728 x 90

ابعاد تحریمهای جدید

تحریمها و نگرانیهای رژیم
تحریمها و نگرانیهای رژیم
تحریمهای جدید مجلس نمایندگان آمریکا که با 419 رای موافق در برابر تنها 3رای مخالف تصویب شد، تحریمهایی که در رسانه‌های رژیم با اهمیت بسیار زیاد و خیلی خطرناک تلقی شده است.

رئیس مجلس نمایندگان آمریکا هم در همین رابطه تأکید کرد که این تحریمها، گسترده‌ترین بسته تحریمی تاریخ است، به این علت که هم رژیم و هم روسیه و هم کره شمالی را با هم در این بسته جا داده‌اند.

ممکن است این سؤال پیش بیاید که کنار هم قرار دادن دو کشور روسیه و کره شمالی با رژیم ایران، این رژیم را در حاشیه قرار نمی‌دهد و در این بسته تحریمی جنبه فرعی پیدا نمی‌کند.

در پاسخ باید گفت مطلقاً ! به این علت که وقتی به متن این تحریمها در این لایحه توجه شود، وزن سنگین آن مربوط به تحریمهای رژیم ایران است. مهمتر اینکه، اسم رژیم ایران در کنار تهدیدی به نام کره‌شمالی قرار داده شده. کره‌شمالی که به گفته بالاترین مقامات آمریکا، یکی از تهدیدهای اتمی جهان است.

این تحریمها که کارگزاران رژیم به‌آن مادر تحریمها می‌گویند، به‌خاطر 3موضوع علیه رژیم اعمال می‌شود:
موشکی
تروریسم
نقض حقوق‌بشر


اما در متن این تحریمها، بعد از این 3موضوع، جمله‌ای را قید کرده که در حقیقت گسترش این تحریمها تمامی اقدامات رژیم را هم شامل می‌شود. این جمله این است: «... به‌دلیل سایر مقاصد ایران...» طبعاً این دست باز به مقامات آمریکایی می‌دهد که این تحریمها را به سایر زمینه‌ها هم گسترش بدهند.

همچنین، این تحریمها دست‌درازیهای رژیم در کشورهای منطقه، مثل سوریه، عراق و یمن را هم هدف قرار می‌دهد. آنجا که در «بخش 3» می‌نویسد: «وزیر خارجه، وزیر دفاع، وزیر خزانه‌داری و مدیر آژانس اطلاعات ملی حداکثر تا 180روز پس از تصویب این قانون و هر دو سال یکبار باید به‌طور مشترک راهبردی را در جهت مقابله با تهدیدها و فعالیتهای متعارف و غیرمتقارن ایران علیه ایالات متحده و متحدان کلیدی در خاورمیانه، شمال آفریقا و ماورای آن تدوین کرده و به کمیته‌های مربوطه در کنگره تسلیم کنند».

بعد هم در 6بند، راه‌کارهای مقابله با رژیم در منطقه را توضیح می‌دهد، از جمله نوشته است: «فعالیتهای بی‌ثبات‌کننده رژیم در منطقه و ارزیابی قابلیتهای نیروهای رژیم».

در این متن نوشته شده که رئیس‌جمهور باید طی 90روز گزارشی از نهادها و افرادی که با برنامه موشکی رژیم ارتباط دارند، بدهد. بعد هم هر 180روز مجدداً گزارش کند.

یک نکته مهم هم که راه رژیم را برای فریب‌کاری می‌بندد، این است که در متن روشن شده هر فردی که جایگزین نفرات رژیم در مواضع مسئولیت موشکی بشود، خودبخود مشمول تحریمها می‌شود. یعنی رژیم نمی‌تواند با تغییر مهره‌هایش، از زیر تحریمها فرار کند.

اما یکی از مهمترین‌ بخش این تحریمها، بخش 5 آن است. با این عنوان: «اعمال تحریمهای مرتبط با تروریسم در رابطه با سپاه پاسداران» ؛ یعنی هدف‌ قرار دادن سپاه، اهرم اصلی حفظ نظام آخوندی.

در محور 3 -بند الف-بخش 5نوشته: «سپاه پاسداران (نه فقط سپاه قدس) مسئول اجرای برنامه بین‌المللی (رژیم) ایران برای اجرای فعالیت‌های بی‌ثبات کننده، حمایت از اقدامات تروریستی بین‌المللی و برنامه موشکهای بالستیک است».

یعنی تأکید می‌کند «نه فقط سپاه قدس»! بلکه تمامیت سپاه را هدف قرار می‌دهد. بعد هم برای ترامپ زمان می‌گذارد که تا 90روز بعد از تبدیل این طرح به قانون، باید «تحریم‌های مشروح در بخش (ج) در رابطه با سپاه انقلاب اسلامی و اشخاص خارجی را که مقام، عامل یا وابسته سپاه هستند، اعمال کند».

بخش ج «مشروح تحریمها» ست. به‌طور مشخص می‌گوید: «تحریم‌های مشروح در این بخش تحریم‌هایی است که متعاقب فرمان اجرایی 13224... به افرادی که مرتکب اعمال تروریستی شده یا تهدید به ارتکاب آن کرده‌اند یا از تروریسم حمایت می‌کنند، در رابطه با شخص خارجی اعمال می‌شود».

پس می‌گوید اعضای سپاه (بالا تا پایین) که هیچ، هر کس هر رابطه‌ای (کوچک و بزرگ) با سپاه داشته باشد، حمایت از تروریسم محسوب می‌شود.

همچنین تحریمها در مورد نقض ‌حقوق‌بشر توسط رژیم وزیر خارجه را موظف می‌کند ظرف 90روز فهرستی از افراد و نهادهای رژیم را که در نقض‌حقوق‌بشر دست دارند، معرفی کند که مشمول تحریمها شوند. موارد نقض‌حقوق‌بشر را هم به این صورت ریز کرده است:
کشتار غیرقانونی
شکنجه
مواردی که به‌طور بین‌المللی نقض آشکار حقوق‌بشر محسوب می‌شود. تمام این موارد، بالا تا پایین رژیم را دربر می‌گیرد و مشمول این تحریمها قرار می‌دهد.

حالا با توجه به این‌که آمریکا همین چند روز پیش پذیرفت که رژیم برجام را نقض نکرده و ادامه اجرای برجام برای 3ماه دیگر تصویب شد، آبا این تحریمها ناقض برجام نیست؟

در درون رژیم یک باند و عده‌یی از مهره‌های نظام می‌گویند این تحریمها نقض روح برجام است که البته یک حرف کلی است. اما نمی‌گویند نقض برجام است!، چون اگر به دایره‌المعارف سیاسی هم مراجعه شود، برجام را اینطور تعریف کرده است: «برنامه جامع اقدام مشترک، در راستای توافق جامع بر سر برنامه هسته‌یی ایران». در حالیکه این تحریمها کاری به اتمی ندارد؛ برای همین نقض برجام نیست. با این حال دلواپسان می‌گویند که اساساً نقض برجام هم هست. اما آنچه مهم است، این است که این تحریمها که از مسیر دیگری غیر از موضوع اتمی عمل می‌کند و به‌طور رسمی هم نقض برجام محسوب نمی‌شود، در عمل چیزی بیش از تحریمهایی را که با اجرای برجام روی کاغذ و به شکل رسمی لغو شد، به رژیم تحمیل می‌کند و مثل این می‌ماند که برجامی در کار نیست.

سوال دیگری که در این بین مطرح هست، این است که آیا این تحریمها سپاه پاسداران را جزو لیست تروریستی قرار داده است؟

اگر منظور لیست تروریستی وزارت‌خارجه است، پاسخ منفی است. اما سپاه را در لیست دیگری قرار داده. لیستی که گروههایی تروریستی دیگری مانند القاعده هم در آن هستند و عملاً سپاه را در ردیف همان گروه‌های تروریستی گذاشته است

این لیست بعد از حادثه 11سپتامبر 2001 توسط فرمان اجرایی 13224جرج‌ بوش، رئیس‌جمهور وقت آمریکا تنظیم شد که در آن گروههایی مثل القاعده و کشورهای حامی تروریسم قرار می‌گیرند و تمامی اقدامات بر ضد گروهها و طرف‌هایی که در لیست تروریستی وزارت‌خارجه هستند‌ ، بر اینها هم اعمال می‌شود.

به همین دلیل فواد ایزدی کارشناس بین‌المللی رژیم روز چهارشنبه 4مرداد 96، گفت: «در این طرح، نهادهای نظامی کشور، (سپاه) ذیل گروه‌های تروریستی قرار می‌گیرند و همین‌طور هم بالادستی‌های نهادهای نظامی را هم به تروریست بودن متهم می‌کند. که این اقدام سبب می‌شود دوباره کل کشور زیر تحریم برود».

یعنی نه تنها سپاه، بلکه بالادست سپاه هم تروریست محسوب می‌شود!. سپاه پاسداران مستقیم به چه کسی وصل است و بالادستش کیست؟ خامنه‌ای!

برای همین هم هست که به این تحریمها می‌گویند مادر تحریمها یا سیاهچاله تحریمها!
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/74ecf656-2c5a-4ccb-8c67-0954f7a9a6a6"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات