌کردند! منتقدانی که هر روز بیش از دیروز معلوم می‌شود به‌حق دل‌نگران معامله تقریباً تمام برنامه هسته‌یی کشور با مشتی تعهدات مبهم و مشروط بوده‌اند که هر روز گند یک قسمتی از آن درمی‌آید.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/f35a4700-941e-4dde-966f-21a6094114f4"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات