728 x 90

گفته‌ها و ناگفته‌ها از میان روزنامه‌های حکومتی روز چهارم مرداد ۹۶

نگاهی به روزنامه‌های حکومتی
نگاهی به روزنامه‌های حکومتی
روزنامه‌های حکومتی در روز چهارشنبه چهارم مرداد، همزمان با تصویب تحریمهای جدید آمریکا علیه رژیم در سکوت هستند. تنها دو روزنامه دلواپس مطالبشان مربوط به قبل از تصویب تحریمها در سنای آمریکاست:‌

کیهان: صدای پای تحریمهای تازه، دولت و مجلس چه می‌کنند؟!

مجلس نمایندگان آمریکا روز سه‌شنبه به وقت آمریکا (چهارشنبه به وقت ایران) بر سر طرحی رأی‌گیری می‌کند که در صورت تبدیل شدن به قانون، تحریم‌های جامعی علیه ایران به بهانه‌های «حقوق‌بشر»، «توسعه برنامه موشکی» و «تروریسم» اعمال می‌کند.
چرا به این طرح می‌گویند «سیاه‌چاله تحریم» ؟
سیاه چاله چیزی است که تمام اشیا نزدیک به خود را به درون سیاه چاله می‌کشد. این همین وضعیتی است که می‌توان از نظر تحریمی برای توصیف طرح مذکور بیان کرد. به این دلیل که اگر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در لیست سازمانهای تروریستی قرار بگیرد با توجه به آن که سپاه یک نهاد رسمی و دارای روابط نظام‌مند با ساختارهای دولتی و غیردولتی است، سبب می‌شود تا بخش زیادی از حاکمیت اعم از دولت یا سایر قوا و نهادها به درون لیست تحریمی بروند. این اتفاق همانند یک سیاه چاله عمل می‌کند و تعداد زیادی از نهادها که قابل پیش‌بینی نیست را تحریمی می‌کند.
حتی قابل تصور است که بانک مرکزی که در برجام از تحریم خارج شد دوباره به لیست تحریم بازگردد.
به نظر می‌رسد آمریکا دو مقصود اصلی را دنبال می‌کند. یک هدف تشدید پدیده «خودتحریمی» در داخل ایران است. یعنی آمریکا با ایجاد فضای ترسناک پیرامون نهادهای انقلابی هم‌چون سپاه پاسداران انقلاب اسلامی می‌خواهد ارتباط نهادهای داخلی هم‌چون ارتباطات بانکی با آن را تضعیف کند.
دومین هدف آمریکا تقویت اهرم خود برای مذاکرات احتمالی آینده پیرامون مباحث به‌اصطلاح غیرهسته‌یی است. آمریکا طبق سنت رفتاری خود از «هیچ» ابزار می‌سازد تا در زمان مذاکرات همانها را به‌عنوان امتیاز به طرف مقابل بدهد.
برخی از مدعیان اصلاحات اینگونه القا می‌کنند که علت تأخیر در تصویب طرح تحریمی علیه ایران و روسیه، مخالفت دموکراتها با تحریم‌های ضدایرانی است.
این ادعا در حالی مطرح می‌شود که سناتورهای آمریکایی (جمهوری خواه و دموکرات) - 25خرداد سال جاری- با 98رأی موافق و تنها دو رأی مخالف طرح تحریم‌های ضدایرانی را به تصویب رساندند.
هسته‌یی را از نفس انداختیم، نوبت موشکی است!
گفتنی است «جان کری» وزیر خارجه سابق آمریکا-دی ماه 95- در یادداشتی که به‌مناسبت نزدیک شدن به روزهای پایانی حضور در کابینه آمریکا نوشته بود، از برد-برد در مذاکرات هسته‌یی رمزگشایی کرد. کری تأکید کرد: «مذاکرات با تهران برای عقب‌نشاندن ایران از برنامه هسته‌یی به نتیجه رسید و حالا دولت بعدی آمریکا باید ضمن ادامه اعمال فشار بر ایرانی‌ها، برای عقب نشاندن برنامه موشکی ایران تلاش کند».
ولایتی: تحریم‌های جدید بدون تردید نقض برجام است
اگر بخواهیم علت استمرار تحریم‌ها در پسابرجام را رمزگشایی کنیم، قطعاً انفعال دولت و تلاش برای حفظ برجام به هر قیمت، مهمترین علت این امر است.
سخنگوی دولت همانند دیگر دولتمردان به کلی گویی بسنده کرده است و سعی کرده با عباراتی چون رصد کردن طرف مقابل و گزارش کارگروه مربوطه، صورت مسأله را پاک کند.
علی لاریجانی رئیس‌مجلس شورای اسلامی در حاشیه مراسم همایش هیأت ‌امناهای دانشگاههای علوم پزشکی سراسر کشور در جمع خبرنگاران گفت: اقدامات اخیر آمریکایی‌ها بحث تازه‌یی نیست و از وقتی که سنا وارد چنین فضایی شد آنها با چالشهایی در داخل مواجه بودند و تحریم‌های اخیر نیز برای ایران و روسیه رصد می‌شود، متناسب با آن تصمیم‌گیریهایی می‌شود و یک بخشی در مجلس به شکل طرح در حال بررسی و تدوین است و بخش‌های دیگر نیز در هیأت نظارت بر برجام در حال بررسی است.
لزوم ایجاد تغییر در هیأت نظارت بر برجام
فؤاد ایزدی کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: بسیاری از اعضای هیأت نظارت بر برجام افرادی هستند که تمام قد از برجام حمایت می‌کردند از این منظر به‌طور ناخودآگاه برای آنان سخت است که مشکلات ساختاری برجام را که از ابتدا هم وجود داشت بپذیرند.
متأسفانه مجلس شورای اسلامی در خصوص وظیفه نظارتی خود در اجرای طرح «اقدام متناسب و متقابل دولت ایران در اجرای برجام» به خوبی عمل نکرده است.
علاوه بر این در هفته‌های گذشته، طرح «اقدام متقابل مجلس در برابر تحریم‌های تازه سنای آمریکا» توسط نمایندگان مورد بحث و بررسی قرار گرفت و نمایندگان و کارشناسان، اشکالات فراوانی را در خصوص این طرح اعلام کردند.
در حال حاضر متأسفانه مجلس به‌صورت جدی در موضوع برجام ورود نکرده است. نمایندگان موظفند که وظیفه نظارتی خود در اجرای طرح «اقدام متناسب و متقابل دولت ایران در اجرای برجام» را مستمر و قاطع اجرا کنند.

وطن امروز: در مقابل تصویب تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران مجلس و هیأت نظارت بر برجام واکنش نشان می‌دهند؛ پاسخ هسته‌ای... در ایران روز گذشته مقامات مسئول اعلام کردند شرایط برای پاسخ ایران به تصویب تحریم‌های جدید آمریکا، فراهم شده است. علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی گفت روند پیگیری طرح یک فوریتی مجلس در حال اجراست، ضمن این‌که در کنار مجلس، هیأت عالی نظارت بر برجام نیز به تحریم‌های جدید آمریکا واکنش نشان خواهد داد. اظهارات لاریجانی درباره واکنش ایران به تحریم‌های جدید به‌گونه‌یی است که نشان می‌دهد پاسخ ایران به تحریم‌های جدید، بر توانمندی هسته‌یی متمرکز است.
لاریجانی درباره تحریم‌های جدید آمریکایی‌ها علیه ایران و نقض برجام گفت: این موضوع بحث تازه‌یی نیست و از زمانی که مجلس سنای آمریکا چنین تصمیمی گرفته با چالشی در داخل بدنه آمریکا مواجه بوده است. رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که این تحریم‌ها مربوط به ایران و روسیه است، افزود: متناسب با این تحریم‌ها طرحی در مجلس طراحی شده و همچنین در هیأت عالی نظارت بر برجام اقدامات لازم صورت می‌گیرد.
علی‌اکبر ولایتی که در زمره حامیان تراز اول برجام به حساب می‌آید نیز دیروز گفت
دولت جمهوری اسلامی پاسخ این تحریم‌ها را خواهد داد و در هیأت نظارت بر برجام تصمیم‌گیری مناسب انجام خواهد شد. وی اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران می‌تواند با اعتماد به‌نفس و همکاری همه دستگاهها و با داشتن روابط سازنده با بسیاری از کشورها از جمله روسیه و چین مسائل خود را پیش ببرد. ولایتی گفت: نظام جمهوری اسلامی ایران با قوت به کار خود ادامه می‌دهد.

از کشمکشهای باندی بر سر حق‌السهم در کابینه روحانی که بگذریم اعترافات به غارت و چپاول و ناکارآمدیها و بحرانهای اقتصادی اجتماعی بیشترین عنوانها را به خودش اختصاص داده است، ابتدا روزنامه‌های باند روحانی را نگاه می‌کنیم:
آرمان: افشاگری از ساخت پل صدر و فروش پردیسان

آرمان: فروش غیرمجاز املاک شهرداری
آرمان: بیکاری مدتی است به بحران رسیده
آفتاب یزد: اسحاق جهانگیری: نرخ بیکاری کرمانشاه را گفتند تنم لرزید

ابتکار: دلایل عدم تحقق محرومیت زدایی طی چند دهه گذشته؛ فقر زدایی بدون پول

ابرار: یک نماینده: تعداد بیکاران در کشور بیشتر از آمارهای موجود است

ایران: رقم بدهی شهرداری در جلسه شورای شهر پایتخت بحث برانگیز شد؛ اختلاف 40هزار میلیارد تومانی- چمران بدهی شهرداری را 20و تندگویان 60هزار میلیارد تومان اعلام کردند

اعتماد: جزییات دادگاه دیروز متهمین نفتی: 10کشتی مفقودند

بهار: نوبخت: اسناد تخلف وزرای دولت دهم را به قوه قضاییه داده‌ایم

تجارت: وضعیت سرمایه‌های اجتماعی در ایران نشان داد؛ زوال اعتماد، سقوط اقتصاد

جهان اقتصاد: وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی؛ نسبت مزد به قدرت خرید مردم پایین است

جهان صنعت: بررسی عملکرد ۴ساله علی ربیعی در دولت یازدهم؛ وزیر ناکارآمد

مردم‌سالاری: ادامه فروش غیرمجاز املاک شهرداری
در روزنامه‌های باند ولی‌فقیه هم فساد و کارنامه دولت روحانی هدف حملات قرار گرفته است:
جوان: رئیس سازمان غذا و دارو:‌۶شرکت واردات دارو ۵۰درصد بازار را در اختیار دارند

رسالت: رئیس مجلس: روند بیکاری در چهارسال اخیر بدتر شده است – رشد تولید ناخالص داخلی ایران در منطقه دهم است در حالی که طبق سند چشم‌انداز باید اول باشد- در زمینه سرمایه‌گذاری خارجی بین 181کشور جهان رتبه 162را داریم- زندگی سیاسی پر حاشیه ذهن مسولان ما را درگیر کرده است

هشدار نسبت به شرایط انفجاری جامعه در روزنامه‌های هر دو باند حاکم دیده می‌شود. یک نمونه در روزنامه‌های باند روحانی:
آرمان: حسین راغفر:‌بیکاری مدتی ‌است به بحران رسیده: جامعه ایران مدت‌هاست به‌دلیل بیکاری از مرحله بحران عبور کرده است. این در حالی است که در شرایط کنونی بسیاری از گروه‌های سیاسی به‌دنبال این هستند که مناصب دولت آینده را به دست بگیرند. به نظر من تغییر افراد هیچ کمکی به حل این بحرانها نمی‌کند، بلکه مسئولان باید نگاه خود را به این مسأله تغییر بدهند.
مسئولان باید این نکته را در نظر داشته باشند که عدم پاسخگویی به بحران اقتصادی کنونی جامعه، ممکن است پیامدهای امنیتی به همراه داشته باشد و مشکلات امنیتی نیز به مشکلات اقتصادی اضافه شود که در چنین شرایطی کنترل مشکلات بسیار سخت خواهد بود.

در روزنامه‌های باند خامنه‌ای هم نسبت به پیامدهای تنگ‌تر شدن حلقه تحریمها و انزوای منطقه‌یی نظام هشدار داده‌اند:
جوان: خط تهدید و تحریم با رویکرد تشدید تحریم‌ها علیه سپاه، بیانگر راهبرد آمریکا برای تقابل با جمهوری اسلامی... با هدف تأثیر‌گذاری بر فرآیند‌های داخلی با هدف براندازی نظام جمهوری اسلامی است.
ـ در تشدید تحریم‌ها؛ افزایش فشار بر مردم ایران برای دامن زدن به نارضایتی‌های اجتماعی دنبال می‌شود. از منظر آنان تلفیق اعتراضات اجتماعی و غلبه روحیه تردید و تسلیم به‌ویژه در حوزه مسئولان و تغییر نظام محاسباتی آنان، می‌تواند زمینه‌ساز تغییرات مورد غرب در داخل باشد.
ـ در تحریم جدید آمریکا بر دو حوزه‌ای که نقاط قوت ایران است (حوزه موشکی و سپاه) دست گذاشته است. آنها می‌خواهند با بسیج عمومی و القای این‌که ایران یک تهدید برای کشورهای منطقه است زمینه انزوای منطقه‌یی و صدور قطعنامه و یک اقدام بین‌المللی علیه ایران را فراهم کنند.
ـ غرب برای تغییرات مورد نظر در داخل با موانع جدی مثل سپاه مواجه است. سپاه با توجه به رسالت خود در پاسداری از انقلاب اسلامی، مانع نفوذ عوامل دشمن و تغییر محاسبات مردم و مسئولان و استحاله نظام است. از این‌رو محدود و محصور کردن سپاه، حداقل راهبردی است که برخی جریانهای معاند داخلی و بیرونی دنبال می‌کنند.
ـ هدف دیگر تهدید، زمینه‌سازی برای وادار کردن ایران برای مذاکره در گام‌های بعدی یعنی برجام‌های 2و 3و... است.

کیهان خامنه‌ای از دیدار سرکردگان سپاه با روحانی گزارشی داده است که برخلاف ادعای روزنامه‌های باند روحانی در مورد این دیدار است:
کیهان: گفتگوی دوشنبه سپاه و رئیس‌جمهور (یادداشت روز)
دیدار روز دوشنبه چند تن از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با رئیس‌جمهور در کانون توجه خارجی و داخلی قرار گرفت اما از آنجا که سپاه ‌پاسداران در خصوص مباحث جلسه بیانیه‌یی صادر نکرد، بعضی از جریانهای مجال پیدا کردند تا با تحلیل و تفسیر انحرافی مباحث و موضوعات مطرح شده را به حاشیه رانده و به مسایلی بپردازند که اساساً در این دیدار نسبتاً طولانی مطرح نشده بود.
جلسه روز دوشنبه به‌درخواست فرماندهان ارشد سپاه برگزار شده و محور اصلی بحث نقد عملکرد و مواضع دولت در حوزه امنیت نظام و ارزش‌های بنیادی انقلاب بوده است. در این میان سپاه برای اثبات حسن‌ظن خود به رئیس‌جمهور و دولت درصدد برآمد دغدغه‌ها و نگرانی‌هایی که از ناحیه ادبیات و رویکردهای تبلیغی دولت پدیده آمده است را بدون واسطه و صریح با رئیس‌جمهور در میان بگذارد.
مباحثی که از سوی رئیس‌جمهور محترم و بعضی از اطرافیان ایشان در مسایل انقلابی، ارزشی و امنیتی مطرح شد، نگرانی‌های زیادی را پدید آورد. سخنانی که ایشان درباره روند قضایی کشور در 38سال گذشته در حوزه جرایم امنیتی مطرح کرد و پس از آن مباحثی که در خصوص اقتدار سپاه در حوزه‌هایی که یا کاملاً منطبق با قانون اساسی و یا با درخواست و اصرار قبلی دولت صورت گرفته است توسط رئیس‌جمهور مطرح شد تا آنچه در خصوص سند FATF دنبال شد و در صورت اجرایی شدن دست و پای کشور را در مسایل مرتبط با نظام و انقلاب به‌خصوص در حوزه خارجی می‌بندد تا ادبیاتی که از آن نوعی انفعال در مقابل غرب استشمام می‌شود و تا آنچه دولت در حوزه مسایل حساس مرتبط با فرهنگ و معنویت دنبال می‌کند. فهرستی از موضوعاتی است که سپاه را به‌عنوان دژ دفاعی ارزش‌های بنیادی نظام و مردم نگران می‌کند. ورود رئیس‌جمهور به حوزه‌هایی از این دست ضمن آن که نوعا فراتر از اختیارات رئیس‌جمهور می‌باشد، مشکلات عمده‌ای نیز برای کشور پدید می‌آورد. یکی از این موارد سند 2030بود...
بر اساس آنچه شنیده شده است سپاه در این دیدار به‌طور خیلی مشفقانه و مستدل آسیب‌های جدی ادبیات دولت به نظام، مردم و خود دولت را تشریح کرده و از رئیس‌جمهور محترم خواسته است مانع شکل‌گیری ادبیاتی مغایر با ادبیات انقلاب اسلامی و مغایر با منافع ملی در دولت شود.
برخلاف آنچه بعضی از رسانه‌های خاص مطرح کرده‌اند دو بحث در این دیدار از سوی فرماندهان سپاه مطرح نشده است یکی بحثهای مرتبط با پروژه‌های اقتصادی و دیگری بحثهای مرتبط با شکل‌گیری کابینه جدید. سپاه پاسداران ورود در این دو حوزه را مسئولیت خویش نمی‌داند...
پاره‌ای از ورودهای دولت به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم جنبه امنیتی داشته و کشور را در شرایط خاص قرار می‌دهد از این رو در ماه‌های گذشته رهبر معظم انقلاب طی چند نوبت، تضعیف نیروهای مسلح و به‌طور خاص نیروهای مومنی که از سوی نظام سلطه تحت اتهام و فشار قرار دارند را اقدامی خطرناک دانسته و از آن پرهیز دارند. سپاه پاسداران در حوزه امنیتی به درستی مقابله با تهدیدات امنیتی پیش از آن که در درون مرزهای جغرافیایی ایران به منصه ظهور برسند را یک ضرورت به حساب می‌آورند و تجربه هم نشان داد که این استراتژی‌ کاملاً درست و منطقی است و البته هزینه‌هایی هم به‌طور طبیعی دارد که حتماً تنها عشری از هزینه‌های سنگین و بعضاً تمام نشدنی تهدیدهایی است که به داخل سرزمین کشیده شده‌اند. خب در اینجا دولت در حالی که از برکات چنین امنیتی بهره‌مند است و اگر نبود، دولت قادر به هیچ‌کاری در حوزه اقتصاد، فرهنگ، امنیت داخلی و... نبود، از موضع مدعی وارد می‌شود و می‌گوید تلاش برای تبدیل شدن به قدرت منطقه‌یی شدنی نیست و اگر هم بشود هزینه‌های سنگینی دارد که در توان ایران نیست. در این میان دولت باید طرح قابل قبولی که لازمه و نتیجه آن هزینه‌های تبدیل شدن کشور به قدرت منطقه‌یی نباشد، ارائه نماید اما متأسفانه آنچه از لابلای حرف‌های رئیس‌جمهور و تیم او شنیده می‌شود حل و فصل مسایل منطقه‌یی با کشورهایی نظیر عربستان، ترکیه و آمریکاست... در درون دولت یک جریان بسیار مؤثر سیاسی اگر ‌چه اخیراً اعتراف می‌کند که مشکلات آمریکا با ایران خیلی بیش از آن است که چند برجام هم بتواند از شدت آن بکاهد اما در عین‌حال کماکان راه‌حل مشکلات را در همطراز شدن با دولتهای دیگر عنوان می‌کند.
در واقع فرماند‌هان ارشد سپاه در دیدار روز دوشنبه خود فهرستی از دغدغه‌های مهمی که در حوزه انقلاب، ارزش‌های نظام و مردم دارند را مطرح کرده و پیامدهای برخی مواضع را به‌طور شفاف برای شخص رئیس‌جمهور محترم تشریح کردند. موضع رئیس‌جمهور در این دیدار ابراز قدردانی از مطالب بوده و این از توئیت آقای حسام‌الدین آشنا مشاور فرهنگی رئیس‌جمهور فهمیده می‌شود آنجا که او با اشاره به جلسه فرمانده سپاه با رئیس‌جمهور نوشت این یک مسیر است. سپاه طبعاً در رابطه با وظایفی که بر اساس قانون اساسی برعهده دارد به غیر از به صدا درآوردن زنگ‌ها، اقدامات اساسی را برای رفع دغدغه‌ها دنبال می‌کند و این همان چیزی است که از سپاه یک موجود ویژه ساخته است موجودی که وقتی با لبه امنیتی وارد ماجرا می‌شود پیچیده‌ترین توطئه‌های امنیتی- آن‌گونه که در سال‌های 59و 60وجود داشت- را خنثی می‌کند
عمل به توصیه‌ها و دغدغه‌های فرماندهان ارشد سپاه که در جلسه دوشنبه بیان شده است، دولت را تقویت می‌کند و به آن اعتبار تازه‌یی می‌دهد از این رو با توجه به شناخت عمیق و دیرپای آقای روحانی نسبت به سپاه انتظار می‌رود تحولی در همه آنچه طی یکی- دو سال اخیر در ادبیات و بعضاً رفتار دولت شاهد بوده‌ایم پدید آید.

روزنامه‌های باند روحانی ضمن تأیید وجود شکاف در نظام با تناقض‌گویی دیدار سرکردگان سپاه با وی را حاکی از وحدت بین ارگانهای نظام تفسیر کرده و بر نقش باند روحانی در تأمین امنیت برای نظام تأکید کرده‌اند:
اعتماد: سرمقاله: پرواز با دو بال
در وضعیتی که کنگره آمریکا نیز در حال بررسی و نهایی کردن تحریم‌های جدید علیه ایران است به‌علاوه در منطقه نیز عربستان شاخ و شانه می‌کشد، انتظار می‌رفت که نیروهای داخلی مسیر تعامل سازنده‌یی را تجربه کنند؛ مسیری که از خلال آن وحدت و صدای واحد در برابر بیگانگان و در دفاع از منافع ملی کشور شنیده شود. در این چارچوب انتظار می‌رفت که انتخابات ١٣٩٦آبی باشد که به آتش اختلافات ریخته می‌شود، ولی طی دو ماه گذشته این شعله‌ها اگر شعله‌ورتر نشد، خاموش و کم‌سوتر نیز نشد. با این وجود و خوشبختانه در روزهای اخیر اقدامات و اخبار مثبت و سازنده‌یی را در جهت گام برداشتن به سوی این هدف شاهدیم. از گفتگوی سازنده فعالان اصول‌گرا چون آقای باهنر گرفته تا دیداری که در روز دوشنبه میان آقای رئیس‌جمهور و فرماندهان سپاه برگزار شد.
دیدار اخیر آقای روحانی با فرماندهان عالی سپاه پاسداران که نقش بی‌بدیلی در مسائل منطقه‌یی دارد در کنار نقش مهم سپاه در سازندگی کشور، نشان داد که بیگانگان نمی‌توانند یا نباید روی اختلافات ظاهری حساب چندانی باز کنند. دولت به خوبی می‌داند که قدرت و امنیت کشور در گرو داشتن نیروهای مسلح قوی و یکپارچه است. نیروی نظامی نیز می‌داند که بدون داشتن یک دیپلوماسی و سیاست خارجی قوی، بدون داشتن پایگاه مردمی حکومت و نیز بدون داشتن یک اقتصاد پویا و قوی، هیچ نیروی مسلحی نمی‌تواند، نقشی سازنده برای کشورش ایفا کند، حتی قدرت دفاع از امنیت و مرزهای کشور را هم نخواهد داشت... هیچ پرنده‌ای نمی‌تواند با یک بال به پرواز در‌آید، چه رسد به این‌که دو بال آن بخواهند اثرات یکدیگر را خنثی کنند و این واقعیت را دولت و سپاه به خوبی می‌دانند. اهمیت این نوع هماهنگی وقتی بیشتر می‌شود که از طرف اردوگاه مخالفان کشور صدای کینه‌ورزانه شنیده می‌شود.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/3b7ce6b2-27c9-46f4-90eb-1777997c7965"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات