728 x 90

گفته‌ها و ناگفته‌ها از میان روزنامه‌های حکومتی روز ۱۸خرداد ۹۶

نگاهی به روزنامه‌های حکومتی
نگاهی به روزنامه‌های حکومتی
در صفحات اول روزنامه‌های حکومتی در روز پنجشنبه 18خرداد، عکسها و تیترهای مربوط به واقعه حمله به قبر خمینی و مجلس ارتجاع بیشترین عنوانها را به خود اختصاص داده است. در کنار این عنوانها صف بندیهای باندی در عرصه‌های مختلف در کنار حملات ولی‌فقیه ارتجاع به دولت و باند روحانی از جمله سایر مطالب مهم روزنامه‌هاست:

اعتماد: رهبر معظم انقلاب در جمع گروهی از دانشجویان: برخی دستگاهها یا دچار اختلال هستند یا تعطیل- مسائل آموزشی نباید بیرون کشور نوشته شود

اطلاعات: روحانی: باید اقتصاد را به‌معنای واقعی به مردم واگذار کنیم

جوان: کدام مافیا مانع ایجاد 50هزار شغل جدید است؟

خراسان: تعدادی از نمایندگان طی نامه‌یی به روحانی: شخصاً پیگیر کاسپین شوید

بحرانهای اقتصادی اجتماعی هم برخی عنوانهای صفحات اول روزنامه‌های پنجشنبه را به خود اختصاص داده‌اند:

اعتماد: سنا به تشدید تحریمهای ایران چراغ سبز داد

تجارت: خشکسالی در مدیریت آب
تجارت: سقوط موقت بورس در چند دقیقه

خراسان: بانک مرکزی بخشش سود و جرایم بانکی وامهای زیر 100میلیون را محدود کرد؛ بخشش بانکی آب رفت

اظهارات ولی‌فقیه ارتجاع با تیترهای پر دود و دم در روزنامه‌های باندش انعکاس یافته است. اما در متن حرفهایش تنها چیزی که به چشم می‌خورد عبارت است از: ابراز یاس از ریزش نیروها، یاس مزدوران و روضه امید به اضافه حمله به باند روحانی و تهییج مزدورانش در دانشگاه برای پیچیدن به پای دولت روحانی:

رسالت: خامنه‌ای گفتند: در آن سالها در میان مجموعه‌های دانشجویی مسلمان اختلالاتی به‌وجود آمد و برخی از دانشجویانی که دانشگاه و لانه جاسوسی را فتح کرده بودند، به علت ضعف تحلیل و محتوا و همچنین تندرویهای ناشی از هیجانات، از درون مغلوب شدند و ضربه خوردند... ایشان با انتقاد از اظهارات و اقدامات برخی افراد در داخل در راستای تلاش بدخواهان در « انقلاب زدایی» از دانشگاهها، گفتند: متأسفانه برخی‌ها به تضعیف روحیه حزب‌اللهی در دانشگاهها کمک می‌کنند... در خصوص آرمانها و ارزشها، مطالبه جدی داشته باشید و ضمن آن که بر روی کجی‌ها و کاستی‌ها علامت سؤال می‌گذارید، از شکست‌های مقطعی به هیچ‌وجه ناامید و مأیوس نشوید... ایشان به یکی از شگردهای دشمن برای القای «فایده ندارد»، «نمی‌توانید» و «کاری از دستتان بر نمی‌آید» اشاره و خاطرنشان کردند: متأسفانه برخی در داخل همان ذهنیتی را که دشمن می‌خواهد به جامعه القا کند، در صحبتها، در روزنامه‌ها و در فضای مجازی، با صدای بلند تکرار می‌کنند.
مجموعه‌های دانشجویی در برخورد با دشمن خارجی آزاد هستند و برخی ملاحظات در خصوص مسایل دیپلوماسی برعهده دیپلوماتها است اما دانشجویان باید مواضع خود را در قبال مسایل خارجی، صریح و بلند اعلام کنند... ایشان به یکی از شگردهای دشمن برای القای «فایده ندارد»، «نمی‌توانید» و «کاری از دستتان بر نمی‌آید» اشاره و خاطرنشان کردند: متأسفانه برخی در داخل همان ذهنیتی را که دشمن می‌خواهد به جامعه القا کند، در صحبتها، در روزنامه‌ها و در فضای مجازی، با صدای بلند تکرار می‌کنند.
مجموعه‌های دانشجویی در برخورد با دشمن خارجی آزاد هستند و برخی ملاحظات در خصوص مسایل دیپلوماسی برعهده دیپلوماتها است اما دانشجویان باید مواضع خود را در قبال مسایل خارجی، صریح و بلند اعلام کنند.
ایشان با اشاره به وجود برخی تشکلهایِ یکبار مصرف و با اهداف انتخاباتی و یا تشکلهایی با هدف معارضه علیه مجموعه‌های متدین و انقلابی در دانشگاهها، گفتند: مخاطب ما در این جلسه آن تشکلها نیستند، بلکه تشکلهایی مخاطب هستند که معتقد به انقلاب و نظام اسلامی و مبارزه با دشمنان آن هستند... ایشان در توصیه بعدی به دانشجویان از آنان خواستند که در حوادث گوناگونِ تلخ و شیرین، «نقش فعال» داشته باشند و هم‌چون «تماشاچی» عمل نکنند.
«تلاش جدی و همه‌جانبه برای غلبه دادن گفتمان انقلاب در دانشگاهها» نکته دیگری بود که رهبر انقلاب اسلامی بر آن تأکید کردند و با نادرست خواندن یأس و ناامیدی، گفتند: البته این خطاب، مخصوص دانشگاهها نیست و هر یک از هسته‌های جهاد فکری در سراسر کشور باید در این زمینه به‌صورت مستقل عمل کنند... گاهی دستگاههای مرکزیِ فکر، فرهنگ و سیاست، دچار اختلال و تعطیلی می‌شوند که در این وضعیت، باید افسران جنگ نرم، با شناخت وظیفه خود، به‌صورت آتش به اختیار، تصمیم‌گیری و اقدام کنند... . موضوع سند 2030را در همین چارچوب قابل ارزیابی دانستند و خاطرنشان کردند: برخی می‌گویند ما در این خصوص تحفظ داده‌ایم و گفته‌ایم فلان بخش آن را قبول نداریم، در حالی‌که حتی اگر هیچ مورد واضحِ خلاف اسلام در آن وجود نداشت، باز هم نظام آموزشی نباید در بیرون از کشور نوشته شود، حال آن که موارد خلاف اسلام نیز در آن سند وجود دارد و برداشت افرادی که خیال می‌کنند، ما در این موضوع گزارشهای درستی نگرفته‌ایم، برداشت درستی نیست.

انعکاس سخنان خامنه‌ای در روز 14خرداد که در سوزش از مفتضح شدن رئیسی جلاد، توسط مجاهدین به حوادث سال 60 «گریز» زده بود در روزنامه‌های این باند ادامه دارد. این اظهارات اسباب حمله به روحانی و خط‌ و نشان کشیدن برای وی هستند:

رسالت: سرمقاله: درس‌هایی از دهه 60برای امروز
دشوارتر از مبارزه با دشمنان خارجی، رویارویی نظام اسلامی با عوامل داخلی مخالف انقلاب بود.
مجاهدین در تابستان 1360پس از هم‌پیمانی با بنی‌صدر، خیابانهای پایتخت را به میدان جنگ تبدیل کردند...
هر کس در دام تکرار شعارها و ادعاهای آنان گرفتار شود، مرتکب خطایی نابخشودنی شده است، اما متأسفانه اخیراً و در جریان رقابتهای انتخاباتی، برخی از سیاسیونی که آگاه از این واقعیتها هستند، با تکرار برخی شعارهای مجاهدین، تاریخ را تحریف و جای جلاد و شهید را عوض کرده‌اند و لکه ننگی در پرونده سیاسی خود ثبت نمودند و آه شهیدان... را بدرقه خویش ساختند و یقیناً هیچ ملتی، همصدایی افراد با دشمن جنایتکار خود را تحمل نمی‌کند و لذا اگر این خطای کبیره سیاسی با عذرخواهی از ملت ایران، جبران نخواهد شد.
لذا اعتماد مردم از آنان به کلی سلب خواهد شد و در دادگاه عدل الهی سرانجامی تلخ در انتظارشان خواهد بود.

در روزنامه‌های باند ولی‌فقیه ارتجاع با اشاره به تهدید «اشتباه محاسبه» باند روحانی و کشاندن نظام به خوردن جامهای زهر بعدی، بر ضرورت صدور ارتجاع و تروریسم و دخالت در کشورهای منطقه تأکید شده است:

سیاست روز: می‌توان گفت که زنجیره تحرکات دشمنان با القای تصور سایه جنگ صورت می‌گیرد تا شاید با این حربه مسئولان را گرفتار خطای محاسباتی کرده و آنان را به سمت میز مذاکره و باج‌دهی سوق دهد
حال آن که تمام شواهد نشان می‌دهد که آمریکا نه حلال مشکلات بلکه خود کانون بحران است
و تنها راه پایان دادن به تروریسم وحدت و یکپارچگی ملی، حمایت از دستاوردهای دفاعی و حضور فعال مستشاری در جبهه مبارزه با تروریسم در سوریه و عراق است

روزنامه‌های باند علی خامنه‌ای از تنگ‌تر شدن حلقه تحریمها و بی‌اثری برجام در شل کردن این حلقه سوز و گداز و کرده‌اند:

کیهان: فایننشال تایمز نوشت: در دو سالی که از زمان اجرای برجام گذشته، امیدهای سرمایه‌گذاران برای ورود به بازار ایران تا حد زیادی به یأس مبدل شده است.

وطن امروز: سنای آمریکا در جلسه عصر روز گذشته خود به رأی‌گیری طرح تحریم‌های ایران پرداخت. این طرح تحریمی در نهایت با ۹۲رای موافق در برابر ۷مخالف در کنگره تصویب شد
این قانون پس از ماه‌ها مذاکره با حمایت نمایندگان جمهوریخواه و دموکرات روبه‌رو شد. این قانون که اواخر ماه مه در کمیته روابط خارجی سنا تصویب شد، تحریم‌ها علیه برنامه موشکی بالستیک ایران، حمایت از تروریسم و هر گونه انتقال تسلیحات و موارد نقض حقوق‌بشر را گسترش خواهد داد. بر اساس قوانین آمریکا، در صورت رأی بیش از 66نفر از نمایندگان سنا به یک طرح، رئیس‌جمهور آمریکا نیز نمی‌تواند آن را وتو کند. اکنون با رأی 92نفر از نمایندگان، دونالد ترامپ نمی‌تواند تحریم‌های جدید را وتو کند.

روزنامه‌های حکومتی دو واقعه حمله به مجلس رژیم و قبر خمینی را اسباب حمله باندی به یکدیگر کرده‌اند. روزنامه‌های باند حسن روحانی ناخواسته پرده از گوشه‌یی از وحشت رژیم را کنار زده‌اند:

جهان صنعت: حال غلتیدن به سوی رفتار پلیسی، توزیع سلاح برای حفاظت شخصی میان مقامات کشور، کشاندن انواع نیروهای نظامی و انتظامی به خیابانها و تبدیل شهرها به پادگان نظامی- انتظامی، اقدام عاقلانه‌ای نیست چرا که اکنون باید اقدامات امنیتی تشدید شود و مهم‌ترین وجهه اقدامات امنیتی نامریی و نامحسوس بودن آن است.
در این میان سختگیری بر رسانه‌های رسمی و وادار کردن ایشان به عادی‌سازی مصنوعی شرایط تنها بی‌اعتمادی عمومی نسبت به رسانه‌های رسمی را تشدید و شایعه‌پراکنی در فضای مجازی- که کنترل آن از دست مقامات خارج است- را تقویت خواهد کرد.
مقامات امنیتی باید بدانند که رفتار مصنوعی که گاهی از سوی برخی نهادها یا مقامات امنیتی توصیه می‌شود تنها با لبخند تمسخرآمیز مخاطبان مواجه می‌شود و اعتماد مخاطبان از رسانه را سلب می‌کند؛ تجربه‌ای که پیش از این و در موارد مشابه، مشاهده شده ولی کمتر از این‌گونه تجربه‌ها درس گرفته شده است.

جمهوری اسلامی: آنچه به‌شدت باید از آن پرهیز کرد بهره‌برداری سیاسی جریانهای مختلف از این حوادث برای مقصر جلوه دادن رقیب می‌باشد.

جمهوری اسلامی: صدا و سیمای جمهوری اسلامی در حوادث تروریستی دیروز، تا مدتی منفعل عمل کرد. دقایقی بعد از شروع حملات... ، اخبار این حوادث در رسانه‌های منطقه و جهان و همچنین در فضای مجازی منتشر شد و مردم لحظه به لحظه از تازه‌ترین خبرهای این حوادث مطلع می‌شدند ولی صدا و سیمای جمهوری اسلامی در حالی که مشغول پخش کردن برنامه‌های عادی خود بود، هیچ خبری از این حوادث نمی‌داد... شرایط خبررسانی امروزه اجازه حبس خبر را نمی‌دهد، نمی‌توان کوتاهی صدا و سیما در این زمینه را قابل توجیه دانست.

شرق: ماهیگیری سیاسی از حمله تروریستی
آنها که در ماجرای پلاسکو منتقدان شهردار تهران را به «لاشخوری سیاسی» متهم می‌کردند و از این می‌گفتند که «الان وقتش نیست»، دیروز خودشان در توییتر و فضای مجازی همان شیوه‌ای را پیش گرفتند که زمستان گذشته منتقدش بودند... نمونه‌هایی از این توییتها عبارت بود از «... خوش‌بینانه و ساده‌لوحانه چشم به این قبیل حوادث بسته و به کنسرت و پارتی و... رأی دادند» «به نظرم مبارزه با اینها حماقته چون بیست سال دیگه یکی مث روحانی پیدا میشه و بهت میگه چرا اعدام کردی! بذارید آزاد باشن» «مثل این‌که یواش یواش آفتاب برجام داره میره و سایه جنگ داره میاد» «برجام سایه جنگ را از سر ملت ایران دور کرد، جالب‌ترین طنز» در شبکه‌های تلگرامی هم، پست‌های زیادی با همین مضامین دست به دست شد. در کانال روشنگری، آمده بود: «چرا با تروریستها با خشونت رفتار می‌کنید؟ چرا کشت‌وکشتار؟ مگه نمی‌دونید حاج آقا گفتن دنیای فردا دنیای موشک نیست و دنیای گفتمان است. یکی از شاگردان حاج آقا را بفرستین مسائل را با گفتمان حل کنند خب»... برخی حتی تا خائن ‌شمردن حسن روحانی پیش رفتند و نوشتند «مگه نگفت من نیام جنگ میشه؟» یا «آفتاب برجام ٢٠ دقیقه‌ای در مجلس طلوع کرد، همان جایی که حالا سایه جنگ افتاده».

روزنامه‌های باند ولی‌فقیه ارتجاع ضمن حمله به حسن روحانی تلاش کرده‌اند از این وقایع، آبی برای «اقتدار» خامنه‌ای گرم کنند:

کیهان: حادثه دیروز فارغ از تمام ابعاد و جوانب مختلف امنیتی، حاوی هشدارها و عبرت‌های عمیقی برای مردم و اهل سیاست نیز بود. آن هم این‌که همه ما سوار بر یک کشتی هستیم و در این دریای توفانی و پر از دزدان دریایی، اتحاد و یک‌صدایی و گوش به فرمان ناخدا بودن است که می‌تواند کشتی را به ساحل آرامش برساند.
اما آنان که امنیت و سرنوشت کشور و منافع ملی را قربانی مطامع زودگذر سیاسی و جناحی می‌کنند، از حوادث دیروز درس می‌گیرند؟.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/341eee48-72d8-478f-b4c1-536704fc35db"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات